کد خبر 1371186
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۶
اسماعیل گرامی‌مقدم

عضو حزب نیمه تعطیل اعتماد ملی می‌گوید: رئیسی متوجه شده که ما اصلاح‌طلبان درست می‌گفتیم(!)

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: اسماعیل گرامی‌مقدم، زمانی سخنگوی حزب اعتماد ملی بود و پس از نقش‌آفرینی در فتنه سبز، مدتی از کشور گریخت اما در اثر احساس سرخوردگی در خارج، مجدد به کشور بازگشت.

او به نامه‌نیوز گفته است: در شرایط یک موضوع اصلی در کشور وجود دارد و آن مشکلات اقتصادی است و حل مشکلات اقتصادی هم در گرو حل مسائل سیاست خارجی است. در همه دنیا اقتصاد است که روند سیاسی را تعیین می‌کند اما در ایران برخلاف کشورهای دیگر سیاست، اقتصاد را تعیین می‌کند؛ یعنی در حقیقت سیاست و آن هم از نوع سیاست خارجی خود را به اقتصاد تحمیل می‌کند. تا زمانی که ما با دنیا تعامل نداشته باشیم، وضعیت همین است و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات اقتصادی حل شود».

او مدعی شد: «آقای رئیسی هم که یک زمانی در برابر اصلاح‌طلبان می‌گفت نباید همه چیز را به برجام و رفع تحریم‌ها گره زد، خودش به این نتیجه رسیده که ما درست می‌گفتیم و تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشوند، وضع همین است. حامیان دولت که یک زمانی دولت روحانی را مقصر می‌دانستند اکنون پاسخ دهند چرا تورم باز هم افزایش یافت؟ چرا بدون رفع تحریم‌ها نتوانستند مشکلات اقتصادی را درست کنند؟ چرا ارزش پول ملی باز هم کاهش یافت؟ البته خوشحالیم که آقای رئیسی وقتی مسئولیت را برعهده گرفت به‌دنبال حل و فصل مشکلات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها رفت».

این اظهارات خلاف واقع در حالی است که اولا آقای رئیسی در وسط میدان مدیریت است و خود را مانند برخی دولتمردان سابق آنقدر قرنطینه نکرده تا زخم بستر بگیرد.

ثانیا دولت جدید در ۷ ماه فعالیت خود، بی‌اعتنا به تحریم‌ها توانسته حجم تجارت خارجی را به تقریبا آمار سال ۹۶ (سال اوج اجرای برجام که تجارت خارجی ۱۱۰ میلیارد دلار بود)، برساند. در این دوره و در حالی که در دولت سابق، صادرات نفت حتی به نزدیکی صفر میل کرد، دولت رئیسی توانسته بدون برجام و FATF، مجددا صادرات نفت را به ۱/۵ میلیون بشکه افزایش دهد.

واردات انبوه واکسن و مهار موفقیت‌آمیز قربانیان کرونا، گسترش چتر دیپلماسی به جهان فراغرب (از کشورهای منطقه و همسایه گرفته تا چین و روسیه) و عقد قراردادهای اقتصادی متعدد دستاورد همین دوره کوتاه‌مدت است و این در حالی است که تجارت و دیپلماسی خارجی در آخرین سال‌های دولت سابق سیر قهقرایی و رکود به خود گرفته بود.

ثالثاً در حالی که حتی برخی اصلاح‌طلبان اعتراف می‌کنند دولت روحانی جز برجام،‌ هیچ برنامه‌ای برای دیپلماسی و رونق اقتصادی نداشت، عجیب است که گرانی مقدم ادعا می‌کند «حل مشکلات اقتصادی در گرو برجام است و رئیسی هم به این نتیجه رسیده که ما اصلاح‌طلبان درست می‌گفتیم»! در این باره نیز گفتنی است که نه رونق اقتصاد صرفاً وابسته به دیپلماسی است و نه دیپلماسی در توافق با آمریکا منحصر می‌شود.

از همه طنزآمیزتر، فرار به جلوی سخنگوی حزب نیمه‌تعطیل اعتماد ملی است مبنی بر این که «چرا تورم باز هم افزایش یافت؟ چرا ارزش پول ملی کاهش یافت و چرا مشکلات اقتصادی بدون رفع تحریم‌ها برطرف نشد؟» این تجاهل در قضاوت در حالی است که مراکز پژوهشی در دولت روحانی،‌روند تورم در سال ۱۴۰۰ را براساس وضعیت اقتصادی که آن دولت تحویل می‌داد، افزایشی توصیف می‌کردند اما با این وجود دولت رئیسی توانست روند شتابان افزایش تورم را کند نماید؛ و البته به اذعان همه کارشناسان، با وجود کسری بودجه و نقدینگی و بدهکاری انباشته در دولت سابق (بعضاً ۸ تا ۱۰ برابر شده)، حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است. در حقیقت، این گرفتاری بزرگ را افراطیون مدعی اصلاحات، با آویزان کردن مدیریت به برجام و معطل گذاشتن مدیریت ظرف ۸ سال پدید آوردند اما حالا قصور و تقصیرها و خیانت‌های خود را از دولت رئیسی مطالبه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    9 8
    حرف حقی می زنند اگر برجام بد و تباه بود چرا از روز اول وزیر امورخارجه و آقای باقری سفت و سخت به دنبال احیای آن هستند؟
    • محمد IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      7 5
      برجام چک برگشتی دولت همین آقایان اصلاح طلبان از کدخداشون است که لیاقت وصول نداشتند. و قبلش هسته ای را دادند. حالا عقل حکم می‌کنه برای نشاندن قلدرهای جهانی سرجاشون دنبال وصول حق کشور و ملت باشند.
  • مروت IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    10 6
    اصلاحات دارای بیماری پررویی نجومی هستن
    • مهدی مختاری 291 IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      7 4
      به این بیماری می گویند: سندروم زبان بی قرار.
  • ترابیان IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    7 5
    افساد طلبان وطن فروش اراجیف گو سرتا پا کذب و شر برای مملکت هستند خدا لعنتتان کند با برجام کذایی که تو کاسه ملت گذاشتید
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    9 1
    شب دراز است و قلندر بیدار، اخوی.
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    6 6
    واقعا چقدر پررو هستن؟ دوستی دارم در خارج کشور به بنده گف در زمان روحانی کشور ۳۰ سال به عقب برگشت ، کار بلد نبودن که وحالا از رئیسی میخوان ی شبه درست کنه
  • حمید IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 0
    چی بگم
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    7 8
    اصلاح طلبان ، سرمایه های تهوع آور صهیونیستی، زمانی از رهبری و زمانی از رئیس‌جمهور مایه می گذارند و با این اظهارنظرها با پررویی نجومی ، دست به تحریف وقیحانه می زنند ، ان شاالله ، به دعای شهدا و آگاهی جامعه ، ریشه ی تفاله های آمریکایی و سرمايه های صهیونیستی بخشید.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      3 3
      گرانی و مشکلات کجا بوده؟؟ همه چیز عالیه، شما هم عالی تر
  • یک ایرانی RU ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    5 6
    اف تو برجام و اصلاحات
  • سید IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    6 4
    بهتر است اصلاح طلبان فرصت طلب یک بار برای همیشه بدانند که آرزوی احیای برجام به سبک خودشان را باید به گور ببرند!!!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    9 3
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • بیتا IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    5 8
    مشرق خیلی رود داری به خدا.... بسه. دهنتو ببند دیگه
    • روشن IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 3
      دولت غریگدا قبلی و نوکران آن خواستند دهن مشرق و امثال آنرا بیندند نتوانستند حرف حق را محو کنند‌. بقولی هیچ غلطی توانستند بکنن
  • علی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    4 2
    با سلام اقای گرامی مقدم کاملا درست گفته است ، مگر غیر از این است!؟ اگر نیست پس این همه گرانی و افزایش لجام گسیخته چیست!
    • روشن IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 2
      بخشی از این گرانی ریشه در تحریم ها دارد. اما بحث مدیریت این شرایط است. البته این گرانی ها بسته به شرایط مختلف اعم از حوادث و بلایا طبیعی و جنگ در جهان امروز هست. اما در ایران آن عده که فقط و فقط دنبال قدرت کردن به هر قیمتی هستند نظیر برخی اصلاح طلبان که بدورغ ادعای وفاداری به کشور و ملت می‌کنند همان رضا شاه و پسرش و نوکرانش هستند فقط زمانه فرق کرده و دیگر نمی‌توانند مستقیم بگویند عزیز من ما تحریم کنندگان داخلی داریم که در همیشه تاریخ کار روی کاغذ دشمن را اینجا مشق می‌کنند. مگر رییس‌جمهور روحانی همه تحریم ها را با برجام بفرموده همین حضرات لغو نکرد چی شد؟ دلار ۳ هزار تومان شد ۳۰ هزار تومان. و آخر هم خروج کدخدای اینها از آن. اینها خودشان بانی وضعیت فعلی هستند. پس صبر کنید همانطور که در تحریم این دولت دارد نفت می‌فروشد و کرونا را اینگونه با همکاری مردم مهار و بسیاری از کارخانجات را دوباره فعال کردند آوار برداری زلزله ویرانگر هشت ساله این آقایان را انجام دهند و اثرات آن را ببینیم.
  • اسماعیل IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 3
    هروقت جناب رییسی بدهکاری های دولت قبلی را صاف کرد اون موقع تازه شروع بکار ایشانه فعلا بهتره دهن فسادطلبان بسته باشه همچین برجام برجام راه انداختن انگار فراموش کردن که برجام هیچ میوه ای نداد
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 1
    احسنت
    • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 2
      دقیقا احسنت به چی؟ ایشان داره میگه ما غربگداها حماقت کردیم به کدخدا شیطان بزرگ آمریکا اعتماد کردیم ولی دولت فعلی هم حماقت ما را بکند. شما میگی تکبیر!
  • ناشناس IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 1
    ما بیچاره ها ما کشاورزان ما مرز داران بی مزد داریم بدبختی گرانی می دیم اون ثروتمندان که نمی فهمند آه زن و بچه چیست خیلی نمی فهمند وقتی پدری از بیرون به خانه میاد و بچه هاش قبل از آغوش پریدن به دستش نگاه می کنند چقدر سخته ترا بخدا بس کنید بس کنید
  • روشن IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 2
    بخشی از این گرانی ریشه در تحریم ها دارد. اما بحث مدیریت این شرایط است. البته این گرانی ها بسته به شرایط مختلف اعم از حوادث و بلایا طبیعی و جنگ در جهان امروز هست. اما در ایران آن عده که فقط و فقط دنبال قدرت کردن به هر قیمتی هستند نظیر برخی اصلاح طلبان که بدورغ ادعای وفاداری به کشور و ملت می‌کنند همان رضا شاه و پسرش و نوکرانش هستند فقط زمانه فرق کرده و دیگر نمی‌توانند مستقیم بگویند عزیز من ما تحریم کنندگان داخلی داریم که در همیشه تاریخ کار روی کاغذ دشمن را اینجا مشق می‌کنند. مگر رییس‌جمهور روحانی همه تحریم ها را با برجام بفرموده همین حضرات لغو نکرد چی شد؟ دلار ۳ هزار تومان شد ۳۰ هزار تومان. و آخر هم خروج کدخدای اینها از آن. اینها خودشان بانی وضعیت فعلی هستند. پس صبر کنید همانطور که در تحریم این دولت دارد نفت می‌فروشد و کرونا را اینگونه با همکاری مردم مهار و بسیاری از کارخانجات را دوباره فعال کردند آوار برداری زلزله ویرانگر هشت ساله این آقایان را انجام دهند و اثرات آن را ببینیم.
  • محمدجواد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 1
    چیزی بنام اصلاح طلب و اصول گرا وجود ندارد. ولی دو خط مشی وجود دارد، 1_انقلابیون دلسوز مملکت که دنبال پیشرفت و استقلال کشور و در مقابله با سلطه گران هستند و شهید هم داده و می دهند، و 2_شیفتگان قدرت که پیشرفت و استقلال کشور برایشان مهم نیست دنبال منافع شخصی و دوست سلطه گران هستند. حالا ببینید در کدام جبهه قرار دارید. حالا راست و دروغ صحبت‌های آقای اسماعیل گرامی مقدم و آقای رئیسی را منصفانه تائید یا رد کنید.
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 3
    برجام چک برگشتی دولت همین آقایان اصلاح طلبان از کدخداشون است که لیاقت وصول نداشتند. و قبلش هسته ای را دادند. حالا عقل حکم می‌کنه برای نشاندن قلدرهای جهانی سرجاشون دنبال وصول حق کشور و ملت باشند.
  • کهوند IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 0
    نویسنده این جوابیه به اسماعیل مقدم لطفاً جواب دهد آیا تورم و گرانی کشور را به ورطه شورش نکشانده است
    • روشن IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 1
      الحمدلله ملت ثابت کرده علیرغم انتخاب اشتباه در مواردی که شاید اقتضاء انتخابات شاید این را توجیه پذیر میکند. اما مطمئن باشید ملت عزیز ایران استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی را محکم با اتکال به خداوند سبحان و توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام و تبعیت از ولایت و با وحدت نگهداری خواهد نمود. ان شاءالله. شما هم خود را از این صف جدا نکن عزیز
  • RU ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    دقیقا
  • RU ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 0
    لنگه کفشم با اصلاحات رفت
  • RU ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    عجبببببببب
  • BE ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 0
    لنگه کفشم برجامتون و اصلاحاتمون
  • BE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    برجامتون و اصلاحاتتون
  • ن IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    مرگ بر خائنان به مملکت و انقلاب
  • ن IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    شما که نظر همه رو نمی گذارید گفته بشه وفقط اونهایی به دل خودتون میشنه رو میزارید پس چرا دیگه نظر می خواید حتی شما هم از واقعیت می ترسید که گفته بشه
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      دقیقا
  • BE ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    لنگه کفشم در بیابان نعمت است
  • ايراني IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    حالا شكي تو زبان دراز بودن اصلاح طلب نيست
  • مهدی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    اصلاحات یعنی خیانت به ایران و ایرانی، همه خائن هستند. مرگ بر اصلاح طلبان
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • BE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    برجامتون و اصلاحاتتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس