کد خبر 1370519
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: تحلیل مشکلات اقتصادی، باید برای علت یابی و چاره جویی باشد، نه توجیه و فرافکنی. آنچه مردم، در قالب گرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند، غالبا نتیجه -سوء- تدبیر های دولت گذشته است، اما این واقعیت، چیزی از مسئولیت دولت مستقر نمی کاهد. 
بنابراین، هم باید معلول های مزمنی مانند گرانی را ریشه یابی کرد و به دولت برای اصلاح تدریجی روند های تورم ساز مهلت داد، و هم از دولت مطالبه جدی و توقع داشت که خطا ها یا خط انحرافی لیبرالیسم اقتصادی را تکرار نکند؛ روندی که خروجی آن، شکستن رکورد های تورم و آسیب جدی به معیشت طبقات ضعیف در دولت های هاشمی و روحانی بود.
بیان این مقدمه از این جهت مهم است که متهمان وضعیت اقتصادی فعلی،  هم اکنون در فضای سیاسی و رسانه ای، سرگرم ملتهب سازی فضا و دادن آدرس های دروغین به مردم هستند و حال آن که همان ها در گذشته، سرگرم مین گذاری اقتصاد، همسو با نقشه جنگ دشمنان علیه ملت ایران بوده اند. حتی برخی از همین ها علت دفاع دوباره خود از آقای روحانی در سال ۹۶ را با وجود نداشتن دل خوش از وی، ناکارآمدی او و احتمال رساندن اقتصاد کشور به نقطه جوش" دانسته اند.
آقای رئیسی، دولت را نه با خزانه خالی، بلکه با کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۱۵۰۰ میلیاردی تحویل گرفت. به علاوه، درآمد نفتی شدیدا کاهش یافته بود و ضمنا ۱۱ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته برای واردات کالاهای اساسی در طول سال ۱۴۰۰، همان چهارماه پایانی دولت روحانی پیش خور شده بود و دولت جدید باید هفت هشت ماه بعدی، تدبیر دیگری می کرد. به بیان دیگر، دولت رئیسی از زیر صفر شروع کرده و نه صفر و خزانه خالی.
اگر از علت جهانی گرانی سرسام آور اقلامی مانند گندم و روغن -جنگ اوکراین- بگذریم که موجب گرانی یا قحطی و کمیابی برخی کالاهای در کشور های مختلف شده، باید به برخی سوء تدبیری های داخلی در ریل گذاری اقتصاد پرداخت که در فرآیند ۸ ساله، موجب پسرفت شاخص های کلان و بازنمایی آن در شکل و شمایل تورم شد.
ماجرا از آنجا آغاز می شود که دولت در معرض جنگ اقتصادی دشمنانش، باید هم به حمایت از تولید و تنوع صادرات اهتمام ورزد، و هم هزینه کرد منابع ارزی را با هدفمند ترین شکل ممکن مدیریت کند. متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم، چه در زمان اجرای نیم بند برجام از سوی دشمن و چه به هنگام خروج آمریکا، فاقد راهبرد معطوف به مصالح ملی بود، بنابراین وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت شدت گرفت و واردات بی رویه، در کنار سیاست نمایشی سرکوب قیمت ها در دستور کار قرار گرفت تا به قیمت آینده فروشی، توهم حال خوب(!) را به افکار عمومی القا کند و عایدی آن، در انتخابات به جیب ائتلاف حاکم بر دولت بریزد. به عنوان یک نمونه، تصمیم قیمت گذاری ۴۲۰۰ تومانی برای دلار و واگذاری بی ضابطه ۶۰ میلیارد دلار از این منابع در طول چهار سال، رانت ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی را (به مثابه یارانه ای رانتی و غیر هدفمند)، غالبا در کام رانت خواران ریخت.
همچنین، شگرد سرکوب قیمت ها در  اقلامی مانند بنزین در طول چند سال، برای کتمان کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم (ثابت نگه داشتن بنزین از سال ۹۴ تا ۹۸و سپس، سه برابر کردن آن در آبان ۹۸)، و همچنین حذف  بی سر و صدای ارز لازم برای واردات برخی کالاهای اساسی در دو سال پایانی دولت روحانی، از جمله تصمیم سازی های زیگزاگ و افراطی-تفریطی است که آثار آن تا سال ها در اقتصاد کشور باقی خواهد ماند.
یکی از سوء تدبیر های مهم در شرایط مضیقه درآمد ارزی، دور ریز غیر هوشمند منابع به نام واردات کالاهای اساسی است که به جای رسیدن به دست مردم، عمدتا به جیب رانت خواران رفت: یا کالای اساسی مد نظر وارد نشد و کالاهای غیر ضروری یا دارای مشابه داخلی وارد شد؛ یا کالا با ارز دولتی وارد، اما با نرخ ارز آزاد فروخته شد! بنابراین با دو مشکل عمده  رو به رو شدیم؛ یکی عدم شفافیت در زمینه سامانه جامع تجارت، و دوم، چند نرخی شدن ارز و رانت و حیف و میل حاصل از آن.
مشکل اساسی دیگر، کاهش ارزش پول طی هفت هشت سال اخیر است که همزمان، موجب افزایش قاچاق سوخت و دارو و گوشت و روغن و آرد و ماکارونی و بسیاری از اقلام مصرفی مورد نیاز در داخل کشور شده و حال آن که برای برخی از همین اقلام قاچاق شده به خارج، ارز دولتی اختصاص یافته است! این، خسارتی مضاعف و دو سره است.
البته برخی کشور ها که توانسته اند بر مشکلاتی مانند تنظیم و تأمین بازار داخلی فائق بیایند و تولید مازاد مصرف داخلی داشته اند، پایین نگه داشتن نرخ پول ملی در مقابل سایر ارز ها، موجب رونق تولید و صادرات و افزایش درآمدهای ارزی شده است. اما در شرایط فعلی کشور ما، پایین بودن ارزش پول ملی در کنار برخی نواقص، موجب رونق قاچاق کالاها به کشور همسایه، کمیابی در داخل و هدر رفت منابع ارزی یی می شود که برای واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار داخلی اختصاص می یابد.
به عنوان مثال، درست در سال هایی که کشور ما وارد کننده بنزین بود، دولت روحانی به مدت چهار سال، قیمت بنزین را هزار تومان (یک دوازدهم یا یک پانزدهم برخی کشور های همسایه) نگه داشت و موجب قاچاق بنزین و هدر رفت ۱۴۴ هزار میلیارد تومان شد؛ یعنی هم منابع ارزی هنگفتی را برای واردات بنزین اختصاص دادند و هم با سرکوب قیمت، مجال قاچاق و هدر رفت روزانه دست کم ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه بی هدف را قرار کردند. صرفا به این خاطر که دولت برجام و دیگر هیچ، می خواست وانمود کند قیمت ها -ولو در شرایط بی تدبیری و حاکم کردن رکود اقتصادی کم سابقه- ثابت مانده و تورم (بدون تدارک لوازم آن) تک رقمی شده است!
متاسفانه بخش مهمی از اتفاقات مهمی که امروز در قالب گرانی و تورم مشاهده می کنیم، پیامد صحنه آرایی و عوام فریبی های دولت در فاصله سال های ۹۴ تا ۹۸ و حتی ۹۹ و ۱۴۰۰ است. یکی دیگر از بی تدبیری های دولت گذشته، ترجیح واردات گندم و کنار گذاشتن ارز برای آن، به جای خرید از کشاورزان به قیمت مناسب و حمایت از تداوم خودکفایی در این حوزه است. یعنی یارانه ای را که می شد صرف حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان ایرانی کرد، به جیب تولید کنندگان خارجی و وارد کنندگان رفت و حالا که دنیا با بحران کمبود گندم و مواد غذایی مواجه شده، ما هم باید گرفتار این مسئله باشیم.
اما این فهرست طولانی بی تدبیری و بد تدبیری ها، چیزی از مسئولیت دولت فعلی نمی کاهد، چه اینکه دولتمردان جدید با علم به سنگینی کار، شانه به زیر بار خدمتگزاری داده اند و فرصت تکرار اشتباهات مدیران گذشته را ندارند.
اولا رفتار آنها باید راهبردی و در قالب یک کل به هم پیوسته باشد و رفتار هر کدام از اجزای تیم اقتصادی دولت، بخشی از همان پازل راهبردی را تکمیل کند. ثانیا بدون روشنگری و تبیین لازم، و در شرایط بمباران رسانه ای سنگین از سوی جریان تحریف، نمی توان مردم را به عنوان پیشران اصلاحات ضروری اقتصادی بسیج و همراه کرد. ثالثا، باید به موازات اصلاحات، و پیش از آن، تدابیر لازم جبران فشار ها به معیشت مردم، اندیشیده و اجرا شود.
این نکته هم مهم است که از واقعیت "غلط بودن قیمت گذاری ارز و اختصاص ناهوشمند آن برای واردات کالاهای اساسی"، نمی توان "حذف یکباره ارز واردات و آزاد سازی بی محابای قیمت ها" را نتیجه گرفت و در دام طرفداران سیاست های منسوخ لیبرالیستی یا اتاق جنگ اقتصادی دشمن افتاد.
چاره راهبردی مشکلات موجود: افزایش ارزش پول ملی از مسیر اهتمام به رونق تولید و صادرات، بستن مسیرهای قاچاق کالا و ارز، هوشمند و متمرکز سازی سامانه جامع تجارت کشور،  هدفمند سازی یارانه های مختص تولید کنندگان و مصرف کنندگان به جای واگذاری بی هدف یا حذف آن، دهک بندی کارشناسی و به روز شده شهروندان و حمایت از دهک های پایین درآمدی، و ضمنا اهتمام ویژه به ساز و کار های مبارزه قاطع و بی امان با همه اخلالگران اقتصادی و پرهزینه کردن فعالیت های مخرب است.
انجام این مسئولیت بزرگ، نیازمند هم اندیشی و هم پوشانی قوه قضاییه و مقننه و سایر نهاد هاست. فقط با این رویکرد جبهه ای است که می توان از میدان مین عبور کرد و تهدید جنگ اقتصادی را تبدیل به فرصت کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    9 9
    نویسنده این مقاله حتی الفبای اولیه اقتصاد را نیز نمی داند. اول چشم هایت را باز کن بعد با کلمات بازی کن.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      11 2
      در برابر تحلیل باید نقد ارائه کرد نه توهین. شما اگر حرفی خلاف این نوشته دارید با دلیل توضیح بدید
    • روزبه IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 3
      ما چه اصراری داریم چند تا کار رو با هم انجام بدیم، حذف ارز ترجیهی، حذف یارانه آرد، طرح بنزینی و... واقعا منظور از تدابیر اقتصادی گران سازی کالاست فقط؟ تصدی گری دولت در بخشهای هزینه ای و درآمدی برابر نیست، یعنی به فکر درآمد هست ولی مدیریت هزینه ها رو به گرده ملت گذاشته!
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 3
      "آنچه مردم، در قالب گرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند، غالبا نتیجه -سوء- تدبیر های دولت گذشته است" یعنی از اقتصاد همینقدر سرتون میشه که هر ناکارآمدی این دولت را به دولت قبلی ربط بدین؟گزک خوبی دستتون اومده. مگر رییسی نمیدونست چه چیزی را داره تحویل میگیره؟
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      سرچشمه تمام تورمها در کشور صنعت دلالی ملک است و در کنار اون فریز سرمایه ها در خانه ها و ویلاها واحدها زمین ها سوله ها است که سالی ۷ یا هشت بار هم استفاده نمیشوند
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 6
    جناب ایمانی اوصیکم به تقوی الله...اولا که شاهکاراطلاع رسانی شماروهم دیدیم!دوم لیبرالیسم چیه؟نئولیبرال کیه؟شما که سیاست اقتصادی تون کمونیستی بوده!روسیه باافزایش نرخ بهره تونست ارزش پول ملی روزیادکنه اینجااما!...اون لیبرال هاونئولیبرال هاتورم شون تماما تک رقمیه!درآمدوضریب جینی وبهداشت و... که بماند!الان شایددوستان بگوینددولت روحانی!کرونا وتحریم های فلج کننده امان کشوررابرید!درسیاست های اقتصادی قطعاهمه دولت هابی کفایت بودندبه جزدولت مهندس موسوی وسیدمحمدخاتمی !شرایطی که آقای احمدی نژادتحویل داددولت روو اواخردولت روحانی اینهاهمه بایدمنصفانه بررسی شود...نفت کشوردرآمدش سال 99به 4میلیارددلاررسیدواوراق فروشی برای همین هزینه های روزانه بود...حتی راه های دورزدن تحریم عمدتابسته شد!حالا باشل کردن تحریم های کرونا ونفتی کمی دست دولت بازشده !
  • دبیر IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    7 7
    همه اینها که گفتید بقال سر کوچه هم میدونه برادر! مشکل دقیقا عدم اجرا و ناکارامدی مسئولین هست. چرا با وجود گذشت 9 ماه نه تنها شاهد عملکرد مثبت دولتی ها (به رغم شعار های انتخاباتی) نبودیم که فقط انفعال و اتهام زنی رو شاهد هستیم که موید عرایضم افزایش قیمت ها و جولان دلال ها ست.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 4
    تحلیل خوبی بود انصافا. هم شرح ماجرا بود هم انتقاد و هم پیشنهاد داشت
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 4
    قیمت ماکارونی تو اروپا کمتر از چهار یورو در کیلو است که چهار یورو براشون پول خورد حساب میشه چون حداقل حقوق بیشتر از نه یورو در ساعت(بالای هزار و پانصد یورو در ماه) است .در صورتی که حداقل حقوق او ایران نهایتا صد و بیست الی صد و سی یورو در ماه است و قیمت هر کیلو ماکارونی تو ایران بیشتر از یک یورو در کیلو .
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    با سلام ج اا نیازمند یک الگوی اختصاصی اقتصادی است. این الگو بایستی مبتنی بر ارزش های دینی و اسلامی باشد و تفاوت های اساسی خود را با مکتب های اقتصادی شرق و غرب نشان دهد. این نیاز سنجی مورد اتفاق همه دلسوزان انقلاب اسلامی است. از نظر امکان سنجی مفاهیم پایه و اساسی توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است. علاوه بر این نقشه راه و راهبردهای این تحول با سرمشق اقتصاد مقاومتی و راهبرد تولید تعریف شده است. مدیریت این تحول نیازمند یک پارادایم و یک قرارگاه و یا اتاق فکری است که نقش مدیریت راهبردی را به عهده بگیرند. اهمیت این تحول بسیار حایز اهمیت است و اثرات آن یک تحول در طول و عرض جامعه و نهادهای اجتماعی و تاسیسات حقوقی و قانونی است. این تحول یک اتفاق فرابخشی است و از وظایف قوه مجریه عبور می کند و همه قوا و نهادهای را در می گیرد. تا زمانیکه در این سطح خود را تجهیز نکنیم سیاست های کوتاه مدت و سنواتی نظام بودجه ریزی صرف اثرات مزمن خود را به جامعه تحمیل می کند و نارضایتی را تشدید می کند. ضمنا دولت رییسی تنها یک ره پیش روی خود دارد و آن راه موفقیت است‌. برای تضمین این وضعیت بهتر است از نظرات توده مردم نیز استفاده شود. علاوه بر این بدانید دولت خود در معرض تحول است ، از اینروی این دولت و دولت های پیش از این چنین تجربه ای از تحول را در کارنامه خود ندارند و بهتر است دست خود را بسوی مردم دراز کنند‌. معدل رشد جامعه بسیار بیشتر از ساختار کهنه ، فرسوده و استعماری دولت است‌. راه حل در دسترس است، این امر فقط نیازمند توجه به مردم است.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      به نظر هر شخص با تجربه و عاقلی در خصوص شرایط خاص اقتصادی کشور باید راه حل های هوشمندانه و چند جانبه و شبکه سازی همزمان راه اندازی کرد. خلاصه بگم را حل این کار تشکیل وزارت یا سازمانی به نام (صرفه جویی) البته با ادغام یا تغییر سیاست های اجرایی وزارت خانه های (تولید کننده و مصرف کننده) که نیجه صفر و هدر دهنده دارند می باشد. صرفه جویی کلان و خرد در همه کشور چه مردم و غیر مردم را پوشش دهند
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    تنها راه توزیع هوشمند و عادلانه کالاهای اساسی اختصاص کالابرگ الکترونیکی است با سیستم کالابرگ الکترونیکی هم عدالت رعایت خواهد شد و هم قیمتها افزایش نخواهد یافت و هم جلوی قاچاق و رانت گرفته خواهد شد بطور مثال دولت اگر قصد حذف یارانه مرغ و روغن نباتی را دارد به هر نفر ماهانه دوکیلو مرغ و یک لیتر روغن سهمیه ماهانه با کارت یارانه به قیمت شهریور ماه به وسیله دستگاه کارت خوان فروشگاههای زنجیره ایی و مغازه های سطح شهر بدهد و بعدا دولت مابه التفاوت قیمت قبلی و جدید را بر اساس میزان فروش به حساب فروشگاهها بریزد این طوری هم سیستم توزیع کالاهای اساسی شفاف و قابل رصد و نظارت خواهد شد و هم قیمت کالاها افزایش نخواهد یافت و هم یارانه ها به طور هوشمند به هدف اصابت خواهد کرد کارت یارانه و دستگاه کارت خوان در اکثر مغازه ها وجود دارد فقط نیاز به یک نرم افزار وجود دارد که کارت یارانه را با کارت خوان فروشگاهها لینک کند مثل کارت سوخت خودروها و علاوه بر آن نیاز به اراده جدی وزرای اقتصادی دولت برای قبول زحمت این کار است چون این کار نسبت به پرداخت یارانه نقدی زحمت زیادی احتیاج دارد که انشاالله وزرای دولت جهادی باشند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    3 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس