کد خبر 1370451
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
چرا باید قیمت آرد صنف و صنعت آزاد می‌شد؟

آزاد شدن قیمت آرد یکی از اقدامات اقتصادی جسورانه دولت است که به طور کلی و بر اساس شواهد موجود پیامدهای مثبتی در بلند مدت در بر خواهد داشت که توضیح دهنده اجرای این سیاست یارانه‌ای است.

به گزارش مشرق، یکی از مشکلات اصلی دولت در سروسامان دادن به اقتصاد کشور مربوط به یارانه‌ها است. البته در اینجا چالش اصلی به یارانه‌های پنهان بازمی‌گردد.

امروزه کمتر کارشناس اقتصادی پیدا شود که به اثرات منفی این نوع یارانه بر اقتصاد و به طور کلی بر جامعه اذعان نداشته باشد.

برای مثال، تضعیف عدالت اجتماعی از طریق ایجاد و افزایش رانت و اختصاص این نوع یارانه به گروه‌هایی خاص، از مهمترین پیامدهای پرداخت یارانه پنهان به شمار می‌رود. صاحبنظران معتقدند که این بی‌عدالتی از آنجا ناشی می‌شود که یارانه‌هایی که با هدف کمک به اقشار آسیب‌پذیر و فقیر جامعه پرداخت می‌شود به سمت دهک‌های بالای درآمدی تغییر جهت داده و حاصلی جز تعمیق شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی در برنداشته است.

یکی از مهمترین حوزه‌هایی که در آن هرساله مبلغ قابل توجهی یارانه پنهان هزینه می‌شود گندم و به عبارتی دقیق‌تر آرد است. دولت از یک طرف گندم را با قیمت بالا از کشاورزان می‌خرد و از سوی دیگر با قیمتی بیشتر از خارج وارد می‌کند. سپس همین گندم را به آرد تبدیل کرده و با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت تمام‌شده به نانوایی‌ها، کارخانه‌های مواد غذایی مانند ماکارونی و غیره می‌فروشد. هرچند این سیاست حمایتی نان را به قیمتی مناسب به دست مردم می‌رساند اما در مواردی غیر از نان آرد توزیع شده در بازار آزاد با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد و بخش قابل توجهی از آن نیز به خارج از کشور قاچاق می‌شود. درواقع، غیر از انواع نان سنتی که با قیمت مناسب به همه اقشار جامعه می‌رسد سود حاصل از مابقی آرد توزیع شده به صورت رانت به جیب عده‌ای خاص می‌رود. از این رو هم در حوزه نان و هم در حوزه انرژی و غیره باید با حذف یارانه پنهان یارانه رانتی نیز حذف شود. در این مورد کسی شک ندارد.

یارانه پنهان چیست؟

به طور کل می‌توان یارانه‌های اعطایی به مردم را در دو دسته پنهان و آشکار تقسیم‌بندی کرد. یارانه پنهان آن دست از یارانه‌ها را شامل می‌شود که به کالاهایی مانند آب، برق، بنزین و آرد و سایر کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد و همه مردم به شکل یکسان از آن بهره‌مند نمی‌شوند. برای مثال کسی که یک خانه بزرگ دارد و برق و آب بیشتری مصرف می‌کند بهره بیشتری از یارانه‌های آن نیز خواهد داشت. یا افرادی که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین بهره‌ای نمی‌برند. همچنین، سود حاصل از یارانه پنهان آرد بیشتر از همه به جیب کارخانه‌داران و افراد رانت‌خوار در این حوزه می‌رود. این مسئله به نوعی بیانگر توزیع ناعادلانه ثروت ملی در جامعه است.

طبق دیدگاه کارشناسان میزان یارانه پرداختی به صورت پنهان بسیار بیشتر از یارانه نقدی و آشکار است. پس درمجموع افراد ثروتمند و یا سه دهک بالای جامعه به مراتب یارانه‌ای بیشتر از افراد ضعیف و دهک‌های پایین دریافت می‌کنند.

به همین خاطر، در بحث یارانه‌ها کمک به توزیع عادلانه درآمد و افزایش رفاه اقشار کم‌درآمد از مهمترین چالش‌های آن به حساب می‌آید. به طور کل، توزیع یارانه‌های پنهان نه تنها از اقشار کم‌درآمد حمایت نمی‌کند، بلکه نابرابری و بی‌عدالتی را در جامعه تشدید کرده است.

دولت چقدر یارانه می‌پردازد؟

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی ارقام یارانه پرداختی در کشور شامل آشکار و پنهان را محاسبه و رقم کل آن را ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرده است. با این حال برآوردهای دیگری نیز رقم یارانه پنهان را بیش از هزار هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد. این رقم تقریباً برابر با کل هزینه‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ است.

یارانه‌های پنهان در سایه مشکلات بودجه‌ای

بودجه عمرانی و زیربنایی جایگاه مهمی در ساختار بودجه‌های سالانه و همچنین در پیشبرد برنامه‌های توسعه دارد. واقعیت این است که یارانه‌های پنهان سهم این بخش از بودجه را تقلیل می‌دهد. بعلاوه، برای بخش تولید نیز آسیب‌زا است. رقم هنگفتی که از خلال مصرف انرژی و غیره به عنوان یارانه پرداخت می‌شود باید به تولید اختصاص یابد. اما پدیده یارانه‌های پنهان تولید را به نفع مصرف تضعیف می‌کند. برای مثال، هرساله بخش قابل توجهی از بودجه کشور به پرداخت یارانه انرژی و کالاها و خدمات اساسی اختصاص می‌یابد که بیشتر بیانگر مصرف است تا تولید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که این امر یکی از بزرگترین موانع افزایش وزنه بخش عمرانی بودجه و استفاده از درآمدهای کشور برای افزایش رشد و توسعه اقتصادی است. این در حالی است که بودجه عمرانی می‌تواند صرف اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی شده و آثار ماندگاری در اقتصاد کشور داشته باشد.

مجموعه عوامل یادشده، بعلاوه برخی مسائل و مشکلات دیگر دولت را بر آن داشته است که برای حذف یارانه دهک‌های بالا، حذف یارانه‌های پنهان، رساندن یارانه به دست نیازمندان واقعی مصمم باشد.

البته این کار نیازمند فراهم بودن شرایط لازم، علی‌الخصوص زیرساخت‌های فنی و قانونی است که به نظر می‌رسد در دولت کنونی این زیرساخت‌ها فراهم است.

بعلاوه، شیوه کار نیز بسیار مهم است. برای مثال حتی اگر دولت از طریق پرداخت یارانه‌های پنهان بتواند قیمت کالاهای اساسی را کنترل کند، پایین نگه داشتن این قیمت‌ها از یک سو، می‌تواند مصرف کالاها را افزایش داده و بدین ترتیب میزان یارانه پرداختی نیز افزایش پیدا کند و از سوی دیگر همان تفاوت‌های بین دهک‌های درآمدی نیز تکرار خواهد شد.

این موضوع هم به معنای وارد آمدن فشاری دائمی و فزاینده بر بودجه دولت است، که درنهایت دولت را به لحاظ مالی با عدم توان پرداخت مواجه می‌کند، و هم توزیع ناعادلانه یارانه‌ها را در پی خواهد داشت. دقیقاً یکی از دلایل آزاد شدن قیمت آرد و پرداخت یارانه مستقیم به مردم نیز در همین نکته نهفته است. زیرا باور کارشناسان این است که حذف یارانه‌های پنهان و آشکار کردن آنها و پرداخت نقدی از یک طرف و آزادسازی قیمت‌ها از سوی دیگر می‌تواند با فرض ثبات سایر شرایط، آثار مثبت رفاهی بیشتری نسبت به پرداخت همان میزان یارانه از طریق کنترل قیمت داشته باشد.

بنابراین، با آزاد شدن قیمت آرد و پرداخت مستقیم آن به مردم می‌توان در حالت ایدئال انتظار دو پیامد را داشت: هم تولیدکنندگان صنعتی، مانند تولیدکنندگان ماکارونی و انواع نان صنعتی در فضای رقابتی‌تری فعالیت کنند و هم مصرف‌کننده‌های نیازمند یارانه نیز یارانه نان خود را مستقیم دریافت خواهند کرد.

آزاد شدن قیمت جلوی قاچاق آرد را می‌گیرد؟

بعلاوه، و البته مهم‌تر از همه جلو قاچاق آرد نیز گرفته خواهد شد. به‌ویژه اینکه جنگ اکران و روسیه، به عنوان دو قطب تولید گندم در جهان قیمت این کالای استراتژیک را به شدت افزایش داده است. بر اساس آمار سازمان‌ خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شاخص قیمت مواد غذایی در مارس ۲۰۲۲ به طور میانگین ۱۵۹.۳ واحد بوده که ۱۷.۹ واحد (معادل ۱۲.۶ درصد) نسبت به ماه فوریه افزایش داشته که جهشی عظیم و رسیدن به بالاترین سطح از زمان آغاز آن در سال ۱۹۹۰ را تجربه کرده است. روغن‌های نباتی، غلات و گوشت بیشترین افزایش را تجربه کرده‌اند و شکر و لبنیات نیز افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

طبق این گزارش میانگین شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ‌۱۷۰.۱ واحد بوده که ۲۴.۹ واحد (معادل ۱۷.۱ درصد) نسبت به فوریه افزایش داشته است.

در میان کالاهایی که افزایش قیمت داشته‌اند گندم خودنمایی بیشتری دارد. به خاطر جنگ اوکراین و روسیه و اختلال در صادرات این محصول، قیمت جهانی گندم در ماه مارس ۱۹.۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین، قیمت ذرت و جو نیز به ترتیب با افزایش ۱۹.۱ و ۲۷.۱ درصدی به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۰ رسیدند.

درست به همین خاطر موضوع قاچاق آرد به کشورهای همسایه از اهمیت زیادی برخوردار است. به گفته ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی کسری شدید گندم در یکی از کشورهای همسایه در حدود ۳ میلیون تن خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق از ایران، این گندم را تأمین کند.

وی با بیان اینکه یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان است، گفت: در آن سوی مرزها تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق آن میسر نیست.

تنها راه باقی‌مانده آزاد کردن قیمت آرد و رساندن آن به قیمت منطقه است که به صورت خودکار انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    احیای کوپن الکترونیکی عادلانه ترین و بهترین راه توزیع کالاهای اساسی است و گرنه پرداخت یارانه نقدی فایده چندانی برای مردم فقیر نخواهد داشت چون تجربه یارانه نقدی ۴۵ هزار تومان ثابت کرد که ارزش یارانه نقدی به مرور زمان خیلی کم ارزش خواهد شد پس به سخنان نسخه نویسان لیبرالی توجه نکنید و در شرایط جنگ اقتصادی کوپن الکترونیکی بهترین راه است
    • RU ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      کاملا همینطور است هر چند کوپن هم به دلیل تفاوت قیمت کالای دولتی و آزاد فساد آور است و سود جوایان کالای کوپنی را در بازار آزاد خواهند فروخت. اما با همه اینها باز هم بهتر از این است که وضع فعلی ادامه یابد.
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 8
      مگر دوره آخر الزمان است؟
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    تحریم کیلو چند
  • SE ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    دو گانه سازی قیمت برای هر کالا مساوی چراغ سبز دادن به فساد است. یقینا بسیاری از نانواها تحریک می شوند آرد خود را به قیمت بالاتر به تولید کنندگان شیرینی و نان فانتزی بفروشند. پس الکی توجیه نکنید. اگر شرایط کشور و جریان ورود ارز عادی بوذ، باید قیمت آرد برای همه آزاد می شد و صرفا یارانه مستقیم به مردم داده می شد که نان بخرند. اما الان که شرایط عادی نیست هر گونه اقدام برای افزایش قیمت در هر کالایی مساوی فشار بر مردم خواهد بود. اگر هم نگران قاچاق هستید یا یاد بگیرید مثل کره شمالی بی رحمانه مرزها را مسدود کرده و جلوی هر نوع قاچاق را بگیرید
  • کریم IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    خدایا به عزت و جلالتت قسمت میدیم مارو از دست این مسئولین نجات بده پروردگارا صدای مارو می شنوی یا نه؟
  • یه مامان با حال IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 2
    وقتی آرد صنوف گرون شدن ولی نون سنتی گرون نشده یعنی کامل قیمت ها آزاد نشده تو رو خدا یکبار همه ارزها دولتی ۴۲۰۰هزارتومنی رو از روی تمام کالاها بردارید تموم شه بره دیگه هردیقه نرخ اجناس رو تغییر ندیدحداقل به مدت چند سال قیمتها ثابت بشه حداقل دست قاچاقچی خلاص میشیم.
    • یه مامان با حال IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      4 0
      من خودم خوزستانی هستم با چشم خودم دیدم نانوایی هایی که آرد دولتی ۴۵هزارتومن میگیرن ولی آزاد میفروشن ۲۳۰هزارتومن یه جا باید جلوش گرفته بشه همین نانوایی ها چه پولی به جیب میزنن بعد پول کارگر بدبخت رو دلشون نمیاد بدن امیدوارم ارز دولتی از روی کالاها برداشته بشه تا یه عده فقط پول به جیب نزنن منم نگران فقرا هستم امیدوارم دولت یه فکر به حال فقرا بکنه ولی اینجوری دست یه مشت دلال از تو جیب مردم برداشته بشه همون از آدمهایی که هم از توبره میخورن هم از آخور.
    • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 3
      یه مامان با حال شما ساکت
    • یه مامان با حال IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      جواب ۹:۱۳_شما ساکت باش احتمالآ از همون احتکار کننده ها هستی که اجناس رو مخفی میکنه تا گرون بشن بعد سود سوبله به جیب بزنه.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 4
    شما عملا با این کار یکاری کردید هر چی شیرینی فروشی و کارخانه شیرینیه به خاک سیاه بشینه مردم قدرت خرید ندارن تو همه ی تحلیل ها میگن قیمت جهانی آخه احقوق یک ساعت یک معلم تو کانادا هفت میلیون تومنه
    • RU ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      5 1
      اولا حقوق معلک متوسط در کانادا 60 تا 70 هزار دلار در سال است. یغععنی ماهی حداکثر 6 هزار دلار. یعنی هفته ای 1500 دلار، با احتساب 40 ساعت کار در هفته می شود ساعتی 37.5 دلار. با حساب دلار 25000 تومان می شود 937500 تومان و تو فرض کن یک میلیون تومان. تا هفت میلیون خیلی راه است! ثانیا فکرش را کرده ای که بنزینش لیتری 2 دلار است؟ یعنی 50000 تومان. با آنکه کانادا کشوری نفت خیز است. بقیه قیمتمهایشان به گونه ای است که یک زن و شوهر باید بیرون تمام وقت کار کنند تا باز هم با قرض بتوانند فقط در ماه زنده بمانند.
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    خوب معلومه دیدن مردم بی بضاعت ماکارونی میخورن گفتن اینم از رو سفرها جمع کنیم شیرنی و نان باگت که هیچی
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    بعد از این با آرد آزاد و شکر کیلویی 30 هزار و روغنه نایاب یک کیلو نون شیرینی درمیاد 200 هزار خوب هیچکی هم نمیخره . بجاش تولیدات رو صادر می کنیم برای عراق و افغانستان بالای پسته ها و زعفرونهای ایرانی اینم میل کنن ازمون راضی باشن
    • حاجی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 1
      دولت چاره ای نداشت
    • حاجی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 1
      ای حقه باز من گفتم دولت چاره ای نداشت
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 1
    این وضع با قحطی چه تفاوتی داره یک کلام بگید داره قحطی میاد
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    اگر همه چی آزاد میشه قدرت خرید مردم هم به همان نسبت باید بالا بره در غیر اینصورت مردم به فقر و فلاکت دچار میشن
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    والا اون رئیس مربوطه یا ختگه یا خائن که درست شب عید فطر افزایش قیمت رو ابلاغ می کنه تا نقل مهمانی هلی عید فطر بشه
  • سید حسن IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    چون ریس جمهور فعلی از قبلی متدین تر است !! و شیاطین با او مختلف تر !! اما خدا یار اوست
  • FR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    مملکت هر گرفتاری داره سر همین نظامیان و اطلاعاتی هاست زمان شاه خوب تشخیص دادند که ساواک عامل گرفتار بدبختی و ظلم است الان هم همین است تحلیل کی ارائه میده آقایان اطلاعاتی اقتصادی مشاوره کی ارائه میده آقایان اطلاعاتی اقتصادی مگر دوره احمدی نژاد قیمت ها آزاد سازی نشد و یارانه دادن چطور باز دوبار میخواهید قیمت ها رو آزاد سازی کنید نه مملکت وقتی از شما اطلاعاتی و نظامیان که همتون هم فاسد نیستید یک قشر مدیریتیتان فاسد است داده شد به مردم مملکت مثل ساعت سوئیسی کار خواهد کرد بدون بدبختی بدون گرانی بدون ظلم بدون امپراطوری بازی
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      یعنی خاک بر سرت. آرژانتین و یونان و بنگلادش و ایتالیا و... چرا مثل ساعت کار نمی کنند؟ راستی مگر این سرمایه داران و محتکران کسی غیر از همین مردم هستند؟ چرا به جای آنها به نیروهایی فحاشی می کنید که در حال مبارزه با این مافیا هستند؟ پاسخ است که شما خودتان مزدور مافیا هستید.
  • US ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 2
    منتظر انقلاب نان باشید شاید نان مردم رو بیدار کنه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    رئسی تشکر
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 2
    آقا اینقدر منت یارانه را بر سر مردم نگذارید و آن ها را تحقیر نکنید. اگر راست میگید یکبار برای همیشه حقوق کارگران و کارمندان کشور را جهانی کنید همزمان کل یارانه ها را هم بردارید تا سیه روی شود هر آنکه در او غش باشد.
    • SE ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      حقوق کارگران و کارمندان کشور را جهانی کنیذ؟ این یعنی چه؟ حقوق کارگر هندی و بنگلادشی را می خواهید یا حقوق کارگر سوئیسی؟ شما چقدر کار مفید دارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس