کد خبر 1371653
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
عبدالله گنجی

باید ازاقدام دولت برای کنترل فساد در آرد و ارز حمایت کرد اما گفت:جناب دولت!شما باید ابتدا در یک شهر طرح را اجرا، سپس متاثر از نتیجه، پول را در کارت‌ها شارژ می‌کردید، آنگاه طرح را به رسانه ها می آوردید

عبدالله گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: سیستم اطلاع‌رسانی اقتصادی دولت‌ها در ایران آنقدر ضعیف است که عمده مردم تا اکنون نمی‌دانستند که دولت برای ماکارونی، انواع شیرینی، شکلات، کیک، بیسکوییت، انواع نان صنعتی و ساندویچ، یارانه می‌دهد.

اگر می‌دانستند به جای «گران شدن» از عبارت «واقعی‌شدن» قیمت‌ها استفاده می‌شد. از سوی دیگر کوتاهی ما رسانه‌ای‌ها و دولتمردان باعث شده که ملت از نقش کلیدی روسیه و اوکراین در تأمین گندم و روغن جهان مطلع نباشند.

آیا ملت می‌دانند که نیمی از روغن آفتابگردان جهان در اوکراین بحران‌زده تولید می‌شود؟ آیا می‌دانند روسیه و اوکراین حدود ۴۰درصد گندم جهان را تأمین می‌کنند؟ آیا می‌دانند هم‌اکنون آلمان، انگلیس، ترکیه، اندونزی و... روغن را تحت‌کنترل دولت درآورده‌اند؟ آیا ملت ما می‌دانند دیروز سازمان ملل رسماً اعلام کرد قیمت مواد غذایی در سراسر جهان ۱۳درصد رشد داشته است؟ آیا می‌دانند که ما ۱۴میلیون تن گندم تولید یا وارد می‌کنیم اما از ۸میلیون آن استفاده بهینه و مفید می‌شود و آیا ملت می‌دانند که جنگ اوکراین باعث قاچاق آرد یارانه‌دار آنان به کشورهای همسایه می‌شود؟

اگر نمی‌دانند از بی‌عرضه‌گی ما و مهارت دشمن است.حالا دولت در مواجهه با این پدیده که آمیخته با جنگ روانی چند لایه دشمنان شده است چه کار باید بکند؟ منافقین کارت توزیع نان طراحی و تولید می‌کنند، کلیپ به سخره گرفتن حاکمیت با ماکارونی تولید می‌کنند و ما اینجا فوروارد می‌کنیم. برای ذائقه حزب‌اللهی و اصلاح‌طلب، جدا، جدا محتوا تولید می‌کنند و ما با چه ولعی فوروارد می‌کنیم.

اصل تصمیم دولت را باید همه حمایت کنند. بدون تردید اگر رئیس‌جمهور به فردای سیاسی خود می‌اندیشید چنین تصمیمی نمی‌گرفت و با سرهم‌بندی و پول‌پاشی زمان  می‌خرید. پس باید از اقدام دولت برای کنترل فساد در آرد و ارز حمایت کرد اما گفت: جناب دولت! شما باید ابتدا در یک شهر طرح را اجرا، سپس متاثر از نتیجه، پول را در کارت‌ها شارژ می‌کردید، آنگاه طرح را به رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌آوردید.

این تصمیم حتماً  دارای آسیب است اما بمباران آن از واشنگتن تا لندن و تهران صدها برابر آسیب‌های آن است و نخبگان کشور باید این مهم را بفهمند. حتی غرب‌گراها باید بیشتر از این طرح استقبال کنند؛ چرا که آن را فاصله از اقتصاد دولتی می‌دانند.

حال دولت باید با اطلاعات دقیق، حرف واحد و سخنگوی طرح وسط میدان بایستد. اگر ۱۰مسئول دولتی و نماینده مجلس در یک روز (۱۴۰۱/۰۲/۱۶) بگویند نان گران نمی‌شود، کافی است تا از هزاران نانوایی کشور یک نانوایی نان را ۱۵هزار تومان بفروشد و سند آن بیرون بیاید. این یک خبر یا یک توییت کافی است تا اعتبار دولت را به سخره بگیرند و برای آن سوژه‌سازی کنند.

بعید است دولت با صنف مربوطه توافق نکرده باشد و ابزار ایجاد وحدت‌رویه نداشته باشد. اگر چنین نکرده است باید سریعا وارد میدان شود.

دولت در اطلاع‌رسانی باید وارد جزئیات شود؛ چقدر یارانه؟ به چه کسانی؟ از کی؟ اگر روحانی قبل از گرانی بنزین در آبان ۹۸ فقط یک‌بار رسماً اعلام کرده بود: درآمد حاصل از این تصمیم از تاریخ فلان به مبلغ فلان‌ به حساب مردم واریز می‌شود، کسی به خیابان می‌آمد؟ دولت باید همه ابزارها و روش‌های آرام‌ساز را به خدمت بگیرد.

بارها در جلسات گفته شد که تیم دولت یا اطرافیان رئیس‌جمهور نمی‌توانند هم مرزبندی با دیگران داشته باشند هم روز حادثه آنان را در خدمت مأموریت خود بخواهند. ارتباطات عاطفی پیرامونی رئیس‌جمهور و رسانه‌ها تقریباً قطع است؛ اما به هر حال باید طرح را به مثابه زایمانی دانست که باید به روش «زایمان بدون درد» انجام شود نه اینکه بمباران رسانه‌ای دشمن و رقیب، دولت را وسط معرکه دچار سردرگمی و حیرت کند و زایمان به روش سقط انجام شود.

اجرای عدالت یعنی همین! اجرای عدالت پول‌پاشی علی‌السویه نیست. همه کمک کنیم دولت تصمیم سخت برای استفاده صحیح از منابع ملی بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • علی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    45 9
    درود
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      6 4
      راهی که دولت در پیش گرفته است کاملا درست است، به امید حذف تمامی رانت‌های موجود و اصلاح دستمزدها
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      4 5
      این حرفها زمان روحانی گفته نمیشد ولی الان که حاکمیت یکدسته اینطوری حرف میزنن..
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    26 5
    درود بر رییس جمهور شجاع حال که پای منافع ملی در میان است همه ملت باید در جهت به ثمر نشستن نهضت قطع رانت برای عده ای دلال پای کار بیایند.رسانه ها روشنگری کنند تا تیر دشمنان به سنگ بخورد.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    10 3
    برادر من شما داری میگی سیستم اطلاع‌رسانی اقتصادی دولت‌ها در ایران آنقدر ضعیف است که عمده مردم تا اکنون نمی‌دانستند که دولت برای ماکارونی، انواع شیرینی، شکلات، کیک، بیسکوییت، انواع نان صنعتی و ساندویچ، یارانه می‌دهد. خوب دولت با علم اطلاع از این موضوع چرا سالهای ساله مجوز صادرات تموم این اقلام رو به عراق و افغانستان میداده و همیشه صادرات اینها در صدر اخبار سیما و مایه مباهات بوده ؟ تا آرد با جنگ روسیه و اوکراین مشکل پیدا کرد حالا صادرات اینها بیکباره باید بدون یارانه باشه و اخ شد !! ای داد از این مدیریت که اقتصاد و معیشت مردم رو به این روز انداخته
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      5 3
      وقتی هر بیسوادی مثل شما کارشناس میشه وضعیت مملکت همین میشه. آخه مگه آرد با یارانه رو صادر میکنند
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      مگه میشه مجوز صادرات به تولیدکنندگان نداد؟ اگه قرار باشه کارخونه ها فقط به اندازه میزان مصرف داخل تولید کنند که نه ارزی بابت صادرات وارد کشور میشه و نه کار تولیدکننده ها می چرخه. راه درستش منع صادرات نیست بلکه باید یارانه های پرداختی را به صورت هدفمند بجای پرداخت به کارخونه دارها و تجار و دلالان کالا به مصرف کننده واقعی یعنی مردم بدهند تا عدالت برقرار بشه.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    17 1
    سرانه های مصرف مواد غذایی مفید در ایران پایین تر از (یک سوم) متوسط جهانی است و در عوض سرانه مصرف مواد خوراکی مضر 3 تا 6 برابر متوسط جهانی است. باید این فرهنگ تغییر کند.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 6
      اصلا و ابدا اینطور نیست، این آماری که شما دادی مال آمریکاست نه ایران!!!!
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 0
      تمام کشور های جهان یارانه سیگار و چیپس و پفک میدهند برای مشغول کردن ملت به دوا و دکتر
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    4 0
    اول مقدمات کاری را مبجینند
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      2 0
      اتفاقأ در ایران باید با این روش کار کرد، اگر بخوای مقدمات کاری رو بچینی رانت خوارها و لیبرالها اون طرح رو در نطفه خفه میکنن!!!!
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    18 4
    کسانی که منفعتشان به خطر افتاده وا مصیبتا سر داده اند وگرنه همه میدانند ارز جهانگیری رانت و فساد می اورد و منفعت ان در جیب عده ای خاص می رود همانها که اسپانسر کاندیداتوری رئیس جمهور دوره یازدهم و دوازدهم میباشند
    • حیدری IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      احسنت قطعا ارز ۴۲۰۰ رانت وفساد آور احسنت
  • بهروز IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    9 16
    اگه دولتی از جناح مقابل شما اینکاروکرده بود الان باخاک یکسانش نمیکردید؟
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 1
      دولت مخالف ما اگه کار می‌کرد که کسی باهاش مخالفتی نداشت! موضوع اینه که همشون زخم بستری بودن اصلا کار نمیکردن!!! خخخخخخخ
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    18 6
    درود بر سید محبوب من سید ابراهیم رئیسی. خدا تأییدت کنه.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 3
    موضوع این است که دولت هیچ یارانه ای پرداخت نکرده و نمی کند ، با گران کردن آرد ، ارزش پول را پایین می آورد و از طریق همین بی ارزش کردن پول و گرانی کسب درآمد می کند از جیب مردم .... دولت کمترین یارانه ای روی اقلام پرداخت نکرده و نمی کند ..
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 2
    این که آرد قاچاق می شود اسراف می شود و... مشکل دولت مرزبانی گمرک هست آیا راه حل اینست که اجناس گران شوند پاک کردن صورت مساله ؟!؟
  • ناصر IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    اگر گرانی نیست وجراحی اقتصادی است چرا حقوقها ۱۰ در صد افزایش یابد و بقیه اجناس از۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یابد
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      نظر شما کاملا" درسته... تا زمانی که به جای تقلید کورکورانه از اقتصاد کاپیتالیسم و لیبرال سرمایه داری و چاپ اسکناس بی پشتوانه , از روشهای برگرفته از احکام اقتصادی اسلام الگوگیری نشود و از واحد پولطلا استفاده نشود نه تنها مشکلات اقتصاد کشور به صورت ریشه ای حل نمیشه و ارزش پول ملی افزایش نمی یابد بلکه هم شاهد کاهش بیش از پیش ارزش آن و افزایش بساط ربا و رباخواری بانکها و مؤسسات مالی خواهیم بود.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    بایدطبق اطلاعات آمار دقیق(تعددشغل،مشاغل رسمی ودائمی،موقت،بیکار،بیگار،اموال وداراییها،سهام،بورس،اجاره نشین ومالکیت رسمی وغیر رسمی خانه ملک انواع خودرو درآمد،تعداد شرکت کارکاه کارخانه، وطلا وارز...)دهک بندیها به روز شوند بعدمثلا باتوجه به فراوانی ونتایج اماری دقیق،حداقل ۷۰درصدانواع یارانه به ۵۰میلیون دهکهای اسیب پذیر پرداخت شود-۲۵درصد به دهکهای متوسط که به لحاظ ثبات و امنیت شعلی،روابط سهمیه امتیاز وکار مشکلی ندارند وحداکثر۵درصد به یکی دوتا دهک بالا پرداخت شود
  • MD ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    درست است که دولت باید اطلاع رسانی میکرد, ولی در این مورد زمانی برای اطلاع رسانی و اجرای پایلوت نبود، چرا که تا آن موقع مقدار اعظمی از آرد و گندم کشور خارج شده بود و مواجه بودیم با کمبود آرد و گندم به همراه گرانی، ولی در حال حاضر فقط گرانی البته همراه با تشویش مردم است ولی شکر خدا کمبودی به همراه نخواهد داشت.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    شما آیا میدانی حقوق کارگر5600 هست یا فکر میکنی ما هم مثل شما ها نجومی بگیر هستیم ؟؟؟؟ از اجاره خانه ها خبر دارین ؟؟؟؟؟ از قیمت مواد خوراکی خبر دارین یا باید بیاییم از محله شما خرید کنیم ؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    وقتی گرانی گندم را که تبعات متعددر ازجمله تزریق نقدینگی به کشور - گرانی نان - همین مورد ماکارونی و شیرینی و.. باید در کمسیون اقتصادی مجلس و دولت این فکررا می کردند - به کشاورزان نباید پول می دادید یاد دولت آقای مهندس موسوی بخیر که بمن کشاورز پول گندم متعارف را می داد نه افراط در پرداخت نقدی پول جایگزین این افراط با جوایز یا پایاپای با گندم تراکتور - کامباین و ..خودرو نیسان حتی بخاری و والور- چراغ زنبوری که ان روزها بیشتر روستاها گاز و برق و.. نداشتند و قند وچای و روغن رایگان می داند بخصوص واسایل موتوری وسیله ی ضروری حمل و نقل کشاور است می دادند اولا کارخانه های تولیدی ذیربط را برایشان بازار مصرف ایجاد می کردند ثانیا تزریق نقدینگی بی رویه مثل قیمت فعلی گندم را نمی دادند - که سونامی قیمتها در پیش است مردم می دانند و عامل روانی هجوم برای خریدرا تشدید کرده است.
  • صادقی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام علیکم جریان انقلابی باید دفاع قاطع از تصميم مدبرانه رئیس جمهور داشته باشد. روزگاری بود که بدون هیچ اجرای آزمایشی ، صبح جمعه خبر می شدن که یارانه بنزین برداشته میشه و فشار آن بر گرده مردم بود. اما الان که قرار هست آزمایشی در زنجان اجرا بشه ، یارانه آرد برای مردم هم برداشته نمیشه بلکه برای نانواها برداشته میشه و فشاری بر مردم وارد نمیشه. چرا ميذارين که این تصمیم مدبرانه مورد هجمه علیل مردان اصلاح طلب و زخم بستر گرفتگان دزد اموال مردم در بورس قرار بگیرد ؟
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    حضرات اول اکثر مردم را توجیه و اقناع و همراه کنید بعد چنین اقداماتی را در این شرایط انجام دهید
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    چه خوب بود حقوق ها هم واقعی میشد
  • علـی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    جناب گنجی! همه فرامایشاتتان درست اما جسارتاً مورد گرانی بنزین در آبان ۹۸ و... قبول ندارم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس