کد خبر 1370434
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
بحران اوکراین و ضرورت حراست از ذخایر گندم کشور

تداوم چالش ناشی از بحران اوکراین در بازار جهانی مواد غذایی، تلاش برخی از کشورها برای تامین نیازها و حفظ امنیت غذایی خود را تا حد حمایت از قاچاق افزایش داده است.

به گزارش مشرق، درگیری بین روسیه و اوکراین که بخش عمده‌ای از گندم و دانه‌های روغنی جهان را تولید می‌کنند، امنیت غذایی بسیاری از کشورها را به خطر انداخته و رقابت برای خرید اقلام مورد نیاز را چنان تشدید کرده که بسیاری از آن‌ها راهکارهای ممنوعه در شرایط عادی، از جمله قاچاق را در پیش گرفته اند.

به گفته محمدجواد مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی، روسیه و اوکراین که در سال زراعی گذشته، ‌به ترتیب ۳۸ و ۲۲ میلیون تُن از عرضه جهانی گندم را تولید کرده بودند، در سال زراعی جاری ۳۰ میلیون تن از عرضه گندم را کاهش داده اند و همین امر افزایش چشمگیر قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

این درحالی است که روسیه و اوکراین علاوه بر گندم، سهم بزرگی از تامین دانه‌های روغنی و علوفه مورد نیاز بازارهای جهانی را نیز بر عهده دارند و تداوم بحران روز به روز نگرانی دولت‌های غربی را افزایش می‌دهد.

امانوئل مکرون اخیرا اظهار داشت:‌ اروپا باید آماده پذیرش بیش از ۶۰ میلیون مهاجر از افریقا و آسیا در سال‌های آتی باشد، چراکه ادامه تحریم‌های علیه روسیه، زندگی در افریقا و آسیا را که مقدار زیادی گندم از روسیه وارد می‌کنند، ‌ دشوارتر کرده و این کشورها را با بحران غذایی مواجه خواهد کرد.

واشنگتن پست نیز در تحلیل تبعات تحریم‌های غرب علیه روسیه نوشت: اعمال تحریم‌های بیشتر می‌تواند افزایش قیمت‌های انرژی و محصولات غذایی به ویژه گندم را تشدید کند.

در این شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدارگونه با صراحت گفت: ما باید حواسمان به صادرات گندم به کشورهای غیردوست باشد، چون تحریم‌های غربی باعث بروز بحران انرژی و مواد غذایی شده است.

در این میان برخی از کشورهای وارد کننده گندم از روسیه به فکر تامین نیاز خود از کشورهای دیگر افتاده اند و به عنوان نمونه، مصر در تلاش است لااقل بخشی از گندم مورد نیاز خود را از هند وارد کند.

چنین شرایطی، علاوه بر اینکه افزایش بهای گندم در بازارهای جهانی را تشدید خواهد کرد، به قاچاق این محصولات استراتژیک در سطح جهانی نیز دامن می‌زند و این امر در کشورهای غرب آسیا که همواره با مشکلاتی نظیر خشکسالی یا سیل مواجه بوده اند، بیشتر نمود خواهد داشت.

با توجه به این شرایط، توجه به وضعیت محصولات استراتژیک کشورمان، به ویژه ذخایر گندم بیش از پیش اهمیت یافته است و اگرچه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی موثر و مثبت به شمار می‌رود، اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و نیز، ‌ افزایش نظارت بر شبکه تامین و توزیع آرد و نان بصورت جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

افزایش قیمت گندم برای بخش‌های صنعتی از ۲۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان یکی از راهکارهای دولت برای مقابله با قاچاق آرد بوده و امید می‌رود که با کاستن از اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد، سودمندی و جذابیت آرد برای قاچاقچیان کمتر شود.

قرار است هزینه اضافی که این تصمیم برای مصرف کنندگان نان ایجاد می‌کند، با پرداخت یارانه نقدی جبران شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    تا ما توی ایران به خودمون بجنبیم،، همه اش را بردن و تمام شده. اینجا ما بعد از چهل سال تازه تازه شروع کردیم به فکر کردن در این مورد... تا چرت ما تموم بشه، همشو بردن.
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      به بهونه جنگ اوکراین ارز ترجیحی نون رو حذف کردین ... شما ادمایی نیستین ب فکر مردم باشین
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس