انگلیس: از فنلاند و سوئد دربرابر تهدید روسیه حمایت می‌کنیم

وزیر دفاع انگلیس ادعا کرد که از دو کشور فنلاند و سوئد، به رغم عدم عضویت آن‌ها در ائتلاف نظامی ناتو، در برابر تهدید نظامی روسیه حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق از منابع خبری انگلیس، بن والاس در اظهارنظری کنار همتای فنلاندی‌اش در هلسینکی گفت که پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو تصمیم داخلی است و انگلیس در این زمینه لابی نخواهد کرد؛ اما ائتلاف بین کشورهای اروپایی "ما را ایمن تر می کند".

وی با طرح این سووال که اگر فنلاند به ناتو ملحق نشود، انگلیس از این کشور حمایت نخواهد کرد مدعی شد:‌  بریتانیا همیشه اینجا در شمال اروپا خواهد بود تا بخشی از فنلاند باشد و از این کشور حمایت کند. وزیر دفاع انگلیس عدم حمایت از فنلاند و سوئد در صورت حمله به این دو کشور را «غیرقابل تصور» دانست و گفت:‌  ما کشورهای اروپایی دارای ارزش های یکسان و تاریخ عمیق و طولانی هستیم.

وی با بیان اینکه «نمی‌توانم زمانی را تصور کنم که از فنلاند و سوئد حمایت نکنیم» اضافه کرد که مهم نیست آنها در جریان پیوستن به ناتو در چه مرحله‌ای هستند.

فنلاند و سوئد به رغم اینکه با سیاست‌های غرب همسو هستند اما برای اینکه روسیه را تحریک نکنند، عضو ناتو نیستند.  

استکهلم در سال ۱۹۹۴، تصمیم گرفت به برنامه مشارکت برای صلح (PfP) ناتو بپیوندد که هدف آن ایجاد اعتماد بین کشورهای عضو و سایر کشورهای اروپایی بود، اما تا کنون نشانی از تمایل به پیوستن کامل به این اتحاد نداشته است.  فنلاند نیز یکی از اعضای PfP است اما به طور مشابه تمایل خود را برای بی طرف ماندن از زمان جنگ اعلام کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، روسیه این دو کشور اسکاندیناوی را درباره پیوستن به ناتو تهدید کرده است.

این درحالیست که  رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • استقلال بزرگ IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 0
    دروغ میگین..خیانت میکنین...در باغ سبز نشون میدین..عاقبت جهنم درست میکنین واسشون...توانایی مستقل زندگی کردن رو ندارین..با اشوب درست کردن تو کشورها خودتون رو اباد میکنین
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      2 1
      خخخخ باشه شما راست میگین! روز اول جنگ میگفتین غرب پشت اوکراین رو خالی کرد حالا دردتون اومده چرا غرب اینقدر سلاح میده اوکراین!!
    • عبدالله مومن IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 1
      فاتحه اوکراین را که خواندند. حالا موقع بیچاره کردن فنلاند و سوئد است. هههههههههههه
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    همونقدر که از اوکراین دفاع کردید با دادن تسلیحات تاریخ گذشته ته انبار مانده شما نیازی نیست خود فنلاند و سوئد بلندن پوست روسیه رو بکنند
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    شما اول بروید از اوکراین و وروجک بچه ننه زلنسکی تون حمایت کنید ک نزدیک به دو ماه زیر چکمه‌های پوتین له و لگدمال شده فنلاند و سوئد پيشکش
  • ناصر IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 0
    انگلیس بی شرف میخواد بلایی که به سر اوکراین آورده به سر این دو کشور بیاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس