کردهای فیلی عراق با سیل خروشان مردم این کشور در روز جهانی قدس همراه شدند

هزاران کرد فیلی عراقی امروز جمعه دوشاوش ملت عراق به راهپیمایی روز جهانی قدس رفتند و جنایات رژیم صهیونیستی و توطئه عادی سازی روابط برخی دولت ها با اسرائیل را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، کردهای فیلی عراق امسال پرشور تر از هر سال دیگری در خیابان های بغداد و شهرهای دیگر عراق حضور یافتند تا بگویند که همچنان، «قدس محور است» و دست از آرمان بزرگ جهان اسلام نخواهند کشید.

کردهای فیلی گفتند که «کربلای دومی» در وجدان های آنها بیدار است و اینکه «راه قدس از کربلا می گذرد».

در بیانیه «کنگره ملی کردهای فیلی عراق» به مناسبت روز جهانی قدس آمده است: زنده نگه داشتن یاد قدس و یادآوری همواره آن بخشی از هویت امت اسلامی ماست و واجبی شرعی بر مومنان. جنایت اشغال قدس شریف هرگز کهنه نخواهد شد و در وجدان های مقاوم همیشه حاضر است.

در این بیانیه که به امضای «طارق المندلاوی» رئیس کنگره ملی کردهای فیلی رسیده است تصریح شد که روز قدس امسال به ویژه با جنایت های اخیر رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی اهمیت دو چندان یافته است؛ جنایت هایی که با حمایت آمریکا و همدستی غرب در حال انجام است.

به نوشته این بیانیه «روز قدس یکی از ایام الله مبارک است که سنگ بنای آن را امام خمینی (ره) گذاشت و اکنون تبدیل به نماد و نشانه آشکار ضد اشغالگری و سمبل مقاومت در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی و سلطه استکباری آمریکا شده است.

علاوه بر بغداد، دیگر شهرهای عراق نیز امروز شاهد راهپیمایی ها و تجمع های مردمی و عشایری به مناسبت روز جهانی قدس بوده است.

در روزهای گذشته نیز همایش ها و تجمع ها و نشست های مختلف نخبگان فکری و دانشگاهی در رابطه با قدس شریف در بغداد و دیگر شهرهای عراق برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    17 3
    درود بر کردهای فهمیده فیلی عراق
  • علی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 7
    اینها کورد فیلی نیستند بلکه لر های فیلی هستند که همنژاد با لرهای فیلی استان عیلام و کرمانشاه هستند ولی به دلیل پاکسازی نژادی کوردهای عراق انها رو کورد فیلی میخوانند که اصلا صحت ندارد اصلا کورد فیلی وجود ندارد دقیقا مثل کاری که ترکیه با کوردهای ترکیه میکند و به انها میگوید ترک کوهی اینا هم به لرهای فیلی میگن کورد فیلی که کاملا ظالمانه هستش متاسفانه این لرها که بیشتر در استان دیالی و میسان زندگی میکنند ایرانی اصیل هستند و در زمان قاجارها از ایران جدا شدند بوسیله استعمار پیر انکلیس
    • رسول FI ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 2
      اگر کرد نیستند پس چرا کردی حرف میزنند؟ اول کمی مطالعه کنید بعد نظر بدهید.در ضمن کرمانشاهی ها و ایلامی ها هم کرد هستند اگر به زبان و لباس پوشیدنشان نگاه کنید.و اینکه عیلام غلط است ایلام صحیح است.
    • FI ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      0 0
      فِیلی یا فِعلی به معنای ساکنان منطقه والیان فیلی است[۲] که شامل گروهی از مردم لر و مردم کرد می‌باشد.[۱][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷][۱۸] فیلی‌ها در غرب ایران و شرق عراق زندگی می‌کنند.[۱] در ایران بیشتر در استان‌های لرستان و همدان و ایلام ساکن هستند. آستن هنری لایارد (۱۸۷۷ میلادی)، فیلیها را بزرگترین و قدرتمندترین گروه لرها ذکر کرده که در رشته کوه‌های زاگرس تا نواحی شمالی دزفول مستقر هستند.[۱۹] دو طایفه اصلی فیلی عبارت‌اند از ایل کرد و محکی .[۲۰] در لغت‌نامه دهخدا فیلی طایفه‌ای از لُران لُرستان یعنی طوایف اطراف خرم‌آباد ذکر شده‌است.[۲۱] در دانشنامه جهان اسلام آمده‌است که در لرستان قدیم برخی اقوام کرد شامل لکها در شمال لرستان و همچنین فیلی‌ها و ایل محکی زندگی می‌کنند.[۲۲] در برهه‌ای از تاریخ به دلیل تسلط حاکمان فیلی بر مناطقی که از لرستان و ایلام و نیز بخش‌هایی از شرق کشور عراق متشکل بود، به همگی ساکنان این منطقه فیلی گفته می‌شد.
    • کامیار IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      کاملا با نظر شما موافقم.دستهای پنهانی وجود دارد که می خواهد هویت لرها رو پاک کرده و کلیت ما رو کرد نشان دهد جعل تاریخ در عصر ما به حد اعلا رسیده اگه کمی تحقیق بکنن خواهند فهمید که فیلیها اصالت لری دارن.
  • کر عیلامی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 2
    لر فیلی داریم کرد فیلی نه این اسامی کلا جعلی هستند
  • حاجی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    3 2
    اینایی که تو عکس بودن کلا 25 نفر بودن هزاران نفر حتما تو خونهاشون بودن
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 2
    کرد کجا بود اینها لر هستند عراق لرهای فیلی داره که بسیار به لرهای لرستان نزدیک هستند
    • ابوذر IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 0
      آقای به خدا من خودم خاله ام همین مندلی عراق هست و کرد هستیم اینجا نه لری هست نه لکی کاملا هم کردی حرف میزنن با لهجه کلهری /مندلی/بدره /خانقین و ... هرکی هم باور ندارد فیلم صحبت کردنشان را برایش بفرستم.با احترام به برادران لر و لک
  • DE ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    3 4
    كرد فيلي چي هست؟ لر فيلي هستن، كوردهاي نژادپرست بارزاني واسه اينها اين اسم را برگزيدن! كورد فيلي
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 1
    کورد فیلی ؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    اینها تو عمرشان کلمه لر نشنیدن،،، فیلی طایفه بزرگی از کردها میباشند،،، ببینید کردها یک نژاد شاخص بین المللی میباشند یعنی خیلی ها اونها را میشناسند، در حالی که لرها، خواستگاه و زادگاه آنها لرستان میباشد،،،لرستان مرزی نداره باکشوری،یا کشور عراق،،، حرف زدن، لهجه، آداب،، حالا ممکنه عده ای به واسطه کوچ کردن، کار یا ازدواج رفته باشه استانهای دیگه دلیل نمیشه متعلق ب اون استانها یا کشور باشه،،،بدنیا امدن در مکانی الزاما نشان دهنده اصآلت تبار اون افراد نیست،،، مثلا فردی از چهار محال بختیاری میره اصفهان، خوزستان، اراک، شیراز،،،، برای کار،،، چند سال بعد میتونه ادعا بکنه من متعلق به اونجا میباشد، یا حتی فرزندش هم آنجا متولد بشه مهم اصالت،،، یا برعکس فرقی نمیکنه،،،، با تشکر از مشرق
  • مهرداد IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    چه شوری!!! بالای سی نفر شور حساب میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس