محمد بن سلمان

این روزها که اداره سلطنت سعودی به شاهزاده جوانی به نام بن سلمان واگذار شده، ورزش مانند ابزاری در اختیار وی افتاده تا جاه طلبی هایش را دنبال کند.

سرویس ورزش مشرق - مدتی است که اخبار متعدد و متفاوتی درباره سرمایه گذاری سلطنت سعودی در حوزه ورزش به گوش می رسد. انواع میزبانی از رویدادهای مختلف ورزشی، حضور باشگاه ها و اشخاص مشهور (سلبریتی ها)  در این کشور، افزایش فعالیت ها در فوتبال روز جهان مانند خرید باشگاه نیوکاسل و اینترمیلان و ... گوشه ای از فعالیت های اخیر است که هر بار ابعاد و زوایای جدیدی به خود می گیرد.

این اتفاقات که در پی روی کار آمدن شاهزاده ای جوان و جاه طلب به نام بن سلمان روی داده و گسترش یافته، چه غایتی را دنبال می کند؟ این شاهزاده چه فرجامی را در سر دارد و چه می خواهد بکند؟ به راستی، سلطنت سعودی با مدیریت بن سلمان، در ورزش به دنبال چه می گردد؟

بن سلمان چه اهدافی را در ورزش دنبال می‌کند؟ / «ورزش‌شویی»، استراتژی جدید آل سعود برای چشم انداز ۲۰۳۰

این روزها، سلطنت سعودی به مدیریت بن سلمان، مصداق عینی "ورزش شویی" در جهان است که میلیاردها دلار را در ورزش و به ویژه فوتبال، هزینه می کند. اما این شاهزاده جوان و جاه طلب چه غایت و رویایی را در سر دارد که ورزش را میدان حضور و فعالیت خود قرار داده است؟

* از باکو تا ریاض با ورزش شویی

دولت سعودی در سال گذشته میلادی، حداقل یک و نیم میلیارد دلار هزینه رویدادهای مهم ورزشی و شاخص کرده است. این موضوع هم اکنون مورد انتقاد نهادها و سازمان فعال حقوق بشری شده که آن را مصداقی از "ورزش شویی" می دانند که در جهت پاکسازی چهره این رژیم صورت گرفته است. این بودجه که در رویدادهای شاخص روی داده و شامل میزبانی یا سرمایه گذاری در آنها بوده، در راستای تلاش برای پنهان کردن فقر عمومی و فراگیر در شبه قاره، عملکرد ننگین در حوزه حقوق بشر و بهبود چهره آن در جهان است. در واقع، تمام این سرازیر شدن ثروت هنگفت در این راستاست که چهره این سلطنت نشین در جهان، تغییر کند و رسوایی های حقوق بشری و ظالمانه آن، دیده نشده یا کمتر دیده شود.

البته، واژه "ورزش شویی" به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد که در راستای مفاهیمی مانند "پولشویی" ابداع شده است. در این مفهوم، سازمان ها، دولت ها و نهادها با بهره مندی از ظرفیت ورزش، در پی اهداف سیاسی، فرهنگی و راهبردی خود هستند. مصداق این مفهوم را نیز می توان در ورزش و به ویژه فوتبال نیز دید که کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول فعالیت و هزینه کرد قابل توجهی هستند.

این مفهوم سازی از سال ۲۰۱۵ شروع شد و علیه دولت جمهوری آذربایجان. اگرچه نمونه های متعددی در تاریخ در این زمینه وجود دارد، اما ورزش شویی را می توان از میزبانی بازیهای اروپایی در باکو در سال ۲۰۱۵ دید که تا امروز ادامه یافته و ابعاد فراوانی نیز به خود گرفته است. البته، نهادینه شدن این مفهوم را می توان از جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه دانست که حتی دیده بان حقوق بشر هم بدان اشاره داشت و آن را به صورت رسمی اعلام کرد. البته، موضوع ورزش شویی و واکنش سازمان های حقوق بشری به آن در جام جهانی قطر و بازیهای زمستانی چین نیز وجود داشت اما سعودی این روزها در راس توجه قرار دارد.

بن سلمان چه اهدافی را در ورزش دنبال می‌کند؟ / «ورزش‌شویی»، استراتژی جدید آل سعود برای چشم انداز ۲۰۳۰

بن سلمان با هزینه های هنگفت و سرسام آور در ورزش، تلاش دارد تا تصویر خود را که پس از قتل جمال خاشقچی به عنوان یک جنایتکار و قاتل نهادینه شده، اصلاح و به عبارتی تطهیر کند. در این تصویر، او را در حال دیدن فینال سنگین وزن بوکس جهان در این کشور می بینید که انتقادها به این میزبانی، ابعاد گسترده ای داشت.

* پول پاشی برای گریم چهره سیاه آل سعود

بر اساس اعلام گروه لیبرتی گرنت که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کند، آل سعود در تمامی رویدادهای موثر و مهم سال گذشته میلادی مشارکت داشته که از میزبانی تا سرمایه گذاری را شامل می شود. مهمترین آن را هم می توان در امضای قرارداد ۱۰ ساله با فرمول یک به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار دانست که حسابی سروصدا کرد. البته، این فقط گوشه ای از پول پاشی این خاندان برای ترمیم چهره تاریک و سیاهش در افکار عمومی جهان است.

اما اوج انتقادات به ورزش شویی سعودی ها، در فینال مجدد سنگین وزن بوکس روی داد؛ جایی که آنتونی جاشوا و اندی رویز جونیور با هم رودررو شدند. این اتفاق در محلی متعلق به میراث فرهنگی مورد تائید یونسکو و پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور به دستور بن سلمان رخ داد که انتقادات گسترده ای را نیز در پی داشت. اما این پایان ماجرا نبود و رژیم سعودی با نظر بن سلمان، با قدرت بیشتری در حال هزینه کردهای نجومی در ورزش برای بازسازی چهره و سیمای خود در افکار جهانیان است.

بن سلمان چه اهدافی را در ورزش دنبال می‌کند؟ / «ورزش‌شویی»، استراتژی جدید آل سعود برای چشم انداز ۲۰۳۰

بن سلمان این روزها اقبال ویژه ای روی فوتبال دارد و باشگاه های نیوکاسل و اینترمیلان را مورد هدف گذاری خود قرار داده است. کارشناسان، تمام این فعالیت ها را بخشی از پروژه "چشم انداز ۲۰۳۰" وی برای عربستان می دانند که در آن، ورزش نقش محوری و راهبردی را ایفا می کند.

در ادامه، به یک باره بن سلمان دستور داد تا وارد فوتبال شده و در پی بهره مندی از فضای آن در راستای منافع و اهداف سعودی باشند. در این پروژه شاهزاده سعودی، محوریت با صندوق سرمایه گذاری عمومی است که عوامل وی آن را اداره می کنند. آنها در گام اول سراغ نیوکاسل انگلیس رفتند و اکنون هم به دنبال خرید اینتر میلان هستند. نکته قابل تامل این است که قیمت تیم ایتالیایی، یک میلیارد دلار برآورد شده است. اینها دلالت بر این دارد که پروژه ورزش شویی سعودی ها، این روزها ابعاد مختلفی را دربر گرفته است.

همه اینها را در شرایطی در نظر بگیرید که آل سعود در زمینه میزبانی رویدادهای قاره و ای و جهانی نیز فعالیت قابل توجهی دارد. این موضوع را می توان در فوتبال به صورت آشکار دید و درک کرد که چگونه رویدادهای مختلف را در سرزمین خود برگزار می کنند. به طور مثال، هم اکنون دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب به میزبانی این کشور در حال برگزاری است که البته سوای تاثیراتی که بر افکار عمومی و تغییر چهره این رژیم دارد، امکان های اقتصادی و درآمدزایی قابل توجهی را نیز ایجاد کرده است.

ورزش شویی که این روزها مصداق کاملی در عربستان سعودی و رفتارهای جاه طلبانه شاهزاده جوانش دارد، بخشی مهم از پروژه "چشم انداز ۲۰۳۰" بن سلمان است که در حال اجرایی شدن است. او اگرچه با رویکردی مبنی بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و حرکت به سمت درآمدزایی ناشی از فعالیت های سرمایه گذاری و نوین، چشم انداز خود را به جلو می راند اما در پی بهره مندی از ظرفیت های ورزش در جهت تطهیر چهره این رژیم است.

به اعتقاد کارشناسان، بن سلمان و یارانش با چنین سرمایه گذاری نجومی در ورزش، آن را از مسیر واقعی و سالم خود خارج کرده و خطری نوظهور را برایش ایجاد کرده اند اما او با توان زیادی وارد این عرصه شده است. باید دید ورزش نیز مانند یمن، به محلی برای از بین رفتن رویاها و بلندپروازی های بن سلمان تبدیل خواهد شد یا ماجراب ه گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

** خبرنگار: محمد جماعت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • امیر IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    30 13
    مشرق جای این مقالات از افزایش قیمت ها و راهکار برای کاهش تورم مقاله بدید.... والا به ما چه بن سلمان داره توو عربستان چیکار می کنه....
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      17 5
      دکتر رییسی سرزده از همه جا شخصا بازدید میکند و هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی دارد که قرار است منتشر شود.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      20 6
      وضعیت فعلی تقصیر داریوش سوم هخامنشی و روحانی بود.
    • DE ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      19 4
      آدم لذت میبره این نظرات رو میخونه، خداروشکر که دید همه اینقدر باز شده و گول قلم یه مزدها رو نمیخوریم یا کمتر می خوریم... عقل برگشته به حاکمیت عربستان اینها به بالا پایین افتادن دارن حرص می خورن، به جای این کارها شما هم عاقل شید...
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 2
      ببخشید اگه منظور از آدم خودتی، یکم فکر کن بعدا حرف بزن!!
  • جهودشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    13 14
    گور پدر عربستان. حداقل یک مغزی پشت مدیریت بن سلمان هست ولی شما چه کار کردید؟ چندتا پیست اتومبیل رانی یا موتورسواری یا اسکی ساختید؟ شما چه اشتغال به ورزشی ایجاد کردید؟ تنها چیزی که خوب و زیاد ساختید مسجد و حسینیه و نمازخانه بود.
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    5 6
    مشرق جان : انصافا ورزش چیزی بدی که نیست.سرمایه گذاری بر روی کارهای توریستی خیلی بدهستش. من فکر میکنم که بن سلیمان از خر شیطان پایین اومده .داره عاقل میشه. خوبه .زیاد به بن سلمان خورده نگیر.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    17 7
    تنها کشوری در دنیا که زنان حق ورود به ورزشگاه فوتبال ندارند کدامست؟
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      10 47
      تنها کشوری که 37 نفر را در خیابان گردن میزنن و صدا از هیچ نامرد غربی و غربگدا بلند نمی‌شود کدام است؟؟!
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      8 3
      ۱۲:۵۱ تنها جایی که تو 48 ساعت صدها نفر را درخیابان را به جرم اعتراض به گران شدن بنزین میکشند وصدایی از شرق گداها وشرقی ها بلند نمیشود کجاست؟!!!!!!
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 29
      غربگدا، اول بگو اون صدها نفرو از کجات درآوردی بعد! اگه اینطوره در تظاهرات اعتراض به قتل جرج فلوید در آمریکا، پلیس آمریکا صدها هزار نفرو تو خیابون کشت، قبول نداری برو قبر هاشونو بشمار غربگدا!!!
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      ۰۰:۰۱ شرق گدا تا 300نفر کشته که خود مسئولین ودولت اعلام کردن تو که خبر از هیچی نداری نمیخواد کاسه داغتر از اش بشی!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      1 1
      ۰۰:۰۱. برو خدا شفات بده مگه امریکا مثل شما بی قانونه همینطور الکی از خودت طز بیرون نده والکی حرف نزن خدایشش یه زره منطق وشعور سباسی ندارین پاچه خوارهای چکمه بزرگ.
    • US ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      ۰۰:۰۱ - جناب اگه یه زره سواد داشتی تو اینترنت سرچ میکردی امارمیومد تو دستت تو ویکی پدیا الکی از خودت حرف بیرون نده
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    12 6
    از همه دنیا عقب موندین. حالا هی بگید همه بدن ما خوبیم.
    • DE ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 13
      ایران از کدام دنیا عقب مونده ؟ ایران خیلی کشور مرتب و تمیزیه و فقط مشکل گرانی داریم که در کشورهای دیگر هم وجود داره اما تو اگر خودت بخاطر تنبلی به جایی نرسیدی انصاف داشته باش و دیگران را باعث عقب ماندن خودت نکن برادر .
    • رضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      9 2
      دوست عزیز فقر مادر تمام مشکلاته ولی بذار مشکلات دیگه کشور رو هم برات بگم ( خودروسازی فاجعه، نبود سرانه درست ورزشی، نبود امکانات گسترده پزشکی تو شهرهای کوچیک به نسبت دنیا، ریزگردها تو شهرهای غربی و بی تفاوتی دولت، کمبود امکانات ورزشی نسبت به کشورهای منطقه،غیر استاندارد بودن خوراکمون ، وجود پارازیت که باعث سرطان میشه، آب اشامیدنی غیر استاندارد که بچه تو شکم مادر سنگ کلیه داره ، اینا گوشه ای از معضلات کشوره
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 1
      ۱۱:۱۰ عوض میگن ما بمب اتم داریم وابرقدرت منطقه هستم خوبه دیگه گور پدر ملت.!!!!!!خخخخخخ
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 3
      میفهمم خیلی از قدرت نظامی ایران ناراحتی که نمیتونین حمله کنین مناخیم ، البته گور پدر ملت اسرائیل غاصب درسته!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      ۰۰:۰۳ محمد تو اگه یه زره شعور داشتی منظور منا میفهمیدی والکی طز نمیدادی حتی اسمتم میدونم
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    16 5
    چهره خودتان هزاران بار سیاه تر است
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 14
      منم هرچی به منافقها و غربگداها همینو میگم تو گوششون فرو نمیره!!
    • میلاد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      9 1
      هرکی خلاف نظرتون بگه میشه منافق و ضد دین یه محاربم ببندین بهش فقط همینو بلدین باید تعریفتونو کنن 
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 22
      شماها هم هرجا و از هر موضوعی صحبت بشه میاین اینجا یه چرندی میگین که نه سر داره نه ته، به بقیه هم میگین "خودتون"!! من یه بقالی دارم که از پدرم به ارث رسیده و از بچگی دارم اینجا کار میکنم، شماها "خودتون" کارتون ماله کشی گندکاری های آمریکاست!!!
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      ۱۲:۵۴ چون ارشادت ایراد داره عزیزم ودرست نیست به همین خاطر تو گوششون فرو نمیره
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 23
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 8
    به گفته غربی ها عربستان دو چیز برای صادرات دارد یکی خرما و دیگری تروریست!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      7 0
      البته آرامکو باارزشترین شرکت دنیاست. تحقیق کن
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 6
      البته اگه کدخدا سودش توش نباشه فردا صبح آرامکو میشه فاضلاب خاورميانه!!!
  • حسین IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    13 0
    و اون وقت ما هنوز یک ورزشگاه درست نتونستیم بسازیم
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 7
      ورزشگاه امام رضا علیه السلام تو مشهد حتما از دید شما زمین کشاورزی هست
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 0
      ۱۷:۳۲ یه چیزی اون ورتره
  • DE ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 7
    کلاً بن سلمان ورزش دوسته . از هیکل و تیپ ورزشکاریش معلومه . علاوه بر آن کلکسیون ماشینهای شاستی بلند ٬ ماشین شکاری و کلکسیون اره برقی هم داره .
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 1
      خخ. رشد اقتصادی میدونی چیه؟
  • K IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    17 3
    بن سلمان تو همه جا نفوذ کرده بتوچه؟! وضعیت فلاکت بار این مملکت رو جمع کن سعودی نصف جمعیتش مهاجرینی هستند که کارشون کلفتی برای عرب‌های اون‌ منطقه هست و همه جا هم نفوذ و احترام دارند تو چی؟!
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    6 3
    خب شما هم عرضه داشته باشید میزبانی بگیرید
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    14 2
    آدم های کوچک می خواهند با کوچک کردن بزرگان خودشون را هم اندازه اونها کنند.خوشبحال مردم سعودی که حکومتشان دنبال رفاه و پیشرفتشون هستند.شما چه بلایی سر ما ملت بدبخت اوردین؟؟
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 1
      ۱۵:۰۴ ای کاش خودشون را هم اندازه اونا میدونستند بلکه خیلی خودشون را بالاتر از اونا میدونن.
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 3
      منظورت از بزرگان همون بن ارّه هست دیگه؟ خدا یه عقلی به تو بده یه عاقبت به خیری به ما!!
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      21 0
      ۰۰:۰۵ والا همه عقل دارن جز شماها چکمه پرستان پوتین
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 3
      کلا غربگداها و نوکرهای گاوچرونهای یانکی تروریست که از عقل بویی نبردن و کاری هم براشون نمیشه کرد!!!
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 0
      ۱۱:۰۶ - همون گاوها شون شعورشون از شما بیشتره حداقل میفهمن چه علفی مفید هست وچه علفی سمی ولی شما ها حتی یه تصمیم درست که به نفع کشور باشه نمیتونید بگیرید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    16 3
    بن سلمان کشورش را داره میسازه.شما اگر همون ورزشگاه آزادی را حکومت قبل نمیساخت الان تو تهران باید تو زمین خاکی مسابقات استقلال و پرسپولیس را برگزار میکردید
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 10
      من از طرف کسی حرف نمیزنم ولی من یکی حاضرم همون زمین خاکی رو هم نداشته باشم ولی گاو شیرده و نوکر یانکی‌های گاوچرون حرومزاده نباشم، شمارو نمیدونم!!!
    • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      3 4
      از تو غار در اومدی دست خودت نیست
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 5
      تو هم ذاتأ نوکری!!
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      6 1
      ۱۸:۱۶ بلاخره نوکر چکمه پوتین که هستی بدون نوکر نیستی درهرصورت توهم
  • RU ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 1
    عربستان ناتوی عربی اسراییلی ایجاد می‌کند و با ایران وارد جنگ میشود
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    6 1
    البته پادشاهی سعودی از قدیم توی محصولات غذایی مثلا روغن خوراکی بیش از 80 درصد روغن خاورمیانه رو تولید میکنه روغن صافولا،،، در زمینه محصولات غذایی بسیار عالی،، پتروشیمی، وفولاد،،، خرید تیم اروپایی ک فقط داشتن پول ک نیست ،مهم مدیریت و اعتبار ، ک اون تیمهای ارویایی اگر اعتماد نداشتن ب سیاست هوشمندانه ک بهشون تیم فوتبال واگذار نمیکردن،،، تعجب از بعضی کامنت گذاران ، ک منو یاد اطلاعات افراد دهه 60 میندازه،، یک مقدار مطالعه، تحقیق،،، البته اگر حسادت و کینه اجازه بده،،، ب امید روزی که دلهایمان پاک و از موفقیت دیگران چ خارجی چ داخلی حرص، حسادت ،بغض نگیره ماهارو،،،یا علی
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 4
      این خالیا رو برو جای دیگه ببند، با اون یا علیتم کسی خر نمیشه سایبری سعودی!!
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      10 0
      ۰۰:۰۷ عین واقعیته جناب یه نگاهی به اقتصاد عربستان بکن یه نگاهی هم به اقتصاد کشور خودت اگه منطقی داشته باشی که نداری همه چیز دستگیرت میشود لزومی به جزئیات هم نداره واقعیت را باید قبول کرد ربطی به سایبری سعودی نداره
  • مرگ بر همه بر آمریکا اسرائیل ترکیه اروپا و..... IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    6 1
    چطوره چندسالی هم ساختن و آبادکردن و قوی کردن کشور خودمون رو امتحان کنیم هان ؟ قبول دنیا اخ و پیف بد و پرمشکل اما ما هم یه چنتا مشکل کوچولو داریم
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      خوب بسم الله، جای غر زدن برو بیرون کار مثبت بکن عین بقیه و به ساختن مملکتت کمک کن، باریکلا!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس