میزبانی عربستان در جام جهانی

عفو بین الملل اعلام کرد که میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ در عربستان سعودی به دلیل معیارهای حقوق بشری فیفا، در میان گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد این کشور پس از میزبانی مسابقات بوکس و فرمول یک، عملا غیرممکن است.

به گزارش مشرق و به نقل از دیلی میل انگلیس، درست یک سال پس از مشخص شدن میزبانی قطر در جام جهانی، عربستان سعودی نیز برای چنین میزبانی وسوسه شد. در واقع پس از ماجرای همه گیری کرونا و به تعویق افتادن جام جهانی، عربستان نیز آرام آرام به سمت درخواست رسمی و جدی خود برای میزبانی جام جهانی پیش رفت.

این اتفاقات با اعتراض گسترده کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی همراه بود. کشورهایی که صاحب سبک در فوتبال هستند و دوست ندارند جام جهانی، این بزرگترین جشنواره فوتبال در دنیا به یک اتفاق تبلیغاتی در حد جام باشگاه‌های جهان تبدیل بشود.

درخواست عربستان سعودی برای میزبانی در جام جهانی ۲۰۳۰ فوتبال همچنان روی میز فیفا مانده بود که بالاخره سازمان عفو بین‌الملل در میان انبوهی از کارهای تبلیغاتی و ویترینی و دستوری خود، یک بیانیه درست و واقع گرایانه صادر کرد.

عفو بین الملل اعلام کرد که میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ در عربستان سعودی به دلیل معیارهای حقوق بشری فیفا، در میان گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد این کشور پس از میزبانی مسابقات بوکس و فرمول یک، عملا غیرممکن است.

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است: عربستان سعودی اخیراً به یک بازیگر تاثیرگذار و بزرگ در تعدادی از ورزش‌های جهانی تبدیل شده و جای نگرانی وجود دارد که این کشور طرز تفکر خود را در چنین میادینی پیاده کند.

نویسنده بیانیه سازمان عفو بین الملل در ادامه آورده است: بسیاری از فدراسیون‌های بین المللی در ورزش‌های مختلف دچار مشکلات شدید مالی هستند. آنها به بانک‌های جهانی بدهکارند و راهی برای پرداخت اقساط خود ندارند. در چنین شرایطی وقتی عربستان سعودی پیشنهاد میزبانی از یک رقابت همراه با حمایت مالی می‌دهد خیلی سخت می‌شود مقابل چنین وعده وسوسه کننده ای ایستاد. اما از فیفا انتظار چنین رفتاری را نداریم. بدیهی است که عربستان سعودی هیچ حقی و هیچ صلاحیتی برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۰ را ندارد. پیش از این بارها درباره قطر هم هشدار داده بودیم اما مدیریت جهانی حریف این کشور نشد و قطر بالاخره میزبانی را در آغوش گرفت.

سازمان عفو بین الملل ضمن اشاره به گزارش‌های قبلی از عربستان سعودی آورده است: این کشور میزبان مسابقات بوکس و مسابقات فرمول یک بوده است. در این رقابت‌ها ورزشکاران در هتل و مراکز خرید با صحنه‌هایی مواجه بوده‌اند که در گزارش محرمانه آمده است و جالب اینجا است که آنها تنها در محیطهای هماهنگ شده حضور داشته‌اند. مشخص نیست در سایر فضاها که توریست‌ها حتی اجازه حضور در آنها را نداشته‌اند چه اتفاقات دیگری رخ می‌دهد؟!

تودهنی محکم سازمان عفو بین الملل به سعودی‌ها/ فیفا: به هیچ عنوان میزبانی عربستان در جام جهانی شدنی نیست!

اکنون تصور می شود که آنها علاقه مند به میزبانی فینال جام جهانی در سال ۲۰۳۰ هستند. عفو بین الملل در مورد پیشنهاد احتمالی ابراز نگرانی کرده و از فیفا می‌خواهد به هیچ عنوان چنین فاجعه‌ای را خلق نکند.

پس از انتشار بیانیه سازمان عفو بین الملل که بخش‌های دیگری از آن را در ادامه خواهید خواند، فیفا نیز ضمن تایید گزارش عفو بین الملل اعلام کرده که به هیچ عنوان چنین میزبانی شدنی نیست اما طبق قانون هر درخواستی به ثبت رسمی می‌رسد و باید بررسی شود.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که اگر فیفا معیارهای حقوق بشر خود را به درستی در مورد هر پیشنهادی که ارائه می‌شود، اعمال کند، برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ مردان در عربستان سعودی عملاً غیرممکن خواهد بود.

این کشور عضو خاورمیانه که به دلیل سابقه حقوق بشری مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است، ظاهراً علاقه مند به میزبانی فینال صدمین سالگرد فوتبال در کنار میزبانی مشترک مصر و یونان است.

نویسنده دیلی میرر البته از قول روزنامه تایمز می‌نویسد: فیفا در حال بررسی پیشنهاد میزبانی فینال است و می‌خواهد ببیند بار دیگر در زمستان مانند تورنمنت پیش رو در قطر جام جهانی را برگزار کند یا خیر اما این مهم نیست، مهم این است که عربستان حق این میزبانی را ندارد و فیفا خود را به نشنیدن و ندیدن زده است.

این جسورانه ترین حرکت عربستان سعودی به دنیای ورزش تا کنون خواهد بود. چندی پیش نیز عربستان سعودی پس از خرید سهام کامل باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی خود، همچنین برگزاری مسابقات فرمول یک و مسابقات بوکس بزرگ جهانی بر سر زبان‌ها افتاد.

عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که فیفا باید معیارهای حقوق بشری را هنگام ارزیابی هرگونه پیشنهاد احتمالی مربوط به عربستان سعودی به شدت اعمال کند تا از آنچه آنها «اشتباه» کمیته اجرایی در سال ۲۰۱۰ در اهدای فینال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به ترتیب به روسیه و قطر می‌دانند، جلوگیری شود.

تودهنی محکم سازمان عفو بین الملل به سعودی‌ها/ فیفا: به هیچ عنوان میزبانی عربستان در جام جهانی شدنی نیست!

پس از خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل، اجرای مبارزات آنتونی جاشوا و پروژه بسیار بحث برانگیز گلف، تقریباً اجتناب ناپذیر است که عربستان سعودی نیز به دنبال میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ به عنوان نوعی افتخار برای عملیات شستشوی ناپاکی در ورزش خود باشد.

فلیکس جاکنز، مدیر کمپین های افراد در معرض خطر عفو بریتانیا در بیانیه‌ای که به تازگی رسانه‌ای شده گفت: در زمان محمد بن سلمان، شست و شوی ورزش سعودی در زمانی که وضعیت حقوق بشر به طرز نگران کننده ای در آنجا بدتر شده بود، بیش از حد افزایش یافته است. اگر عربستان سعودی یکی از متقاضیان رسمی جام جهانی ۲۰۳۰ شود، فیفا باید از اشتباهاتی که با قطر و روسیه مرتکب شد اجتناب و اطمینان حاصل کند که ارزیابی دقیقی از خطرات حقوق بشر در اعطای این مسابقات به ریاض وجود دارد. به عقیده من تقریبا غیر ممکن است که فیفا امتیاز جام جهانی ۲۰۳۰ را به عربستان واگذار کند. این کشور به هیچ عنوان حتی شرایط حداقلی یک میزبانی منطقه ای را ندارد چه برسد به یک اتفاق جهانی.

نه فیفا و نه عربستان سعودی تا به امروز هیچ اظهارنظر رسمی در مورد پیشنهادهای ثبت شده ارائه نکرده‌اند.

اسپانیا و پرتغال علاقه مند به میزبانی فینال در ۸ سال آینده هستند، در حالی که اروگوئه که میزبان فینال افتتاحیه در سال ۱۹۳۰ بود قرار است در کنار آرژانتین، شیلی و پاراگوئه به رقابت برای این میزبانی بپردازد.

بریتانیا و ایرلند نیز به صورت مشترک در حال بررسی یک پیشنهاد تاریخی برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۰ هستند. البته در این میان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا نیز مطرح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    5 0
    چه عجب !!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    5 3
    آخرش عفو بین‌الملل خوبه یا بده ؟!
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      3 2
      به نفع اینا باشه خوبه در سایر موارد بد به همین راحتی
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      4 2
      به تو چه؟؟!
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      3 3
      بستگی داره!!! خخخخ
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 2
    فیفا هم مثل بقیه . خیلی مطمئن نباشید . رقص شمشیر و اره
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 3
    چونکه معیارهای حقوق بشری وآسه غربی ها خیلی مهم و باارزشه !!! مشرق امروز این تیترو خوب بخاطر داشته باش و یادت بماند بعد چندسال ببین پترودلارهای سعودی در تصمیم این سازمان صهیونیستها تأثیر خواهد گذشت یا با وجدان انسانیت و حقوق بشری اصرار خواهند داشت ؟؟ بقول مثال : پول بده روی سیبیل شاه نقاره بزن
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    2 2
    در نهایت این دلارها هستن که تعیین کننده ان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس