کد خبر 1368065
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۸
گروسی خواستار «همکاری» برای احیای توافق با ایران شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت برای اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مؤثر باشد، باید بر «شرایط سیاسی» غلبه کرد و این امر به همکاری همه طرف ها بستگی دارد.

به گزارش مشرق، رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس، بر تداوم کار آژانس هم در بازرسی از تأسیسات اتمی ایران و هم در پیگیری پاسخ‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود تاکید کرد.

گروسی با اشاره به کارهای انجام شده توسط ایران قبل از سال ۲۰۰۳ در سایت هایی که آژانس ادعا می کند بعداً ردی از اورانیوم را در آنها کشف کرده، گفت: «مسائلی وجود دارد که ایرانی ها باید توضیح دهند که برای ما چندان روشن نیست.» ایران قرار است تا ۳۱ خرداد نگرانی های آژانس را برطرف کند.

گروسی به انتقال اخیر تولیدات هسته‌ای ایران از کرج به نطنز اشاره کرد و آن را تغییری به «جایی که احساس می‌کنند بیشتر محافظت می‌شوند» تعبیر کرد.

کارگاه کرج که قطعات سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم را می‌ساخت، در خرداد ۱۴۰۰ در حمله‌ای که به طور گسترده عوامل رژیم صهیونیستی در آن دست داشتند، دچار ضایعاتی شد.

گروسی خاطرنشان کرد که کارخانه جدید تولیدی در نطنز نیز منعکس کننده رشد برنامه هسته ای ایران است. وی تایید کرد: فعالیت جدیدی صورت نگرفته، اما خطوط تولید و ظرفیت های تولید ایران در حال گسترش است.

گروسی به آسوشیتدپرس گفت که ارزش واقعی ترتیبات دسترسی موقت که از اسفند ۱۳۹۹ با سازمان انرژی اتمی ایران توافق شده و  برقرار شده است، تنها در صورتی محقق می‌شود که برجام به جای خود بازگردد، زمانی که آژانس بتواند تمام داده‌های موجود در تجهیزات نظارتی خود، از جمله اطلاعات دوربین‌های موجود در سایت های هسته‌ای ایران را بازیابی کند .

گروسی گفت: «می‌دانید که دسترسی به اطلاعات بخشی از تفاهم من با ایران است که این اطلاعات را در اختیار دارد، که به محض اعمال برجام، آنها این اطلاعات را برای ما ارسال خواهند کرد. اگر قرار باشد مذاکرات برجام شکست بخورد که من نمی‌خواهم آن را تصور کنم، اما این یک احتمال است، پس باید با همتایان ایرانی‌ام بنشینم و دوباره این موضوع را بررسی کنم.»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از آذر ۱۳۹۸ عهده دار این سمت شده، اذعان داشت که «تلاش‌ها برای موفقیت‌آمیز کردن این فرآیند آسان نیست».

گروسی خاطرنشان کرد: «یک جو سیاسی پیرامون این موضوع وجود دارد.» وی افزود: «و من این را رد نمی‌کنم که ایران و دیگران، البته، به صورت پیرامونی به آنچه در جاهای دیگر می‌گذرد نگاه می‌کنند و واکنش‌های خود را نسبت به این موضوع می‌سنجند. کار من این است که روی این موضوع تمرکز کنم، اصرار کنم، در پرسش‌هایمان بسیار کنجکاو باشم و تلاش کنم تا به یک شفاف‌سازی برسیم. و من مطمئن هستم که اگر به آنجا برسیم بسیار مفید خواهد بود. اگر این کار را نکنیم، ممکن است عوارض بیشتری ایجاد شود. بنابراین، امیدوارم این انگیزه کافی برای همکاری همه طرف ها باشد.»

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقیماً در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دخالتی ندارد، گروسی به صراحت پایان این توافق را پس از خروج یک طرفه آمریکا در سال ۲۰۱۸ و تصمیم ایران در سال ۲۰۱۹ برای کاهش دسترسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تایید کرده است. کارشناسان معتقدند نقض مکرر برجام از سوی طرف های غربی، نقش نظارتی آژانس را تضعیف کرده است.

از جمله موضوعاتی که مذاکرات یک ساله وین برای احیای برجام را متوقف کرده است، اصرار آمریکا بر تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرار دادن نام این ارگان در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است که از سال ۲۰۱۹ برقرار شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    10 5
    جناب گروسی آیا بابت نیروگاه های اتمی و کلاهک های هسته ای رژیم کوچولو و جعلی اسرائیل هم این چنین دست و پایی می‌زنید نگرانی ابراز میکنید ؟ قطعا" خیر چون شما منتخب و مزدور یهود بین المللی حاکم بر کشورهای غربی هستید ! هر چیزی که برای غربی ها خوب هست برای ما ایرانیان بهتر و ، ضروری تر و، واجب که داشته باشیم تجهیز شویم همانطوری که غربی ها و رژیم اسرائیل دارند و تجهیز هستند..
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      3 0
      رجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • ایران بزرگ iran IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 2
    آمریکای تحت سیطره یهودیان افراطی بارها و بارها اثبات کرده تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دست از نیرنگ و دشمنی با ایران و ایرانیان بر دارد ، تحریم مهمترین سلاح آمریکایی ها علیه ایران و ایرانیان هست پس ساده لوحانه است تصور کنیم دشمن دست از این سلاح علیه ما بر دارد و تحریم های ایران رو لغو کند چنانچه قبلا" هم بارها و بارها این موضوع اثبات شده ، آزموده را آزمودن خطاست هم میهنان گرامی ، ایران باید به روی خنثی سازی تحریم ها کار کند ، باید به مردم ایران در این زمینه آگاهی داد تا مردم همراه و همدل باشند در این موارد ایران باید تبدیل به یک قدرت اتمی شود ما برای ایجاد بازدارندگی ناگزیر هستیم که قدرت اتمی باشیم حتی بازدارندگی قوی تر از اتمی ، هیدروژنی و... الی آخر ... تنها راه حیات و بقای عزتمندانه قوی شدن قدرتمند شدن در تمامی عرصه هاست خصوصا " در عرصه دفاعی و نظامی ، دنیا قانون جنگل حکمفرماست به حکم قانون جنگل قوی شو ! قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است !
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    23 6
    شرایط امروز جهان به سود ما ایرانیان هست هر آنچه دشمنلن قسم خورده ما ایرانیان دارند ما نیز می‌باید داشته باشیم ..! حفظ جان و مال و ناموس مسلمان ایرانی بر حاکم اسلامی واجب و ضروری است .. تنهات راه حیات عزتمندانه ایرانیان بازدارندگی اتمی است نباید زمان را از دست بدهیم که فردای روزگار شرمنده ایران و ایرانیان شویم ایران باید قدرتمند شود که به حمدالله هستیم
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    5 2
    گروسی مهره و مزدور صهیونیسم جهانی !
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    6 5
    شخصیت مسخره ای دارد ، از یک طرف بی عرضه در برابر دارندگان سلاح های هسته ای و از یک طرف پر مدعا در برابر استفاده صلح آمیز ایران! گذشته از اینها باید دید که ما چه ضعف هایی و اقدامات اشتباهی انجام داده ایم که در این دور باطل و بی سرانجام گرفتار هستیم. مطمئنا با برجام و برجامها به حقوق خود نمیرسیم (حق گرفتنی است و نه دادنی)
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 2
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • SE ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 2
    برو عزیزم! برو جانم! برو جیگر خودتی!
  • FR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 2
    انشالله خفه خون بگیرید و دست از سر کشورمان بردارید چقدر حرف مفت تکراری و بازی با کلمات و تحریف ..
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 0
    این عمله ی استکبار هم از بیکاری دارد حوصله اش سر می رود - غرب مشغول هزینه در جنگ اوکراین از میراث و ماترک شوری است و کفگیرشان به ته دیگ خورده این هم از بی پولی دارد ورجه وورجه ی کودکانه می کند. از جزایر مالویناس که بجای ملت آرژانتین ارث و میراث انگلیس برای آمریکا سند شده خبردارید البته تو با ریاست حق السکوت ات را گرفته ای اما دائمی نیست چند سال بعد شرمنده وجدانت خواهی شد.
  • نشناس IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    بسه دیگه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    درود سیاوشانِ ایران زمین بر سردار فاتح، ژنرال سلیمانی‌ کبیر که کشور داعش را فتح کرد و اداره آن را یه مردم خودشان داد.
  • CA ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    بادمجون هم شد جزو میوه ها این یارو کی هست اصلا ؟ خله دیوانس فازش چیه؟ برو بزار باد بیاد بچه جون
  • حبیب اله منصوری IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    فقط مذاکره مثل خودشون و غنی سازی تا قدرت مند شدن تحریم را غربی ها بر نمی دارن این گروسی عوضی را هم باید سرش راکوفت به تاق و خرش کرد متل خودشون باید رفتار کرد غنی سازی. غنی سازی. در جایی امن مثل نطنز
  • حبیب اله منصوری IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    بنده رشته فیزیک هسته ای هستم حاضرم خاک پای دانشمندان غنی سازی را سرمه چشم کنم و افتخار کنم تا جایی که قدرت هسته ای شویم و باج به هر بی سرپا ی غربی ندهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس