بایدن میزبان نخست وزیر ایتالیا در واشنگتن؛ امنیت انرژی اروپا و اوکراین محور گفتگوها

کاخ سفید اعلام کرد ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا به آمریکا سفر خواهد کرد تا طرفین درباره جنگ اوکراین و امنیت انرژی اروپا با یکدیگر مذاکره کنند.

به گزارش مشرق، کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن  رئیس جمهوری آمریکا مشتاقانه در انتظار دیدار با ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا است که قرار است در ۱۰ مه ۲۰۲۲ (۲۰ اردیبهشت) به آمریکا سفر کند.

کاخ سفید با بیان اینکه این دیدار بر روابط عمیق دوستانه و همکاری قوی بین آمریکا و ایتالیا تاکید خواهد کرد، افزود: رهبران  دو کشور در مورد هماهنگی کنونی خود با متحدان و شرکا در ارتباط با اقدامات حمایتی از مردم اوکراین و تحمیل هزینه های اقتصادی به روسیه به دلیل تهاجم بدون دلیل آن به اوکراین گفتگو خواهند کرد.

 آنها همچنین در مورد همکاری نزدیک آمریکا و ایتالیا در زمینه ارتقای اقتصاد جهانی، افزایش امنیت انرژی اروپا و مبارزه با تغییرات اقلیمی گفتگو خواهند کرد.

 بایدن و دراگی همچنین در مورد مسائل امنیتی منطقه ای و جهانی و آمادگی برای نشست های گروه ۷ و ناتو در ماه ژوئن تبادل نظر خواهند کرد.

هشدارهای سازمان ملل در مورد وضعیت انرژی در جهان و تاثیرات آن بر وضعیت آب و هوایی، هزینه‌های آن و سیاستگذاری ها درباره آن شرایط را به گونه رقم می زند که این چالش به این زودی‌ها پایان نمی یابد.

بحران انرژی در اروپا در پی جنگ اوکراین تشدید شده و همچنان که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته است: مساله بحران انرژی در جهان امری فراتر از ان است که جنگ اوکراین را فقط عامل این بحران بدانیم. جهان مدتهاست با یک بحران انرژی تمام عیار روبرو بوده است.

بر اساس این گزارش، تقریباً یک سال قبل از حمله به اوکراین، عرضه برای تامین تقاضا با مشکل مواجه بود که باعث افزایش قیمت‌ها شد. در بهترین بخش از یک دهه، افزایش "نفت شیل" آمریکا نیازهای فزاینده انرژی جهان را برآورده کرد، اما در سال ۲۰۲۰ تولید نفت شیل کاهش یافت و نرخ رشد گاز شیل کاهش یافت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین با گذشت بیش از دو ماه و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس