کد خبر 1367447
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
رزمایش ژاپن و آمریکا

وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدید از رزمایش نظامی ژاپن و آمریکا، گفت توکیو و متحدانش قصد دارند ناتو را به شرق آسیا بکشانند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که رزمایش‌های نظامی مشترک ژاپن و آمریکا در منطقه را یک تهدید امنیتی برای خود می‌داند.

بیشتر بخوانید:

آموزش تفنگداران آمریکایی برای انهدام بالگردهای روسی

«ایگور مورگولف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در این‌باره گفت: «رزمایش‌های دریایی مشترک آمریکا و ژاپن امنیت کشورمان را تهدید می‌کند».

مورگولف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» توضیح داد: «شدت نسبتاً بالای رزمایش‌های دریایی مشترک ژاپن و ایالات متحده در نزدیکی مرز روسیه، باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود. چنین رزمایش‌هایی که اغلب نمایندگان سایر کشورها از جمله اعضای ناتو نیز به آنها می‌پیوندند، هم در مقیاس و هم در این که آنها عملیات‌هایی را با ماهیت بالقوه تهاجمی انجام می‌دهند، تهدید امنیتی هستند».

وی ادامه داد: «در عین حال، در اظهارات سران نظامی ژاپن، نیاز به رزمایش را به بهانه فعالیت نیروهای مسلح روسیه در شرق آسیا توجیه می‌کنند. ما در اینگونه اقدامات طرف ژاپنی، تهدیدی برای امنیت کشورمان می‌بینیم».

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که از طریق مجاری دیپلماتیک در این مورد مستقیماً به توکیو هشدار داده است.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «به آنها هشدار دادیم، باید آماده باشند که در صورت گسترش چنین اقداماتی، روسیه اقدامات تلافی جویانه‌ای را در راستای منافع امنیتی و تقویت توان دفاعی کشورمان انجام می‌دهیم».

به نوشته ریانووستی، مورگولف با بیان اینکه ژاپن و نیوزلند می‌گویند که قصد دارند نیروهای ناتو را به منطقه آسیا و اقیانوسیه بیاورند، اظهار داشت: «برنامه‌های کانادا، ژاپن و نیوزیلند برای انجام گفتگو با پیمان سه‌جانبه استرالیا، آمریکا و انگلیس، با هدف رساندن پتانسیل نظامی ناتو به منطقه شرق آسیا است».

وی در این‌باره توضیح داد: «تعجب‌آور نیست که استراتژیست‌های حوزه هند و اقیانوسیه، مجبور به اختراع چنین ضمیمه‌ای به گروه جانبه‌ای مانند مشارکت امنیتی سه جانبه پیشرفته آن سه کشور باشند. واکنش همزمان همفکران منطقه‌ای آمریکا که قرار است به قول خودشان برقراری تماس با تروئیکا را آغاز کنند، نشان‌دهنده همین امر است».

تنش‌های دیپلماتیک و سیاسی بین توکیو و مسکو، اخیراً بعد از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین شدت گرفته و ژاپن به تبعیت از متحدان غربی خود مخصوصا آمریکا، دست به اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات و نهادهای روسی زده است.

چند روز قبل نیز «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن از تصمیم دولتش برای اخراج ۶ دیپلمات روسی از توکیو خبر داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس