پناهندگان افغان - نمایه

آلمانی‌ها که تعدادی آواره افغان را با خود به کشورشان برده بودند، اکنون آن‌ها را از «خانه‌های دولتی» بیرون کرده‌اند تا پناهجویان اوکراینی ساکن آن خانه‌ها شوند.

سرویس جهان مشرق - یکی از عوارض جانبی اجتناب‌ناپذیر جنگ، آواره شدن مردم و سرازیر شدن سیل پناهندگان به پشت مرزهای کشورهای جنگ‌زده است. ایران به عنوان بزرگ‌ترین همسایه‌ی غربی افغانستان که بیش‌ترین قرابت زبانی، فرهنگی و دینی را با افغان‌ها دارد، مقصد هزاران خانواده‌ی افغانستانی بوده است که طی بیست سال جنگ آمریکا در این کشور و حتی پیش از آن، مجبور به ترک وطن خود شده‌اند.

ایران در حالی به بدرفتاری با مهاجران افغان متهم است که ده‌ها سال است تمام توان خود را برای میزبانی از آن‌ها به کار بسته است. این در حالی است که جنگ اوکراین پوچیِ ادعاهای بسیاری از مدعیان حقوق بشر و منتقدان به جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است. در ادامه، مقدمه‌ی کوتاهی درباره‌ی موضوع مهاجرپذیری خواهید خواند و سپس مقایسه‌ای میان میزبانی ایرانی‌ها از افغان‌ها با خبر حیرت‌آوری که اخیراً در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد، از نظر شما خواهد گذشت.

رفتار عجیب آلمانی‌ها با آوارگان افغانستانی: خانه‌هایتان را خالی کنید تا اوکراینی‌ها بیایند! +عکس و فیلم

نوشتن شعار «از همه‌ی پناهندگان استقبال کنید؛ بشریت، نه صرفاً خانواده!» اما روی پرچم اوکراین؛ تجمع مردم انگلیس در حمایت از پناهندگان و اعتراض به کوتاهی دولت در این‌باره (+)

مقدمه‌ای درباره‌ی پدیده مهاجرت و مهاجرپذیری

مهاجرت فرامرزی همیشه یکی از موضوعات مهم در روابط بین‌الملل بوده است. برخی کشورها اساساً حول محور مهاجرت بنا شده‌اند، که از جمله‌ی آن‌ها آمریکاست. میزان «مهاجرپذیری» (به معنای آمادگی و تمایل مردم یک کشور برای پذیرش مهاجران خارجی) بستگی به شرایط متعدد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و غیره دارد و در هر کشوری متفاوت است. عموماً آمریکا را یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان تلقی می‌کنند که جامعه‌اش مانند یک «دیگ ذوب» مهاجران از سراسر جهان را در فرهنگ و ارزش‌های خود ذوب و یک‌دست می‌کند.

این به‌رغم آن است که از ابتدای تأسیس ایالات متحده، نژادپرستی سایه‌ی سنگینی بر سر مهاجرپذیری این کشور انداخته است و فصل جدید ملی‌گرایی افراطی در این کشور به جدی‌ترین شکل خود در رفتارهای نژادپرستانه‌ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، در قبال ورود مهاجران به این کشور بروز پیدا کرد.

رفتار عجیب آلمانی‌ها با آوارگان افغانستانی: خانه‌هایتان را خالی کنید تا اوکراینی‌ها بیایند! +عکس و فیلم

مأمور گمرک آمریکا، تحت سیاست «تحمل صفر» دولت ترامپ، مادر این دختربچه را تفتیش و برای بازداشت و جداسازی احتمالی از فرزندش آماده می‌کند؛ در حالی که در مرزهای آمریکا جلوی مهاجران و پناهندگان از کشورهایی مانند افغانستان گرفته می‌شود، مهاجران اوکراینی با هیچ‌کدام از این سختگیری‌ها روبه‌رو نیستند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› انتقال شبانه کودکان مهاجر در آمریکا از پرورشگاه به بیابان‌های تگزاس

در سوی دیگر اقیانوس اطلس، کشورهای اروپایی سابقه‌ی درخشانی در پذیرش مهاجران خارجی ندارند. با توجه به شرایط نسبتاً مناسب و شاخص‌های بالای زندگی در این قاره، درصد بالایی از مهاجران و پناهجویان از سراسر جهان به دنبال مهاجرت به اروپا هستند و مهاجرستیزی همواره یکی از معضلات اجتماعی کشورهای این قاره بوده است. این معضل طی دهه‌های گذشته و تحت تأثیر جنگ‌های آمریکایی-اروپایی در خاورمیانه و موج‌های متعدد مهاجرت به مقصد اروپا، تشدید شده است. بسیاری از این کشورها نه‌تنها تلاشی برای بهبود شاخص مهاجرپذیری خود نکرده‌اند، بلکه قوانینی وضع کرده‌اند که عملاً ورود مهاجران و حتی پناهجویان را دشوارتر می‌کند.

سابقه‌ی کشورهای آسیایی، به‌ویژه شرق آسیا، در پذیرش مهاجر، از کشورهای اروپایی نیز بدتر است. اگرچه این کشورها عموماً مقصد مهاجران زیادی نیستند، اما شرایط منحصربه‌فرد فرهنگی و اجتماعی آن‌ها نیز هضم مهاجران خارجی، به‌خصوص از مناطق دورتر جهان، را بسیار دشوار می‌کند. در عین حال، شماری از کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه، دست‌کم در مقیاس منطقه‌ای، شاخص‌های مهاجرپذیری خود را بهبود بخشیده‌اند؛ تا جایی برخی از این کشورها بعضاً در فهرست ۱۰ کشور مهاجرپذیر جهان جای می‌گیرند[۱]. اما جایگاه ایران در این میان کجاست؟

رفتار عجیب آلمانی‌ها با آوارگان افغانستانی: خانه‌هایتان را خالی کنید تا اوکراینی‌ها بیایند! +عکس و فیلم

از ساعات اولیه‌ی جنگ اوکراین، واضح بود که واکنش کشورهای غربی با قربانیان و آوارگان این جنگ، با واکنش آن‌ها به قتل و آوارگی دسته‌جمعی هزاران افغان، تفاوت معناداری دارد (+)

مورد خاص ایران

ایران سال‌های سال است که از پناهجویان افغانستانی در خاک خود پذیرایی می‌کند. اگرچه این میزبانی خالی از اشکال و تنش نبوده، اما جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت پناهندگان افغانستان انجام داده است؛ از تبلیغات فرهنگی برای افزایش آستانه‌ی تحمل مردم تا وضع قوانین متعدد برای تسهیل ارائه‌ی خدمات آموزشی، درمانی و غیره به افغان‌های ساکن ایران. در کنار افغان‌ها، مردم از برخی کشورهای دیگر نیز برای فرار از جنگ یا با انگیزه‌های دینی و مانند آن به ایران مهاجرت می‌کنند.

رفتار عجیب آلمانی‌ها با آوارگان افغانستانی: خانه‌هایتان را خالی کنید تا اوکراینی‌ها بیایند! +عکس و فیلم

برخی آمارها (بروزرسانی تا سال ۱۴۰۰) درباره‌ی مهاجرت افغان‌ها به ایران (+)

تحولات اخیر درباره‌ی روابط ایران و افغانستان، از حمله به سفارت و کنسولگری ایران، به ترتیب، در کابل و هرات گرفته تا شیطنت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای اختلاف‌افکنی میان ملت‌های دو کشور، بار دیگر موضوع روابط میان ملت ایران با مهاجران و پناهندگان افغانستان را زیر ذره‌بین برد. اگرچه ملت‌های دو کشور بار دیگر هوشیاری خود را اثبات کردند و موجی از نمایش برادری و روابط حسنه، موج تبلیغات منفی را خنثی کرد، اما شواهد نشان می‌دهد دست‌هایی در پشت پرده وجود دارند که همچنان به دنبال ماهی گرفتن از آبی هستند که جنگ‌افروزی‌های پی‌درپی آمریکا در منطقه، و به طور خاص افغانستان، گل‌آلود کرده است.

توضیحاتی درباره‌ی تلاش‌ها با هدف اختلاف‌افکنی میان دو ملت ایران و افغانستان [دانلود]

اکنون واکنش دولت و مردم ایران به تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی میان دو ملت ایران و افغانستان را با اقدام دولت آلمان مقایسه کنید که اخبار آن در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

تبعیض عجیب آلمان: افغان‌ها بیرون، اوکراینی‌ها بفرمایید

عملیات نظامی روسیه در اوکراین زلزله‌های زیادی به پا کرد که چه‌بسا بزرگ‌ترینِ آن‌ها در حوزه‌ای غیر از جبهه‌ی نظامی بود. اقدام نظامی مسکو در واکنش به پیمان‌شکنی تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا، واقعیت‌های زیادی را درباره‌ی ادعاهای حقوق بشری غربی‌ها افشا کرد. از همان ساعات ابتدایی جنگ، معلوم بود جنس حمایت غرب از اوکراینی‌ها با حمایت آن‌ها از قربانیان جنگ‌های دیگر متفاوت است: در حالی که کشته شدن هزاران کودک و زن در جنگ‌های آمریکا و متحدانش، چه در افغانستان و عراق، و چه در سوریه و یمن، به‌ندرت خم به ابروی دولت‌های غربی می‌آورد، خراش برداشتن یک غیرنظامی در اوکراین خون آن‌ها را به جوش می‌آورد. البته شکی نیست که کشته شدن غیرنظامیان به دست روسیه در اوکراین نیز همان اندازه محکوم است که کشته شدن غیرنظامیان به دست آمریکا در عراق، یا به دست ائتلاف سعودی در یمن؛ اما کسی باید همین واقعیت را به مدعیان غربی حقوق بشر بیاموزد.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که آگوست ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان هدف قرار گرفت؛ ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند؛ دولت‌های غربی که عامل کشتار غیرنظامیان بی‌شماری در خاورمیانه هستند، اکنون خونشان از زخمی یا کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین به جوش آمده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها

›› جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟

کشورهای غربی بعضاً همزمان با خروج آمریکا از افغانستان و تبلیغات گسترده علیه طالبان، ژست انسان‌دوستی گرفتند، و هنگام فرار از کابل، شماری از افغان‌ها را (که عمدتاً همکاران نیروهای اشغالگر خارجی و خانواده‌های آن‌ها بودند) از فرودگاه کابل با خود فراری دادند. اگرچه گزارش‌های بعدی، اخبار آن روزها را تأیید کردند و معلوم شد برخی از کشورهای غربی در پر کردن ظرفیت هواپیماهایشان، در نهایت تأسف، سگ‌ها را به همکاران افغان خود ترجیح داده‌اند[۲]، اما به هر حال، اکنون به نظر می‌آید این کشورها حتی از فراری دادن همان افغان‌ها هم به نوعی پشیمان شده‌اند.

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

(ساعت‌گرد از بالا راست) تصویر منتسب به خروج سگ‌های نظامی آمریکا از فرودگاه کابل؛ خروج حدود ۶۴۰ متحد افغان آمریکا از افغانستان سوار بر یک فروند هواپیمای ترابری «سی-۱۷ گلوب‌مستر ۳» متعلق به نیروی هوایی آمریکا؛ تقلای شماری از متحدان افغان آمریکا برای سوار شدن به هواپیما برای فرار از کشورشان (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

›› خروج «ترامپیِ» بایدن و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش می‌دهند که آلمان طی روزهای گذشته پناهندگان افغان را از «خانه‌های دولتی» ای که در اختیارشان قرار گرفته بود، بیرون کرده تا پناهندگان اوکراینی را جایگزین آن‌ها کند. این خبر تنها زمانی قابل‌باور می‌شود که چندین نفر از این پناهندگان افغان روایت‌های مشابهی را در گفت‌وگو با این خبرگزاری‌ها ارائه می‌دهند: «یک مددکار اجتماعی درِ خانه را می‌زند و می‌گوید باید وسایل‌تان را جمع کنید و از این‌جا بروید تا جا برای پناهجویان اوکراینی باز شود. نه سؤال‌وجوابی؛ نه چک‌وچانه‌ای؛ فقط تخلیه در عرض ۲۴ ساعت[۳]

رفتار عجیب آلمانی‌ها با آوارگان افغانستانی: خانه‌هایتان را خالی کنید تا اوکراینی‌ها بیایند! +عکس و فیلم

مادر و پسر پناهنده‌ی اوکراینی در اتوبوسی که خارج از ایستگاه اصلی راه‌آهن «لفیف» در غرب اوکراین به خروج کودکان یتیم از شهر اختصاص داده شده است؛ کشورهای غربی‌ای که بعضاً برای پذیرش پناهندگان اوکراینی سرودست می‌شکنند، همان کشورهایی هستند که جلوی پناهجویان خاورمیانه‌ای دیوار می‌کشند (+)

البته چنان‌که در ابتدای این گزارش نیز گفته شد، اروپا سابقه‌ی درخشانی در مهاجرپذیری ندارد و بنابراین پیش‌بینی می‌شد که میهمان‌نوازی اروپایی‌ها از پناهندگان افغان خیلی دوام نداشته باشد[۴]، اما این‌که آلمانی‌ها صدها افغان را از سرپناه‌های خود آواره کنند تا همتایان اوکراینی‌شان جایگزین آن‌ها شوند[۵]، بار دیگر نشان می‌دهد معیارهای غربی درباره‌ی حقوق بشر تا چه اندازه جانب‌دارانه هستند؛ به‌ویژه که مسئله صرفاً به آلمان نیز منحصر نمی‌شود، بلکه گزارش‌های رسانه‌ای و تجربیات عینی نشان می‌دهد در مرزهای آمریکا نیز مهاجران و پناهجویان اوکراینی راه بسیار ساده‌تری برای ورود به «سرزمین فرصت‌ها» دارند تا مهاجران و پناهجویان اهل افغانستان[۶] یا برخی کشورهای دیگر[۷]. و این در حالی است که حمله‌ی نظامی و اشغالگری آمریکا در افغانستان ریشه‌ی بسیاری از مشکلاتی است که مردم این کشور امروز با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

لحظات هولناک در فرودگاه کابل؛ همکاران سابق نیروهای آمریکایی، مستأصل برای فرار از افغانستان، به هواپیمای نیروی هوایی آمریکا آویزان می‌شوند و بعد، از آسمان سقوط می‌کنند (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

البته شاید همه‌ی این‌ها فقط برای ما مردم خاورمیانه تعجب‌آور است؛ هرچه باشد، خبرنگار شبکه‌ی آمریکایی سی‌بی‌اس در گزارش خود درباره‌ی جنگ اوکراین، طرزتفکرِ دست‌کم بخشی از خواص غربی درباره‌ی تفاوت‌های اوکراین با کشورهایی مانند افغانستان و عراق را به‌صراحت بیان کرده است:

نژادپرستی عجیب خبرنگار سی‌بی‌اس: اوکراینی‌ها بر خلاف افغان‌ها و عراقی‌ها متمدن هستند!  [دانلود]


[۱] Top ۱۰ Immigration Friendly Countries Link

[۲] Foreign Office boss admits error over Afghan animal evacuation Link

[۳] Germany Is Displacing Afghan Refugees to Make Way for Ukrainians Link

[۴] Europe’s Hospitality for Refugees Won’t Last Forever Link

[۵] آلمان پناه‌جویان افغانستانی را آواره می‌کند تا برای اوکراینی‌ها سرپناه فراهم شود لینک

[۶] Ukrainian refugees favored over others at US borders Link

[۷] U.S. Opens Door to Ukrainian Refugees, Shuts It for Others From Africa Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 133
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    خجالت آوره ولی باید بگم غربیهای وحشی فقط برای مسائل جنسی و سفیدپوستی آغوش باز برا اوکراینی ها باز کردن! وگرنه دلشون برای اوکراینی هام نسوخته چون شرقی هستن و درجه دو بزعم نژادپرستهای غربی
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      66 58
      به جای جلز ولز کردن یه فکری به حال مستاجر ها و حاشیه نشین های خودتان بکنید .
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      39 41
      از دولت مهربان آلمان تقاضا داریم ویزا را برای ایرانی ها هم به صورت پناهتندگی آزاد کند. ببینیم چه تعداد ایرانی مهاجرت میکنند؟
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      47 44
      اگه آلمان اینقدر بده چرا همه میخان برن آلمان و هیچ آلمانی نمیخاد بیاد ایران ؟؟؟
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      24 71
      ایران که اینقدر سنگ مستضعف ها را به سینه میزند افغانی هایی که آلمان اخراج کرده بپذیرد. اگر راست میگویند؟
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      20 14
      کاش دروغ حناق بود.
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      23 31
      دولت عزیر انقلابی باید به آلمان مشاوره بدهد تا چطور جلوی پیشرفت افزایش تورم را بگیرد و سواحل شمال آلمان را آزاد کند و قیمت تولید کننده روی کالا ها بزند.
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      8 24
      خخ . ااتفاقا اروپایی ها از پوست برنزه خوششون میاد.
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      21 18
      غربیهای وحشی فقط برای مسائل جنسی و سفیدپوستی آغوش باز برا اوکراینی ها باز کردن! کاملا درسته اگر احکام صیغه و متعه در آلمان پیاده سازی میشد این وضعیت اتفاق نمی افتاد. متاسفانه در ایران هم دولت انقلابی در این زمینه کم کاری میکند.
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      14 11
      بی زحمت بگید لبنانی ها هم لیان ایران عرب ها خیلی خوبن....
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      8 35
      باید برادران افغانی با ایجاد آشوب و نزاع و جنگ و درگیری و جنگ کشور آلمان را بهم بریزند تا دل ایران خنک شود.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      33 13
      خب چرا افغانستانی ها نرفتن کشور برادر چین؟؟؟ افغانستانیها برای چین و اوکراینی ها در آلمان.
    • تمام IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      31 24
      این که دیگه ناراحتی نداره. پاشن برن سمت روسیه و چین، دو کشور فوق‌العاده صلح دوست و با بالاترین استانداردهای حقوق بشری..... غرب اگه انقدر بده پس چرا تمام مخالفاش می‌خوان سرازیر بشن سمتش. ؟!!
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 3
      هرکی نمی خواد بذاره بره
    • GB ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      11 6
      عمو جان بجای این مزخرفات یه سری به ادارجات و سازمان های ایران بزنید ببینید چه کثافت خونه ای درست کردید بجای حل مشکل بازنشستگان پیر و ازکار افتاده از نگهبان دم در تا رییس بالاتر همه دنبال کارشکنی هستن مگر اینکه رشوه بهشون بدی.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      11 22
      عزیز دل طبق خبر میگه خانه های دولتی که مجانی در اختیار بوده حالا در اختیار پناهنده اوکراینی قرار بدن چه ربطی به مسایل جنسی داره در ثانی توی ایران چند تا از پناهنده محترم افغانی در خانه‌های دولتی سکنی دارن ،بابا گلی به جمال انسانیت فقط ما دنبال سیاسی کردن مسئله هستیم
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 3
      تمام جان همه می خوان برن غرب به خاطر تبلیغات زیادی که می کنن . بخش عظیم ایرانیانی که میرن به غرب مخصوصا اونایی که پناهنده میشن بعدا پشیمون میشن ولی چه فایده
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      11 2
      یادی کنیم از اتفاقی که اخیرا در دانمارک اتفاق افتاد و رفتار وحشیانه ای که با یک زن پناهجوی ایرانی داشتن
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 3
      خیلی ها متاسفانه درک درستی ندارن و تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه ای قرار میگیرن اما وقتی که مهاجرت کردن و وضعیت افتضاح کمپ ها رو میبینن متوجه میشن که چه اشتباهی کردن
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 1
      اتفاقا چند وقت پیش بود که یه خانم ایرانی مقیم آلمان گفته بود که من به خاطر بچه هام اومدم اما اشتباه کردم چون در همون روزهای ابتدایی دخترش تو مدرسه توسط چندتا پسر به تجاوز تهدید شد و همین طور گفت که خرید و فروش مواد مخدر تو مدارس آلمان چقدر ازاده
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 4
      بی بی سی و اینترنشنال این طور مواقع ترجیح میدن کور بشن و فقط علیه ایران لجن پراکنی کنن
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 18
      خود شما بخاطر زخمی شدن یک فلسطینی دنیا را به هم می ریزید ولی قتل عام مردم اوکراین را می پوشانید. دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه . کسی این حرف را باید بزنید که بشر دوست باشد .
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 2
      امکانات و امنیت نسبی که در اروپا وجود داره باعث میشه مردم دنیا برای مهاجرت به اروپا ترغیب بشن. و این امکانات و امنیت بر روی خون میلیون ها آفریقایی و آسیایی و ... به وجود اومده. حالا توقع دارید این وحشی های کرواتی که عامل اصلی بدبختی مردمان این سرزمین ها هستن بهشون پناه بدن؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      6 1
      این دوستمون 13:02 ناراحته که چرا به ظلم علیه فلسطینی ها اعتراض می کنیم. نگران نباش عزیزم. دنیا به هم نمیریزه. دنیا و سازمان های حقوق بشری فعلا حواسش جمع اوکراینه
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 2
      آره یه گزارش خوندم که چقدر دارن از این زنای اوکراینی سو استفاده جنسی میکنن متاسفانه
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 3
      08:16 ایران با پذیرایی از میلیون ها افغانی صداقتشو ثابت کرده. وقتشه که غربی ها ثابت کنن که طرفدار حقوق بشرن
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 0
      افغانها با کدوم کشور دارند میجنگند ؟ چه زمان اشرف غنی و الان که طالبان حاکمه، تو صلح و آرامشند . اما اوکراین درحال جنگ هستند .فرق این دوتا واضحه
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 0
      کشورهای اروپایی اول مهاجرین را هوشمندانه دسته بندی میکنند و بعد براساس سواد و هوش آنها را میپذیرند این وضعیت برای مهاجرین اوکراینی هم هست مخصوصا اینکه مهاجرین اوکراینی درصد باسوادها بیشتر و بالاتر است اگر مسئله تبعیض نژادی بود که بزرگترین شرکتهای هوا فضای امریکایی و اروپایی اینقدر مهندسها و پروفسورهای اسیایی نمیداشتند!!!!
    • ایرانی GB ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      حالا کسی از این افغانی ها اینجا هست که توضیح بده : چرا اگه پشه یک افغانی رو در ایران نیش بزنه افغانی های افغانستان میرن جلوی کنسولگری و سفارت ایران در افغانستان و سنگ و آتش پرت میکنند اما وقتی اینجور ظلم ها رو نسبت به افغانی ها در اروپا می بینند هیچ افغانی نمیره جلوی سفارت کشورهای اروپایی در افغانستان و سنگ و آتش پرت بکنه ؟؟؟ علت چیه ؟
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 0
      افغانها مسلمونن . باید کشورهایی مثل عربستان و پاکستان وامارات وقطر و ترکیه و اردن ومصرو.... اینارو بپذیره . ولی بیسواداشون میان ایران ویکم باسواداشون میرن اروپا و باسواداشون کانادا و امریکا . درست نیست که ؟
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 1
      مشکل اینه که افغانا زبان چینی بلد نیستند .وگرنه الان همشون چین بودند. میبینی میان ایران به خاطراینکه زبونه ایرانیارو میفهمن وگرنه تو شهرهای کرد نشین و ترک نشین ایران یه افغانی پیدا نمیکنی
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    24 11
    چرا مکه مهد اسلام یا پاکستان افغانها وسوریه ها رو راه نداد از همه بدتر اینها رفتن اونجا دستشون رو بل خون مردم اونجا رنگین کردن فقط میدونم آبروی اسلام از چهل ویه ساله پیش ریخت ودین اسلام از دیک رافت ومحبت شد دین توحش خدا باعث وبانی ش دو لعنت کنه
    • امید IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      3 6
      چرت نگو البانی نشین
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      مکه آخه ؟ رنگی دیگه از اسلام تو مکه باقی نمونده. بن سلمان زنان برهنه و شراب رو برای اسلام زدایی وارد عربستان کرده. عربستان هم اگه می خواست به حقوق بشر احترام بذاره به شیعیان مظلوم اونجا اینقدر ظلم نمی کرد
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 2
      مگه در ایران رنگی از اسلام میبینی؟ البته شعار های گوش خراش تا دلت بخواد هست.
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 1
      البته که در ایران اسلام و تشیع وجود داره فقط کافیه که دیگه بی بی سی واینتر نشنال و ... رو نگاه نکنی با واقعیت روبرو میشی
    • حاجی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 1
      اقا امید آلمانیها این مثل ایرانی رو شنیدن که میگن چراغی که به خونه روا است به مسجد حرام هست و دوما اگه یه نفر حقیقتی رو گفت فوری بهش انگ آلبانی رو میزنی مسلمون شیعه به دیگران انگ نمیچسبونه به مسلمون و شیعه بودنت شک کن برادر ولی اگه میتونی منو بفرستی آلبانی من دوست دارم برم البانی میتونی بفرستیم
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    27 27
    هر کسی اول فک و فامیل خودشو دوس داره شک نکنید حتی شما!!!! الان برو تو شرکتها و ادارات ببین بجز فک و فامیل و پارتی دار کسی میتونه استخدام بشه ؟!!!! نه امکان نداره!!! کسی میتونه به پست و مقام بالا بره؟ نه به هیچ وجه- پس اووول خودت را اصلاح کن بعد دنبال آلمان و لهستان باش
    • GB ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      6 6
      دمت گرم حرف اول و آخر رو گفتی ایول داری داداش
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 1
      منظور اروپایی ها از بشر فقط چشم آبی ها هستن. حتی تو که دار سنگشون رو به سینه میزنی رو هم آدم حساب نمیکنن.
    • ایرانی GB ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 0
      دوست عزیز , پارتی بازی در همه جای دنیا هست و فقط مختص ایران نیست , من خودم در همین کشور انگلیس میخواستم در کمپانی آرگوس استخدام بشم وقتی رفتم به فروشگاه شون و درخواست فرم استخدام کردم فرمی نبود که بمن بدن واسه پر کردن و انجام تقاضای استخدام ! در حالیکه قبلا"کمپانی آرگوس آگهی داده بود و به کارجویان اطلاع داده بود که فرم درخواست استخدام رو از فروشگاه ها شون دریافت بکنند ... بعد فهمیدم که مشاغل مورد درخواست بتوسط فک و فامیلهای کارکنان داخلی گرفته شده و به قول معروف هپولی شده بود ! پارتی بازی همه جای دنیا هست چون همه جای دنیا زیر میزی بگیر وجود داره منتها به اشکال مختلف !
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      حرف منطقی زدی حالا نمیدانم چرا فلسطینی‌ها و سوریها و عراقیها که آواره شدند به ایران نیامدند
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    24 19
    هر چی بیشتر غرب پرستان بی غیرت تحقییر بشن بازم کمه بازم اویز نشون هستن
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      21 19
      دقیقا . باید شرق پرستان بی غیرت تشویق بشن
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 3
      جالبه یه عده شون اینجا دارن از نژادپرستی غربیها دفاع میکنن! خیلی حال بهم زنن خودحقیرپندارها. که ریشه اش برمیگرده به دوران طاغوت و سگ غربیها بودن و کوچک و وحشی شمردن ایرانی!
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      16 9
      8.32 شما اویزون المان هستین چین روسیه نمیرین ما که هیچ جایی جز ایران رو قبول نداریم بی غیرت خر ان است میبیند ولی باز خودش را به خریت میزند از سگ کمتر خمخخخخ
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      6 2
      شرق پرستی اینجا وجود نداره. ما همیشه از ایران در مقابل غرب دفاع می کنیم این شما غرب پرستان هستین که همیشه به هر زوری شده سعی دارین بگین غرب بهتره
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 1
      8:32 ما هیچ وطنی و مامنی در دنیا به غیر خاک پاک ایران نمیشناسیم. با هر شرایطی. این شماها هستید که برای یه پاسپورت حاضرید غیرت و ناموس و وطنتون رو به حراج بزارید
  • غلامرضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    14 7
    در طول تاریخ ، ضعیف و مظلوم مورد ظلم واقع شده . اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    13 11
    همتون بیایید ایران بهمون خیلی خوش میگذره.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      17 19
      همه دارن از ایران فرار میکنن دیگه به ترکیه پناه میبرن و خونه میخرن کجاییی؟؟؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 4
      8:20 تو ترکیه مردم نون ندارن بخرن و همه چی گرون شده و مردم اعتراض کردن مطمئنی راهو درست رفتی؟
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 1
      اون کسی که میره ترکیه خونه می خره از توانایی مالی زیادی برخورداره تو ایران هم خونه داره. هوس کرده که جاهای دیگه دنیا رو فتح کنه با این پناهجویان افغانستانی قابل مقایسه نیست عزیزم
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 3
      بخش عظیمی از جمعیت ایران رو افراد ثروتمند با درآمد بالا تشکیل میدن که می تونن برن و خونه های گران قیمت ترکیه رو بخرن این که تعجبی نداره
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    30 13
    یه گزارش تهیه کنین چه تعداد ایرانی تابحال مهاجرت کرده و چه تعداد میخواهند مهاجرت کنند. وضعیت خودمان از افغانستان بد تر شده.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 12
      چند ساعت وقت هواخوری بهتون میدن؟ در آن آسایشگاهی که هستی...
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 4
      غرب پرستا شاید حاضر باشن هر خفتی رو تحمل کنن اما فقط در غرب باشن اما بخش قابل توجهی از مردم ایران دوست دارن تو ایران بمونن وقتی که اوضاع بد کشورای غربی رو دیدن
    • ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      3 3
      امار خود حکومت میگه بیش از 6 میلیون مهاجر تحصیل کرده از ایران رفته یعنی به اندازه یک کشور ما به کمک نظام نیروی کار نخبه صادر کردیم توفیق روز افزوان برای سیاست گذران داریم
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      8 2
      درباره وضعیت ایران مفصلا میشه بعدا صحبت کرد. موضوع این گزارش آشکار کردن چهره بدون روتوش قبله های مغربی شما بود تا تمدن مصنوعی این وحشی های مدرن رو بیشتر تو سر مردم نزنید. جالبه این نژاد پرست ها امثال تورو آدم هم حساب نمیکنن ولی سنگشون رو به سینه میزنی. همینقدر حقیر
  • مهدی NL ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    10 6
    اولا خانه هایتان درست نیست خونه هایی که بهتون دادیم بصورت موقت خالی کنید.‌ثانیا بعد از یه مدتی پرونده پناهنده بررسی میشه یا پذیرفته میشه که باید بره کار کنه یا رد میشه که باید برگردانده بشه. تا آخر عمر که دولت نمیتونه حقوق بده به پناهنده.گرچه مردم افغانستان بی پناه و مظلوم هستند
  • EXtremist NL ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    10 8
    گهی پشت به زین و گهی زین به پشت... - مطمئنا همینجور نمیمونه - کافیه درگیری روسیه و اوکراین رنگ هسته ای رو به خودش ببینه و پای چین و امریکا هم به قضیه باز بشه - اونوقت کوچ با پای پیاده این مردمان "ناتو" به همین افغانستانی که طی 100 سال نابودش کردند دیدنیه... رو زدن های اینها به ایرانی که 40 سال از نقشه جهان حذف شد و از همه جهت تحریم شد هم دیدنی خواهد بود. (التماس های امروز سفیر اوکراین فقط سر سوزنی از اونچیزی هست که به امید خدا در آینده خواهیم دید)
    • DE ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      11 2
      کاملا درسته موافقم. ازهمین الان تا بوی جنگ اتمی تو اروپا به مشام میرسه خیلی از المانی ها میخوان برن در قاره های دوردست یک الونک برای روز مبادا بخرن! خیلی از آلمانی ها و خارجی ها شروع کردن به خریدن ملک و خانه در جاهای دور. اصلا بعید نیست تو همین اروپا جنگ اتمی و بزن بزن روسیه و امریکا شروع نشه! بعد خر بیارن و باقالی بار کنن! بعدش اروپایی ها چاره ای ندارن یا به قاره افریقا مهاجرت کنن یا قاره اسیا.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 8
    ما هم بودین اینکارو میکردیم.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    6 1
    اون جوونایی که دمب هواپیمارو گرفتن همکاران سابق آمریکا نیستند مرد باشید از داشته ها بگید یک پلنگ سانسور میشه یک سگم با هواپیما میره کشورش
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 13
    رفتار بی رحمانه دولت آلمان تقصیر روحانی ودولت غربگدای اوست. روحانی با برجامش.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    13 6
    اگر اینقدر وضعیت بد بود حتما برمیگشتن به کشورشون. حتما جاشون خوبه که موندن.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 5
      پرت و پلا میبافی
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 1
      بعضی ها که مهاجرت میکنن معمولا کل دار و ندارشون رو تو کشورشون میفروشن و تمام پلای پشت سرشون رو خراب میکنن و اصلا دیگه نمی تونن برگردن
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    14 11
    این مقایسه درست نیست. اوکراینی ها از یک حمله خارجی و یک جنگ نابرابر آواره و فراری شده اند. افغانی ها مجبور به فرار نیستند. بحمدالله در کشورشان گروه اسلامی طالبان قدرت را در دست گرفته و امنیت برقرار است. هیچ جنگ و حمله خارجی هم نیست. مجبور نیستند مهاجرت کنند به اروپا
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 8
      مزخرف میگی
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    9 2
    شما نگران اونا نباش يه نگاهي به پناهندگان ايراني تو دنيا بنداز تو چند سال گذشته ببين چه بلايي سرمون اومده، پناهنده هاي افغان از يادت ميره ضمنا راه دورم نرو همين بغل دست ايران ترکيه، ببينيد چه برخورد بدي دارن با ايرانيها
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    16 7
    30 سال دیگه که ته مانده آب حوضچه های زیر زمینی ایران هم تمام شد و ایران خشک خشک خشک شد ما به کجا پناه ببریم رامبد و امثالهم که میرن کانادا
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      9 3
      مطمن باش به سی سال نمیکشه. پنجره جمعیتی ایران طی ده سال آینده بسته میشه و دیگه معجزه هم نمیتونه ایران رو نجات بده. فقر و فلاکت و.... به گزارش های آینده پژوهی ایران مراجعه کن.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      6 6
      دیگه اینجوریام نیست جمعیت ایران در این چند سال افزایشی بوده ولی بعد از این کاهشی است و تقاضا برای آب هم پایین خواهد آمد فقط باید جلوی بچه های زیاد را بگیریم مثلا بیش از 2 فرزند باید ممنوع بشه تا دوباره به بحران نخوریم
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    17 4
    من به آلمانی‌ها حق می دم
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      37 3
      آمریکا با قدمت ۲۵۰ ساله در جمیع زمینه ها حرف اول را میزند در همه علوم روز دنیا رتبه اول را داراست و توانمندیهای بالقوه زیادی هم داراست. قطعا ناهنجاریهای اجتماعی خاص خود را هم داراست و برعکس چه بسیار کشورهایی هستند که داعیه تمدنها ی دینی انسانی دارند که مملو از ناهنجاریهای وحشتناک در همه زمینه ها دارند و شایدهنجارهای هم در آنها دیده شود . مثل کشور های اسلامی که همه مدعی اسلامی ولی هیچکدام همدیگر را بعنوان کشور اسلامی قبول ندارند. طالبان ایران را قبول ندارد . ایران عربستان را ، عربستان ایران را و عراق مصر را ، مصر قطر را و قطر سوریه را و ترکیه هیچکدام را و الی آخر . جالبه همه هم ادعای برادر خواهری هم دارند ..
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      به این غرب پرست بگین آمریکا با این عمر کوتاهش چندتا جنگ و کودتا براه انداخته بهمراه نوچه هاش و چندین میلیون انسان بیگناه رو کشته.نمیخواد ببینه چون مغزش رو همون رسانه آمریکایی شستشو داده
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    19 6
    بهترین کار رو میکنن تروریست های خاورمیانه رو باید بیرون کنن
    • منطق دان IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 11
      تروریست ها اون غربی هان که به خاطر منابع طبیعی تو خاورمیانه جنگ راه میندازن و عقب مونده امثال تو ان که تاریخ نمیخونن و پاچه خواری غربی ها رو میکنن
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    13 1
    افغانيهاي عزيز مهاجر قدمشونم رو چشم درست، اما همين دوستان يه آب هيرمند رو بروي ايران باز نميکنن که حقابه ايران که حقش هم هست بدن شما چه انتظاري دارين از اينا، . ايراني که با بحران شديد آبي دست و پنجه نرم ميکنه.يه چيز رو ميگي صد تا چيز رو نميگي
    • حسین IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      درود برشما
    • عبدالله IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 3
      تو از طرف من وکیل برو تمام آب هیرمند را ول کن سمت ایران همه اش مال شما قابل هم ندارد. غلط کنه کسی که جلو شما رو بگیره.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    4 2
    تو این ده سال اخیر خصوصا موقع جنگ سوریه خیلی مهاجر افغان پناهنده اروپا شدند .کشورهایی مثل سوید یا آلمان واقعا از نظر رسیدگی به مهاجران خیلی بهتر از بقیه کشورها هستند .مقرری ماهیانه ومنزل وکلی امکانات رفاهیی که اصلا خوابش رو هم تو کشور خودشون نمی دیدند .مهاجر افغان تو ایران که میاد باید کار کنه وعملا هیچ حمایتی جز تحصیل رایگان فرزندان ندارند اما تو سوید وآلمان قضیه فرق می کنه .بهتره به جای دیو ساختن از آلمانیها ببینین تو این ده سال چقدر بودجه صرف همین مهاجران سوری وافغان کردند علیرغم مخالفتهای مردم خود آلمان
  • NL ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    10 1
    اولا هیچ مستاجری تا ابد تو یه خونه نمیمونه ما رو هم از خانه سازمانی بیرون کردن تا مستاجر جدید بیاد در ثانی شما خودتون فقط مسلمان شیعه رو به رسمیت می شناسید و هیچ حمایتی از مسلمانان مظلوم در چین و میانمار نمی کنید اینا هم مسیحی هستن و هوای هم کیش خودشون رو بیشتر از مسلمانی که در دنیا شهره به تروریسم است دارن ثالثا خیلی از شهروندان آلمانی علاقه ای به پذیرش مهاجر مسلمان ندارن و بعضی از آلمانی ها از دست مسلمانان در حال مهاجرت به کشورهای مطلقا مسیحی هستند رابعا از یک سایت خبری غرب ستیز توقعی بالاتر از این نیست
  • محمد عظیمی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 5
    از کشوری که مهد نازیسم و نژادپرستی هست بیشتر از این انتظار نمیره
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 1
    باید 90 درصد کل جمعیت افغانستان قاچاقی بیان اینجا و برای ابد جا خوش کنن . با مواضعی که بارها اعلام شده مسئولین ما هم نه تنها مشکلی با این موضوع ندارن که استقبال هم میکنن . خوب بیایین ایران چرا میرین آلمان . ایران برای شما با تموم امکاناتش خوبه دیگه ؟
  • s IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 2
    منم جای آلمانی ها بودم همین کارو میکردم
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 3
    لعنت بر نژادپرستی
  • کارمند ساده IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    برخی مواقع اللهم اشغل ظالمین به ظالمین خیلی چیز را روشن می کند از جمله نوع رفتار بین انسانهای افغانستانی و اوکراینی تا جامعه مسلمانان جهان این را ببیند که در جنگ جهانی دوم که اگر باشد کشتار یهودیان در آلمان بود پس موطن یهودیان باید آلمان می بود نه فلسطین و 2- مورد بالا که حقوق بشر و اخلاق را در آلمان می شود به عینه دیدید.....
  • SE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    13 3
    دوستان غربگدا که تا یه انتقادی به عرب میشه فله ای حاضر به جانفشانی میشوند دقت نمیکنند که موضوع مقایسه المان با ایران با افغانستان نیست موضوع اینست که غربی ها شعارهای حقوق بشری خودشان کاملا متضاد است. انها شعار حقوق برابرانسانها میدهند و صبح تا شب هم تو بوق و کرنا میکنند ولی در عمل فرق میگذارند بین انسانها و گزینشی عمل می‌کنند. بارها و بارها و بارها اینکار را میکنند ولی غربگدای خود کم بین و حقیر میگه اشکالی نداره ما خودمون تروریست هستیم و حق مون همین است! خخخخخ
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 3
      آفرین فقط شعارهای حقوق بشری چین و روسیه محققق میشوند. البته بعد از ایران.
    • AT ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 0
      آفرین یه تو که بلاخره قبول کردی غرب در رابطه با یحث حقوق بشر هیچ فرقی با چین و روسیه ندارد. البته چین و روسیه شعاری هم در این رابطه نداده اند و دنیای شان را مانند غربیها روی این شعار نساخته اند!
  • افغان ها برید خونه تون IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    16 1
    لطفا قضیه رو به نژاد پرستی ربط ندید افغانها یه جا رو پیدا کنند آروم سریع شروع به زاد ولد میکنن آلمانها هم دیدن اگه یک میلیون افغان رو پناه بدن قبل از یکسال جمعیت شون ۲برابر شده مگه همه ایران هست بی دروپیکر افغان ها کشور رو تصرف کردن مسئولین هم تو خواب ناز تشریف دارند به نظرم آلمانها بهترین کار رو کردن مسئولین یاد بگیرید.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      8 1
      درود بر شما. هم میهن گرامی کانلا" با شما موافقم .. دقیقا" ... دقیقا" .. ولی کو گوش شنوا .... !!!
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    12 2
    سگ المان شرفش از همه شما بیشتره
    • ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 0
      کوروش هم ایرانی بود نه غربی که شما خودتونو جلوشون حقیر میبینین.پس اونا همش الکیه!
  • DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    12 2
    اکثریت بزرگی از مردم آلمان از مهاجر بیزارند حالا چه افغانی باشه چه ایرانی و چه اوکراینی و میگن هرکسی خودش باید کشور خودش رو بسازه و همین ملت آلمان از همه بیشتر سختی و بدبختی کشیدن ولی افغانهای عزیز همگی فرار کردن و از دنیا طلبکارن و هرجا میرن باید فرش قرمز زیر پاشون پهن بشه و همه امکانات را مفت و مجانی در اختیارشان بگذارند .
  • نیما IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 8
    مرگ بر نژاد پرستی زنده بادانسان دوستی
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 5
    من يك گل بيصاحب بودم .مرا ازروح خود در آن دميد ،و برروى خاك ودر زير ،آفتاب تنها رهايم کرد « .مرا به خودم واگذاشت» .عاق آسمان !کسى هم مرا دوست نداشت؛ ....جواب ...من یک گل بی صاحب نبودم هم مالک هم همه کسم او بود .وقتی مرا متوازن کرد از روح خود در من دمید.و مرا تنها رها نکرد و میلیاردها موجود دیده شونده و دیده نشونده محافظ هر سلول من گذاشت و همیشه مراقب من بود و هست و خواهد بود.همه موجودات بجز ابلیس مرا دوست داشتند .و خود را قربانی من می کردند.
    • آرام IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      داداش خوبي؟ نگرانت شدم . حالا طوري نشده خودتو ناراحت نكن ايشاللا درست ميشه !
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 3
    خود شما بخاطر زخمی شدن یک فلسطینی دنیا را به هم می ریزید ولی قتل عام مردم اوکراین را می پوشانید. دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه . کسی این حرف را باید بزنید که بشر دوست باشد .
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    10 2
    خود شما بخاطر زخمی شدن یک فلسطینی دنیا را به هم می ریزید ولی قتل عام مردم اوکراین را می پوشانید. دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه . کسی این حرف را باید بزنید که بشر دوست باشد .
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    7 3
    خود شما بخاطر زخمی شدن یک فلسطینی دنیا را به هم می ریزید ولی قتل عام مردم اوکراین را می پوشانید. دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه . کسی این حرف را باید بزنید که بشر دوست باشد .
    • DE ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 4
      باید همیشه بزنی تو سر اسرائیل و شده فرش زیر پات رو بفروشی و خرج مبارزه با اسرائیل کنی وگرنه خودمون نابود میشیم . اعتراض به زخمی شدن یک فلسطینی هم که گفتی بهمین خاطره .
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      4 1
      ما هرگز موافق جنگ با اکراین نبودیم و بارها در مجمع بین المللی بصورت رسمی هم موضع خود را اعلام کرده ایم.
  • آرام IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    10 0
    فقط ايرانه كه بي حساب كتاب مرزهاش رو باز گذاشته. راستي يه سوال : الان اگه يه ايراني بخواد بره افغانستان هم به همين راحتيه يا قبلش بايد بره سفارت و ويزا بگيره؟ (جدا" نميدونم اگه كسي خبر داره ممنون ميشم جواب بده . ياعلي)
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    6 1
    فرهنگ اوکراینی ها به آلمانی ها نزدیک تر از افغانی هاست . آنچه برای هر نظامی اهمیت دارد ، منافع ملی است . هیچ جایی مثل ایران نیست که با پول مردم به مردمش توهین کند
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    ببینید هرکسی که اخبار را دنبال کنه ، به این نتیجه میرسه و تا حالا باید رسیده باشه . بشریت ، چیزی جز یک ژست نیست . مضمون متن این هست : ۸ ماه پیش وقتی ناتو با بی مسئولیتی هرچه تمام تر افغانستان ترک کرد و کشور را به تروریست های طالبان داد ، کشور های غربی برا رفع مسئولیت هر کدام ۱۰ هزار تا ۵ هزار تا می گرفتن .الان ۷ میلیون پناهنده خارج شده هیچکس جیکش در نیمده . مشخصاً برای هم غربی ها هم شرقی ها ، نژاد خود شون اهمیت بالاتری داره .
  • شاپرک IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    6 1
    نکنه توقع داری به جای اروپایی های متمدن به تروریست هایی که فکر میکنن جز خودشون همه کافرند پناهندگی بدن
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 1
      حالا تو جزء اروپایی با تمدنی!؟
  • م IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 3
    مردم اکراین بخاطر جنگ فرار کردن! بیشرشون هم بچه و زنن. افغانی ها عرضه دفاع نداشتن و فرار کردن! همون جوانایی که از هواپیمای آمریکا آویزون بودن میتونستن دفاع کنن ولی نکردن. مقایسه این دو ابلهانست. افغانی باید برگرده سرجاش ایرانو هم به گند کشیدن، برین پیش طالبان گورتونو گم کنید از ایران.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 2
    کار درست و آلمانها میکنن واسه همینم هست که اصالتشون و حفظ کردن خوش به حالشون.. اصلا باتوجه به اینکه ۴۰ درصد افغانها علاقه‌مند به مهاجرت هستن اگه مسئولین همینطوری به مهمان نوازی خودشون ادامه بدن ایران میشه افغانستان دوم! مهاجرت فقط برای اشاعه دین خوبه اگه واقعا نتیجه بده.. درغیراینصورت برای همه انسانها زندگی در شهر و دیار خودشون و ساختن و پیشرفت دادن اونجا بهترین کاره.. من که حتی با مهاجرتهای داخلی از روستا به شهر و از یه شهر به شهر دیگه و تداخل قومیتها کاملا مخالفم چه برسه مهاجرت مردم کشورهای دیگه به کشور ما... متاسفانه مسئولین ایران بعنوان اصلیترین کشور دنیا خودشون بویی از اصالت نبردن!!!
  • جعفری IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    مسلمانان غیرت داشته باشند هم کیشان خود را آزار ندهند تا آواره بلاد کفر نگردندنباید گله مند بود که مسیحیان آواره مسلمان را ترجیح نمیدهند مامسلمین باید اتحاد وهمدلی داشته باشیم
  • US ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 1
    نام کشورشون افغانستانه بنابراین افغانستانی درسته ! افغانها فقط یکی از اقوام کشور افغانستان هستند !
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 1
    مرحوم اسدآبادی؛ در اروپا مسلمان ندیدم ولی اسلام را دیدم ولی در کشورهای بنام اسلام مسلمان فراوان دیدم اما اسلام ندیدم.
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    جالبه که خود افغانستان ی ها فقط بلدن به ایرانی ها توهین کنند.... آن هم ایران که دهها سال است دربدترین شرایط میزبان میلیونها مهاجر غیرقانونی بوده و یارانه مردم خودش رابه آنهاداده
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 0
    ایران کشور فقیریه وبه هیچ وجه نباید مهاجر بپذیره وفقط باید ویزای کار و مسافرت بدیم ماکه نمیتونیم چوب ندانم کاری و درکیری داخلی افغانها رو بخوریم اونقدر منابع دارن که میتونن در رفاه زندگی کنن
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 0
    خوب کاری میکنه شماهم به جز مدافعین حرم وخانوادشون هرچی افغانی هست بندازین بیرون وقتی هرکی قاچای میاد بهش امکانات میدین نتیجش میشه اینکه هی وارد میشن وتعداشون انقد شده که دیگه نمیشه کنترلشون کردبفرستینشون کشورشون تا طالبان کنترلشون کنه
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    خندم میگیره!چراباهم کل میندازین؟ وچراآمریکاروهمش مثال میزنین؟ مگه همین افغانیای دودم ودورونبودن به بال هواپیمای اوناچسبیده بودن سقوط کردن مردن؟
  • کارشناس IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 2
    این افغانی ها هرجا برند انجا را نابود میکنند. اوکراینی ها با افغانی ها متفاوتند. مقایسه یک عده جاهل با یک عده باسواد تفاوت دارد. فردا میرن تو اروپا ادم میکشند و مواد مخدر میفروشند یا دزدی میکنند
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 2
      متاسفانه همینطوره که فرمودید بخاطر اینکه اکثریت بیسواد بدون تخصص بدون پول و هیچ سرمایه ای ندارند ! فقر اقتصادی شدید فقر فرهنگی همراه دارد .. نتیجه همین !
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    آلمان باید از ایزان یاد بگیرید که افغانی هایی که برای کار به ایران آمدن و کارهایی انجام می دهند که عیچ ایرانی ان کارها را نمی کند در ایران چه رفتاری با آنها دارن. در پارگ تابلو نصب می کنند که ورود افغانی ممنوع. المان برای انها کارت دعوت ارسال نگرده بلکه بصورت مهاجر غیرقانونی وارد ان کشور شدن در اردوگاهها از انها نگهداری می شود بدون انجام هیچ کاری سالها پدیرایی و نگهداری شده و بعدا حق اقامت می گیرن
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 1
    مگر نگفتید هنه مفسدان خودی را بساطشونو جنع میکنید،پس کو!؟به اون خدایی که میپرستید،زودتر بیائید استان اصفهان این شهرداریها وشهرسازیها... مردم را غارت ونابود کردندو به اسم نداشتن بودجه(که برای شرکتها،پیمانکاریهای خودیشان وتمام به فک،فامیل ووابستگانشان که درشهرداری اوردنند، همه را غارت میکنند با انجام ندادن کار دراطراف شهروکارهای بی کیفیت وکم گذاشتن اطراف شهر را با انواع مشکلات روبرو کردنند) -باتحریف وسواستفاده از قوانین ومقررات مندرآوردی شهرسازی،فقط مردم راالاف،معطل،شاکی،نابودوغارت کردنند!؟ -وسالهاست( زمینهای تعاونی مسکن وزمینهای گروهی مردم را)میگویند باید(۷۵درصد زمینتان را بابت ۲۵درصد گذرو۲۵درصد فضای سبز و۲۵درصد احداث ساختمانهای شهرداری،مسجد،مدرسه...)اول همه بنام شهرداری سند بزنید(بعد که دیگه هیچی اززمین نمیماند!؟به مشاور طراحشان هم میگوید(خونه هارا یک ودوطبقه بدون تجاری طراحی کنید) تا برای مجوز تجاری یاهرطبقه درخواست مازادمسکونی۵۰۰تابیشترازیک میلیاردتومان دیگه ازمردم بگیریند!؟ (این درحالیستکه زمیتهای مردم وتعاونیها عموما گذرها را خودشان پیش بینی،تفکیک اولیه واعمال کردنند(که یانیازدوباره به کسراز۲۵درصدزمین نداردویا مقدارکمتر نیاز دارد)ولی اینهابا زور میگویندبایدبدهید!؟ -همچنین برای ۲۵درصدکسرکردن زمینها(جهت احداث ساختمانهای شهرداری،مسجد ومدرسه‌‌...)نه تنها ساختمانی برای شهرداری ...احداث نمیشود،بلکه اززمینها برای ساختمان شخصی خودشان استفاده کرده و میکنند(چون محله ومنطقه های نزدیک ازقبل شهرداری،مسجدومدرسه داردوهیچگاه مدرسه،مسجد وشهرداری درمناطق ومحله های نزدیک هم نساخته اند!؟) -برای همبن امثال ما سالهاست اجاره نشین هستیم وقیمت مسکن واجاره سربه فلک کشیده تااین متزوران زالو صفت،خرابکار ودزد را قلع قنع نکنیدمردم را بیشتر غارت ونابود نکرده اند!؟
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    تور چیه هم فقط پنج هزار نفر اوزبک و تورک افغانی و پولدار و تحصیلکرده رو جذب کرده.. نه مثل شما از جیب ملت ایران ده ملیون افغانی آنهم نه در اردوگاه بلکه چهل و سه سال در بین ملت ایران بخرج ملت ایران برای دو سه هزار نفر فاطمیوون
  • میر IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    نزدیک به ۵میلیون افغانی تو ایرانه کی میگه ایران دومینه تو شهر ما کرمان جمعیت افغانیها از جمعیت ایرانیها داره بیشتر میشه
  • BG ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    کار درستی میکنند آنها را جا بدهند تا مثل موش زاد ولد کنند تا خودشان و المآنیها را به باد فنآ بدهند
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    5 0
    چرا ما باید جور افغانستان رو بکشیم باید همشون برگردن کشور خودشون اینجا که واسشون بده
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 1
    ولی غربی ها با بازی رسانه ای کاری کردند که تصور میشه بیشترین پناهنده را در دنیا قبول کردن در حالی که یک دهم ایران هم قبول نکردن. تازه پناهنده هایی که میرن غرب معمولا کلی پل و ثروت و تخصص با خودشون میبرن
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    عه چرا مگه هم نژاد نیستن؟ جالبه فاشیستهای عاریایی پندار و سلطنت طلب مدام از مغول بدگویی میکنن
  • شکر پنیر IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تمام این فتنه ها زیرسر انگلستان ونتیجه اش امریکاست.چرا کسی پیدا نمیشود جز ایران که بهشون ضرب شست نشون بده؟
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    2 0
    اگر ما مهاجرت میکنیم نه از سر دلخوشی بلکه مجبوریم.
  • علی SE ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    همینه که هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس