موشک روسی

روسیه با آزمایش موشک قاره پیمای جدید خود به نام "سارمات"، یک گام مهم در جهت نوسازی ناوگان موشک های بالستیک قاره پیمای خود برداشت که این مسئله نشان دهنده تداوم اهمیت موشکهای بالستیک در دنیای امروز است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای گذشته و در خلال جنگ روسیه و اوکراین که بخش زیادی از جهان غرب را درگیر خود کرده است، یگان استراتژیک موشکی روسیه سامانه موشک قاره پیمای "سارمات" که در این کشور با کد RS-۲۸ شناخته می شود را مورد تست عملیاتی قرار داد. در این آزمایش، موشک مورد نظر از شمال غربی روسیه پرتاب و به اهدافی در شرق دور روسیه اصابت کرد. با توجه به اینکه این موشک قرار است در آینده به عنوان یکی از اصلی ترین سلاح های بالستیک برد بلند در جهان فعالیت کند و در عین حال جایگزین یک موشک معروف و ترسناک از دوره شوروی سابق شود، لازم است توضیحات دقیق تری در خصوص این سامانه و تاثیرات آن، برای علاقمندان بیان شود. قبل از پرداخت به سارمات، باید قدری در تاریخ به عقب برویم.

بیشتر بخوانید:

جاسوسان پرنده ارتش آمریکا به تماشای آنلاین رزمایش سپاه نشستند/ هواپیمای ویژه ایالات متحده به دنبال جزییات لانچرهای جدید ایران +عکس

جاسوس‌های پرنده آمریکا با کدام تجهیزات ویژه به مرزهای ایران آمدند؟ / تکرار افتضاح «Hainan» پس از ۱۵ سال +عکس

قدرت نمایی روسیه با آزمایش موشک قاره پیمای سارمات/ صنایع فولاد آزوفستال؛ دژ زیرزمینی بندر ماریوپل/ پوتین دستور محاصره کامل کارخانه فولاد را صادر کرد +نقشه و تصاویر

در دوره شوروی سابق، توجه و اهمیت زیادی برای موشک های بالستیک قاره پیما برای ماموریت حمل تسلیحات اتمی لحاظ شده بود. یکی از مهم ترین تسلیحات توسعه یافته در آن دوره که حقیقتا باعث نگران آمریکا و ناتو بود، موشکی موسوم به R۳۶ است که این موشک در مدل اولیه توسط پیمان ناتو با کد SS-۹ در مدل R ۳۶M با کد SS-۱۸ ملقب به "شیطان" شناخته می شد. این موشک ها بیش از ۳۰ متر طول و در حدود ۳ متر قطر داشته و در زمان پرتاب وزن کلی موشک به حدود ۲۱۰ تن می رسیده است.

زنده شدن خاطرات «شیطان شوروی» برای آمریکا با آزمایش جدید روسیه/ جزییات تست سنگین‌ترین موشک قاره‌پیمای جهان +عکس و فیلم

موشک قاره پیمای SS-۱۸ ساخت شوروی سابق

نگاهی به مشخصات محموله رزمی این موشک خصوصا در مدل M نشان می دهد که چرا این موشک همچنین لقبی را از ناتو دریافت کرد. این موشک توانایی حمل ۱۰ سرجنگی اتمی مستقل هر کدام به قدرت ۵۵۰ تا ۷۵۰ کیلوتن را داشته و یا در سناریوی حمل یک سرجنگی امکان حمل محموله ای با قدرت تخریبی ۲۰ مگاتن را داشت. این توانایی در کنار بردی در حدود ۱۶ هزار کیلومتر را داشت. این توانایی حمل قابل توجه این موشک را بدل به سنگین ترین موشک بالستیک قاره پیما در جهان کرد. مدل های دیگری هم بر اساس این خانواده توسعه پیدا کردند که در آنها بحث هایی مثل افزایش دقت مورد توجه قرار گرفته و بر اساس میزان سر جنگی قابل حمل بردی در حدود ۱۱ هزار کیلومتر نیز دارند. سیستم پیشران این موشک ها موتورهای سوخت مایع دو مرحله ای RD ۲۵۰ بوده و نحوه پرتاب آنها نیز از سیلوهای زیر زمینی بوده است.

روسها عمده موشک های سری R۳۶ خود را از خدمت خارج کرده و برخی از آنها نیز در نقش حامل های فضایی با قابلیت حمل محموله هایی به وزن بیش از ۴ تن تغییر کاربری داده شدند. اما جایگزین اصلی این موشک بزرگ در خدمت روسها، "سارمات" است که در حال ورود به خدمت در روسیه است.

سارمات؛ یک سلاح ویژه برای حمل هایپرسونیک های اتمی

درباره موشک بالستیک قاره پیمای جدید روسها شاید اولین مسئله قابل توجه، حداقل برای مخاطبان ایرانی لقب این موشک یعنی عبارت سارمات باشد. این عبارت برگرفته از اقوام سَرمَت است که در سده های ۴ و ۵ قبل از میلاد مسیح در مناطق جنوبی روسیه و اوکراین امروزی و در اروپا زندگی می کردند و تبار ایرانی داشتند. این اقوام دارای نزدیکی زیادی به اقوام ماد، پارس و پارتی ها داشته و زبان آنها نیز دارای شباهت های زیادی به زبان اوستایی بوده است.

اولین آزمایش عملیاتی موشک سارمات از پایگاه پلستسک

اما به سراغ مشخصات کلی این موشک برویم. سارمات یک موشک بالستیک قاره پیما با وزنی در حدود ۲۰۸ تن، طول ۳۵ متر و قطر ۳ متر است. این موشک بالستیک سنگین وزن، برای رسیدن به برد نهایی خود یعنی ۱۸ هزار کیلومتر از سیستم سوخت مایع بهره برده و موتورهای مرحله اول آن از مدل RD ۲۷۴ برگفته شده است. امور طراحی این موشک قاره پیما توسط دفتر دفتر طراحی موشکی Makeyev در روسیه انجام شده است. نکته جالب این که سازمان ناتو به این موشک لقب "شیطان ۲ " داده است. این موشک با این مشخصات بعد از عملیاتی شدن، سنگین ترین موشک بالستیک قاره پیمای عملیاتی جهان خواهد بود.

زنده شدن خاطرات «شیطان شوروی» برای آمریکا با آزمایش جدید روسیه/ جزییات تست سنگین‌ترین موشک قاره‌پیمای جهان +عکس و فیلم

موشک سارمات در جریان آزمایش های اولیه مربوط به پرتاب گر زیر زمینی

این موشک ها از سیستم هدایت ترکیبی شامل سیستم اینرسیایی و سامانه مکان یابی ماهواره ای گلوناس بهره می برند. در حوزه محموله رزمی باید گفت که این موشک توانایی حمل ۱۰ سر جنگی جدا شونده سنگین و یا ۱۵ سر جنگی سبک در وزن های مختلف از نوع اتمی را دارد. در عین حال گفته شده است که موشک سارمات توانایی حمل تعداد نامشخصی از حامل های هایپرسونیک سری آوانگارد را دارد. موشک های این سری به مانند خانواده R۳۶ از سیلوهای زیر زمینی پرتاب می شوند.

زنده شدن خاطرات «شیطان شوروی» برای آمریکا با آزمایش جدید روسیه/ جزییات تست سنگین‌ترین موشک قاره‌پیمای جهان +عکس و فیلم

نمایی از لحظات اولیه فعال شدن موتور موشک سارمات در آزمایش اخیر

موشک سارمات از سال ۲۰۰۹ میلادی در حال توسعه است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی رییس جمهور روسیه، از این سلاح در کنار ۵ سلاح دیگر به عنوان ۶ سامانه رزمی جدید و استراتژیک این کشور نام برد. این موشک چندین مرحله آزمایش مربوط به سیستم های پیشران خود را پشت سر گذاشته و آزمایشی که چند روز قبل انجام شد اولین شلیک آزمایشی کامل این موشک بوده است.

آزمایش موشکی روس‌ها و حضور جاسوس معروف آمریکایی برای رصد سارمات

آزمایش موشکی اخیر روس‌ها از یک سایت پرتاب موشکی و آزمایش های فضایی به نام پلستسک در استان آرخانگلسک در شمالغربی روسیه انجام شده و موشک و سرهای جنگی آن به اهداف در شبه جزیره کامچاتکا در شرق دور روسیه اصابت کردند. معمولا موشک های روسی در این فاز پروازی از غرب به شرق این کشور پرتاب شده و در بسیاری از موارد برد نهایی مورد آزمایش قرار نمی گیرد.

اما نکته جالب در خصوص آزمایش روسها حضور دو فروند از جاسوس های پرنده آمریکایی از هواپیماهای سری RC-۱۳۵S Cobra Ball در نزدیکی مرزهای شرق روسیه است. این هواپیماها به صورت تخصصی برای رصد آزمایش های موشکی توسعه پیدا کرده اند و در خدمت نیروی هوایی آمریکا تنها ۳ فروند از آنها حضور دارد. این هواپیمای آمریکایی البته سابقه حضور گسترده در اطراف مرزهای کره شمالی و همچنین کشور ما را برای رصد فعالیت های موشکی را داشته است.

زنده شدن خاطرات «شیطان شوروی» برای آمریکا با آزمایش جدید روسیه/ جزییات تست سنگین‌ترین موشک قاره‌پیمای جهان +عکس و فیلم

دو فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا در حال بازگشت به پایگاه بعد از رصد آزمایش موشکی روسیه

این دو فروند هواپیما از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در آلاسکا به پرواز درآمده و در زمان برخورد سرهای جنگی موشک مورد نظر در منطقه هدف به جمع آوری اطلاعات پرداختند. حضور همزمان دو فروند از آنها در نزدیکی روسیه در زمان این آزمایش موشکی نشان دهنده اهمیت بالای این آزمایش برای آمریکایی ها بوده است. برخی منابع مطلع اعتقاد دارند که تا به امروز هرگز سابقه نداشته که ایالات متحده آمریکا در یک ماموریت به صورت همزمان دو فروند از این هواپیما ها را مورد استفاده قرار بدهد. در نهایت باید گفت که منابع روسی اعلام کردند که شلیک های آزمایشی برای این موشک در طول سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد و در طی دهه جاری مجهز شدن یگان های عملیاتی این کشور به این موشک آغاز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • داداش IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    23 7
    شده زمان جنگ جهانی که وسط جنگ چیزای جدید رونمایی میکردن. فردا هم لابد آمریکا یا انگلیس یه چیز جدید رونمایی میکنن در حالی که شاید تکمیل نشده باشه.
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      42 32
      دقيقأ مثل F-35 با حدود 870 تا اشکال هنوز رفع نشده!!!
    • عمو IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 2
      لابد می خوان بیان از خلیج فارس دَر وکَُنَنِش.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      13 8
      هر چی میخواد رو کنه! قدرت هر کشوری وابسته به اراده و مشارکت مردمش هست نه تیر و ترقه هاش!
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      15 16
      آخه چهارتا گاوچرون همجنس‌باز عملی چه مشارکتی میخوان بکنن؟! خخخخخخخخ
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    80 9
    کی بود که میگفت دنیای فردا دنیای بمب و موشک نیست !!! خدابیامرز شاید قصد مزاح و شوخی داشته ؟ چیزی که امروز مشاهده می‌کنیم این است که دنیای امروز و فردا به شدت دنیای بمب ها و موشک ها است !
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      14 91
      چقدر ساده لوح هستی!!!!!!!!!! روسیه پوشالی چاره ای جز این مانور ها ندارد تا شاید نوکرانش را از دست ندهد والا ختی سربازهای روس نیز پوتین را آدم خساب نمی کنند
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      39 8
      پوشالی تر از آمریکا و اسرائیل نداریم، البته شما عمله های ارباب کدخدا انگار پوشالی ترید
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      29 7
      ساده لوح تر از مغزهای کوچک و مفلوک غربگدا که به آمریکا شیطان بزرگ اعتماد دارند در دنیا نداریم
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      16 1
      10:38T ، خدا شاهده خود زلینسکی هم این توهم تو را درباره روسیه و پوتین نداره. یعنی میدونم که میگما. ساقیتو عوض کن.
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    69 15
    قوی شو ایرانم ، قوی شو میهنم ایران
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    31 11
    بایدن هم شخصاً چند وقت پیش موشک شیمیایی تست کرد آبرو برا آمریکا شیطان بزرگ در دنیا نگذاشت
  • از شهرستان سراب IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    46 37
    روسیه امروزی بزرگترین وارث شوروی سابق به هیچ وجه در هیچ زمینه ای قابل مقایسه با شوروی نیست روسیه تبدیل به کشوری منزوی شده که با فروش منابع هیدروکربنی اقتصادش میچرخه صادرات نفت و گاز و ذغال سنگ بخش اعظم درآمد این کشور را شامل میشوند این کشور در زمینه های صنایع نظامی تحقیقات و بروز رسانی را کمتر انجام میده و عمده تسلیحاتش متعلق به دوران شوروی و یا بروی همان پلتفرم هستند صنایع نظامی این کشور رشد نداره روسیه بر خلاف شوروی ازمایشات موشکی را و توسعه موشکهای بالستیک و قاره پیما را دنبال نمیکنه حتی در مورد ساخت جنگنده های نسل پنجم کند عمل میکنه و مثل شوروی با آمریکا رقابت تنگاتنگ نداره صادرات تسلیحات روسی هم بخاطر تحریمهای آمریکا و فشارهای ان کشور در کمترین حالت قرار داره و کشورهای دوست روسیه هم توسط امریکا تحریم هستند و جالبه روسیه هم از ترس تحریم امریکا به متحدین خود تسلیحات نظامی نمیفروشه در زمینه های صنعتی هم صنایع روسیه خیلی محدود تر از شوروی هستند در تولیدات کشاورزی شوروی غولی در مقابل روسیه فعلی بود زیرا مناطق حاصلخیزی چون اوکراین آذربایجان ازبکستان قزاقستان هم بخشی از ان بودند شوروی در فضا و زیر دریا رقیب بسیار قدری برای امریکا بود حتی قبل از امریکا سفینه به فضا فرستاد شوروی نیروی زمینی بسیار قدرتمندی هم داشت بر خلاف روسیه شوروی بر خلاف روسیه فعلی هوای متحدین خودشو بیشتر نگه میداشت این تلاشهای مذبوحانه روسیه برای ارعاب غرب بی نتیجه هست زیرا غرب نیازی به حمله مستقیم به روسیه نداره و با ارسال تسلیحات نظامی ارتش روسیه رو در اوکراین فرسوده میکنه و روسیه هم نمیتونه با غرب درگیر بشه سیاست منفعت طلبی و دنباله روی از غرب موجب دلخوری متحدین روسیه و انزوای بیشتر ان کشور شده
    • ایران iran IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      13 12
      درود بر شما بسیار زیبا و منطقی و مستدل تجزیه و تحلیل کردید لذت بردم عالی بود !
    • DE ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      17 6
      باز غربگداها کم آوردند هر چند وقت یکبار لشکر پغر و پشکل مانمیتوانیم و کدخدا پرست ارباب رعیتی نوکر عموسام با یک حرکت روسیه آچ مز و بیلمز میشن خخخ این تهلول را حتما بفرستید به جاسوس خانه های امریکا و ناتو ترجمه نمیحواد خودشون کلی باغبون و دربون و نوکر و راننده و خدم و حشم و چای ریز ....از فراری های فارغ التحثیل !! زیر دستشون دارن .تازه این غیر از جاسوسان فارسی یاد گرفته خودشونه .چرا باید بفرستیم .؟ چون امریکای درحال افولی که بدون سرشاخ شدن و جنگ با روسیه وفقط با درگیری با چند تا کشور جهان سومی دست خالی و تازه با کمک و هزینه ستون پنجم و جاسوسان و هزینه هزاران میلیاردی گاوهای شیرده بیش از ۷ بیلیارد دلار هزینه جنگی و ۴۳ سال شکست پشت شکست و هزاران کشته و زخمی مانند بند تمبون ۴۳ سال پیش از ایران در رفت و اخیرا از افغانستان .با وجود اینکه کل اروپا و ناتو و دنیای غربی عبری عربی کمکش کردند و مخصوصا ستون پنجم و غربگداهای متعفن افکار وطنفروش و جاسوس که تمام اطلاعات طبقه بندی کشورها را به غرب میدهند هم نتونستند کاری کنند بماند. الان اگر این لشکر بزدل و ترسوی ناتو و امریکا این کامنت این کاربز را خونده بودند میدونستند که روسیه عقب افتاده و بدبخت و بیچاره است و تنها هنرش خام فروشیه و اصلا در صنعت پیشرفت نکرده و تمام این اسلحه ها کپی سازی ۵۰ سال پیش شورویست که کلش با یه بیرمقدار پودر میشه.... بعد این کل اروپا و امریکا..اینقدر مثل سگ ترسو از روسیه نمیترسیدند. بابا یه نفر بهشون بگه احمق ها نترسید نترسید ما همه با هم هستیم خخخح . اینقدر این غربگداهای متعفن افکار ایران فروش ، بدبخت هستند که طرف فکر میکنه صدها سازمان جاسوسی با بودجه های هزاران میلیاردی نظیر سیا موساد آی ام سکس ... ناتو و غربی ها نمیدونند در روسیه چه خبره ولی این ما نمیتوانیم ها با یک گوشی دوزاری میدونند داخل کل ورود ممنوع های روسبه چه خبره!! اینترنت که دست صهیونیست هاس و همین کامنت من اول میره داخل سَروَر گرامی منظور سرور گرانی که برای همین جاسوسی ها درست کردند و در سایت گوگولی ضبط میشه بعد میفرسنش به مشرق ...حخخح بخدا این غربگداها را خدا از مانگیره که کلی باعث خنده مردم شده اند .....خحخح
    • ناصر IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      10 20
      شما چون بر اساس تبلیغات تحلیل میکنید داده های غلط زیادی دارید . تکنولوژی فضایی روسیه به قدری قدرتمنده که همه سفرهای فضایی ایستگاه بین المللی رو روس ها در دست دارن و همه آنها با جنگ اوکران متوقف خواهد شد. روسیه یک کشور پهناوره و جایی رو استعمار نکرده که شما این دیدگاه رو دارید . کشورهای اروپای و آمریکا از بردگی ملتها به اینجا رسیدن و مردمان کشورها ، امروز با بردگی ازادانه برای آنها کار میکنن چرا که کنترل ذهن آنها بر اساس تعاریف بردگی مدرن تنظیم شده و آ«ها باور ندارن که امروز شهروند دست چندم کشوری هستند که آنها را برده میداند . روسیه ساختار اقتصادی قدرتمندی شاید نداشته باشد و دلیل آن از دست دادن همه سرمایه های شوروی در تکه تکه شدن بود بخشهای صنعتی و کشاورزی در حیطه کشورهای دیگر قرار گرفت و ساختار اقتصادی روسیه جدید بدون آنها شکل گرفته است . مباحث زیاده باید مطالعه کنید .
    • از شهرستان سراب IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      1 3
      جناب ناصر اتفاقا شما باید ببینید در سال 1500 و به بعد وسعت روسیه محدود به حوالی مسکو و شرق لهستان میشد که ارام ارام شروع به استعمار شرق اروپا و قفقاز و اسیای مرکزی و سیبری کردند ان مناطق ذاتا حکومتهایی مستقلی داشتند و یا بخشی از سایر کشورها بودند در مورد صنعت فضایی هم میبینیم روسیه بعد از ده ها سال هنوز نتوانسته دوباره انسان به ماه بفرسته این دوست بانمک ما با بیرق المان گویا شعار نه غربی نه شرقی رو فراموش کرده و دل در گرو عمو پوتین اشغالگرش داده و همه رو متهم به خیانت و وطن فروشی و غربگرایی کرده زیرا هر کسی واقعیت روسیه رو بگه به ایشون بر میخوره لااقل از ایرانیان شرم نمیکنی از جانبازهای جنگ تحمیلی شرم کن که در بدنشون ترکشهای روسی وجود داره روسیه در اشغالگری تفاوتی با غرب نداره ااادر تحریمهای ظالمانه روسیه کوچکترین کمکی به ایران نکرد و بسیار محتاطانه و با دقت تحریمها رو رعایت کرد الانهم رقیب جدی صادرات گاز ایران هست شما خون آلوده خودتو در دفاع از روسیه کثیف نکن وگرنه متهم به توده ای و یا کمونیست و وطنفروش و نفوذی روسیه در ایران میشی ایران یک کشور مستقل هست ما شعار نه شرقی نه غربی رو فراموش نکردیم عمو پوتینت هم تو باتلاق گیر افتاده فکر نمیکرد واکنش دنیا اینجور جدی باشه زیرا در مورد گرجستان و کریمه بسیار گستاخ شده بود الین گوشمالی برای روسیه بد نبود هر چند تحریمها اثرشون فعلا نمایان نشده از چند ماه دیگه حال روسیه رو خریداریم با اغاز فصل گرما نیاز اروپا به گاز کم میشه و روسیه با التماس میخواد گازشو بفروشه کلا اشغالگری در همه جا تاوان داره نمیشه با زور ملتها رو نابود کرد و مرزهای سیاسی را تغییر داد همین روسیه به همراه عربستان با تحریم ظالمانه نفت ایران سریعا تولیدشو افزایش داد و بازار نفت ایران رو تصاحب کرد لااقل غیرت ملی نداری آزاده باش و از دید یک انسان سالم به موضوع اخیر نگاه کن و از اشغالگر حمایت نکن کسیکه بر علیه روسیه موضع میگیره دلیلی نداره دنباله روی غرب باشه
  • DE ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    12 20
    .....یکی از مهم ترین تسلیحات توسعه یافته در آن دوره که حقیقتا باعث نگران آمریکا و ناتو بود، موشکی موسوم به R۳۶ است که این موشک در مدل اولیه توسط پیمان ناتو با کد SS-۹ در مدل R ۳۶M با کد SS-۱۸ ملقب به "شیطان" شناخته می شد. این موشک ها بیش از ۳۰ متر طول و در حدود ۳ متر قطر داشته و در زمان پرتاب وزن کلی موشک به حدود ۲۱۰ تن می رسیده است...../.در مقابل پهباد بیرقدار پشه هم نیستند این موشکها.‌ بیرقدار با یک موشکش همزمان تمام موشک های روسیه را پودر میکنه حتی اونهاییکه داخل سوراخ تو زمین هستند و کسی نمیدونه کجان. چون‌ آخر کار روسیه است و روسیه احتمالا تا هفته دیگه شکست میخوره و زلینسکی با موتورگازی میرسه مسکو را فتح میکنه، پوتین گفته همه موشکها را شلیک کنید‌نابود کنید دست زلینسکی نیافته. ففط خدا کنه روسها مثل آلمانی های فاشیست که ظریف را تحقیر کردند و به او و هیبت همراهش بنرین هواپیما ندادند ، روسیه نامردی نکنه و باک موتورگازی زلینسکی را پر از بنزین کنه پیاده برنگرده اوکراین. البته باد به دوتا طایر موتورگازیش نمیزنند . بهش میگن بنزین یه باک ببر ولی باد نه ، فعلا دوتا باد طلبت تا بعد. یه باد چرخ جلو + یه باد چرخ عقب میشه دوتا .
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      72 19
      بیرق دار فقط وسیله ای برای سوزاندن خانه های ارمنی ها وکشتن کرده‌است رژیم کودک کش ترکیه شریک جنایات آل سعود است وخدا رجب مغول را مجازات می کند روز عذاب خدا نزدیک است
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      8 0
      قصه حسن کرد را تشبیح کردی.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      16 2
      باز هم توهمات یک مجازی سایبری فارسی نویس طورکیه ای رجب پرست از آناتولی ! خوب شد شما نوادگان عثمانی یک پهپاد مونثاژ کردید ؟ آنهم زلنسکی جوهود گفت این پهپاد در میدان جنگ کارایی ندارد !
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    15 0
    خدایا دنیا داره به کجا میره ابرقدرتای غرب و شرق تا پدر تمام بشریت رو درنیارن بیخیال نمیشن .
  • بهمن IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    10 13
    سارمات همان سرمت است دو فدراسیون روسیه یعنی اوستیای شمالی و جنوبی مردمان ایرانی تبار هستند و از قوم سرمت
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    15 38
    در مقابل موشک های آمریکایی و اروپایی هیچ است،الکی گنده اش نکنین
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      58 11
      الکی گندش نکردیم، ذاتأ گنده هست جیگر!!!!
    • DE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 8
      در مقابل موشک های آمریکایی و اروپایی هیچ است،الکی گنده اش نکنین.تقصیر شما غربگداهست اینقدر بهش ور رفتید تا گنده شد وگرنه موشک تو سوراخ داشت چرت میزد. والا دیدی که چطور از سوراخ اومد بیرون . این موشک ها تخم دارن الکی نیستند هر جا میرن میگذارن تو فرقون از بس تخمهاشون گنده است .تخمشون را میکارن تو زمین مثل مارچوبه زیر خاک رشد میکنه و رشد میکنه...نه صنعت میخواد نه هنر فقط باید آب و کود بهش بدهند. دیدی که چطور از زمین اومد بیرون.
  • اشکان IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    23 13
    روسیه ، بزن شیطان بزرگ آمریکا رو نابود کن ، دمت گرم ، ثواب داره
    • US ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 4
      کلامی از مامان عروس که روسیه الاصله
  • US ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    37 16
    مثل اون ناو دهان پر کنشون که با یک موشک غرق شد سنگین ترین که خودش نقطه ضعف به شمار می‌رود
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      18 11
      نه، مثل اون دو تا ناو یانکی ها که تو روز روشن با اونهمه رادار و جی پی اس و کوفت و زهرمار خوردن به هم وایستادن افسر بیاد کروکی بکشه!! خخخخخخخخخ
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 4
    باید بنویسی ریشه ایرانی اسم این موشک نه ریشه ایرانی خود موشک!
  • محمد مهدی IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    4 0
    این سرمت در واقع همان سلم برادر ایرج و تور بود از نسل فریدون که در شمال قفقاز شمالی ساکن شدند
  • احمد شیرازی IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    5 2
    ترجمه پارسی کلمه اوستایی سرمت همان شیر مرد است.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    7 6
    این ریشه ایرانیش طنز بود نوشتی
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    20 7
    ریشه ایرانی کجا بود هالو گیر آوردی
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 10
      مشرق میخواست تو و گیر بیاره که موفق شد!!! خخخخخخ
    • DE ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 2
      ریشه ایرانی کجا بود هالو گیر آوردی. از والده محترمه ات سئوال کن حتما از بزرگی!! ایرانی ها برات تعریف میکنه . هم با ریش و هم بدون ریش ایرانی .
    • سینا IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 4
      معلومه پانتورک هستی و علاقه ای به تاریخ و حقیقت نداری و البته تعجب هم نداره. سرمت یعنی اقوام ایرانی شمال و شمال غربی.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    16 25
    یه جوری مطلب نوشتین انگار فقط روسیه موشک اتمی قاره پیما داره وموقع استفاده علیه غرب،اونها هم مثل سیب زمینی میشینن نگاه میکنن.اتفاقا این چنگ و دندان نشان دادن فعلی روسیه نشان میده پوتین بد جور تو تله غرب افتاده و روزهای آخر دیکتاتوری رو سپری میکنه.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      18 15
      آره ارواح......!!! پوتین روزهای آخرو سپری میکنه بعد بایدن احمق با در و دیوار دست میده، نه؟! خخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    14 4
    سرش سلامت باد سرور و سالار امتهای شرق پوتین دامت برکاته
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    14 6
    البته روس ها در 1905 از ژاپن شکست سختی خوردن در حالی که ابرقدرت بودن و همچنین با آن همه ابزار نظامی موجود در زمان شوروی به افغانستان آوردن اما کاری از پیش نبردن اینا هم مثل آمریکا پوشالی هستن
  • ابوالفضل IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    15 16
    پوتین باسارمات هم کارش تمومه باشد که درس عبرتی شود برا اونایی که فکر میکنن موشک نجاتشون میده
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      57 10
      زلنسکی دلقک با کمک گاوچرونا و تمام کشورهای غربی هم کارش تمومه! جالب توجه غربگداهایی که فکر میکنن نوکری ارباب و وطن فروشی باعث میشه ارباب جلوی شکست و سقوطشون رو بگیره!!!
    • FR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      21 10
      9:28 یعنی هر کسی مثل تو طرفدار پوتین نباشه میشه وطن فروش.وطن فروش تویی که بنده و عبد و عبید پوتینی و دستوراتت رو از مسکو میگیری و قبله عالمت پوتین و اوامر سفیر روسیه رو اجرا میکنی.مرگ بر وطن فروش توده ای کمونیست.ننگ ابدی بر تو و امثال تو خائن
    • خودی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      49 10
      تو دنیا فقط اقتصاد حرف اول رو میزنه با اقتصاد میشه یه کشوره سه سوتی نابود کرد پس ما نیاز به اقتصاد قوی داریم نه سلاح قوی
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      14 1
      اقتصاد آلمان قویه ولی سگ آمریکاست
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      15 3
      اینجا کسی طرفدار پوتین نیست این ابراز خوشحالی هم به خاطر متضرر شدن شیطان بزرگه، اما مشخصا اونایی که از شکست روسیه خوشحال میشن بی وطن و غرب پرستن چون از ضربه به منافع کثیف آمریکا و اسرائیل ناراحت میشن
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    12 3
    پوتین بزرگ سایز 50 در حال لگد مال کردن ابهت پوشال کولری امریکی هست و در این میدان پر آشوب جنگ نظر ما به نظر ایشان نزدیکتر است. کشتار اوکراینی ها سبب کاهش گازهای گلخانه ای میشود
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    16 27
    این آزمایش‌های موشکی بیشتر نشان‌دهنده حقارت روسیه است و اینکه یک عضو غیر قابل اعتماد جامعه جهانیست
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      18 8
      عبارت جامعه جهانی را غربی ها باب کردند و غربگدا غرغره.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 18
    در تدریس سلاحهای اتمی گفته میشود آنها بازدارنده هستند البته درصورتی که طرف مقابل هم سلاح اتمی داشته باشد . دریک ارزیابی گفته میشود اگر غربیها در تسلیح اوکراین تاحد حمله به روسیه پیش بروند اوکراین هدف و سپس ترس باعث صلح میشود ! تهدیدات روسیه را باید جدی گرفت ! اما انسان چگونه بفکر بمب اتم واستفاده از آن در هیروشیما وناکازاکی افتاد . بنظر من به دلیل عوارض استفاده از این سلاح یعنی پاسخ طرف مقابل بعید نیست صاحبان این سلاح این نوع سلاح را به تروریستها بدهند یعنی بعیدنییست این بمب بصورت قاچاق وارد آمریکا شود و این همه تروریست دیوانه آنها را در مثلاً نیویورک منفجر کنند . این سخن قبلاً بنوعی توسط نوسترآداموس بیان شده است که گفته است آتشی ناگهانی در نیویورک برپا می‌شود حتی چندسال قبل حرف از منفجر کردن بمب کثیف توسط القاعده در نیویورک به رسانه ها راه یافت . گفته میشد القاعده درکوههای افغانستان مشغول ساختن چنین بمبی بود . بواسطه دشمنی تروریستها با آمریکا این احتمال بیشتر به سمت آمریکا گرایش دارد . بنظر من نوسترآداموس یک ماسون باشد یایک منجم پیشگویی‌های درست زیادی داشته است واگر راهش را سراغ کنیم یکی هم تروریستها هستند .. آمریکا آنقدر دشمن تراشی کرده است که از گزینه‌های بمب اتم بصورت قاچاقی است ! ‌
  • عمو IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 4
    فردا ترکیه یا یکی دیگه از شرکای تروریستیش چند صدتا از این موشکها با پولهای بلوکه شده ایران تو خزانه هاشون می خرند و یه زلنسکی دیگه می سازند بعد هم می فروشند به نیروی جدید تروریسم بین المللیشون هر خاکی به سر همّه شد اضافه میشه روی اینهمّه خاک تو که توی سرِما شده.
  • UA ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    9 1
    علت اهمیت این موشک بخاطر حمل پهپادهای فضایی بنام آوانگارد هست که میتواند تعداد زیادی از این پهپادهای مجهز به سلاحهای هسته ای در در مدار زمین آماده نگه دارد و در صورت وقوع جنگ هزاران بمب اتمی بر سر کشورهای متخاصم فرود آورد . ایران نیز هر چند نیازی به بمب اتم ندارد بایستی از این موشکها و پهپادهای فضایی در تعداد هزاران هزار تولید کند. انشالله به این فن آوری برسیم تا با انحام کار احمقانه دشمن بتوانیم ضربات سنگینی در هر نقطه از زمین به آنها وارد کنیم. حتی شاید روزی بتوان تجهیزات پیکری روی این پهپادها سوار کرد تا در مواضع دشمن از فضا فرود آورد مثل ربات های شناسایی و غیره.
  • محمود IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    6 19
    اکراین مثل خود روسیه محل تولید و نگهداری این جنگ افزارها را شناسایی ومنهدم کند .جنگ افزار های سابق روسیه محصول دانشمندان آلمانی وسایر جمهوری های سابق بود والا روسیه توان علم نداشت والان هم بجز عرق خوری ولایت بازی سربازانش کار دیگری بلد نیستند
    • US ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 3
      آلمان اگر چیزی در جنگ دوم جهانی ساخت محصول دانشگاههایی بود که امپراتوری آلمان ساخته بود و نازی ها به جز گول زدن مردم و سو استفاده از بین المال و ساختن انواع جنگ افزار جهت کلاه گذاشتن سر مردم ماری نکردند و فقط یک هنرپیشه به اسم هیتلر استخدام کردند تا نفرت خودش رو نسبت به نژاد پرستی آلمان نشون بده. امروز آمریکا دانشگاههای معتبری دارد که البته بخاطر جذب نخبگان در ده های گذشته از کشورهای دیگر دارد و بودجه مهندسی پنتاگون باعث شده به تعداد محدودی جنگ افزارهای بدیع بسازند و بعضی از کشورها فقط آنها. ا کپی کنند که البته اروپایی هستند. اروپا امروز نو آور نیست و فقط کپی زن و مدل توسعه ای هست که نوآوری هایش تنها توسعه ای می‌باشد. و بخاطر کمبود منابع بعید هست که بتواند به این وضع ادامه دهد. روسیه دارای منابع فراوان و صنایع سنگین بجای مانده از شوروی هست که البته مدرن سازی آن هنوز کامل نشده و زمان زیادی می‌طلبد. ولی توانسته توانمندی هایش را گسترش دهد و به صنایع فضایی مناسبی برسد و برای همین میتواند با قدرت کشورهای متخاصم را به جهنم واقعی تبدیل کند
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 4
    همانطور که اقای هاشمی گفتند دنیای امروز دنیای موشک نیست
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 11
    اینقدر روسیه را Bold نکن کدخدا همچنان سرور شوروی است
    • سینا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      5 0
      ممنون که نوشتی bold. وگرنه نمیدونستیم روسیه بولد نیست. زحمت کشیدی دوستدار کدخدا
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 8
    ثابت شده که حامیان پوتین از جامعه جهانی و صلح و انسانیت متنفرن. اگه میخوابد هویت طرفداران روسها رو بیشتر بشناسید نمونش صربستان هست که علنی حمایتش از روسها در جنگ اوکراین رو اعلام کرده . چون بیست سال پیش صربها با حمایت روسها بود که توانستند اون همه جنایت در حق مسلمانان بی دفاع بوسنی مرتکب بشن
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 9
    قابل توجه اون کسی که کورکورانه از روسها حمایت میکنه ، اصلا میدونی چرا و‌ از چه زمان روابط روسیه و‌ناتو تیره شد؟ حدود بیست سال پیش صربها با حمایت روسها ، همه جور جنایت در حق مسلمانان بوسنی مرتکب شدند تا اینکه با حمله ناتو به مواضع صربها جنگ و جنایات صربها تمام شد و روسها از این بابت خشمگین شدند. حالا باز هم برای روس اشغالگر و‌متجاوز ذوق میکنی؟!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 1
      ارواح عمه بایدن، قبلا در مقابل ناتو یه پیمان شرقی هم وجود داشت اما الان وجود نداره، این تخیلات رو از کجاتون درمیارید هرچند که خط دهی شما معلومه، ناتو دلش برای مسلمانان میتپه!!!!!
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      حتما چون روس‌ها حمایت کردن ناتو اون جنایات رو خاک کرد!!!!
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 1
      کلاه سفیدها هم آدم روسیه بودن دیگه!!!
  • کهنه رفیق IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    3 0
    انشاالله روزی نه چندان دور به همت دانشمندان ایرانی، ایران عزیز به این موشکها دست خواهد یافت.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 3
    قابل توجه فریب خوردگان ، فقط تروریستها و دیکتاتورها از روسها حمایت میکنن میگی نه برو ببین کیا آشکارا از روسها در حمله به اوکراین حمایت کردند : بلاروس که مرکز دیکتاتوری و سرکوب تو اروپاست . کوبا سوریه و کره شمالی که معرف حضور هست . صربها که تاریک ترین کارنامه رو دارن با اون همه جنایت بی شماری که با حمایت همین روسها در حق مسلمانان بوسنی مرتکب شدند. البته میدونم گمراهان قانع نمیشم و دلایل تکراری و بی اساس خودشون رو دارن
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      دیکتاتوری اسرائیل و آمریکا از کجا حمایت میکنه؟
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      1 0
      آره هر کی نخواد به آمریکا باج بده میشه دیکتاتور فقط عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمیدونم چرا دیکتاتور حساب نمیشن؟ حتما چون به آمریکا باج میدن! البته باکو و ترکیه هم هستند یا اصلا خود اسرائیل که تو دیکتاتوری صاحب سبکن
    • DE ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 2
      تفاوت پوتین با رییس جمهورهای امریکا .‌رییس جمهورهای امریکا تمام گروه های تروریستی دنیا منجمله داعش خون آشام را بوجود آوردند ولی پوتین به کمک ایران داعش را در سوریه تکه تکه کرد لذا داعشی ها اکنو ن در تمام رسانه ها به کمک اررابشون امریکا و صهیونیسم با تمام اهرمها سعی میکنند صدای مخالفین امریکا و جنایتهای عموسام و دخالت هایش در تاریخ که تا کنون به صدها میلیون کشته و زخمی رسیده است را خاموش کنند لذا تقسیم کار شده از طرف امپریالیسم امریکا .تعدادی باید با حدیث و آیه و قرآن و فلسفه و سفسطه‌ و تحریکات دینی مردم مسلمان ایران و با رعب و وحشت و رو کم کنی معترضین به دلقکی که کل اوکراین را مخروبه کرد و قبل از سقوط کیف تسلیم خواسته های روسیه شد و ۲۰ میلیون آواره درست کرد و چند استان را از دست داد ...وهنوز ادامه دارد را تحت فشار قرار دهند.دسته دوم را منافقین و بازمانده ای شیره ای ساواک تعلیم دیده شاباک به تهمت توده ای متهم کنند و دسته سوم با دعا و ثنا از پوتین مردم را علیه هم بشورانند و ایجاد نفرت کنند. طبیعیست که تعدادی که‌نانشان در رابطه با اوکراین بود و الان بیکار شدند به این سه دسته بپیوندند. و مهم اینستکه هر سه دسته کلا جان هیچ انسانی برایشان مهم نیست و فقط دودستی مال دنیا و دلالی و شیتیل صادرات و واردات را چسبیده اند و فوتبالی به سیاست نگاه میکنند...
  • حسين DE ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 0
    در روزگارى نه چندان دور شيخكى بود كه افاضات ميفرمود از جمله : دنياى فردا دنياى گفتمان است نه دنياى موشك،بگذريم فراموش كنيد.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 3
    نه بمب و موشک بلکه عدالت و انسانیت و اقتصاد قوی یک مملکت رو به سعادت میرسونه. چه بسا همین موشک ها روسیه رو به تجزیه بکشونه کما اینکه نشانهاش هم هویدا شده
    • سینا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      1 0
      هویدا رو خوب اومدی. اووووف
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    3 0
    حمایت از روس اشغالگر یعنی حمایت از اسرائیل و تمام متجاوزان و اشغالگران. اشغالگر اشغالگره چه صهیونیست چه کمونیست
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 0
    به فضل خدا روسها در مقابل اراده ملت اوکراین شکست خواهند خورد و سالیان سال جهانیان مقاومت اوکراینیها را تحسین خواهند کرد و حامیان‌ اشغالگران و متجاوزان رسوا خواهند شد
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 1
      ملت اوکراین یا سران اسرائیل
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    6 0
    حمله روسیه به اوکراین ثابت کرد بر خلاف آنچه که سالهاست می گفتن آمریکا و غربیها ضد بشر هستند این روسها و افراطیون طرفدارشونن که با انسان و انسانیت مشکل دارن
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      خوبه داره همونی ثابت میشه که میگی برعکسه!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    افراط میتونه هر جامعه ای رو به لحن و تباهی بکشه تنها را نجات و سعادت بشریت اعتدال هست اعتدال همان اصلی که در قرآن بارها بهش اشاره شده . نمیشه تمام توان رو روی بمب و موشک و افزایش قدرت نظامی گذاشت و از اقتصاد و فرهنگ غافل شد یا برعکس نمیشه با اقتصاد قوی بدون ارتش قوی به جای زیادی رسید . هر چیز به اندازه .
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    همین که باوجودپیشبردتفکرمان وکسری استکبارامریکاوواسراییل بازهم درامنیت هستیم ونفوذامنیتی مان رادرافریقا ومنطقه برای خودمان درافریقا ومنطقه توسعه داده ایم وبرادران وخواهران خودمان دررفاه خاطرومادی به رشدخودادامه میدهیم یعنی قدرتمان قابل تحسین است
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    مشکل امثال تو اینه که همه چیزو به آمریکا وصل میکنی حتی شرافت رو . خودتوم میدونی تو قضیه اوکراین ظرف تجاوزگری و باطل رو گرفتی ولی چون به بیماری لاعلاج افراط و گمراهی مبتلا هستی نمی تونی حقیقت رو درک کنی . وظیفه بود تلاش کنم نجات پیدا کنی ولی امثال شما ترجیح میدن تو اعماق گمراهی غرق بشن. و البته خدا احکم الحاکمین هست
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      خدایا این نجات دهنده رو از توهم منجی گری، نجات بده! آمریکا الان یه پای این جنگه نمیشه نادیده اش گرفت اما شما تو دیدن فساد آمریکا بی شرافتید
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 0
    شما هرجور راحتی فکر کن اصلا تو فکر کن کودکان و مردم عادی اوکراین هم سران اسرائیل هستند و پوتین و لشگرش پرهیزکارن و با تقوا.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      زلنسکی اعتراف کرد که دیگه اوکراین یه اسرائیل جدیده
    • اشکان IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      زلنسکی ، ی آدم احمقه که با کارهاش اوکراین رو برد بسمت جنگ و اوکراین داره نابود میشه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 2
    روسها در طول تاریخ همیشه کشورهای مستقل و مردمی رو هدف قرار دادن . حتی خود ژاپنیها هم قبول دارن که بمب اتم تنها راه متوقف کردن تجاوزگری و جنایات امپراطوری ژاپن بود برید تحقیق کنید ژاپنیها چه جنایاتی رو بخصوص در حق چینیها انجام دادن البته اگه تحمل شنیدنش رو دارید.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 1
      آره ژاپنی‌ها گفتن بیا رومون بمب بنداز ما رو بکش که دیگه تجاوز نکنیم! ولی نمیدونیم چرا آمریکایی‌ها اینو نمیگن!!!!
    • DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      1 1
      امریکای جایتکار و غارتگر امپریالیسم جهانخوار بعد از اینکه رسما جنگ جهانی تمام شد و ژاپن رسما پایان جنگ را اعلام کرد ۱۷ روز بعد‌ ناگهان دو شهر پر جمعیت هیرو شیما و ناکازاکی را خاکستر کرد تا خود را‌برای احمق های تاریخ نخوان و بیسواد منجی و ختم دهنده جنگ جهانی نشان دهد و موفق شد زیرا هالییود و صهیونیست بین‌الملل افکار و رسانه های دنیا را کنترل میکنند.‌ گاوچرانهای وحشی بی فرهنگ قرون وسطایی که کلا تشکیل امریکا را با مهاجرت اراذل و اوباش اروپایی برای جستجوی طلا استارت زدند کشتن و غارت سرخپوستان و تجاوز به زن و حتی کودک و خردسال آنان را سالها دنبال کردند و‌جمعیت چند‌میلیونی سرخ پوستها که آنزمان به اسناد تاریخ اروپا از جمعیت آن زمان اروپا بیشتر بود را نابود کردند و نسل کشی تاریخی را رقم زدند که هیچ حیوانی در کره زمین تا کنون‌نکرده است. امریکای جهانخوار از بدو حمله به سرخپوستها تا کنون فقط و فقط‌مشغول دزدی کودتا غارت و جنگ در جهان است و تا کنون صدها میلیون انسان را کشته و مجروح و دهها برابر را بی خانمان کرده است تا ویسکی تگریشان در یخچال منازلشان‌ به قیمت ریختن خون ملت دنیا مهیا باشد. گاوچران بیفرهنگ وقتی مسلح شود دقیقا مانند گاو میش عمل میکند. و همانگونه که قرنها به دنیا دروغ گفتند که کیریست تف قلمبه امریکا را کشف کرد هنوز هم فقط و فقط دروغ میگویند و تهمت میزنند( دقیقا مانند غربگداها و نوکرانشان .) ولی چشمهایشان کور بود سرخپوستها که چندین هزار سال صاحب آنجا بودن را ببیند، هنوز هم فقط و فقط به دنیا دروغ میگویند. امریکای درحال افول با یک مشت طرفدار سوسول و فوفول به ذباله دان تاریخ خواهد پیوست . کاپیتالیسم مانند کمونیست محکوم به زوال است . همانگونه که حزب خائن وطنفروش توده با شوروی به ذباله دان رفت احزاب غربگدا هم با زوال امریکا به زباله دان خواهند رفت. اگر ابرقدرت بودن جاویدان بود اکنون فرعون داخل اهرام بود نه زیر آن.‌ با خداوند تا کنون کسی نتوانسته در افتد وفقط صبر خداوند زیاد است.سوره مبارکه القصص آیه ۵ وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ﴿۵﴾ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم. نه امپریالیسم جهانخوار و نه صهیونیسم کفتار و نه کمونیسم بدلکار
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      شما تاریخ را از نگاه غرب مطالعه می کنید. انگار غرب حق اشتباه کردن داره و میتونه از قانون استثنا باشه.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    3 1
    امام خمینی کجایی ببینی که حزب توده چققققدر تو ایران طرفدار داره اونم به اسم انقلابی.امام اگر زنده بود دهان تک تک اینایی که از روسیه و شوروی حمایت میکردند را میدوخت.
    • DE ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 2
      پس ماندهای فاضلاب ساواک و بازیافتی های شیره ای ساواک تعلیم دیده شاباک همانگونه که به انقلابیون در زمان شاه خائن و نوکر و دست به سینه امریکا تهمت توده ای میزدند و به امام خمینی رض تهمت ارتجاع سیاه باز با کمک منافقین و بهاییها و غربگدایان مفلوک متعفن افکار باز برای خاموش کردن صدای انزجار و تنفر مردم از امریکا ، لجن های چرکین و متعفن ساواک را نشخوار میکنند و باز تهمت توده ای به انقلابیون میزنند. آنروزیکه کل ایران دستتان بود ملت به رهبری امام خمینی رض با اورونگی شما تفاله ها را بیرون ریخت حال که پناهندگانی بدبخت و ضعیف و کفش لیس بیش نیستید.
    • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      در تاریخ نباید ماند. یک زمانی یونان و مغولستان هم بزرگ ترین دشمنان ایران بودند.
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 0
      امام خمینی فقط به یه کشور لقب شیطان بزرگ داد در هیاهوی شما حقیقت گم نمیشه
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    دنیای فردا دنیای زیر آبی رفتن تا آخر
  • FR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    جرأت داری بزن نداری برام یه ویزا یه بلیط بفرست خودم بیام بزنم از سگ کمتری اگه نزنی اگه مرد بزن باشی همان قدیمی ها هم کم بزرگ نیستن ولی من که چنین عرضه ای در پوتینوف و شلگینوف نمیبینم
  • FR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 1
    اینها کین این قد از روسیه دفاع میکنند مزدوری به این واضحی سرسپردگی به این روشنی ندیدم شعار ما فقط زنده باد ایران نه شرقی نه غربی دوستی با تمام دنیا و هرکه بیشتر برای ما منافع داره
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    سرمت ها قومی ایرانی بودند و منشا قوم ماد به آن ها می رسد
  • FR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    از قدیم گفتن از آن بترس که سربزیر دارد ازآن نترس که های وهوی دارد بعد روسیه مثل رزمیکاریه که در تمرین قدرتمند و همیشه پیروز ولی در دعوای خیابانی بزدل ترسو آمریکا نگفت وتهدید نکرد و ژاپن را زد
  • رهام حسامی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    پوتین هم مثل اونا .میگن سگ زرد داداش شغاله راست گفتن اما من برای من چی مهمه دستاورد ساخت سیستم های خنک کننده موتور موشک و دستاورد ساخت متریال موتور و نازل در موشک ها روش های خنک کننده عبارتند از Ablative: دیوارهای داخلی با موادی پوشانده شده است که گرما را به دام می اندازد و تبخیر می شود.خنک کننده ابلیتیو یکی از ساده ترین و موثرترین روش های خنک سازی موتور است. در این روش از ماده ای استفاده می شود که بخار می شود و سپس دور ریخته می شود و گرما را با خود می برد. این معمولاً از کامپوزیت کربنی ساخته می شود که نقطه ذوب بسیار بالایی داردخنک کننده تخلیه: یک پیشرانه برودتی، معمولاً هیدروژن، در اطراف نازل رد شده و تخلیه می شود. خنک‌سازی احیاکننده: موشک‌های مایع قبل از تزریق به محفظه احتراق یا پیش سوز، سوخت یا گاهاً اکسیدکننده را در اطراف نازل هدایت می‌کنند. خنک کننده پرده: تزریق سوخت به گونه ای تنظیم می شود که سوخت اضافی در اطراف دیوارهای داخلی وجود داشته باشد که باعث خنک شدن آن می شود. خنک کننده فیلم: سطوح با پیشرانه مایع خیس می شوند که در حین تبخیر خنک می شود. در همه موارد، اثر خنک‌کننده‌ای که از تخریب دیوار جلوگیری می‌کند، ناشی از یک لایه نازک از سیال عایق (لایه مرزی) است که در تماس با دیواره‌ها است که بسیار خنک‌تر از دمای احتراق است. به شرط سالم ماندن این لایه مرزی، دیوار آسیبی نخواهد دید. اختلال در لایه مرزی ممکن است در هنگام خرابی های خنک کننده یا ناپایداری های احتراق رخ دهد .وسط برنج، فولاد ضد زنگ، چدن، برنز، کاربید تنگستن، نیکل، کاربید سیلیکون، آلیاژهای فوق العاده، تیتانیوم، آلیاژهای نیکل، تانتالیوم تولید می شن. نازل ها همچنین از مواد تفلون مانند PTFE، از Kynar (PVDF) ساخته میشن ببین .یک موشک باید در هنگام پرتاب نیروهای قوی را تحمل کند و تا حد امکان سبک باشه برای قاب اصلی اکثر موشک ها از آلومینیوم یا تیتانیوم درجه هوافضا استفاده می کنند زیرا هر دو فلز بسیار قوی اما سبک وزن هستند. ببین تنگستن ماده انتخابی زمانی است که دمای شعله پیشران جامد موشک از نقطه ذوب رنیم بیشتر شود. از آنجایی که تنگستن می تواند برای پوشش مواد سبک تر مانند گرافیت یا کربن/کربن استفاده شود، از هزینه و وزن یک گلوگاه تنگستن یکپارچه اجتناب میشه . مهمه که بهشون دست پیدا کردیم .
  • دکتر IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    کامنت های غرب گراها خیلی نسبت به گذشته احمقانه تر شده!! اقتصاد قوی بدون زیر ساخت یک قدرت نظامی قوی کف روی آب هست همانطور که امریکا و خود چین و روسیه و هند و..اول ابرقدرت نظامی شدن به عنوان پشتوانه امنیت برای اقتصاد اقتصاد بدون قدرت نظامی آکواریومی هست شیشه ای که با یک سنگ یک ابرقدرت شکسته میشه.. بعد حمله اتمی امریکا به ژاپن اکثر مغزها و پول های سرگردان جهان به سمت امریکا روانه شدن...چون بهشت امنیت بود برای سرمایه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس