rc135

استفاده از موشک‌ها و سامانه‌های جدید در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم سپاه در منطقه عمومی جنوب کشور باعث شد تا ارتش آمریکا پیشرفته‌ترین جاسوس‌های پرنده خود را برای رصد آنلاین، به خلیج فارس اعزام کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) که هفته گذشته توسط سپاه پاسداران در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز انجام شد یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های عملیاتی این نیرو در سال‌های اخیر بود که کارشناسان و رسانه‌ها شاهد آزمایش سامانه‌های مختلف خصوصا در انواع موشکی بودند. اگرچه آمریکا تلاش کرد خود را نسبت به این دستاوردهای جدید و مهم، بی‌توجه نشان دهد اما گستردگی سطح رزمایش و تسلیحات استفاده شده در آن باعث شد تا ایالات متحده تقریبا مشهورترین پرنده های جاسوسی خود را به میدان بیاورد.

بررسی‌های صورت گرفته در خصوص وضعیت پرواز هواپیماهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس در هفته گذشته حداقل نشان دهنده حضور ۴ مدل از هواپیماهای جاسوسی آمریکا از مدل P-۳، P-۸، RC-۱۳۵V Rivet Joint و E-۸C برای بررسی جزییات موشک‌های جدید سپاه بوده است. تقریبا می‌توان ۴ هواپیمای ذکر شده را ریشه و ستون فقرات جاسوسی و شنود الکترونیک نیروی دریایی و هوایی آمریکا معرفی کنیم؛ پرنده هایی که برخی از آنها در تعداد محدودی ساخته شده و فوق العاده نیز گران قیمت هستند و درباره برخی از آنها حتی اطلاعات زیادی نیز وجود ندارد. در ادامه با این جاسوس های پرنده معروف آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:

جاسوس موشکی آمریکا به خلیج فارس آمد+جزییات

۷ نکته درباره کاشت، داشت و برداشت از «مزرعه موشکی سپاه» / رویای ناتمام ارتش‌های روسیه و آمریکا توسط ایران محقق شد +عکس

بر اساس اطلاعات موجود در روز ۷ مرداد شاهد پرواز دو فروند پرنده جاسوسی نیروی دریایی آمریکا بودیم که یکی از آنها از مدل EP-۳E و دیگری نیز از مدل P-۸ بوده است. هواپیمای EP-۳E در حقیقت بر پایه مدل گشت دریایی P-۳ توسعه پیدا کرده است و برای ماموریت‌های شنود و جمع آوری سیگنال‌های الکترونیک به کار می رود.

وضعیت پرواز دو هواپیمای جاسوسی پی ۳ و پی ۸ نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس در روز ۷ مرداد

استراق سمع، جمع آوری و ضبط سیگنال‌های مخابراتی، مکان‌یابی سامانه‌های راداری، تشخیص توان خروجی و نوع باند راداری فعال در منطقه مورد نظر و رهگیری تماس‌های کد گذاری شده از جمله ماموریت‌های این هواپیما محسوب می‌شود. در مجموع در حدود ۲۴ فروند از هواپیمای های سری P-۳ به استاندارد EP-۳E ارتقاء پیدا کرده و وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شدند. این پرنده ها به طور معمول دارای ۲۴ نفر خدمه بوده و می تواند به مدت بیش از ۱۲ ساعت به پرواز ادامه دهند. ژاپنی‌ها نیز گونه ای از هواپیمای شنود و جاسوسی الکترونیک را برا پایه پرنده P-۳ در اختیار دارند.

هواپیمای EP-۳E نیروی دریایی آمریکا

دیگر جاسوس آمریکایی بر فراز خلیج فارس، هواپیمای P-۸ بود که نسل جدیدی از هواپیماهای گشت دریایی نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود. این پرنده در حقیقت جایگزین سری P-۳ در بحث گشت دریایی به حساب می‌آید.

این هواپیما بر پایه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ طراحی و ساخته شده و به غیر از انجام عملیات گشت دریایی و عملیات ضد زیردریایی، توان عملیات جاسوسی و جمع آوری سیگنال‌های الکترونیکی و راداری را نیز دارد. روی این هواپیمای شناسایی آمریکایی سامانه راداری AN/APY-۱۰ نیز نصب شده که علاوه بر توان شناسایی دریایی، توان نقشه برداری دقیق از سطح، شناسایی و طبقه بندی شناورها را نیز دارد.

هواپیمای P-۸ نیروی دریایی آمریکا

در عین حال، انواع تسلیحات مثل موشک‌های ضد کشتی سری هارپون با توان حمله به اهداف زمینی و اژدرهای مارک ۵۴ از جمله تسلیحات نصب شده روی این هواپیما به شمار می آید و جایگاه مدل MX-۲۰HD مخصوص نصب سامانه های الکترواپتیک، مسافت‌سنج لیزری و دوربین‌های حرارتی از جمله دیگر سامانه‌های نصب شده روی این هواپیما است. به غیر از نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر هند، انگلستان و استرالیا از دیگر کاربران این پرنده محسوب می‌شوند. در سال‌های بعد نیز کشورهای نیوزیلند، کره جنوبی و نروژ نیز به جمع دارندگان این هواپیما اضافه خواهند شد.

پرنده های خاص نیروی هوایی به دنبال رد موشک ها و رادارهای سپاه

به این مسئله اما باید توجه کرد آنچه نیروی هوایی آمریکا برای رصد رزمایش سپاه به منطقه خلیج فارس اعزام کرده بود بسیار پیچیده تر و پیشرفته تر از آن چیزی است که نیروی دریایی آمریکا در این منطقه در اختیار دارد. در ابتدا نگاهی به هواپیمای ۴ موتوره RC-۱۳۵V Rivet Joint داشته باشیم. پرنده های سری RC-۱۳۵ طیف گسترده ای از هواپیماهای شناسایی و جاسوسی نیروی هوایی آمریکا در نقش های مختلف از رصد موشک بالستیک تا جاسوسی الکترونیکی و حتی رد گیری آزمایش‌های اتمی را انجام می‌دهند. بسیاری از کارشناسان این پرنده ها را از جمله مهمترین سامانه‌ها، نه فقط در نیروی هوایی بلکه کل نیروهای مسلح آمریکا در بحث جمع آوری اطلاعات تلقی می‌کنند.

گونه‌ای از این هواپیماها به اسم RC-۱۳۵S Cobra Ball  که به صورت تخصصی برای بحث رصد موشک‌های بالستیک به کار می رود سال‌هاست که اسمی آشنا برای پرسنل پدافندی کشور ما بوده چراکه هر از چند گاهی خصوصا در ایام رزمایش‌ها سر و کله این پرنده آمریکا در اطراف مرزهای ایران پیدا می‌شود.

حرکت هواپیمای آمریکایی RC-۱۳۵V Rivet Joint  بر فراز خلیج فارس در روز ۷ مرداد

اما در این مورد ظاهرا یانکی‌ها عضو دیگری از خانواده مذکور را نیز به میدان فرستاده اند. پرنده ای به اسم RC-۱۳۵V Rivet Joint که به صورت خاص برای ماموریت شناسایی، آنالیز و مکان‌یابی امواج راداری و سیگنال‌های مختلف الکترومغناطیسی طراحی و ساخته شده است. وضعیت این هواپیما و سیستم های مورد استفاده در آن از جمله سری‌ترین موارد و سامانه‌ها در نیروهای مسلح آمریکا به شمار می‌آید. نکته جالب ماجرا این که تعداد محدودی از این مدل پرنده به نیروی هوایی انگلیس نیز صادر شده و این کشور به عنوان تنها کاربر غیر آمریکایی یکی از اعضای سری RC-۱۳۵ در جهان شناخته می شود.

هواپیمای RC-۱۳۵V Rivet Joint نیروی هوایی آمریکا

این هواپیماها از ۵ خدمه پروازی و ۲۱ الی ۲۷ نفر خدمه مربوط به سیستم‌های شنود و جاسوسی نصب شده روی آنها بهره می‌برد. در این پرنده ها از ۴ موتور جت مدل CFM-۵۶ نصب شده و کابین خلبان و سیستم های ارتباطی و کنترلی آن نیز به صورت کامل ارتقاء پیدا کرده است. اگر بخواهیم به ریشه پرنده اصلی که پروژه RC-۱۳۵ بر روی آن اجرا شده اشاره کنیم باید به سراغ بوئینگ ۷۰۷ برویم که از جمله قدیمی ترین جت های مسافری ساخته شده در جهان است که امروزه به لطف ارتقاء های سنگین همچنان در خدمت نظامی در نقش های مختلف ادامه می دهد.

اما پرنده آخر در لیست ما به نوعی از جمله هواپیماهای آمریکایی است که شاید خیلی برای مخاطبان ایرانی آشنا نبوده و به نسبت پلتفرم‌های آشناتر، بسیار کمتر در اطراف ایران رصد شده است. هواپیمای E-۸ Joint STARS در حقیقت پست هوابرد نیروی هوایی آمریکا برای رصد عملیات زمینی، فرماندهی و کنترل و مدیریت میدان نبرد است که توسط شرکت نورثروپ گرومن بر پایه هواپیمای مسافری بوئینگ ۷۰۷ ساخته شده و ۱۷ فروند از آن وارد خدمت شده است.

پرواز هواپیمای E-۸ Joint STARS بر فراز خلیج فارس در روز ۷ مرداد

این پرنده بیشتر روی نیروهای زمینی و خودروهایی که در سطح زمین حرکت می کنند تمرکز داشته است. احتمالا حضور این پرنده در منطقه خلیج فارس در جریان رزمایش اخیر رصد تحرکات لانچرهای موشکی ایران بوده است. در نهایت اطلاعات بدست آمده از این پرنده به فرماندهان نظامی برای ترسیم یک نقشه کلی از توان دفاعی طرف مقابل کمک خواهد کرد.

هواپیمای E-۸ Joint STARS نیروی هوایی آمریکا

قلب اصلی سیستم های شناسایی در این پرنده یک رادار SAR از مدل AN/APY-۷ است که می‌تواند ۶۰۰ هدف را در فاصله بیش از ۲۵۰ کیلومتری رصد کند. معمولا آنتهای این رادار در گوشه های هواپیما با زاویه ۱۲۰ درجه نصب شده و در نهایت می تواند منطقه ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد. از زمانی که RQ-۱۷۰ بر فراز ایران مجبور به فرود و تسلیم شده تا همین رزمایش اخیر، رویکرد اطلاعاتی آمریکا در خصوصا جاسوسی هوایی از ایران بیشتر به سمت بحث حضور پلتفرم‌های شناسایی در اطراف مرزهای ایران و در اصلاح انجام ماموریت های دورایستا بوده است. مسئله ای که البته در مواردی مثل ساقط شدن پهپاد گلوبال هاوک مشخص کرد هر گونه تجاوز به آسمان ایران چه عواقبی را می تواند برای طرف مقابل داشته باشد.

۴ پرنده ای که در بالا به آنها اشاره شد و حضور آنها در این روزها در جنوب ایران، نشان از اهمیت فوق العاده رزمایش پیامبر اعظم برای ارتش و دولتمردان آمریکایی دارد. حضور این حجم از هواپیماهای رده اول جاسوسی و شناسایی صرفا در اطراف کشورهایی با قدرت نظامی بالا قابل مشاهده است. شاید بتوان اینگونه نیز تفسیر کرد که یکی از دلایل دور شدن سایه جنگ از سر کشورمان در کنار قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح، همین پرنده های جاسوسی آمریکایی هستند که تصویری از قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران برای ساکنان کاخ سفید ارسال می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 7
  • دانشجوی شریف CA ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    87 19
    پس از رفع تحریم تسلیحاتی ترکیب وحشتناک سوخو و یاخونت رو پیاده سازی کنید . سایه جنگ برای 100 سال دیگر از ایران دور میشود . هر چند که نیک میدانم روسیه به ما سلاح موثر نمیدهد .
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      خخخخخ سوخو و یاخونت تا حالا کسی رو نجات نداده. اب هم بخورید تحت اشراف اطلاعاتی کامل ایالات متحده هستید.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      65 9
      دانشجوی عزیز انتظار سلاح های دیگران ما را به جایی نمی رساند، رفع تحریم هسته ای برای خرید انبوه سلاح هایی است که خرید آن از تولیدش به صرفه تر است اگرچه خرید جنگنده هایی از قبیل سوخوی ۳۵ کمی جبران پیری و فرسودگی ناوگان هوایی ما را میکند ولی تمرکز جنگی ایران بر روی جنگنده ها نیست چون باید قبول کنیم با توجه به تعداد بسیار زیاد و تنوع بسیار جنگنده های دشمن و البته سیستمهای راداری و سامانه های پدافند امروزی در منطقه ما و برای مقابله با نوع دشمن ما جنگنده ها زیاد کارایی ندارند ایران به جای بمباران نقاطی بر روی زمین دشمن از موشک های نقطه زن استفاده میکند که بسیار ارزانتر و کم ریسک تر از جنگنده هاست و در مواردی پهپادها گزینه های اصلی برای بمباران هستند یادمان باشد نگرانی اصلی دشمن ما توان نقطه زنی موشکی است
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      17 35
      سوخو و یاخونت در دو سوت پودر میشه خیالت راحت
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      9 13
      8:54 . امریکا تا خر خره تحت محاصره ایران هست . یا هالو هستی یا عقده ای. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ تو انتخابات سوم نوامبر حالیت میشه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      15 5
      تحت اشراف اطلاعاتی کی؟ همونی که تو کشورش یک تروریست رو نیرو های اطلاعاتی دستگیر می کنن
    • هادی IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      9 2
      نیروی هوایی البته از نوع بومی بهترین مکمل برای قدرت موشکی هست..ما اگه ۵۰۰فروند هواپیما داشته باشیم غربیا برای حمله حداقل به ۵۰۰۰فروند هواپیما احتیاج پیدا خواهند کرد که از توانشون خارج میشه..یه ضرب المثل چینی میگه هرکشوری آسمانشو حفظ زیربناهاش سالم می مونه..امیدوارم ساختن نیروی هوایی اولین اولویت بعد از اتمام تحریما باشه تا سایه جنگ برای همیشه از سر کشور دور بشه وبعضیا با این بهونه نرن به غربیا باج بدن
    • مهدی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      0 1
      دوستان عزیز برای دفاع از آسمان ایران عزیز در کنار سامانه پدافند موشکی حتما به جنگنده رهگیرهای مدرن هم نیاز داریم حداقل یک سری جنگنده چند منظوره نسل 4+ برای دفاع از آسمان و در صورت نیاز برای ضربه زدن به نقاط حیاتی دشمن نیاز مبرم داریم حال این جنگنده ها توسط خرید خارجی باشد یا ساخت داخل البته بذای ساخت داخلی در حد کیفیت خارجی حد اقل 15 الی 20 سال فاصله داریم. به نظر بنده موشکها اقتدار نظامی ایران را بسیار بالا برده تا جایی که کشورهای ارتجاع منطقه که تا چند سال پیش هر وقت دور هم جمع میشدن به تهدید نظامی ایران میپرداختند الان دیگه هیچ حرفی از تهدید نظامی نمیزنن مخصوصا پس از حمله موشکی ایران به پایگاههای آمریکا . ولی یادمان نرود که هنوز اف14 مهمترین ترس جنگنده های منطقه است پس .....
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    67 19
    تازه این چیزهایی که این ها می بینند کجا و اون چیزهایی که ان شاءالله در روز مبادا خواهند دید و چشید کجا...هر چند میدانند که همین حجم از قدرتی هم از ما عیان می بینند کافیشونه که در وقت نبرد سیلی های سختی بخورند ان شاءالله
  • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    89 35
    عجله نکنید به زودی تیزی تیغ ذوالفقار علی را احساس می کنید
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      14 16
      تعداد موشک و تکنولوژی و خودکفایی شما از شوروی بیشتره؟وقتی اقتصاد بیمار و بحرانی داشته باشی فرو میپاشی و همه به اهن پاره تبدیل میشه. حالا هی شعار رجز منم منم.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    43 12
    مطلب تحلیلی قشنگی بود خدا قوت.
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    23 63
    چه فایده داره یک موشک به هدف نخورد
    • العبد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      51 12
      اونی که باید بفهمه فهمیده. تو چلغوز هم در جهل خودت بمان و لذت ببر
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      15 8
      به جاش 9 نفر از تروریست‌های یانکی در تمرین نظامی ناپدید شدن!!! خاک عالم بر سر اون ارتش با اون همه بودجه!!! خخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      10 6
      اون فیلم مال چند سال پیشه!
    • ب IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      5 7
      برو دقت موشک های ایرانی از اونایی که تو هجین و دیرو الزور و ارتفاعات حاجی عمران بودم بپرس برو پسر جان دست امثال تو رو شده
  • مغزمتفکر IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    14 26
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    64 20
    الان یه سری بچه دبیرستانی گوسفند مرام میان تقسیم کار می کنن تا کامنت بنویسن به نفع آمریکا . یکی میشه F35 ( لش محترمش تازگیها نیست کرونا گرفته این ایام خخخخخخ) طرفداری آمریکا رو میکنه . یکی نقش دشمن البانیایی رو بازی میکنه. اتفاقا، همین گوسفندای بی کله، به زور میخوان کنکور سراسری بدن!!!! مغز که ناپخته باشه هیجان میزنه بالا. آهاااااااااااااااااااااااااااااااااای گوسفند ماب ها !!!!!!!!!! به خدااااااااااااااا ایرانیها دارن گوگل و ناسا و خیلی از امور حساس آمریکا رو می گردونن و خود آمریکاییها می دونن. شما دیگه انقدر ذلیل و زمین گیر و حقیر نباشید. دنبال گوشمالی و گیج کردن روزافزون امریکا باشیم . خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      16 69
      خودتون هم میدونید هیچی نیستید تکون بخورید امریکا ...
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      11 16
      نهایتش 17 سال سن داری و سیبیل هم نداری، یکمی بیشتر فعالیت کنی خدمتت راه دوری اعزام نمیشی
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      9 4
      f35 را خوب آمدی
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      5 12
      همین نوشته شما از سطح سواد و شعور و ادب شما فریاد میزنه.پامنبری
    • ببعى IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 2
      بع بع ، ببعى بع بع ! بع بع ، ببعى بع بع !
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      3 7
      امریکا وضعیت داخلی خودشو جمع کنه ایران پیشکش
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    48 14
    موش های آمریکایی سلاح هایی داریم که مشتاقیم بهتون نشون بدیم
  • CA ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    23 57
    بابا مشرق بس کن دیگه این توهمات و دیگه بابا، خسته شدیم به قرآن، دیگه با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه داداش، یا برید بجنگید ، یا تسلیم و خدافظ شما، این مردم دارن خم میشن به خدا ، چرا نمیفهمید شماها، نکنه شیکمتون سیره
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      23 11
      تو از کجا صحبت میکنی؟
    • یاس IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      4 4
      عجب
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      7 9
      گــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــشنه های بدبخت شرافت چیزی هست که یک عده ازش بویی نبردن فقط بلدن بگن ما گشنه ایم
    • ناشناس IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      13 10
      هیچ کدوم از این ها به نیرو های مسلح مربوط نمیشه عزیزم . توهماتت رو جای دیگه بازگو کن . حالا خوبه سپاه همه پروژها رو اجرا میکنه و یک قرون هم دولت بهش پول نمیده!! بورور ببین چند هزار میلیارد دولت به سپاه بدهی داره که نداده. خوب موشک بسازه ماشین بسازه ماهواره بسازه ناو بسازه هواپیما بسازه اقتصاد بسازه سد بسازه ایران رو بسازه دیگه همه چیز شده سپاه ولاغیر همیشه هم مظلوم واقع میشه. دولت ول کرده کشور رو . اگه سپاه نبود کشور هم نبود. الان به اندازه موهای سرت تجزیه شده بودیم رفته بود.
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    16 43
    اونا اینقدر بیکار نیستن‌ #فقط_سرنگونی
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      14 7
      انشاالله نوبت جنابعالی هم میرسه.
    • ابوحسام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      18 10
      موش کثیف با یه سجیل هم خودتت و هم لانه تو له میکنم ها!!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      9 6
      منم موافقم، فقط سرنگونی رژیم ظالم و امپریالیست یانکی‌های سرخپوست کُشِ برده دار!!!!
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    6 20
    برگزاری مانورهای زیاد موجب میشود سیستم های جاسوسی امریکایی امکان رهگیری سلاح های ایران را بیشتر پیدا کنند.باید برای فریب انها فکری کرد
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    19 7
    حالا که اونا دنبال اطلاعاتن ما هم میتونبم چیزی که میخواییم اونا باور کنن رو بهشون نشون بدیم
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    14 7
    یکی دو تا از این هواپیماهای جاسوسی رو بزنیم تصویر بهتری از قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران برای کاخ سفید ارسال خواهد شد. بیان جلو که خیلی مایل هستیم بیایند تا برگ زرین دیگری بر افتخارات نیروهای ارتش و سپاه اضافه شود.
  • تنبل IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    17 6
    جالبه که از ترس جلو نیومدن و از فاصله دور داشتن رصد میکردن که یه موقع ترکشی چیزی نخوره بهشون.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      13 7
      کافی بود یک سانت وارد حریممون بشن. بالهاشونو قیچی می کردیم
  • فراجناحی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    6 4
    رصد کردن رزمایش سپاه با ابزارهای جاسوسی نوعی از تجاوز به آبهای سرزمینی ماست ولو اینکه از خاک کشورهای بد بخت حاشیه خلیج فارس ، اقدام به جاسوسی شود . در حد امکان باید از سامانه های اخلال سیگنال و....استفاده میشد . حالا ببینیم بعدا اطلاع رسانی شود چه تعداد پهباد جاسوسی رو شکار کردند.
  • علی خدایی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    5 3
    قدرت موشکی ایران طوری گسترش باب و زیاد باشد که هم آفندی هم پدافندی در انواع قابلیت توانمندی ها و در انواع برد ها که یک قدرت فوق العاده محلک و قوی داشته باشیم و برد موشکهای کروز بالستیک مان به برد های قاره پیما ها بسازیم نیاز مهم و اساسی است .و سیستم های پدافند ی هر روز بسازیم
  • وهب IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    5 2
    تشکر فراوان
  • DE ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    8 15
    بنده نه موافق این حرکات هستم و نه مخالف . اولویت برای بنده به عنوان یک ایرلنی حل مشکلات اقتصادیه . و در آخر همیشه در اینگونه موارد سوالی برام پیش میاد . آیا زدن ماکت حلبی که نه تسلیحات داره نه سرنشین کار آزموده و نه هواپیمایی آماده پرواز بر سکو آیا ارزشی داره . چه چیزی از آن ناو در این ماکت هست به غیر از بدنه ساکن بر روی آب . میدونم الان عده ای میان توهین میکنن و من رو این وری آن وری خطاب میکنند ولی به امام حسین فقط برام سواله . جنگی هم در بگیره به عنوان نیروی داوطلب اولین نفراتم که میرم حتی اگه بدونم از لحاظ تکنولوژی آنقدر عقب باشیم که در ثانیه اول پودر بشم ولی دوست دارم کسی که میدونه بهم بگه چه ارزشی داره که یه حلبی که نه جنگ افزار داره نه امکان ضد حمله داره نه سپر ضد موشکی و نه ... بزنیم و بعد جشن بگیریم و امریکا از این استفاده کنه تا نیروی بیشتری وارد خلیج فارس کنه ؟؟؟!!!!
    • علی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      4 5
      نمیدونم شما چکاره ای و چقدر از کار نظامی سر در میاری! اول از محتوای متنی که نوشته ای معلومه که علیرغم اینکه گفته ای مخالف نیستی، مخالف هستی! دوم که کسی حق نداره به شما توهین کنه. جواب شما اینه که؛ مگه قراره توی تمرین نظامی حتماً تجهیزات و انسانهای واقعی مورد هدف قرار بگیرن؟ تمرین برای حفظ آمادگی و بالا رفتن مهارت نیروهای نظامی هست. حتی اگه صد در صد اهداف تمرین محقق نشه. نکته ی بعدی اینه که ناو هواپیما بر خودش به تنهایی نمی تونه از خودش دفاع چندانی بکنه. آسیپ پذیری زیادی داره و بیشترین نیروی نظامی (حدود 5000 نفر ) روی اون فعالیت می کنن. این ناو باید همراه چند رزمناو و ناو شکن و فریگت و ... همراهی و اسکورت بشه. در زمان در گیری واقعی این شناورها از خودشون هم نمیتونن خیلی دفاع کنن. درسته که آسیب زدن به یه ماکت کار راحتی هست ولی خیلی سخت تر از آسیب زدن به یه ناو هواپیمابر واقعی هم نیست. آسیب رسوندن به یه ناو هواپیمابر خسارت خیلی زیادی برای دشمن داره. و مطلب پایانی اینکه آمریکا فقط ضعیف کش هست و توی این منطقه برای بردن نفت و گاز و ثروت مسلمین حضور داره و حاضر نیست منافع خودش را با جنگ به خطر بیاندازه. ما برای اینکه با عزت بمونیم باید قوی باشیم و گرنه می تونیم فقط بمونیم ولی با ضعف و ذلت مثل خیلی ها که الان هستن.
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 4
      1-در تمام مانورهای دنیا از ماکت اهداف استفاده میشود 2- منظور هدف گرفتن ماکت نبود منظور نشانه گیری هیمنه نظامی آمریکا بود یعنی آمریکا بداند ما از نبرد با او نمیهراسیم فارغ از اینکه امروزه تقریبا مسلم است که ناوهای هواپیمابر با وجود مزایای فراوان نقاط ضعف فراوانی نیز دارند مثلا فرض کنید یک سیستم پدافنی نهایتا 20 موشک را همزمان هدف گیری کند حالا اگر 50 موشک به طور همزمان شلیک شود آن موقع چه؟ اسراییل با آنهمه هزینه برای گنبد آهنین امروز از موشک های حماس و حزب الله نگران است برای همین مکررا به محموله ها و انبارهای موشکی در سوریه حمله میکند زیرا میداند واقعیت با تبلیغات رسانه ای متفاوت است و گنبد آهنین آسیب پذیر و شکننده است
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      2 2
      جدای از این که راست میگی یا دروغ یا اصلا نیتت چیه منم جوابتو میدم؛اولا هدف قرار دادن ناو هواپیما بر در رزمایش نظامی در کل دنیا فقط منحصر به ایران است و یک نمایش قدرت خاص که به دشمنانش بویژه آمریکا نشان میدهد که ایران تنها کشوری است که هیچ ترسی از آنان در هیچ سطحی ندارد حتی جنگ و تقابل نظامی یعنی استراتژی اصلی نظامی آمریکا که ترساندن حریفان و رقبایش است را بی اثر میکند(ترسیدن دنیا از قدرت آمریکا باعث میشود که فقط باتهدید همه تسلیمش شوند یعنی نوعی پیروزی بدون جنگ)،دوما زدن ماکت در مقایسه با اصل ممکن است در ظاهر بسیار آسانتر باشد اما در واقع ودر شرایط جنگی آنچنان فرقی ندارد برای ایران چون تمام ابزار لازم را برای نابودیش دارد ابزاری مدرن بومی و خلاقانه مثل جنگ الکترونیک فوق مدرن برای از کار انداختن موقت چشم و گوش ناو(رادارها و سنسورهای مستقر در جزیره ناو) موشکهای خاص ضد کشتی و ضد رادار از پلت فرمهای مختلف برای از کار انداختن دائمی چشم و گوش ناو و البته اسکورت همراهش و قایقهای تندرو تهاجمیِ پیشرفته منحصر بفرد بیشمار و صد البته ابزارهای سری و فوق پیشرفته دیگر،ضمنا هیچ کشوری چنین ابزاری را یکجا و به این صورت ندارد،عین الاسد نمونه بارزی است از نحوه و مدل حمله ایران به منافع و تجهیزات نظامی آمریکا،در مقابل اینها تنها امید واقعی و کاربردی آمریکا در برابر ایران جریان نفوذیش و جریان غربگرا در داخل ایران است که هر وقت پالس ترس ضعف و تسلیم فرستادند توانست کاری بکند مثل جرات ترور سردار سلیمانی،پس ابر قدرت شدن در همه سطوح با اولویت قدرت نظامی تنها راه مقابله با دشمنان و رسیدن به آرمانها و وظایف الهی و تاریخی است برای ملت و کشور ما
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 3
      اصولا رزمایش یعنی تمرین نظامی ، یعنی مشق نظامی .در رزمایش برای هدف قرار دادن دشمن ، توان ادوات مختلف رو می سنجند .مثلا در چنین رزمایشی معلوم میشه پل فرماندهی رو کدوم موشک بهتر میتونه نابود کنه؟ طبیعتا قبل از عملیات اصلی در زمان جنگ واقعی ، هر چقدر اطلاعات بیشتر و تجربه تمرینی بیشتر داشته باشیم در موقع جنگ واقعی آماده تر هستیم.مثل تیم فوتبالی که با حریفهای متعددی مسابقه تمرینی داده .افتاد؟
  • f-22 raptor US ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    8 40
    ارتش آزادی بخش ایالات متحده آمریکا بزودی در خاک ایران دارای ده ها پایگاه نظامی خواهد شد .
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      10 4
      کرونا داره ارتش آزادی بخشتو میخوره خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      8 5
      راستی از پورتلند چه خبر ؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      9 5
      13:05 یانکی‌ها بجز اون ارتش تروریست شون یعنی سنتکام ( سگهای نجس تروریست کافر آمریکایی مزدور!) مگه ارتش دیگه ای هم دارن؟ تا حالا کجا آزادی بخشیدن؟ بگو ماهم بدونیم!
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      9 4
      امید وارم ارتش آزادی بخش آمریکا اول بتونه تو خود آمریکا آرامش برقرار کنه تا دیگه تو کف خیابونهاش با زانو مردم اش را خفه نکنه...شاید هم تا اون موقع کار از کار بگذره و ایالت های آمریکا درخواست خودمختاری شون تو مجلس رای بیاره و بزودی خیلی از ایالت ها تبدیل به یک کشور بی آزار در جهان تبدیل بشن و باعث صدمه و خسارت بقیه کشور ها نشن انشالله ما اون روز را ببینیم ...راستی پرچمش اون روز دیگه شایداینی که گذاشتی نباشه. اما هموطنان باغیرت ایرانی ما در هرکجای دنیا باهرپرچم و نام و مذهبی هیچوقت تروریستهای جنتلمن و بزدل فرودگاه بغداد را هرگز فراموش نمیکنند
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      5 3
      آزادی بخش؟!!! حتما منظورت آزادی از انسانیت است. خدا ریشه ظلمشان را بکند.آمین یا رب العالمین. اللهم عجل لولیک الفرج
    • یوسف ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      3 3
      عمو بیدار شو بدجوری دچار علف شده ای! >)
    • مُنگَشت IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      6 2
      انشاالله روزی خواهد رسید که آمریکایی نباشد روزی خواهد رسید که هیچ ظالم و جائری در زمین نباشد.
    • سیدان پور حسین IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      1 2
      چه خبر از اون شش جنگنده سقوط کرده تو دو ماه چه خبر از اون 8 مفقودی چه خبر از بونهوم ریچارد غربگدا وطن فروش خخخح
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 2
      داداش نوارت گیر کرده ها یم سرویس برو درستت کنند.
    • GB ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 2
      والا تا جایی که سن من قد میده ارتش امریکا می خواسته به ایران حمله و همه گزینه روی میزش بوده.
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 2
      چی زدی؟ فازت چیه عمو؟ سنتی یا صنعتی؟ این آرزوتونو به گور خواهید برد
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    7 14
    گویا موشک های ایران به ماکت کشتی اصابت نکرده است . فیلمی منتشر نشده است
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    12 1
    ارتش آمریکا تا حالا هیچ جایی را آباد و آزاد نکرده .اول زیرساختهای اون کشور را ازبین می بره تا اونها به چندین سال قبل برگردن ...هرچی منابع و معاددن و طلا و سرمایه اجتماعی داشته باشن از بین می برند
  • حمید IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    1 2
    منظورت مهمونی که افغانستان سقفش پرید
  • 14 DE ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    0 3
    موشک بالستیک و...بازدارنده نیست فقط باید هرچه سریعتربه تسلیحات اتمی مجهزشد
  • GB ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 1
    من موندم شما مشرقی ها چرا هیچ خبری از دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر به دست سربازان گمنام امام زمان نگذاشتید.
  • GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 1
    من نظامی نیستم ولی به نظرم جمهوری اسلامی باید دست به یک بازارایی جدید نظامی و امنیتی با رعایت اصول حفاظت اطلاعات بزنه به نظر میرسه استراتژی ها و دکترین کلی کشور ما برای دشمنان تا حدودی مشخص شده حالا ممکنه جزئیات تفاونت داشته باشه مثلا می تونند حدس بزنند پاسخ احتمالی ایران به فلان عملیات تروریستی که انجام می دهند چی هست کما اینکه دیدیم رژیم کودک کش در روزهای اخیر سطح امادگی بالایی برای نواجهه با حزب الله داشت به نظرم باید طرحی تو دراندازیم
  • محمد IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    2 2
    دوستان نیرو هوایی ما نسبت به نیرو هوایی دشمن مان ضعیف تره و تنها دلیلش هم نبود تجهیزاتشه....... هرگز هم امریکا رو دسته کم نگیرید که فکر کنید از امریکا جلوترین ......اونا هم مثل ما دنبال تو فکر نابودی دشمنانشون هستند ....در اخر از نظر من نیرو هوایی اهمیتش از توان موشکی بیشتر نباشه کمتر هم نیست
  • سعید NO ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    1 5
    سوختن یک عده از موشک های ایرانی لذت بخشه :))
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 0
    کنکور را به تعویق بیاندازید 14 استان در وضعیت قرمز در مناطق گرم نمی توان 4 ساعت ماسک زد کولر هم نمی توان روشن کردن در ورزشگاه به جز مشکلات دیگر زیر افتاب نیز هستیم همچنین وزش باد و گرد و خاک می تواند مشکل ساز شود #تعویق_کنکور #لغو_کنکور
  • ابویاسین IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    1 0
    امام خامنه ای مدظله العالی تنها نیست دم بچه های انقلابی و جهادی سپاه گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس