کد خبر 1365678
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
خروج آمریکا از برجام - نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته اگر ایران خواستار رفع تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای است بایستی نگرانی‌های آمریکا که فراتر از مسائل هسته‌ای هستند را برطرف کند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نوشته چنانچه ایران خواستار رفع تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای است بایستی نگرانی‌های آمریکا که فراتر از مسائل هسته‌ای هستند را برطرف کند.

رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت:‌ «ما در منظر عموم مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران می‌خواهد تحریم‌های فراتر از برجام برداشته شوند باید نگرانی‌هایی که فراتر از برجام داریم، برطرف کند».

بیشتر بخوانید:

اعلام تصمیم بایدن به اروپایی‌ها درباره سپاه پاسداران

این مقام آمریکایی همچنین در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد: «بالعکس اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مسائل دوجانبه فراتر از برجام استفاده کنند، اطمینان داریم که می‌توانیم به سرعت به درکی در قبال برجام دست یافته و اجرای مجدد آن را از سر بگیریم. ایران باید تصمیم بگیرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «در صورت بازگشت به برجام، ایالات متحده استفاده از ابزارهای قدرتمند خود در برابر فعالیت‌های ثبات‌زدای این کشور و حمایتی که از تروریسم و گروه‌های نیابتی تروریستی دارد حفظ کرده و با جدیت آن‌ها را اجرا می‌کند، به‌ویژه در مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی».

بیشتر بخوانید:

چرا دولت بایدن در بن‌بست مذاکرات قرار دارد؟

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این نخستین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد.

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

پیش از این نیز «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه به اظهارات «سعید خطیب‌زاده» همتای ایرانی خود درباره اینکه واشنگتن عامل تأخیر در حصول توافق در مذاکرات وین است، واکنش نشان داد.

پرایس طی اظهاراتی با تلاش برای گره‌زدن رفع تحریم‌های ایران به مسائل غیر برجام، مدعی شد: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفتگوها برای حل‌وفصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود توافق کنیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    ما بجای موشک اصلاحاتی جان نثار آمریکا رو بدیم حله
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    حالا دیدین که مسئله فقط هسته ای نیست و به شکل برنامه ریزی بلند مدت از هسته به منطقه ای و بعد توان نظامی هست که بعد....! خجالت بکشید و این مذاکرات را پایان دهید بعد از دو دهه بازیچه شدن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • مجتبی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 0
    ادامه مذاکره با یک تروریست بالذات مثل آمریکا مایه ی ننگ نسل ایرانی است.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    اگر میخواهید چنین اتفاقی بیافتد 1.باید اجازه دهید درباره هلوکاست تحقیقات غیر جانبدارانه شود 2. حمایت های امریکا و اروپا را از رژیم جنایتکار صهیونیستی متوقف کنید و دادگاهی بین المللی درایران برای رسیدگی به جنایات صهیونیست تشکیل شود.3. مردم فلسطین به کشور خود بازگردند و با انتخابات ازاد درباره اینده خود تصمیم بگیرند 4. حمایت از گروههای تروریستی مثل منافقین را متوقف کنید.5. حمایت از دیکتاتورهای کشورهای جهان مثل ال سعود و حاکم بحرین را متوقف کنید. 6. جنایتکارانی که در یمن بر علیه ملت این کشور جنایت میکنند را دستگیر و در دادگاهی بین المللی محاکمه کنیم. 7 ِِ سلاح های اتمی خود را از بین ببرید و تعهد دهید به هیچ کشوری حمله نخواهید کرد. 8 تعهد دهید در انتخابات هیچ کشوری دخالت نمی کنید تا کودتای رنگی براه بیاندازید. 9. جنایتکارانی که مردم بیگناه افغانستان را از راه دور با پهباد و هواپیما بمباران کردند و کشتند محاکمه کنید. 10 عواملی که در سازمان سیا فکر و بودجه ایجاد طالبان و داعش را ارائه کردند به مردم دنیا معرفی کنید و انها را دادگاهی کنید. 11. قانون کاپیتالاسیون که سربازان جنایتکار و متجاوز امریکایی را در سراسر دنیا از محاکمه فراری میدهد لغو کنید. 12 پایگاههای نظامی امریکا را در سراسر جهان برچینید. 13 . موشکهای قاره پیما و دوربرد خود را منهدم کنید.14 پایگاههای مطالعات امریکایی که مشغول ساخت بمب های میکروبی و کشتار جمعی هستند را تعطیل کنید و از جنایات خود بر علیه بشریت عذر خواهی کنید.
  • کمیل IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    ایران کشور عهد شکنی و متخاصمی نبوده و نیست . شما در عهد شکنی و دبه درآوردن استاد هستید ضمانت اجرای بین المللی به ایران بدهید . به قول شما لیبرال ها هر شخصی در انتخاب راه خود آزاد است ؛پس چرا به مرام و مسلک خود در خصوص آزادیهای مشروع ما عمل نمی کنید .
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    رفع کردیم دیگه. یادت رفته؟ عین الاسد اربیل گلو بال یمن فلسطین عراق بس نیست؟ یا باز می خواهی رفع کنیم یادم رفته بود کشتی حامل نفت که معرف حضورتان است آدرس محل تسلیحات استراتژیک اسرائیل را هم خدمتتان فرستادیم که. بیشتر از اینها فرابرجام میخواهی یک ماهواره هم هوا کردیم یک ماهواره هم تو یمن سقوط کرده تا ادامه دارد راستی می دونی تا حالا چند نفر از موثرین در شهید کردن حاج قاسم به درک واصل شده اند. مواظب باش پاتو از گلیم ات دراز نکنی که تو هم جز اونها قرار می گیری ها
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    اگر میخواهید چنین اتفاقی بیافتد 1.باید اجازه دهید درباره هلوکاست تحقیقات غیر جانبدارانه شود 2. حمایت های امریکا و اروپا را از رژیم جنایتکار صهیونیستی متوقف کنید و دادگاهی بین المللی درایران برای رسیدگی به جنایات صهیونیست تشکیل شود.3. مردم فلسطین به کشور خود بازگردند و با انتخابات ازاد درباره اینده خود تصمیم بگیرند 4. حمایت از گروههای تروریستی مثل منافقین را متوقف کنید.5. حمایت از دیکتاتورهای کشورهای جهان مثل ال سعود و حاکم بحرین را متوقف کنید. 6. جنایتکارانی که در یمن بر علیه ملت این کشور جنایت میکنند را دستگیر و در دادگا
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    هر موقع که آمریکا نگرانی های ایران رو به فروپاشی کشورشون بر طرف کردند اونوقت در باره نگرانی شون مذاکره می کنی ببینیم چکار میشود کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس