دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت

دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی در مدت ۹ ماه فعالیت خود با سفر به ۱۹ استان کشور از نزدیک و چهره به چهره در جریان مسائل و مشکلات مردم و چالش های هر استان قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، سفرهای استانی را در دستور کار خود  قرار داد و تاکنون که حدود ۹ ماه از فعالیت دولت می گذرد ۱۹ سفر استانی توسط رئیس جمهور انجام شده است.

این سفرها که با محوریت استان‌های محروم آغاز شد، بر خلاف روال گذشته با کمترین هزینه ممکن انجام می‌شود. رئیس جمهور که روزهای تعطیل را برای این سفرها انتخاب کرده بدون هیچ تشریفات زائدی در استان‌ها حضور پیدا می‌کند و هزینه های این سفرها به هیچ عنوان  با دولت‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

اولویت مصوبات با چه موضوعاتی است؟

بنابر اظهارات مسؤولان دفتر رئیس جمهور، قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحبنظران انجام شده، چالش ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی و بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت با حضور میدانی و گفت‌وگوی رو در رو با مردم، دستورات ویژه صادر می شود.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

اولویت‌ مصوبات سفرهای  رئیسی با پروژه‌های محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی، احیای واحدهای صنعتی، رونق اقتصادی، رونق بازارچه‌های مرزی، تکمیل زنجیره تولید صنایع پتروشیمی، رفع موانع صادرات، ایجاد کوریدورهای ریلی و مسیرهای آزادراهی برای اتصال به بازارهای منطقه، رفع کم آبی از طریق انتقال آب از دریای عمان، توسعه سواحل کشور و توسعه تولید در حوزه صنعت ومعدن بوده است.  

کارخانه‌های تعطیلی که یکی یکی احیا می‌شوند

 کارخانه قند یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله کارخانه‌هایی بود که رئیس جمهور در جریان سفر به این استان از آن بازدید کرد و گفت: این کارخانه به زودی فعال و ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر آن که بیکار هستند مشکل آنها حل می شود.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

رئیسی همچنین در سفر به استان فارس در بازدید سرزده از کارخانه تعطیل آزمایش مرودشت، دستور رفع مشکلات فرا روی این کارخانه نام‌آشنا در صنعت لوازم خانگی و بازگشت آن به چرخه تولید که از سال ۹۱ به دلیل سوء مدیریت متوقف شده است را صادر کرد  و بنا به قول و اظهار مسوولان این کارخانه، در صورت حمایت دستگاه‌های اجرایی، ظرف یک سال آتی خط تولید ۲ محصول در این کارخانه راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

در موردی دیگر سید ابراهیم رئیسی در جریان  سفر به استان یزد، از کارخانه ریسندگی «خوش ریس» که به مدت ۸ سال تعطیل شده، بازدید کرد. رئیسی با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود. تقریبا در تمام سفرهای رئیس جمهور ماموریت های به وزرا و استانداران در رابطه با احیای واحدهای تولیدی و رفع موانع فعالیت واحدهای صنعتی داده شده است.

آزادسازی سواحل؛ مطالبه ای که رئیسی عملی کرد

در سفری که  رئیسی به استان گیلان داشت بحث آزادسازی سواحل مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگاری که درباره آزادسازی سواحل پرسید، گفت:  ساحل حریمی دارد و در جهت احداث بنا باید این حریم رعایت شود، برای همین اگر دستگاه هایی مانع استفاده و آزادسازی سواحل برای ‌مردم شوند باید قانون را رعایت کنند.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

در روز نهم بهمن ماه ‌ ۱۴۰۰ به دستگاه های دولتی ۲۰ روز مهلت داد تا طبق دستور برای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی ‌حداقل ۶۰ متر از ساحل اقدام کنند. همین دستور سبب شد تمام سواحل شمالی و جنوبی شور ظرف مدت یاد شده آزادسازی شود و سایه سنگین برخی افراد پر نفوذ و برخی ادارت متخلف از این موهبت الهی و عمومی کوتاه شود. این اقدام دولت موج امید در دل مردم سواحل شمالی و جنوبی کشور ایجاد کرد.

دولت، به معنای واقعی کلمه مردمی است

دولت در این  سفرها رویکرد خاصی را در رابطه با ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم دنبال می‌کند. در تمامی سفرها دیدارهای مستقیم مردمی برای رئیسی پیش بینی می‌شود. رئیس جمهور اصرار دارد به نقاطی سفر کند که کمتر مسؤول دولتی بلندپایه به آن مناطق سفر کرده است.  دولت سیزدهم در نخستین سفر خود تنها دو  روز بعد از رای اعتماد  به خوزستان سفر کرد و با حضور اعضا در روستای جفیر و محله منبع آب اهواز توجهات را به خود جلب کرد و تغییر رویه دولت را از یک گفتمان اشرافی به گفتمانی مردمی و خدمتگزار نوید داد.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

حضور در مناطق کپرنشین چابهار،  رفتن میان کارگران معدن زغال سنگ طبس، بازدید از کارگاه جمع آوری فاضلاب در اهواز، حضور در سیاه چادر عشایر ایل سنگسر سمنان، حضور در جمع نخل‌داران نخیلات، بازدید از روستای ملاعلی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان از جمله مصادیق این مسئله است.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

همچنین در تمام سفرهای استانی رئیسی سازوکاری برای دریافت نامه های مردمی طراحی می‌شود که مردم با استفاده از این فرصت بتوانند مشکلات خود را بدون واسطه از طریق ریاست جمهوری پیگیری کنند.   بنا بر اظهارات صالحی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهور در هر سفر استانی  بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار نامه توسط هیات همراه رئیس جمهور از مردم جمع آوری می‌شود که به تک تک این نامه ها رسیدگی و پاسخ مناسب داده می‌شود.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

این در حالی است  که در سفرهای استانی دولت قبل رئیس جمهور برنامه ای برای حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با اقشار مختلف نداشت و صرفا به حضور در شورای اداری مرکز استان و یا افتتاح پروژه ها اکتفا می‌شد.

از بریز و بپاش در سفرها خبری نیست 

در سفرهای استانی برای استقبال از رئیس جمهور و هیات دولت، بودجه های اختصاص داده می‌شود. در دولت قبل این هزینه ها در مواردی به قدری نامتعارف بود که منجر به واکنش هایی در فضای مجازی شد.

به عنوان مثال برای سفر حسن روحانی رئیس جمهور پیشین به استان البرز در سال ۹۵، یک و نیم میلیارد تومان هزینه صرف شد و سفره ۵۰۰ میلیون تومانی نهار، مسواک ۵۰۰ هزار تومانی برای رئیس جمهور و هزینه‌هایی که برای امکانات رفاهی این سفر نیم روزه هزینه شده بود سروصدا به پا کرد.

هزینه های سفر روحانی به مشهد از دیگر موارد قابل تامل بود. طبق گفته محسن دهنوی نماینده مجلس، روحانی در شبی که در مشهد اقامت داشته برای وی یک تشک راحتی لوکس از تهران به مشهد برده می شود که قیمت و برند این تشک لوکس در آن زمان سوژه رسانه‌ها شد.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

این در حالی است که سفرهای استانی دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های گذشته بدون تشریفات زائد بوده و ساده ترین پذیرایی از هیات همراه رئیس جمهور به عمل می‌آید.   تصاویر مختلفی از سفرهای استانی منتشر شده که رئیس جمهور پای سفره‌های ساده و بدون تشریفات اقشار مختلف مردم نشسته است.  رئیسی برای استفاده از فرصت دیدار چهره به چهره با مردم در سفر اخیر به استان البرز از مترو استفاده کرد که موجب تحسین افکار عمومی شد.

دستاوردهای ۱۹ سفر استانی دولت/ رئیس جمهوری در یک قدمی مردم

با وجود اینکه حدود ۹ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد و بسیاری از مصوبات سفرهای استانی برای اجرایی شدن و اثرگذاری محسوس در زندگی مردم نیاز به زمان دارند اما مسیر حرکت دولت و ارتباط با بدنه مردم موجب دلگرمی و امید در مردم می‌شود. همانگونه که این سفرها در دولت با جدیت دنبال می‌شود در رابطه با پیگیری مصوبات این سفرها و وعده‌هایی که در رفع مشکلات مردم داده می‌شود نیز باید همین جدیت ادامه داشته باشد تا مردم شاهد نتایج شیرین رویکرد مردمی دولت باشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 0
    برادرمن می گم احسنت عالی...چرااون جایی که مردم نیازدارندوبه شدت احساس ضعف درش هست پیشرفتی نیست؟..
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 2
      زیرا پیشرفت بعد از ۸ سال ویرانی به کندی پیش می‌رود فهمیدنش زیاد سخت نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس