کد خبر 1363340
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
وانگ یی: جهان بر آتشِ جنگ اوکراین، بنزین نریزد

وزیر امور خارجه چین به ویتنام گفت که بحران اوکراین یک برهه مهم برای این دو کشور است که در کنار هم و با توجه به "لطمات ناشی از استراتژی هند – اقیانوسیه آمریکا" می‌توانند در صلح منطقه‌ای مشارکت کنند.

به گزارش مشرق، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با «بوی تان سون» همتای ویتنامی خود گفت، مساله اوکراین بار دیگر موجب شد تا کشورهای آسیایی متوجه شوند که حفظ صلح و ثبات گرانبهاست و مخالفت نکردن با تقابل گروهی به خطرات بی‌پایانی منجر خواهد شد.

ایالات متحده و اروپا از چین بابت خودداری از جنگ نامیدن حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه انتقاد می‌کنند. چین در عوض از "نگرانی‌های امنیتی منطقی" روسیه حمایت کرده و آمریکا و ناتو را به تحریک درگیری متهم کرده است.

مثل چین، ویتنام هم یکی از بیش از ۳۰ کشوری بود که از به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه بابت حمله‌اش به اوکراین رای ممتنع داد. ویتنام همچنین در معرض وعده‌های آمریکاست که به تقویت مناسباتش با هانوی و دیگر کشورهای این منطقه به عنوان بخشی از استراتژی هند – اقیانوسیه که فوریه منتشر شد، وعده داده است.

براساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ یی گفت: ایالات متحده برای ایجاد تنش منطقه‌ای و تحریک رویارویی از طریق پیشبرد استراتژی هند – اقیانوسیه تلاش کرده است. این عمیقا به توسعه مسالمت‌آمیز در این منطقه که به سختی به دست آمده است، لطمه می‌زند و همکاری منطقه‌ای را که آسه‌آن را در هسته خود دارد، از بین می‌برد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که ذهنیت جنگ سرد به این منطقه بازگردد و تراژدی اوکراین در پیرامون ما تکرار شود.

براساس این بیانیه، وزیر خارجه ویتنام از نقش چین در تسهیل مذاکرات صلح برای پایان دادن به این درگیری استقبال  کرد و گفت شباهت‌هایی در مواضع آنها وجود دارد. او همچنین برای ادامه ارتباط در خصوص این مساله ابراز تمایل کرد.

در تماس روز پنجشنبه، وانگ یی همچنین گفت که چین به تامین واکسن‌های کووید-۱۹ برای ویتنام ادامه می‌دهد و تمایلش را برای بیشتر شدن خدمات ریلی بین مرزی ابراز داشت.

وانگ یی همچنین بار دیگر بر امضای یک منشور اخلاقی مرتبط با دریای چین جنوبی تاکید کرد. او گفت که وضعیت در دریای چین جنوبی "با تلاش‌های مشترک چین و کشورهای آسه‌آن به طور کلی ثابت است" و "برخی از نیروهای خارج از این منطقه با انگیزه‌های نهان" را متهم کرد که خواستار وضعیت بی‌ثبات در این مسیر آبی هستند.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا نسبت به رفتارهای چین خصوصا یک پیمان امنیتی احتمالی میان چین و جزایر سلیمان ابراز نگرانی کرده و گفته است که چنین چیزی در را به روی توسعه نیروهای ارتش چین در این کشور اقیانوسیه باز می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: به اعتقاد ما امضای چنین توافقی ممکن است موجب افزایش بی‌ثباتی درون جزایر سلیمان شود و یک نگرانی بی‌سابقه برای منطقه وسیع‌تر جزایر اقیانوس آرام به وجود آورد. آشکارا ما نگران این هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از شهرستان سراب IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 2
    بنظر میاد مقاومت اوکراین و ناتوانی روسیه در رسیدن به اهداف خودش چین رو بیاد مقاومت ویتنام در برابر امریکا انداخته و موجب شده چین نرمتر حرف بزنه
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    اینجاهم نقشه روباههای مکارغربی این بودکه هم زمان باجنگ اکراین تنش بین افغانستان وایران به وجودبیارن بااون حرکت تروریستی که درمشهد انجام شدوپوشش ده هاشبکه ماهواره و اینترنتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس