کد خبر 1363295
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
در فلسطین چه می گذرد؟ نگاهی به عوامل توسعه عملیات فردی در سرزمین اشغالی

اقدامات غرب و صهیونیست‌ها، فلسطینی ها را به این نقطه رسانده است که هیچ چیز جز نثار کردن جان و خون آنها در مسیر مقاومت نمی‌تواند به آزادی فلسطین ختم شود.

به گزارش مشرق، عملیات فردی در قالبی جدید طی ماه‌های گذشته به شدت در فلسطین توسعه یافته است. این توسعه هم از حیث کمی و هم از حیث کیفی قابل توجه است. تعداد کشته‌های رژیم صهیونیستی در این عملیات‌ها (۱۴ نفر)، از تعداد کشته های این رژیم در نبرد شمشیر قدس (۱۲ نفر) بیشتر بوده است. ضمن آنکه این عملیات‌ها از کرانه باختری به دل سرزمین‌های اشغالی و شهرهای مهمی چون تل آویو کشانده شده است. اینکه چرا این عملیات‌ها در این مقطع توسعه یافته‌اند معلول عوامل متعددی است که در این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

عوامل توسعه عملیات فردی

عواملی که موجب توسعه عملیات فردی در فلسطین شده‌اند در دو بخش عوامل اصلی و مقطعی قابل بررسی‌اند. مهمترین عامل اصلی در توسعه عملیات فردی، آغاز فاز جدید طرح غرب در فلسطین است. عوامل مقطعی نیز مربوط به وضعیتی است که در حال حاضر در فلسطین جاری است.

عامل اصلی توسعه عملیات فردی

مهمترین عامل زیربنایی توسعه عملیات فردی رویکردی است که در قالب طرح «معامله قرن» از آن رونمایی شد و نشان داد در نهایت می خواهد به تشکیل «وطن قوم یهود» و اخراج فلسطینی‌ها ختم شود.

فاز جدید طرح غرب در فلسطین

از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، مسئله فلسطین وارد مرحله‌ای جدید شد. آغاز این مرحله جدید ناشی از تغییر رویکرد ایالات متحده در دوره «ترامپ» بود. «دونالد ترامپ» از زمانی که تبلیغات انتخاباتی‌اش را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد، وعده‌هایی را به رژیم صهیونیستی داد که هیچ یک از دولتمردان ایالات متحده پیش از او این وعده‌ها را نداده بودند.

مهمترین عامل آغاز عملیات فردی در فلسطین رویکردی است که فلسطینی‌ها را به خویش آورده است. کلیت این طرح به این نتیجه باز می گردد که رژیم صهیونیستی به دنبال اعلام «وطن قوم یهود» در فلسطین است. این طرح به معنای آن است که صهیونیست‌ها قصد دارند فلسطینی‌ها را از سرزمین تاریخی مادری شان اخراج کنند.

این عامل، تصویر روزهای نخست اشغال فلسطین و آوارگی جدید را برای فلسطینی‌ها زنده کرده است. این تصویر موجی از ناامیدی را در میان فلسطینی‌ها زنده کرده است. حالا همه فلسطینی‌ها می‌دانند اگر امروز برای آزادی فلسطین مبارزه نکنند دیر زمانی نخواهد گذشت که باید رخت بربندند و از فلسطین بروند. لذا هر آنچه در توان دارند را برای بقاء در فلسطین به عرصه آورده‌اند و مبارزه کنونی شکل وجودی به خود گرفته است.

عوامل مقطعی

با وجود عامل اصلی توسعه عملیات فردی که نتیجه اخراج فلسطینیان و اشغال تمام فلسطین تاریخی است، اقداماتی توسط صهیونیست‌ها انجام شد که انگیزه‌های عملیات فردی را بالا برد.

افزایش فشار اشغالگری

صهیونیست‌ها از همان سال ۲۰۱۷ تاکنون هنگامی که «ترامپ» از طرح «معامله قرن» سخن گفت، با توسعه وجوه مختلف اشغالگری، فلسطینیان را تحت شدیدترین فشارها قرار داده‌اند. این فشارها شامل جلوگیری از صدور مجوز ساخت و ساز، مخالفت با حضور فلسطینیان در قدس، اخراج فلسطینیان ساکن قدس از این شهر، افزایش ایست بازرسی‌ها در کرانه باختری، افزایش شهرک سازی با غصب زمین‌های فلسطینیان و ربودن و کشتار فلسطینیان به بهانه‌های مختلف می‌شود. به این مجموعه عوامل باید رکورد اقتصاد کرانه باختری را نیز اضافه کرد که با طرح‌های مختلف رژیم صهیونیستی معاش فلسطینیان را با مشکل روبرو کرده است.

مجموع این عوامل فشار زیادی را بر فلسطینیان وارد کرده است و آنها تنها راه خروج از این بحران و فشار را در مقاومت و عملیات‌های مقاومتی می‌بینند.

افزایش تجاوزگری به مسجدالاقصی

طی دو سال اخیر میزان تجاوزات شهرک نشینان به مسجدالاقصی چند برابر شده است. این افزایش شامل دفعات تجاوز و تعداد افراد شرکت کننده در این تجاوزرات می‌شود. یکی از عوامل آغاز  نبرد «شمشیر قدس»- که در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی توسط مقاومت فلسطین در حمایت از قدس انجام شد- همین تجاوزگریها بود که از صحن مسجدالاقصی نیز فراتر رفته، به محله‌های فلسطینی نشین شهر قدس توسعه یافته بود.

وجه دیگر تجاوز صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی مربوط به حضور مقامات رژیم صهیونیستی است. طی دو سال اخیر مقامات رژیم صهیونیستی با تجاوز به صحن‌های مسجدالاقصی موجب خروش ملت فلسطین شده‌اند. حضور «یائیر لاپید»، وزیر خارجه و نخست وزیر دوره بعد رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی طی ماه‌های اخیر به همراه تعدادی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی یکی از عوامل خشم ملت فلسطین و توسعه عملیات فردی است.

نشست نقب

در ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی، نشستی تحت عنوان «نشست نِقِب» در نزدیکی صحرای نقب در جایی که توسط صهیونیست‌ها دهکده «بن گوریون» نامیده شده، برگزار شد. در این نشست رژیم صهیونیستی، ایالات متحده آمریکا، مصر، امارات متحده عربی ، مراکش و بحرین حضور داشتند. حضور سرانی که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت علنی خود را نشان داده‌اند، خشم ملت فلسطین را به همراه داشت. به ویژه آنکه موضوع مورد بررسی آنها مقابله با ایران بود که تنها حامی مقاومت فلسطین محسوب می‌شود. نشست نقب آنچنان خشمی در میان فلسطینیان ایجاد کرد که عملیات «الخضیره» در همان زمان در برگزاری نشست نقب انجام شد و موجی از نگرانی را برای دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به وجود آورد.

آغاز ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان نقطه آغازی دوباره است. در تمامی کشورهای اسلامی معنویت برآمده از ماه مبارک رمضان و تأثیری که بر مسلمانان دارد سرآغاز حرکت‌های جدی بوده است. در فلسطین نیز همواره ماه مبارک رمضان نقطه آغاز حرکت‌های جدی بوده است. هر ساله در ماه مبارک رمضان میزان عملیات‌های فردی و اقدامات مقاومتی افزایش می‌یابد. در کنار عوامل دیگری که به آن در بالا اشاره شد، آغاز ماه مبارک رمضان نقطه آغازی برای عملیات‌های فردی شده است.

آنچه در فلسطین در حال تبلور و توسعه است خشم برآمده از ملتی است که هر روز عرصه غصب سرزمین مادری و تاریخی خود را تنگتر از قبل می‌بیند و حالا به این نقطه رسیده است که هیچ راهی جز مقاومت و مبارزه مسلحانه نمی‌تواند ملت فلسطین را به حقوق حقه خود برساند. نگاهی که با گذشت زمان هر روز بیش از گذشته اثبات می‌شود و توسعه می‌یابد. حالا فلسطین با عمومی شدن این نگاه به روزهای سخت و شعله ور خود نزدیک می شود و این مسیر می‌تواند با استمرارش، آزادی فلسطین را محقق کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس