به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: ارتش و کمیته های مردمی یمن دیروز و امروز در سلسله عملیات های موشکی و پهپادی نقاط حساسی در جنوب ( تاسیسات نفتی استان جازان، خمیس مشیط و ...) و غرب (پالایشگاه های  جده و ینبع) عربستان را هدف قرار داد.

نکته مهم اینجاست که تصاویر منتشر شده نشان از اصابت دقیق و همچنین تخریب گسترده ناشی از برخورد پرتابه های یمنی حکایت دارد.

در خصوص حملات اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن چند نکته قابل ذکر است؛

 تنوع اصابت ها و جغرافیای گسترده مناطق مورد حمله نشان از پیشرفت جدی نیروهای یمنی از لحاظ تکنولوژیکی دارد.

 از چند روز دیگر جنگ یمن وارد سال هشتم خود می شود اما سعودی به هیچکدام از اهداف اعلامی خود نرسیده است؛ و بالعکس انصارالله یمن و ارتش این کشور ابتکار عمل را در جبهه های مختلف در دست دارند و بارها با عملیات های خود نقاط راهبردی در عمق کشور متجاوز را مورد اصابت موثر و موفق قرار داده اند. 

بی شک در سالگرد حمله سعودی و امارات به یمن مردم و نخبگان این کشورها دستاوردهای آنان را پس از ۷ سال جنگ مورد مداقه قرار خواهند داد. امارات نتایجی هر چند حداقلی و موقت در جزیره سقطری، استان های جنوبی همچون عدن و لحج، ابین، شبوه و جزیره پریم را به دست آورده، اما سعودی هیچ محصولی را برای منافع ملی عربستانی ها دشت نکرده و همین امر تضعیف موقعیت محمد بن سلمان را در بین خانواده سلطنتی و افکار عمومی در پی داشته است و دور از ذهن نیست که آینده پادشاهی اش با موانع جدی روبرو گردد.

 در طی حملات ۲ روز اخیر، ارتش یمن به عمد در حال هدف قرار دادن تاسیسات وابسته به آرامکو است تا اولا بر اقتصاد سعودی و مردم آن فشار وارد آورد و دوم این که بازار جهانی را در شرایط بسیار بغرنج کنونی که ناشی از جنگ اوکراین است، در تنگنا قرار دهد تا جامعه بین المللی و خصوصا اروپایی ها، فشارهای لازم را برای توقف حمله به یمن به بن سلمان وارد آورند. 

نکته مهم اینجاست که اگر در این روزها حمله ای مشابه سال ۲۰۱۹( به تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص ) انجام شود، شرایط بازار نفت از کنترل غرب کاملا خارج خواهد شد و قیمت حامل های انرژی افسارگسیخته میشوند و بیشترین ضرر متوجه اروپایی میشود که دست و پای مردمش از اقدامات پوتین فعلا لرزان بوده و تحمل شوکی دیگر را ندارند.

 حملات این روزها بر جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی به عنوان متحد اصلی و حامی دولت نجات ملی یمن در غرب آسیا تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت زیرا عقلای کشورها بر این نکته واقف می شوند که ریشه آرامش و حل بحران های غرب آسیا نه در تحریم ایران و متحدانش و نه در جنگ با آنهاست. 

 بلکه پذیرفتن واقعیتی به نام محور مقاومت به رهبری ایران از لبنان تا یمن تنها چاره کار است. 

نباید فراموش کرد که جنبش هایی همچون حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق ، انصارالله یمن و .. به رهبر جمهوری اسلامی نگاهی اعتقادی و ایدئولوژیک دارند و بارها علنا آن را ابراز کرده اند و در نتیجه همگان به ناچار ملتفت می گردند که راه حل چالش ها و شکاف های موجود از توصیه های رهبر عالی جمهوری اسلامی می گذرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    6 0
    انصارالله باردیگر بایدتاسیسات آرامکو دربقیق وخریص هدف بگیره ونفت سعودی که شاهرگ حیاتی آل سعود مختل کنه
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 0
    یک واقعیت مهم است که نباید مورد انکار قرار گیرد وهر نیروی مقاومت به خاطر ایمان واعتقاد بعلاوه مهارت در تکنیک های نظامی به اندازه ۱۰ نفر از مزدوران غرب گرای بی اعتقادی است که برای مزدوری وپول گرفتن کار می کند و اینده ی روشن مقاوت که زمینه ساز ظهور است کاملا مشهود خواهد بود وافراد بی خرد داخلی این موضوع را هرگز نمی فهمند ولی دشمنان کاملا متوجه هستند وبرای کند شدن روند مقاومت تلاش میکنند ولی نمی دانند مکر خداوند بالا ترین مکر هاست و همه برنامه ریزی هایشان ابتر می شود
  • رضا IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 0
    خدا پشت و پناه شون ، اما چرا مقابله بمثل نميكنند. مگه خون وهابى هاى خدا ناترس از خون يمنى هاى مظلوم رنگين تره ؟! اگر اونها هم چند بار هدف حمله قرار بگيرند و از خانه و كاشانه آواره بشن حساب كار بهتر دست توله ملك سلمان مياد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس