حوثی های یمن و محور مقاومت ایران

یک اندیشکده آمریکایی اذعان کرد موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی در یمن بخشی از الگویی بزرگ‌تر در خاورمیانه است که ساختار فعلی امنیت منطقه را محک می‌زند.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه امریکن انترپرایز در گزارشی به قلم کاترین زیمرمن عضو ارشد این اندیشکده نوشت: حوثی‌های یمن بخشی از ائتلاف غیررسمی به رهبری ایران هستند که به محور مقاومت مشهور است و تهدیدی فزاینده برای امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه محسوب می‌شوند. آمریکا حوثی‌ها را محصول جنگ یمن می‌داند -یک جنبش محلی یمنی با اهداف محلی یا به تعبیر دیگر، یک گروه نیابتی یمنی تحت فرماندهی مطلق ایران. در عوض، حوثی‌ها استقلال خود را حفظ کرده‌اند و همزمان در شبکه عاملان دولتی و غیردولتی ایران برای مقابله با نفوذ غرب در خاورمیانه ادغام شده‌اند. روابط حوثی‌ها با ایران و دیگر اعضای محور در هشت سال گذشته جنگ یمن به شدت تقویت شده و توانمندی‌های ایران که به دست حوثی‌ها رسیده‌اند جنگ را به فراتر از مرزهای یمن رسانده‌اند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


چالش‌های جدید آمریکا با گسترش محور مقاومت ایران: تهران حوثی‌ها را در دکترین منطقه‌ای خود ادغام کرده است / حوثی‌ها با پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند

رهبران حوثی انقلاب اسلامی ایران را الگوی خود قرار داده‌اند

این اندیشکده می‌نویسد: منافع مشترک سنگ بنای روابط بین حوثی‌ها و ایران و محور مقاومت شده‌اند. رهبران حوثی انقلاب اسلامی ایران را به عنوان الگو می‌بینند و ایده‌ها تجدیدنظرطلبانه و تلاش‌های ایران برای تغییر نظم منطقه‌ای با نظرات آنها مشابه است. بنابراین آنها با دیگر اعضای محور مقاومت از جمله حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه عراقی و گروه‌های دیگر که به دنبال تغییر وضع فعلی از طریق زور هستند، زمینه‌های مشترکی دارند. از نظر ایران، حوثی‌ها اساساً فرصتی برای تهدید مرزهای جنوبی عربستان سعودی هستند و ایران تلاشی را رهبری کرده تا حوثی‌ها را به بخشی از شبکه خود تبدیل کند. حالا حوثی‌ها به ایران و محور مقاومت متکی هستند تا بتوانند تسلیحات لازم برای ادامه قدرت‌نمایی خود از یمن را دریافت کنند و شروع به حمایت از برنامه‌های محور مقاومت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: تلاش برای توسعه توانمندی نظامی حوثی‌ها باعث تغییر شکل تهدید حوثی‌ها شده است. قبلاً، حوثی‌ها فقط می‌توانستند از قلمروی خود دفاع کنند. حالا، آنها در نقاطی دور از مرز یمن هم قدرت‌نمایی می‌کنند. تسلیحات ایرانی شامل سامانه‌های ضدهوایی، موشک بالستیک، پهپادهای کوتاه‌برد و دوربرد، بمب‌های کنار جاده‌ای و بمب‌های دریایی می‌شود. ایران روابط دیپلماتیک رسمی با دولت حوثی‌ها دارد و دیپلمات‌های ایران منافع حوثی‌ها را در سطح جهانی پیش می‌برند. دیگر اعضای محور مقاومت هم روابطی را با حوثی‌ها شکل داده‌اند و میزبان نمایندگان آنها شده‌اند و روایت حوثی‌ها را تبلیغ می‌کنند.

چالش‌های جدید آمریکا با گسترش محور مقاومت ایران: تهران حوثی‌ها را در دکترین منطقه‌ای خود ادغام کرده است / حوثی‌ها با پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند

دستاوردهای اصلی جنگ یمن برای ایران

جنگ یمن زمینه‌ای برای ایران مهیا کرد که به طور زنده تسلیحات دوربرد خود را آزمایش کند. ایران مدت بیشتری مشغول همکاری نظامی با عوامل نیابتی عراقی خود بود اما تسلیحات پیشرفته‌تری را به حوثی‌ها داده است. آستانه تحمل اسرائیل، آمریکا و هر جای دیگری برای تحمل وجود تسلیحات پیچیده برای یمن کمی بالاتر است که دلیل آن مکان این کشور و پوشش جنگ داخلی است. اطلاعات مربوط به موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی به کار رفته از سوی حوثی‌ها دوباره به چرخه توسعه تسلیحات ایران برمی‌گردد. به علاوه، حوثی‌ها با استفاده از پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند -راهکارهایی که توسط شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران هم به کار رفته‌اند و نشان می‌دهد که اطلاعات بین بازیگران این عرصه تبادل می‌شوند.

حالا حوثی‌ها امنیت عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تهدید می‌کنند. حملات حوثی‌ها به عربستان در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافت و این حملات با موشک‌های بالستیک و پهپادهایی صورت می‌گرفتند که اساساً زیرساخت‌های نفتی، فرودگاه‌های غیرنظامی و تأسیسات نظامی عربستان را هدف می‌گرفتند. توانایی آنها برای انجام چنین جنگی نشانگر تأمین مستمر تسلیحات است. در آغاز ژانویه ۲۰۲۲، حوثی‌ها حملاتی به مراکزی در ابوظبی، امارات متحده عربی، را آغاز کردند که موجب مرگ سه شهروند و تهدید نیروهای خدماتی آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی الظفره شد.

چالش‌های جدید آمریکا با گسترش محور مقاومت ایران: تهران حوثی‌ها را در دکترین منطقه‌ای خود ادغام کرده است / حوثی‌ها با پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند

مزایای نامتقارن موشک‌های بالستیک و پهپادهای یمن در برابر سامانه‌های موشکی

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان و امارات متحده عربی از سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت برای حفاظت در برابر حملات حوثی‌ها استفاده می‌کنند و از آن زمان ارتش امارات دو بار سامانه دفاع موشکی تاد خود را به کار بسته است. هر دو سامانه در مقایسه با موشک‌های بالستیک و پهپادهای نسبتاً ارزان حوثی‌ها پرهزینه هستند و مزایای نامتقارن واضحی را برای حوثی‌ها رقم می‌زنند.

امریکن انترپرایز در بخش دیگری از گزارش خود با لحنی ایران‌هراسانه مدعی شد: ایران توانمندی‌های دوربرد حوثی‌ها را با رویکرد منطقه‌ای خود ادغام کرده و ممکن است به دنبال حملاتی به اهداف دورتر مانند اسرائیل باشد. عدم وجود پاسخ واقعی به حمله سپتامبر ۲۰۱۹ به بقیق در عربستان سعودی، که موقتاً تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد نشان می‌دهد که ایران سازوکار بازدارندگی مؤثری را با توان انکار بالا و تشدید خطرات ایجاد کرده است. حوثی‌ها رسماً مسئولیت حمله را پذیرفتند و دلیل آن را تشدید جنگ یمن عنوان کردند، اما ارزیابی‌های بعدی آمریکا نشان داد که حمله از شمال صورت گرفته است نه جنوب.

چالش‌های جدید آمریکا با گسترش محور مقاومت ایران: تهران حوثی‌ها را در دکترین منطقه‌ای خود ادغام کرده است / حوثی‌ها با پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند

تسلیحات حوثی‌ها می‌توانند به اسرائیل هم برسند

تکثیر توانمندی‌های مشابه در بخش‌های دیگر محور مقاومت باعث شده نتوانیم به سرعت و با اطمینان بفهمیم که عامل حمله چه کسی بوده است. تسلیحات ایرانی در زرادخانه حوثی‌ها می‌توانند به اسرائیل هم برسند و خطر حمله چندکاربره و هماهنگ شده توسط سپاه پاسداران به اسرائیل را افزایش دهند زیرا ایران به دنبال آن است که نسبت به تقویت روابط میان کشورهای سنی عربی و اسرائیل در محیط پس از توافقات ابراهیم اعتراض کند.

چالش‌های راهبردی ادغام حوثی‌ها در محور مقاومت ایران برای آمریکا

در بخش دیگری از این گزارش به کاخ سفید توصیه شده است: ادغام حوثی‌ها در محور مقاومت به رهبری ایران و دسترسی به تسلیحات دوربرد تولید ایران موجب چالش‌های جدیدی برای منافع آمریکا در خاورمیانه می‌شود. هر رویکرد موفقی برای رفع این چالش‌ها باید بخشی از راهبرد جامع‌تری نسبت به یمن و منطقه باشد. راهبرد یمن نباید فقط به تهدید حوثی‌ها بپردازد بلکه باید بر القاعده نیز فشار آورده و این کشور را باثبات کند تا از بدتر شدن شرایط مردم جلوگیری شود. همچنین آمریکا باید از متحدان منطقه‌ای خود، عربستان و امارات، در مقابل حملات حوثی‌ها دفاع کند. آمریکا با نگاهی منطقه‌ای باید دقت کند که حوثی‌ها از برداشته شدن یا کاهش تحریم‌های نهادهای ایران چه سودی می‌برند و امکان هماهنگی یا همکاری بین اعضای محور را بسنجد.

چالش‌های جدید آمریکا با گسترش محور مقاومت ایران: تهران حوثی‌ها را در دکترین منطقه‌ای خود ادغام کرده است / حوثی‌ها با پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند

منافع حوثی‌ها عمیقاً به منافع محور مقاومت گره خورده است

این اندیشکده آمریکایی با اذعان به سیاست‌های شکست‌خورده کاخ سفید عنوان کرد: دولت‌های پی‌درپی آمریکا نتوانسته‌اند حمایت ایران از حوثی‌ها را به صورت ریشه‌ای حل کنند و نفوذ ایران بر حوثی‌ها بیشتر شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران در زمان کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران تسلیحات و توانمندی‌های پیچیده‌تری را برای حوثی‌ها فرستاده است. تهدید تحریم‌های آمریکا برای جلوگیری از تعمیق روابط حوثی‌ها با شبکه ایران ناکافی بوده‌اند. تأکید بر دیپلماسی آمریکایی که در سال اول دولت بایدن رخ داد، به همراه تغییر رویکرد آمریکا در خاورمیانه، به همان اندازه دردسرساز بود. مقامات آمریکا و سازمان ملل از همان زمان به دنبال جلب همکاری ایران برای مذاکره با حوثی‌ها برای پایان جنگ بودند در حالی که ایران جزو طرفین جنگ نیست. امروز، منافع حوثی‌ها عمیقاً به منافع محور مقاومت گره خورده است و حوثی‌ها برای نمایش قدرت به تسلیحات ایرانی وابسته‌اند و بعید است سیاست جدا کردن آنها از ایران موفق شود. 

موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در یمن ساختار فعل ی امنیت منطقه را محک می‌زند

افزایش تهدید حوثی‌ها اقدامات لازم برای حفاظت از نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه و حمایت دفاعی از متحدان خلیج‌فارس را بیشتر کرده است. بخشی از الگوی بزرگ‌تر تکثیر تسلیحات ایرانی غیرهسته‌ای آن است که ساختار امنیتی فعلی منطقه را محک بزنند. پهپادهای نسبتاً ارزان تسلیحات دقیق و مؤثری در فواصل دورتر هستند. همچنین، موشک‌های بالستیک به کار رفته توسط حوثی‌ها هم هزینه‌های دفاعی سنگینی را به متحدان منطقه‌ای تحمیل می‌کنند. دفاع در مقابل هر دوی این موارد پرهزینه‌تر هم خواهد بود. جلوگیری از انتقال سلاح و تجهیزات برای حوثی‌ها خطر آنها را کاهش می‌دهد اما عملیات‌های مقابله با قاچاق تأثیر محدودی داشته‌اند. تقریباً با اطمینان می‌توان گفت که ایران اجزای اصلی تسلیحات خاص را ارسال می‌کند. خنثی یا ضعیف کردن مستقیم این اجزا می‌تواند تأثیرات نامتقارن بیشتری بر توانمندی‌های حوثی‌ها داشته باشد.

چالش‌های جدید آمریکا با گسترش محور مقاومت ایران: تهران حوثی‌ها را در دکترین منطقه‌ای خود ادغام کرده است / حوثی‌ها با پهپادهای ایرانی راهکارهای جنگی جدیدی را ابداع کرده‌اند

یمن صحنه یک جنگ بزرگ‌تر و منطقه‌ای است

امریکن انترپرایز در پایان گزارش خود با تکرار ادعاهای واهی و وارونه‌نمایی حقایق مدعی شد: امروز یمن صحنه یک جنگ بزرگ‌تر و منطقه‌ای است. حوثی‌ها روابط گسترده‌ای با محور مقاومت ایجاد کرده‌اند و اهداف مقاومت را هم به اهداف خود افزوده‌اند. ایران از طریق حوثی‌ها جنگی نیابتی را پیش می‌برد و سرمایه‌گذاری محدود ایران بر حوثی‌ها گستره جنگ را به فراتر از مرزهای یمن کشانده است. تسلیحات موجود در زرادخانه یمن تهدیدی برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اسرائیل، و نیز تهدیدی برای کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن است. ایران و محور مقاومت آن با عمیق‌تر شدن روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی، به ویژه امارات مخالف هستند و نشان داده‌اند که به این پیشرفت‌ها اعتراض خواهند کرد. درک حوثی‌ها فقط در بستر یمن باعث می‌شود این تغییر در محرک‌های امنیتی منطقه را نبینیم. آمریکا برای حفاظت از منافع خود در خاورمیانه باید رویکرد خود را بر اساس این واقعیت جدید تغییر دهد که حوثی‌ها بخشی از محور مقاومت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • احمد شیرازی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    مردم ایران نسبت به اتفاقات یمن حساسن چون روابط ما با اونها خیلی قدیمی و کهنه و این احساس تعلق وظیفه ما رو بیشتر میکنه
    • بنده خدا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      3 1
      بیشتر یاران امام حسین علیه السلام در صحرای کربلا یمنی الاصل بودند
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      2 0
      خدا رحمت کنه آقای سید حسین الحوثی پدر بزرگوار جناب آقای سید عبدالملک . و همچنین حفظ کند جناب آقای زکزاکی این انسان آزاده و بزرگوار و مجاهد . این انسان های شریف با دیداری که با امام خمینی داشتند و گفتگوی مختصری که فی مابین گذشت و به وطن خود بازگشتند و با الهام از انقلاب اسلامی در سرزمین باتفاق اطرافیان خود اقدامات اساسی انجام دادند . چون ایمان واقعی داشته خداوند رحمان هم یاری شان نموده و سعادت و خیر و عزت در دنیا و آخرت نصیب شان .
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جئپدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    32 70
    پیشنهاد آمریکا برای صلح و آتش بس در یمن دروغ بزرگ است الان منافع آمریکا این کار را ایجاب می‌کند چون یمن سوراخ را پیدا کرده حمله به پالایشگاه و غیره ملت یمن به این حیله و نیرنگ آمریکا و عربستان مواظب باشند بعد از جنگ روسیه حملات آغاز خواهد شد
  • دستم نمک نداره IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    40 16
    بعد از چند سال هزینه و تحریم و جنگ و پول پاشی برای عرب ها آخر ناتوی عربی در برابر ایران تشکیل دادند ولی مهم نیست تمرکز تان را بگذارید هر کس گفت آریایی سریع بزنید تو سرش مبارکتان باشد
    • FR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      17 17
      نژاد پرستی ممنوع ! ایران اوکراین نیست .....
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    28 66
    آمریکا در جام جهانی هم به چالش کشیده خواهد شد ان‌شاءالله. امیدواریم سردار انتقام سردار دلها رو از آمریکا بگیره
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      21 15
      آمریکا ۴ تا به ایران میزنه شک نکن
    • مبین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      5 0
      برعکس ایران 4تا به آمریکا میزنه ان شاء الله.
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      4 1
      آمریکا در جام جهانی هم به چالش کشیده خواهد شد. ان شاء الله. امیدواریم سردار دلها انتقام از آمریکا بگیره.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    20 42
    کشور یمن درمحاصره آنوقت ایران چگونه موشک وپهپاد به حوثی ها رسانده این یکی از آن دروغ های شاخدار است ایران شاید فن آوری ساخت این این موشکها وپهیاد به مدافعین یمنی آموخته باشد که جای تحسین دارد آمریکا وانگلیس تامین کننده سلاح وتسلیحات سعودی هست درکشتار مردم مطلوم یمن هستند وهمه جانبه از جنایت های سعودی دریمن حمایت می کنند
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      2 0
      به اعجاز باور داری . یک محور مقاومت میگیم . صد تاش زیر زمینه
    • DE ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 0
      عزیز برادر زیر دریایی های ساخته شده از الیاف کربن که یکنفره هستند و میتوانند قطعات حساس پهباد و موشک را حمل کنند توسط غواص ها شبانه مسافت ۱۰۰ کیلومتری را هم میروند و محموله را میرسانند اگر بخواهند.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    4 25
    "اینترپرایز انشاء نوشته . اینرا تازه فهمیده . آخرش نهفته پیشنهاد میکنه با ایران به توافق برسید و الا کار اسرائیل و دوستان آمریکا خرابتر از این میشود و آبروریزی واسه آمریکا
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    7 37
    مردم ایران مصمم هستند تا لیبرالیسم را در بالینش خفه کنند. مطمئنا بخاطر جنایات لیبرالیسم اجازه نخواهیم داد عمر این جرثومه ترور و فساد به پنج سال برسد. لیبرالیسم که از بین برود سازمانی تروریستی ناتو از هم خواهد گسست
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    5 30
    انشالله حوثی ها به توانمندی ساخت تانک و بالگرد و زیردریایی و ارسال ماهواره هم برسند اون موقع چیزی از ناتو عربی نخواهد ماند
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 1
      ۰۶:۵۷ شما خودتون تا 100سال اینده هم به این تکنولوژی ها نمیرسین چه برسه به حوصی ها.
    • هادی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      2 0
      ان شاء الله.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 0
    یمنی ها از حق و حقوق خودشان دفاع می کنند و مانند مزدوران آمریکایی نیستند
  • نیما IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند چه در فوتبال چه در تحریم چه در اقتصاد چه در حوزه نظامی دوریی ابر قدرتی آمریکا تمام شده تمام
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 0
    برای پیروزی یمن دعا میکنم.ان شاالله جبهه مقاومت پیروز خواهد بود
  • مهدی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    5 0
    مرگ بر تفاله های کثیف منافق، مرگ بر آمریکا و اسراییل و آل سعود و نوکرانش
  • محسن IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 0
    امریکایی های نکبت به جای این حرف زدن گمشید از منطقه برید کشورخودتون.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 1
    هی پا شدند رفتند وین کلی پول خرج کردند و هیچ خوب احمق‌ها اول می‌گفتید اگر آمریکا ظرف یکماه غرامت خروج از برجام را میدهد و پول را داد آنوقت می‌رفتید سوار هواپیما میشدید می‌رفتید وین نه حالا این همه خرج و برو و بیا آخرش پشیزی هم برا این لشکر مذاکره کننده ایران قابل نشدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس