12

مقامات طالبان در برابر نمایش آمریکایی‌ها در تولید دروغ‌پردازی میان مردم ایران و اتباع افغانستان نتوانست مسئله را به‌خوبی مدیریت کند.

سرویس سیاست مشرق- روز گذشته تعدادی از شهروندان کشور افغانستان به سفارت ایران در کابل و کنسول گری کشورمان در هرات تعرض کردند.

بر اساس گزارش‌ها، کمتر از ۱۵ نفر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل تجمع کردند اما شمار بیشتری با تجمع در مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات اقدام به سردادن شعار و سنگ‌پرانی به سمت ساختمان کنسولگری کردند.

گزارش‌ها حاکی است که معترضان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشدند، زیرا با ورود مولوی «اسلام جار» والی هرات به محل حادثه غائله پایان یافت و معترضان با «شلیک‌های هوایی» نیروهای طالبان و نیروهای محافظ نمایندگی متفرق شدند.

برخی منابع در هرات می‌گویند که در پشت‌صحنه این تظاهرات گروه‌های غرب‌گرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» قرار دارد که پیش‌ازاین توسط سرویس‌های خارجی مستقر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند، این گروه‌ها برای روزهای آینده نیز فراخوان تظاهرات داده‌اند.

پس از فرونشستن این ماجرای عجیب بهادر امینیان سفیر ایران در افغانستان اعلام کرد که توطئه‌ای از سوی دشمن در راه است. اشاره سفیر ایران آن بود که احتمالاً دست‌هایی در پشت پرده به دنبال آن است که روابط میان تهران و کابل را متشنج کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان آدرس دقیقی‌تری از ماجرا داده و در موضعی قابل‌توجه اعلام کرد که دشمن به دنبال فتنه میان ایران و افغانستان است. کاظمی قمی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد تنش میان دو ملت ایران و افغانستان، تأکید کرد اوضاع برای مهاجرین افغانستانی مطلوب بوده و به‌زودی اتفاق خوبی در این زمینه اتفاق می‌افتد. نماینده رئیس‌جمهور در بخشی مهم از سخنانش به اتفاقات روی‌داده مقابل کنسولگری ایران در هرات و سفارت کشورمان در کابل اشاره‌کرده و گفت که پشت‌صحنه این حادثه بیرون از افغانستان است!

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با یادآوری مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، تأکید کرد که امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان می‌بایست به‌صورت کامل تأمین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌های ارائه گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چندلایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مردم افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه گران و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان هشدار داد. خطیب زاده تأکید کرد، متأسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهارنظرها باهدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش‌ازپیش مردم و مسئولین دو کشور را می‌طلبد.

اما پروژه مردم هراس افکنی میان مردم ایران و افغانستان از کجا هدایت می‌شود؟

بیست سال پس از تجاوز نیروهای خارجی به منطقه، کشورهای غربی دچار فرسایش شدید شده و امکان حضور فیزیکی را به‌صورت کامل ازدست‌داده‌اند. راهبرد جدید آمریکایی‌ها آن است که به‌جای رهبری مستقیم و اثرگذاری بدون واسطه تغییر وضعیت داده و مدیریت راهبردی را جایگزین رهبری میدانی کند.

واشنگتن برای اجرای این استراتژی و کم کردن شعاع عملیاتی به‌سوی راهبردهای جنگ ادراکی متمایل شده است؛ زیرا تنها راه باقی‌مانده برای حفظ منطقه آن است که ضریب اختلافات میان کشورهای مختلف بالا رفته و با ایجاد جنگ‌های جدید و نیز روشن کردن آتش اختلافات قومی و مذهبی فضایی فراهم شود تا نیروهای خارجی بتوانند درصحنه باقی بمانند. ایجاد موج‌های ضد ایرانی در منطقه و نیز محاصره کشور توسط ناتوی عبری- عربی بخشی از نقشه آمریکایی‌ها در مسیر پیش رو است.

فتنه‌ای که روز گذشته توسط برخی اوباش خیابانی با تحریک خارجی در افغانستان روی داد چهار نکته قابل‌تأمل دارد:

۱-  سناریو جدید و ضد ایرانی طراحی‌شده توسط آمریکایی‌ها در افغانستان، پرده به پرده مشابه همان عملیاتی است که در عراق صورت گرفت. در آن ماجرا هدف آن بود که تهران را به‌عنوان نیروی مزاحم فعال برای توسعه سیاسی در عراق نشان داده‌شده تا میان گروه‌های شیعی آب گل‌آلود گردیده و از درون اختلافات عمیق گزینه سفارت آمریکا و انگلیس به‌عنوان نخست‌وزیر از کتله اکبر بیرون آید! خط سیر سه عنصر صحنه‌گردان در آشوب‌های عراق نشان داد که هر سه نیرو، سر و سِری با سازمان استخبارات عربستان و نیز متیو تولر سفیر آمریکا در بغداد دارند.

۲- پررنگ کردن تضادهای مذهبی و روشن کردن شعله جنگ‌های فرقه‌ای بخشی از پروژه‌ای است که هدف آن ایجاد یک جنگ تمام‌عیار در کل خاک افغانستان است. درحالی‌که در سایه جنگ روانی بازار شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی در افغانستان با کمک شبکه‌های اجتماعی داغ شده است که سفارت ایران در آن کشور همواره پایگاهی برای التیام دردهای مردم افغانستان در سخت‌ترین دوران بوده است.

۳- ولایت هرات پدر طول تاریخ حوزه تمدنی میان دو کشور ایران و افغانستان بوده است، تجربه تاریخی نشان داده است که هر نوع تحریک در آن منطقه می‌تواند کل افغانستان را تحت تأثیر قرار دهد.

۴- نوع کنش‌های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در ولایت هرات در چند ماه اخیر در رصد کامل قرارداد. پول پاشی سعودی باهدف بر هم زدن تعادل روانی و نزدیک شدن به مرزهای ایران و نیز ناکامی صهیونیست‌ها در چینش نیرو در آن منطقه با فتنه‌ای سیاسی بیرون زد! اخراج نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی از پایگاه هوایی شیندند و جلوگیری از تبدیل‌شدن آن منطقه به پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی ضربه‌ای کاری به موساد بود. دشمن آن عملیات بزرگ را با اقداماتی سخیف چون فرستادن تعدادی اراذل‌واوباش خیابانی به اماکن دیپلماتیک به تفسیر خود جبران کرده است.

پشت‌صحنه تجمع در مقابل اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان/ سهم طالبان برای ایجاد امنیت در افغانستان چقدر است؟

پس از ماجرای روی‌داده در هرات و کابل، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه اعلام کرد که عبور از مرحله ایجاد بحران بین افغانستان و ایران تنها از طریق ایجاد سازوکار همکاری با حکومت سرپرست افغانستان ممکن است. طالبان افزایش سطح همکاری را در «شناسایی سیاسی» خود تفسیر می‌کند. در حالی رهبران طالبان این سطح از تعامل دیپلماتیک را درخواست کرده‌اند که تا به امروز در اجرای برخی وظایف ذاتی خود تعلل داشته‌اند.

متأسفانه مقامات طالبان در برابر نمایش آمریکایی‌ها در تولید دروغ‌پردازی میان مردم ایران و اتباع افغانستان نتوانست مسئله را به‌خوبی مدیریت کند. به‌عنوان‌مثال ذبیح‌الله مجاهد پس از انتشار چند ویدئو کلیپ دروغین در شبکه‌های اجتماعی در گفتگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که حکومت ایران باید دست از آزار اتباع افغانستانی بردارد!

 این دست ژست‌های سیاسی برای اداره کشور افغانستان از سوی نودولت شکل‌گرفته در آن کشور غیرقابل‌قبول است. انتظار جمهوری اسلامی ایران آن نیست که رهبران جدید سیاسی در کابل همان بازی‌های کودکانه دولت پیشین در افغانستان را ادامه بدهند. امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان در یاد دارد که در شب نخست سفر به تهران، روی برخی مواضع غیراصولی خود در گرفتن بیعت از مخالفان چه تندروی‌های عجیبی کرد و در نهایت در آخرین صبح حضور به واقعیت‌های موجود درصحنه صحه گذاشت!

تهران آن زمان رفتارهای مقامات طالبان را به‌حساب بی‌تجربگی آن‌ها گذاشت. طالبان نباید فراموش کند که بازی روی لبه تیغ اختلافات میان ایران و افغانستان برای سران تازه قدرت یافته خطرناک است، زیرا هدف نهایی این فتنه ایجاد جنگ داخلی در آن کشور است. طالبان در این دست اتفاقات باید مسئولیت‌پذیر بوده و به‌اصطلاح خودشان تغییر رفتار درگذشته را باید به‌صورت عملی نشان دهد.

 البته در آن روی سکه عملکرد برخی علمای اهل تسنن ازجمله مواضع اصولی و منصفانه مولوی مجیب الرحمن انصاری در هرات قابل‌تقدیر است. رفع فتنه دشمن میان مردم مظلوم افغانستان و ایران نیاز به آن دارد که هم‌اندیشی میان علمای اهل تشیع و تسنن افزایش یاید، هرقدر میان علمای مسلمان تقریب بیشتر شود؛ نتایج آن به سود مردم مظلوم افغانستان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • نام آشنا IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    26 3
    ما در درجه اول بایستی ماهیت واقعی این گروهک طالبان را درست بشناسیم. این طالبان با آمریکائی ها در پنهان به توافق رسیده اند وگرنه آمریکا چگونه به یک باره بعد از بیست سال افغانستان را ظاهرا به حال خودش گذاشت و رفت.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      31 21
      انسانهای ضعیف و زبون فکر می کنند برگی از درخت بی اذن آمریکا نمی افتد.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      18 15
      افغان بیداره از امریکا و طالب بیزاره
    • NL ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      37 12
      داداش بخدا تو طالبان هم آدم خوب هست بله همجا خوب در اقلیت هست ولی هست و تاثیر گذار دوم مثل پان های احمق که دنبال تجزیه ایران هستن و از قدرت گرفتن ایران بیزارن اونجا هم افرادی هستن که نمی خوان این دو ملت واحد یکی باشن بانی اصلی اون هم یهودی های که قدرت انگلیس آمریکا دستشون هست چون بد از شیر بچه های افغانی فاطمیون در کنار برادرانشون که از خون به هم نزدیکتر هستن به نام مدافعان حرم ایرانی و زینبیون پشتون و شیعه پاکستان خوردن در ماجرا داعش این رو باید بفهمیم همه اینا رو با هم قاطی نکنیم آقای مشرق جان شما هم در کنار این مطالب یک مطلب هم در سربرگ به همین بزرگی درباره اتحاد عشقی محور مقاومت ایرانی /افغانی/شیعه پشتون پاکستان و غیره بزن شرح بده با جزئیات مردم ببینن اینا از برادر خونی به هم نزدیکتر بودن و برای خیمگاه ایران اسلامی چه ها که نکردن حداقل اینجا نشه مثل bbc فقط بد رو نشان بده فقط.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      15 4
      بله ذقیقا"، اشغالگران آمریکایی افغانستان طی نشست های دوحه قطر با اعضای گروهک افراطی طالبان توافق کردند افغانستان را تحویل این گروهک بدهند ..
    • به ۱۶:۰۸ - IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      4 0
      واقعا آمریکا آن خفت تاریخی و تریلیونها دلار و هزاران کشته را داد که تازه طالبان را به قدرت برساند و بعد تحریمشان کند؟ بگویید شما باور ندارید آمریکا شکست خورده باشد.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 3
    متاسفم
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 1
    لطفا گروه‌های غرب‌گرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» را معرفی کنید. لیدر و اعضا و اهداف و سوابقشان را معرفی کنید
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 1
    چی بگم
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    30 5
    هرات باید به ایران برگردد
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      19 0
      هرات هم برنگرده کل جمعیتش برمیگرده اینجا .
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      12 3
      افغانها برگردند کشورشان هرات مبارک افغانها
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    12 0
    در زمان اشرف غنی هم بارها حوادث مشابهی رخ داد.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 2
    خاندان منحوس پهلوی پشت این جریان است.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    7 0
    کار انگیلیساست.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 0
    این مساله کوچک امنیتی نیز توسط دولتمردان به زودی حل خواهد شد.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 0
    خدایا ارحم
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    23 9
    جنبش اصیل منطقه پس چی شد؟
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      27 11
      به تو ربطی نداره
  • بابایی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 0
    تفرقه بنداز و حکومت کن
  • FR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    10 1
    امان از همسایه های قدر ناشناس ...
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    23 25
    سرمون گرم شد نفهمیدیم پراید امروز چند شد؟
  • حبیب IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 3
    ان شاءاللّه در آینده طالبان را بهتر خواهید شناخت
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    22 1
    ایران بهشت افغانها هست در پاکستان توسرشان می زنند اما مردم ایران به اینها محبت کردنند این جواب محبت مردم ایران
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      2 9
      تفرقه ننداز
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      3 0
      این کجاش تفرقه انداختن گفتن واقعیت به مذاق برخی خوش نمی اید
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 1
    چرا؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 1
    بنظر می‌رسد پشت این توطئه داعش افغانستان قرار دارد
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 10
    چه طالبان در قدرت باشد چه هر گروه دیگری افغان ها برادران ما هستند
  • محمدرضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 5
    مسلمانان دیگه نباید فریب سیاستهای اسراییل (تفرقه و آتش افروزی و کینه) را بخورند.
  • یل IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 0
    ممنون مشرق جان
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 4
    نمیدونم چی بگم..دوران اوج فتنه است و خدا به همه مسلمانان رحم کنه
  • بابایی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    10 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 1
    طالبان متاسفانه بنیه سیاسی و درک از شرایط اقلیمی و منطقه و جهانی را ندارند و با تجربه حکومتداری شکست خورده سابق ، هنوز در حال و هوای مبارزه مسلحانه بسر میبرند . و در سیاست گزاری خود برنامه قانع کننده ای عرضه نکردند
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    برای رفع فتن به کشورهای همسایه خاصه افغانستان و پاکستان ، پیشنهاد میشود مردم در تظاهرات و گرامیداشت روز جهانی قدس بصورت گسترده شرکت جویند و انزجار خود را از اعمال آمریکا و اسرائیل غاصب اعلام دارند
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 4
    سلام بله متاسفم یا چه بگم دوستان نظر دهنده را من هم تایید می‌کنم واین هم بگویم هیچ مشکلی با جنگ ودعوا حل نمیشه باید منطق و استدلال و حق و حقوق هر دو طرف بررسی شود از طرف صالح و قانون عوام هم مثل من و شما هم میگیم چه بگم ونمیدانم والا ووو
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام.طلبان‌مساوی‌باالقایده‌،،،القایده‌ مساوی‌باداعش،،،گول‌‌اینان‌را‌نخورید. درتمام‌انفجارهای‌افغانستان‌طالبان‌نقش‌ دارد....حتی‌یگ‌داعشی‌رامجازات‌نکردند. منوعیت‌کشت‌تریاک‌کاسبی‌بزرگ (همانا‌خداوند‌شهادت‌‌میدهد‌که‌منافقین‌دروغگویانند)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس