کد خبر 1356767
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کلاهبرداری

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: ارسال پیامک‌های جعلی و کلاه‌برداری به یکی از مهم‌ترین شگردهای مجرمان سایبری در این ایام تبدیل‌شده است.

به گزارش مشرق، با اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ دوم حامد محمدی سپاسی با بیان این مطالب افزود: سوءاستفاده از مناسبت‌ها، حوادث و اخبار مهم روز یکی از مهم‌ترین ترفندهای مجرمان سایبری برای کلاه‌برداری از هموطنان است.

وی ادامه داد: ثبت‌نام سهام عدالت، ابلاغ الکترونیک قضایی، رجیستری تلفن همراه و سامانه همتا، اینترنت هدیه سال ۱۴۰۱ و ... از مهم‌ترین عناوینی هستند که توسط مجرمان سایبری برای کلاه‌برداری از هموطنان استفاده‌شده است.

سرهنگ سپاسی در ادامه با اشاره به آمار بالای وقوع این‌گونه کلاه‌برداری‌ها تأکید کرد: هموطنان باید به این نکته توجه داشته باشند که بسیاری از این پیامک‌ها جعلی بوده و مجرمان به دنبال کلاه‌برداری و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی آنان هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه پیامک‌های جعلی را از واقعی تشخیص بدهیم، گفت: پیامک‌های جعلی دو مشخصه مهم دارند؛ یکی اینکه این پیامک‌ها از سرشماره‌های معمولی و شخصی ارسال می‌شوند که لازم است هموطنان به‌محض مشاهده این‌گونه پیامک‌ها بدون توجه به آن شماره مذکور را مسدود کنند.

سرهنگ سپاسی در ادامه گفت: اکثر مراجع رسمی پیامک های خود را از سرشماره های مشخص (mask number) ارسال می کنند. adliran، hamta، policefata، bargh، rahvar naja و... از مهمترین سرشماره هایی هستند که توسط سازمان های مربوطه مورد استفاده قرار گرفته و پیامک های خود را ارسال می کنند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا دومین مشخصه پیامک‌های جعلی را ارائه لینک‌های فیشینگ عنوان کرد و گفت: معمولاً در انتهای پیامک‌های جعلی لینکی به کاربر معرفی‌شده و از وی خواسته می‌شود با مراجعه به لینک مذکور مراحل بعدی را پیگیری کند؛ مراحلی که با اخذ اطلاعات و یا ارسال بدافزار همراه خواهد بود.

سرهنگ سپاسی ادامه داد: این لینک‌های جعلی بوده و یا به درگاه‌های جعلی(فیشینگ) هدایت‌شده و یا با نصب اپلیکیشن‌های جعلی به دنبال اخذ دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده درگوشی قربانی(گالری تصاویر، دفترچه تلفن همراه، دسترسی به رمزهای عبور و ...) هستند.

وی در توصیه به کاربران تأکیدکرد: به‌ محض مراجعه به لینک‌های معرفی‌ شده باید منتظر وقوع کلاه‌برداری و سوء استفاده از شماره تلفن و لیست مخاطبین فرد قربانی باشیم؛ پس کاربران گرامی باید بدون توجه به این پیامک‌ها نسبت به حذف پیامک و مسدود کردن شماره تلفن مذکور اقدام کنند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه گفت: بنا به هر دلیلی اگر با مراجعه به لینک های ارسالی مورد سوءاستفاده مجرمان سایبری قرار گرفته و از شماره شما به دیگران، پیامک های کلاهبرداری ارسال شد، بلافاصله ضمن اطلاع رسانی به مخاطبین خود نسبت به حذف دسترسی های ایجاد شده اقدام و در صورت امکان گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

سرهنگ سپاسی اضافه کرد: وب‌سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 1
    یعنی این شرکت مخابرات لعنتی بی خاصیت نمیتونه شماره پیامک این کلاهبرداران رو مسدود کنه! یا براش سود داره !
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 0
    بالاخره اینا این سیم کارت را از کجا تهیه می کنند اینا که که اینها را با ماست درست نمی کنند این امکان را کی در اختیار اینا قرار می ده همیشه مردم مقصرند
  • اکبر IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    چرا پلیس فتا برخورد نمی کنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس