کد خبر 1356693
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: مایکل سوآین کارشناس ارشد سابق مؤسسات کارنگی و رَند در حوزه مطالعات امنیتی چین، در یادداشتی به ارزیابی سیاست آمریکا در قبال پکن در بحران اوکراین پرداخته است. به نظر او این حمله، بی‌اعتمادی و نااطمینانی در روابط این سه قدرت بزرگ را افزایش داده است.

به بیان سوآین، گرچه چین حمله را محکوم نکرده و آمریکا را مقصر این وضعیت دانسته، نباید با او به مثابه روسیه و به عنوان یک «قدرت سرکش» برخورد کرد. زیرا به باور او دلایل بسیاری وجود دارد که پکن ضمن حفظ روابط دوستانه با مسکو، مایل است موضع متمایزی از آمریکا و روسیه در نسبت با حوادث جاری اتخاذ کند. به همین دلیل به درخواست روسیه برای کمک نظامی، پاسخ مثبت نداده است.

حفظ موضع دیرینه مبنی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشورها و عدم مداخله در امور داخلی؛ حفظ وجهه چین در افکار عمومی کشورهای اروپایی و نهایتاً جلوگیری از سوءاستفاده آمریکا از روابط چین و روسیه به هدف ائتلاف‌سازی علیه پکن در جنوب شرقی آسیا؛ سه مسأله چین در بحران اوکراین است که موضع این دولت را از روسیه دور می‌سازد.

 به همین دلیل چین سعی کرده به مثابه قدرتی صلح‌دوست ظاهر شود که ضمن دعوت طرفین به خویشتن‌داری و مذاکره؛ با تحریم‌های غرب نیز مخالفت کرده است. گرچه به شرکت‌های چینی اجازه داده تا آن‌ها را رعایت کنند. این فرصتی برای آمریکاست تا درها را به روی روابط مساعدتر و مثبت‌تر با چین بگشاید.

 بخشی از ساختار سیاسی آمریکا از دوران ترامپ این تصور را القا کرده‌اند که چین و روسیه یک بلوک اقتدارگرا در برابر دولت‌های دمکراتیک ایجاد کرده‌اند. دامن زدن به این تصورات، راهگشا نیست. برعکس، آمریکا می‌تواند پیام‌های معتبری را به پکن ارسال کند که اگر چین از پوتین دورتر شود، روابط تجاری و دیپلماتیک واشنگتن با پکن از تقابل‌های پیشین فاصله خواهد گرفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    6 0
    آمریکا به دنبال تقسیم و غلبه هست. میخواهد چین و روسیه را از هم جدا کند و مستقلا آن را نابود کند.
  • نیما IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    2 0
    اگر پوتین قول بدهد از این بعد به هر قطنامه ای علیه ایران حزب لله انصارلله رای منفی بدهد شاید موشک هایی فاتح ۳۱۳ بر سر نازی ها به ناگهان فرود بیایند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      2 1
      در همین شرایط متزلزل، روسیه به جهت منافع ملی خودش کمترین امتیازی به ایران نخواهد داد و فقط شانس بیاوریم با اطلاعات اشتباهی ما را دچار چالش نکند!!
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      یعنی روسیه خودش موشک ندارد؟ نادان جان مشکل روسیه اصلا تجهیزات نیست! اینها همه چی دارند. مشکل این که شما نیروهای کافر رو با مردان مقاومت مقایسه میکنی اون برای دنیا میجنگند و میترسد و اینها برای خدا میجنگند و نمی ترسند.
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 6
      این حرف های بی معنی چیه؟!!مگه جون مردم الکیه تو اسلام؟!! مگه کلام امام خامنه ای رو نشنیدی در مورد جنگ اوکراین؟!
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      اگر آمریکا قول بدهد که دیگه...... زیادی نخورد و گور خود را از منطقه گم کند، قول میدیم سیستم پدافند باور 373 رو بهشون بدیم تا اون پاتریوت های " رو به اونور" خودشونو بندازن دور و بتونن از خودشون دفاع کنن!!! خخخخخخخ
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    این سلاح درخواستی از چین طبق ادعاها چی میتوانست باشه . پهپاد یا ؟؟؟ . مطلبی ، کلامی هست ؟
  • DE ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    چرا آمریکا نباید چین را به سوی روسیه سوق دهد؟کار از کار گذشته است دیر اومدی بابا ته دیگش را هم بردند. امپریالیست امریکا جهانخوار است و این را چینی ها بهتر از هرکس میدانند چین فعلا مشغول بازی با امریکاست مگر ممکن است کاپیتالیسم در حال افول و انحلال با چین در حال سعود و قدرت ائتلاف کنند چینی ها اگر اینقدر بی عقل بودن همه شون غرب گدا شده بودند و مستعمره امریکا مانند جاپون نیم کره جنوبی و سران مرتجع ز بیخ عرب ....و کل اروپا...چین از یک روسیه ابرقدرت بسیار بسیار بیشتر در امان است تا یک ابر قدقد جانی درحال موت. غریق به هر چیزی برای نجات خود دست اندازی میکند.و این حالت امروز یانیگاه است.بدهکارترین کشور در دنیا با زیرساخت های فرسوده که هزاران میلیارد مخارج برایشان دارد.حالا هی قیافه بگیر قرتی بازی کن خیز بگیر برا مریخخخخخخ. ولی 40 میلیون فقیر و بدبخت و گرسنه و بیکار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس