کد خبر 1313929
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
پیامدهای اعلام شرایط اضطراری اقتصادی در ترکیه

سران احزاب مخالف در ترکیه، استفاده از گزینه‌ای همچون اعلام شرایط اقتصادی اضطراری را یک خطر بزرگ تلقی کرده و به دولت هشدار داده‌اند.

به گزارش مشرق، این روزها در ترکیه، کسی نیست که درباره دلار حرف نزند. چرا که تداوم صعود ارزش دلار و متقابلاً سقوط لیره، برای شهروندان ترکیه تبدیل به یک کابوس شده است.

دلار تنها در عرض ۱۱ ماه در ترکیه از ۷ و نیم لیره به ۱۴ و نیم لیره رسید و تورم نه تنها باعث کاهش قدرت خرید مردم شده، بلکه موجب کمبود برخی کالاهای اساسی شده و حالا کم نیستند شمار فروشگاه هایی که به عنوان مثال نوشته اند: روغن، هر نفر فقط یک بطری...و قس علی هذا.

بدون تردید، بحران اقتصادی، بر سرنوشت دولت و دیگر احزاب سیاسی کشور تاثیر می گذارد و ظاهراً برخی از مشاورین اردوغان، پیشنهادهایی روی میز گذاشته اند که هدف آنها، نه اصلاح ساختار اقتصادی بلکه تلاش برای حفظ قدرت است.

مگر به دلار حقوق می گیرید؟

تا همین دو سال پیش که برات آلبایراک داماد ارشد رئیس جمهور، سکان دار وزارت اقتصاد و خزانه داری ترکیه بود، مردم باز هم از دلار صحبت می کردند. اما او در یک مصاحبه تلویزیونی با لحنی تمسخرآمیز از مجری پرسید: «چرا این قدر درباره دلار سوال می کنید؟ مگر شما حقوق ماهیانه خودتان را به دلار دریافت می کنید؟»

احمد خاقان سردبیر حریت و دبیر خبر سی.ان.ان ترک در آن برنامه جرات نکرد جوابی به داماد رئیس جمهور بدهد اما در همان دوران هم، تحلیلگران اقتصادی ترکیه به او پاسخ داده و به اردوغان هشدار دادند که اگر داماد خود را برکنار نکند، دلار حتی از ۷ لیره هم بالاتر می رود! این در حالی است که اردوغان و آلبایراک به هشدار کارشناسان و نگرانی مردم توجه نکردند و حالا دلار از ۱۵ لیره هم فراتر رفته است.

 پیامدهای اعلام شرایط اضطراری اقتصادی در ترکیه

پاسخ به داماد مستعفی رئیس جمهور ترکیه ساده است: خیر. مردم به لیره حقوق می گیرند. اما لاغر شدن لیره در برابر دلار، بنزین و گازوئیل را در مدت زمانی کوتاه از ۶ لیره به ۱۱ لیره رسانده، نان از یک و نیم به سه لیره رسیده و در عرض دو سال، دست کم ۶ بار بهای مصرف قبوض گاز و برق بیشتر شده و خلاصه این که هر چیزی که فکرش را بکنی، به تبعیت از دلار، گرانتر شده است.

در چنین شرایطی، مردمی که در تنگنای مالی قرار گرفته اند، صد البته از حزب محبوب خود فاصله گرفته و از دولت گله مند هستند.

در چند روز گذشته، بسیاری از رسانه های ترکیه، تصویر یک پیرمرد را نشان می دهند که در صف بلند نان ایستاده است. او در مقابل دکه شهرداری استانبول و در صف نان ارزان ایستاده و رو به دوربین می گوید: «حلال نمی کنم آن کسانی را که ما را به این حال و روز انداختند.»

او که یک اسکناس را در دست خود مچاله کرده و آماده خرید نان است، در میانه حرف زدن گریه سر می دهد و ماسک و عینک خود را بر می دارد. تصاویر و پیام هایی از این دست، در معدود رسانه های مستقل و همچنین در فضای مجازی ترکیه به وفور دیده می شود که حالا میلیون ها خانواده محافظه کار نیز به شکل جدی از حزب عدالت و توسعه رویگردان شده اند و نتایج نظرسنجی های جدید، نشان دهنده این است که آرای حزب اردوغان که در دوران اوج، در حد ۵۵ درصد بود، حالا به رقمی زیر ۳۰ درصد آمده و چنین افول عجیبی در تاریخ بیست ساله این حزب، سابقه نداشته است.

یک گزینه خطرناک

در ادبیات سیاسی و رسانه ای ترکیه، یک کلمه کوتاه دوسیلابی به نام «اُحال» (OHAL) وجود دارد که البته معنا و کاربرد آن، سهمگین و بیش از دو سیلاب است!

اُحال دقیقاً به معنی اعلام رسمی شرایط اضطراری از سوی دولت است. شرایطی که پیش از هر چیزی دلیل امنیتی دارد و وقتی که رئیس جمهور، بنا به دلایل امنیتی، اُحال اعلام کند، دولت، استانداران، فرمانداران، پلیس و نیروهای نظامی و امنیتی، صاحب اختیارات ویژه شده و می توانند حتی بدون دریافت مجوز دادستان و قاضی، برای موضوعاتی همچون بازداشت، بازجویی  و بازرسی اقدام کنند.

علاوه بر این، در شرایط اضطراری، برگزاری انتخابات ناممکن است، جلسات و همایش های مهم برگزار نمی شود و بنا به صلاحدید دولت و مقامات امنیتی، می توان دست به بررسی حساب افراد و مصادره اموال آنان زد. حالا که دلار آمریکا در ترکیه ترمز بریده و به مرز ۱۵ لیره نزدیک شده، برخی از سران احزاب سیاسی می ترسند که اردوغان به شکلی آنی و ناگهانی، شرایط اضطراری اقتصادی اعلام کند.

 پیامدهای اعلام شرایط اضطراری اقتصادی در ترکیه

احمد تاکان از تحلیل گران روزنامه کورکوسوز، نخستین روزنامه نگاری بود که از این موضوع رونمایی کرد و در ادامه برخی از سیاستمداران نیز به میدان آمده و به اردوغان هشدار دادند. ماجرا از این قرار است که برخی مشاورین رئیس جمهور ترکیه از جمله پروفسور عزبت اُز گنج، چنین نسخه ای پیچیده اند: «۱. حالا که حزب حاکم شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد، به هیچ عنوان زیر بار برگزاری انتخابات پیش از موعد نرود. ۲.انتخابات در تقویم قانونی در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار می شود و در این فاصله کوتاه یک و نیم ساله، امکان ترمیم اقتصاد و رسیدن به پیروزی وجود ندارد. ۳.رئیس جمهور، به بهانه بحران اقتصادی، شرایط اضطراری اقتصادی اعلام کند و برگزاری انتخابات، به زمانی موکول شود که دولت، از پیروزی خود، اطمینان کسب کند.»

سران احزاب مخالف در ترکیه، استفاده از گزینه ای همچون اعلام شرایط اقتصادی اضطراری را یک خطر بزرگ تلقی کرده و به دولت، هشدار داده اند.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب گفته است:«این یک گزینه وحشتناک است و خواهش می کنم حتی در مخیله خود، به چنین افکاری اجازه ظهور و بروز ندهید. چرا که این گزینه، موجب سقوط ترکیه خواهد شد. کمترین پیامد این انتخاب، این است که دولت به خودش اجازه خواهد داد که حتی از حساب های شخصی مردم، پول برداشت کند و به سمت کنترل پلیسی اموال برود.»

خود دولت اردوغان به این ادعا پاسخ نداده، اما دولت باغچلی رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی و شریک اردوغان در ائتلاف جمهور، به تندی به احزاب مخالف تاخت.

باغچلی گفت: «برخی از مخالفین ادعا کرده اند که دولت قصد دارد به خاطر مسائل اقتصادی، شرایط بحرانی اعلام کند و انتخابات در سال ۲۰۲۳ هم برگزار نشود. چنین چیزی غیرممکن است. فقط افرادی این ادعاها را مطرح می کنند که شعور سیاسی ندارند.»

باغچلی در ادامه علاوه بر ه.د.پ، ج.ه.پ را نیز به تروریزه کردن فضای پارلمان ترکیه متهم کرد و  خواهان اخراج ده ها نماینده این دو حزب از پارلمان شد.

 پیامدهای اعلام شرایط اضطراری اقتصادی در ترکیه

شامل طیار از نمایندگان سابق آکپارتی در پارلمان که صبغه امنیتی و رسانه ای نیز دارد، از معدود چهره های نزدیک به اردوغان است که به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: «برگزار نکردن انتخابات به بهانه شرایط اضطراری اقتصادی، یک گزینه غیرقابل قبول است. من فکر می کنم که این یک جریان تبلیغاتی مسموم برای سیاه نمایی درباره کارنامه دولت باشد. آکپارتی حزبی نیست که برای فرار از شکست، به چنین چیزهایی متوسل شود. تحت هر شرایطی، حاکمیت، بدون قید و شرط از آن مردم است و قطعاً، انتخابات باید در زمان لازم، برگزار شود.»

در پایان باید گفت، شرایط سیاسی و اقتصادی ترکیه به ضرر حزب حاکم و به سود مخالفان است. با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی ترکیه، تورم، بیکاری، انباشت بدهی های خارجی و کاهش اعتماد مردم به آکپارتی، امکان اصلاح ساختار اقتصادی موجود و تقویت ارزش لیره در مدت زمان باقی مانده به انتخابات ۲۰۲۳ میلادی، دور از ذهن به نظر می رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    23 23
    به سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به بقیه.تورم افسارگسیخته داخل کشور رو نمی بینی چسبیدی به ترکیه آخه .افزایش قیمت گوشت و لبنیات و خودرو و ارز و مرغ و تخم مرغ و لوازم خانگی و پوشاک طی دو سال اخیر حتی طی چهار ماه اخیر به شدت بدتر از ترکیه بوده است.
  • حسین IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    12 7
    وچه قدر شبیه است داستان گفتن امروزتان در مورد ترکیه با تجربه چندین ساله ما در سرزمین عزیزمان که هر روز صبح به مانند اصحاب کهف تورم سیصد ساله را یک شبه تجربه می کنیم.کاش اندکی صادق بودید ومی گفتید تفاوت رسیدن دلار ۳هزار تومانی به ۳۰ هزار تومانی با مردم عزیز کشورم چه کرد.چه کمر ها که خمید و چه غرور ها که له شد و چه رویاهایی که بر باد رفت.کاش سخن مولای شهیدمان را بفهمیم که فرمود اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      2 3
      اونا بفهمن که به غرب گداها رای دادن. دو بار م رای دادن ...
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      اره واقعا هر وقت اسم اصلاحات و اعتدال میاد چهارستون بدنم میلرزه
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    6 0
    کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی این کتاب را بخوانید تا دلایل سقوط اقتصاد ترکیه را از زبان یک اقتصاددان آمریکایی دریابد. دامی که آمریکا برای کشورهای دیگر پهن کرده است.
    • ایرانی GB ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 6
      ممنون دوست عزیز , کتاب رو دانلود کردم , مشکل داستان اینه که افرادی مثل من حرفهای شما رو میفهمن اما این پان ترکهای متوهم هستند که از سر توهم به مقدس بودن اردوغان جان شون ایمان دارند و حاضر نیستند چهار تا کلمه حرف حساب راجع به خدای مقدس زندگی شون اردوغان جان شون بشنوند !
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    4 1
    فکر کنم اگه ترکیه مینوشتید ایران و به جای لیره مینوشتید ریال تقریبا شباهت ۹۹ درصدی به خاطرات ۴ سال گذشته ما داشت
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 7
    ترکیه از بحران بی هویتی رنج می برد. آنچه بر سر ترکیه پس از نابودی عثمانی آمد از جمله نابودی حروف الفبای ترکیه و ناکامی در الحاق به اتحادیه اروپا و تبدیل شدن به کشوری که اندک اندک فحشا به صنعت شماره یک آن تبدیل شده است و در منطقه جای امارات را گرفته است، آنچنان دردی از بی هویتی در ترکیه ایجاد کرده که به دنبال هویت از چین تا عراق و سوریه و بادکوبه سرگردانند و هر روز بی هویت تر از روز قبل می شوند. ترکیه امروز منظره رقت انگیزی است.
    • ایرانی GB ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 6
      چیزی که باعث شد کشور ایران بعد از ۱۴۰۰۰ سال و بعد از حمله اسکندر جاهل و نیمه مجنون و عربستانی های بی سواد و مغول های چارودار مزاج وحشی هنوز رو پاهای خودش وایسته تنها فرهنگ و تمدن و محبت خداوند مهربان به مردم ایران بود , این فرهنگ ما بود که عامل نجات ما شد چون هویت ملی مردم ایران رو شکل داد و تثبیت کرد , فرهنگ یک ملت چیزی نیست که با وحشی گری مهاجمان و یا فقر و تنگدستی مردمش از بین بره چون فرهنگ باستانی ما مثل اثر انگشت نشانگر هویت ماست. خدایا شکرت
  • غ IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 6
    دقيقاً عينهو ايران ، اردوگان بى وجدان درس هاشو خوب ياد گرفته ميدونه چه حركتى بزنه ، اعلام شرائط ويژه امنيتى ! و بگير و ببندهاى آنچنانى ! احتمالاً از گلوله هاى پينت بالى هم كه ضد حدقه چشمهاست استفاده خواهند كرد ، بدبختى و درماندگى سياستمداران خاورميانه اينه كه از روى دست همديگه تقلب ميكنند ! هوچ خيال شون نيست ! مشرق مديونيد منتشر كنيد ، فقط خودتون بخونيد و حال شو ببريد !
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 1
      خوب ایران و ترکیه اگر با اردوگاه اسرائیل در نمی افتادند و رای به تجزیه خودشان می دادند و به سلاخی مردم فلسطین ونسل کشی فلسطینی ها رای می دادند ارزش ریال و لیرشان کاهش نمی یافت
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    مالک حقیقی سرزمین انسانها همانا حضرت زهرا س است و همان باغ فدک است که به ارث ایشان رسیده است. ایرانی ها در کنار دیگر اقوام محب اهل بیت در کشور های دیگر، آنقدر خواهیم ایستاد تا این ارثیه را به فرزندش امام زمان ع تقدیم کنیم.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 3
    اگر در کشور ترکیه که فقط۶۰درصد مردمش ترک هستند تفکرات نژادی را پررنگ کنی یعنی خودت بادست خودت کشور را به سمت تجزیه برده ای کاری که رجب آگاهانه درحال انجامش هست.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    روزی که سرورمان امام مهدی ع آن منجیِ وعده داده شده بیاد گرسنه ای در زمین نخواهد بود. پس برای ظهور فرزند زهرا ع دعا کنیم.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    شما ایرانی که از انگلیس کامنت میگذاری اولا برگرد کشور خودت . دوما تو چرا گیر دادی به اردوغان و ترکیه ؟ سرت رو بنداز پائین زندگی ات را بکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس