«نوری المالکی» بر لزوم تشکیل «دولت توافقی» تأکید دارد

«نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون و یکی از رهبران برجسته هیات هماهنگی گروه‌های شیعه، آبستراکسیون امروز پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری عراق را «پیروزی» یک‌سوم تضمین‌کننده توصیف کرد.

به گزارش مشرق، المالکی در کنفرانسی مطبوعاتی و پس از نشست رهبران هیات هماهنگی گفت: آنچه در جلسه امروز پارلمان روی داد، پیروزی یک‌سوم تضمین‌کننده است.

وی گفت: ما خواهان حذف هیچ گروهی نیستیم و نمی‌پذیریم که هیچ گروهی به سمت اپوزیسیون سوق داده شود، ما خواهان تشکیل دولتی هستیم که به وظایف خود عمل کند و این امر در سایه فضای کشمکش حاصل نخواهد شد.

از سوی دیگر، «هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح هم در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: یک‌سوم تضمین‌کننده تحقق یافت، ما از همه می‌خواهیم که به مذاکرات بازگردند و به دور از شکستن اراده‌ها و غیبت طرفی به توافق برسیم.

العامری افزود: همه ما باید بر سر مدیریت کشور در مرحله آتی به تفاهم دست یابیم.

از سوی دیگر، «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل حق عراق هم اظهار داشت: آنچه امروز رخ داد، « امری تاریخی و تاثیرگذار در بازگرداندن فرایند سیاسی به مسیر صحیح بود، هیات هماهنگی گروه‌های شیعی در مسیر گفت‌وگو و تفاهم گام برمی‌دارد و شکستن اراده‌ها را نمی پذیرد.»

الخزعلی اظهار داشت: در پشت سر یک سوم تضمین کننده، دوسوم مردم قرار دارند.

پارلمان عراق امروز جلسه‌ای به ریاست «محمد الحلبوسی» برای انتخاب رئیس جمهوری تشکیل داد که در آن نمایندگان ائتلاف «نجات ملی» که دربردارنده فراکسیون صدر، ائتلاف اهل سنت حاکمیت و حزب دموکرات کردستان بودند و شمارشان 202 نماینده است، حضور یافتند، این در حالی است که هیات هماهنگی گروه‌های شیعی، اتحادیه میهنی کردستان و نمایندگان مستقل این جلسه پارلمان را تحریم کردند و مانع از به حد نصاب رسیدن جلسه شدند.

در پی به حدنصاب نرسیدن جلسه امروز، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق اعلام کرد جلسه انتخاب رئیس جمهوری به روز چهارشنبه آتی موکول شد.

سمت ریاست جمهوری عراق دارای اختیارات اجرایی نیست و بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ میلادی که به همه‌پرسی مردمی گذاشته شد، همه اختیارات اجرایی به رئیس دولت (نخست وزیر) اعطا شده است و رئیس جمهوری وظایف تشریفاتی نظیر امضای قوانین، اعطای نشان‌های حکومتی، ارائه پیش نویس قوانین، نمایندگی عراق در محافل بین المللی و معرفی نامزد فراکسیون اکثریت در پارلمان برای تشکیل دولت را برعهده دارد.

بر اساس ماده ۷۰ قانون اساسی عراق، پارلمانی یکی از نامزدها را با آرای اکثریت یعنی دوسوم نمایندگان پارلمان انتخاب می کند یعنی کسی ۲۲۰ رای از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان برای پیروزی و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری عراق الزامی است.

البته در صورت ناکامی همه نامزدها در کسب دوسوم آرای نمایندگان پارلمان، در دور دوم رای‌گیری که میان دو نامزد حائز بالاترین رای برگزار می شود، نامزدی که بیشترین رای را بیاورد، به عنوان رئیس جمهوری عراق معرفی خواهد شد.

در ادامه فرایند قانون اساسی، رئیس جمهوری جدید ظرف ۱۵ روز باید نامزد فراکسیون اکثریت را بر اساس ماده ۷۶ قانون اساسی برای تشکیل دولت جدید مامور کند و نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

و در صورتی که نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در کسب رای اعتماد پارلمان شکست بخورد، رئیس جمهوری نامزد دیگری را برای تشکیل دولت مامور می کند اما این بار قانون اساسی مشروط نکرده که نامزد جدید نخست وزیری از فراکسیون اکثریت باشد.

منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    30 1
    مقتدی صدر کودن و ابله
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 0
      مقتدی صدر یک فرد منسوب به طایفه ی شیعیان عراق است که البته در تهذیب نفس خود شکست خورده و تابع هواهای نفسانی خویش است. او یک آزمایشگاه تمام عیار نفس اماره است. ملبس بودن وی به لباس روحانیت و انتسابش به جریان صدر، در حالی که پدرش محمد صدر هم ... خدا رحمتش کند، به علاوه ی تفکر سطحی حاکم بر بخشی از شیعیان عراقی، باعث متمایز شدن او شده است. این در حالیست که او بیش از یک دهه است که صرفا گدایی توجه و گدایی ریاست می کند. متاسفانه یک جریان قوی داخلی ایران از او و نیز از عمار حکیم حمایت می کند.
  • TR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 4
    هرجا شیعه های تندرو باشه اونجا ارامش وعدالت نخواهد بود فقط جنگ ‌‌ و خونریزی خواهد بود
    • NL ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      6 0
      سر بریدن کودک عراقی با اسلحه اردوغان نژادپرست و پانترک فاشیست انجام شد که بدست داعش رسید‌
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 0
    مقتدا صدر همان العام علیف آینده است در غرب ایران.
  • رضا IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    6 0
    مقتدا صدر اگه زمان امام حسین هم بود پشت امام را خالی میکرد.
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 0
    مقتدا صدر میخواهد ازخاک عراق به ایران حمله شود ؟ دراین صورت او یک بی وفای سنگدل و فاقدکفایت است .
  • سید فروزان CH ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    انجه در ارجحیت باید قرار بگیرد آزاد سازی شمال عراق و پاکسازی آنجا است دولت پوشالی اقلیم و فامیل بارزانی از عراق اخراج ، یک کشور بک پرچم یک دولت
  • حکیم IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    قوانین عراق برای اجرای حکومت از مزخرفترین قوانین در جوامع بین المللی است... اگه قبیله ای اداره می شد !! سریعتر و راحتتر میتونستن به مردمشون خدمت کنن...
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    مقتدی صدردر جهت منافع امریکا وعربستان وامارات وضدمقاومت عمل میکندخداوندنابودش بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس