پارلمان عراق امروز برای ریاست‌جمهوری تصمیم می‌گیرد/حمایت ترکمان‌ها از کاندیدای ائتلاف نجات میهن

یکی از نمایندگان ترکمان پارلمان عراق از حمایت تعدادی از نمایندگان این تشکل از کاندیدای ائتلاف "نجات میهن" برای پست ریاست‌جمهوری عراق خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، لقمان الرشیدی، نماینده ترکمان پارلمان عراق اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان ترکمان که احتمالا پنج نفر هستند، تصمیم گرفته‌اند در جلسه امروز (شنبه) پارلمان در حمایت از ریبر احمد، کاندیداهای ائتلاف "نجات میهن" برای پست ریاست جمهوری رای دهند.

 قرار است در جلسه امروز پارلمان درباره پست ریاست جمهوری تصمیم‌گیری شود.

الرشیدی در ادامه گفت: نمایندگان ترکمان به ریبر احمد رای خواهند داد.

پارلمان عراق اواسط ماه جاری میلادی اسامی کاندیداهای پست ریاست جمهوری را اعلام کرد، در حال حاضر رقابت اصلی میان برهم صالح، رئیس جمهور فعلی عراق و کاندیدای اتحادیه میهنی کردستان و ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان عراق و کاندیدای حزب دموکراتیک کردستان است.

طبق قانون اساسی عراق سمت ریاست جمهوری در این کشور به احزاب کُرد تعلق داشته، نخست وزیر از میان کاندیداهای احزاب شیعه انتخاب شده و ریاست پارلمان نیز به احزاب اهل تسنن اختصاص دارد.

حزب دموکراتیک کردستان، فراکسیون صدر و ائتلاف حاکمیت ائتلاف "نجات میهن" را تشکیل داد.

حسن العذاری، رئیس فراکسیون صدر در پارلمان عراق در کنفرانس مطبوعاتی همراه با جمعی از نمایندگان ائتلاف اظهار کرد: کاندیدای ائتلاف نجات میهن، ریبر احمد بوده و جعفر الصدر، سفیر فعلی عراق در لندن کاندیدای ائتلاف برای سمت نخست وزیری است.

العذاری در ادامه گفت: ائتلاف نجات میهن به تلاش‌های خود برای تشکیل کابینه اکثریت و ملی ادامه می‌دهد و روند اصلاحات را تکمیل خواهد کرد.

نشست امروز پارلمان در حالی برگزار می‌شود که نگرانی در مورد به توافق نرسیدن همچنان وجود دارد، زیرا شماری از فراکسیون‌ها ازجمله «ائتلاف چهارچوب هماهنگی» و اتحادیه میهنی کردستان در اجلاس پیش ‌رو شرکت نخواهند کرد.

از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، با انتشار پیامی در توییتر، تشکیل فراکسیون اکثریت و اعلام اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری را به ملت عراق تبریک گفت و دستیابی به این پیشرفت سیاسی را دستاوردی بی‌نظیر و مهم خواند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس