نوبت به تامین اقلام اساسی ماه رمضان رسید

ستاد تنظیم بازار از ماه‌ها پیش تمهیداتی برای کنترل قیمت اقلام بازار شب عید و ماه رمضان در خصوص برنج، گوشت قرمز، مرغ و شکر و میوه اتخاذ کرده است.

به گزارش مشرق، بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ ۳۱ تا ۳۴ هزار تومان، گوشت گوسفندی ۱۸۰ هزار تا ۲۳۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۷۰ تا ۲۱۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان، برنج خارجی ۱۲ هزار تا ۳۲ هزار تومان، پرتقال ۱۱ هزار تا ۱۹ هزار تومان، سیب ۱۲ هزار تا ۳۰ هزار تومان، کیوی ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، موز ۲۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان، خیار ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان و نارنگی ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان است.

با اتخاذ سیاست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توزیع هوشمند کالا، واردات ۱۰ هزار تن گوشت گوسفندی و توزیع مرغ منجمد در کنار مرغ گرم جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر التهاب بازار تا پایان ماه رمضان نیست.

قیمت برنج تا پایان ماه رمضان تغییری ندارد

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: بازار اقلام اساسی در آرامش و رکود به سر می برد چرا که مردم با امید کاهش قیمت از خریدهای انبوه اجتناب می کنند.

به گفته وی، قیمت شکر از ابتدای سال چندبار دچار افزایش قیمت شد که اخیرا در ۱۳ بهمن نرخ شکر گران شد.  با قیمت گذاری دستوری، برنج با نرخ مصوب در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

براتعلی کل دفتر بازرگانی دولتی می گوید: همه ساله تنظیم بازار برای حفظ آرامش بازار در ایام پایانی سال تمهیداتی بکار می گیرد که امسال به سبب آغاز ماه رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز برنامه ویژه ای برای تنظیم بازار کالاهای اساسی اتخاذ شده است به طوریکه از ابتدای اسفند تا پایان‌ماه رمضان ۱۰۰ هزار تن برنج و ۱۰۰ هزار تن شکر با نرخ مصوی توزیع می شود.

این مقام مسئول قیمت مصوب هر کیلو برنج تایلندی را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان و ایرانی ۴۷ هزار تا ۷۷ هزار تومان در عمده فروشی اعلام کرد.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: با توجه به آنکه یک سوم نیاز کشور تولید و ۲ سوم وارد می شود؛ بنابراین نوسان قیمتی در ایام نوروز و ماه رمضان پیش بینی نمی شود.

سهمیه آرد نیمه اول فروردینِ نانوایی ها تامین شد

محمدحسن جلالی گفت: با توجه به تامین سهمیه آرد و خرید واحدهای نانوایی از ۲۳ اسفند، مشکلی برای تامین آرد ایام تعطیل وجود ندارد.

او می گوید: گندم نوع یک با نرخ ۶۶۵ و گندم نوع دوم ۹۰۰ تومانی به میزان کافی در اختیار کارخانجات آرد قرار گرفته است که برمبنای نوع گندم، آرد در اختیار واحدهای نانوایی قرار می گیرد و مشکلی از این حیث نداریم. بنابر سیاست دولت مبنی بر تثبیت قیمت کالا، هیچ گونه تغییری در قیمت آرد و نان کشور نداریم.

بنابر اعلام بازرگانی دولتی برای برخی استان ها همچون مشهد و خوزستان که کاروان راهیان نور در تعطیلات نوروز به آنجا می روند، سهمیه ویژه در نظر گرفتیم‌.

بازرگانی دولتی می گوید در برخی استان ها سهمیه آرد واحدهای نانوایی را بیش از ۱۰ روز در نظر گرفتیم.

بازار مرغ با ثبات است

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ را ۳۱ هزار تومان، ران مرغ ۳۱ هزار تومان، سینه ۶۰ هزار تومان و فیله مرغ را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد.

یوسف خانی گفت: با توجه به عرضه مناسب مرغ گرم و منجمد، افزایش قیمتی در بازار پیش بینی نمی شود.

بنابر اعلام‌ پشتیبانی امور دام روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تن مرغ گرم  توزیع می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است.

قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۸۰ هزار تومان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۵۷ تا ۱۶۲ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

به گفته وی، با توجه به بی رمقی بازار و توزیع مرغ و گوشت یارانه دار در سطح بازار توسط وزارت جهاد پیش بینی می شود که قیمت در این حد باقی بماند.

 ملکی می گوید: اگر وزارت جهاد و پشتیبانی امور دام به وعده هایش مبنی بر واردات و تزریق گوشت در بازار عمل کند، تا پایان ماه رمضان نوسانی در بازار رخ نمی دهد.

سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: با توجه به کمبود گوشت گوسفندی در مقطع ۳۰ روزه از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با واردات و ذخایر موجود در سردخانه بدنبال کنترل بازار هستیم.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با توجه به شرایط مساعد بازار مرغ و گرانی های اخیر گوشت قرمز، مردم تا حدودی از مصرف آن فاصله گرفتند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران قیمت هر کیلو گوشت منجمد گوسفندی را ۱۰۵ هزار تومان، لاشه گوسفندی ۱۱۶ هزار تومان، چرخ کرده ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

عرضه میوه دو برابر شد

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: بنابر تعهدات قبلی میزان عرضه را ۲ تا ۳ برابر افزایش دادیم که هم اکنون با اشباع بازار، مشکلی در عرضه وجود ندارد.

البته که در این میان نارضایتی‌هایی از کیفیت عرضه میوه و همچنین عرضه با قیمت‌های بیش از نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار نیز به گوش رسید از عرضه پرتقال ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شد.

اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی می گوید: نرخ میوه های تنظیم بازار شب عید حداقل ۵ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ مصوب خرده فروشی است.

دارایی نژاد قیمت کنونی هر کیلو سیب در میدان را ۷ هزار تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، موز ۲۶ هزار تا ۲۸ هزار تومان، خیار ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان و کیوی ۸ هزار تا ۲۳ هزار تومان اعلام کرد.

با واگذاری قانون انتزاع و وظایف تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی و اتخاذ سیاست های تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان انتظار می رود که با افزایش نظارت دستگاه های مسئول همانند سال های گذشته شاهد نابه سامانی و التهابات قیمت در بازار نباشیم که این موضوع سبد مایحتاج خانوار را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 0
    آفرین همیشه ازیکسال تا یکماه وتاخود(مراسمها،اعیاد واعزا و‌‌..)به پیش بازشان بروبد برای برنامه ریزی وتامین وذخیره مایحتاج مردم که چیزهای دیگر را در گیر نکند وجشن وعزارا به عزای بیشتر تبدیل نکند
  • علی GB ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    همه چی ارومه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس