کد خبر 1354362
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
دربی استقلال پرسپولیس

باوجود اینکه دربی ۹۸ در ظاهر برنده‌ای نداشت و امتیازات به صورت مساوی بین دو تیم تقسیم شد، اما تیمی که بیشتر از رقیب از این تساوی سود برد استقلال بود.

به گزارش مشرق، دربی شماره ۹۸ که می‌توان آن را آخرین دربی قرن هم دانست در حالی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ برگزار شد که سرخابی‌ها ارائه گر فوتبالی تهاجمی، زیبا و تماشاگر پسند بودند و این بازی بعد از نزدیک به دو سال با حضور تماشاگران برگزار شد. چاشنی این بازی شور و هیجان و البته قدری هم جنجال بود که در مجموع از این دیدار دربی جذابی ساخت که در نهایت هم هیچ‌یک از دو تیم برنده این بازی نشدند.

باوجود اینکه این بازی به ظاهر برنده‌ای نداشت و امتیازات به صورت مساوی تقسیم شد تا یک «یک-یک» دیگر به «یک-یک» های پر تعداد قبلی آنها اضافه شود، اما در مجموع باید گفت استقلال تیمی بود که بیشتر از پرسپولیس از این تساوی سود برد و برنده مخفی این دربی است.

حال اینکه چرا می‌توان استقلال را برنده مخفی و واقعی بازی دانست که به ظاهر برنده نداشت و نتیجه آن مساوی شد، دلایل متعددی دارد که می‌توان آنها را در زیر بر شمرد.

بازگشت به بازی

اولین اتفاق مثبت برای آبی پوشان بازگشت آنها به بازی بود. شاگردان مجیدی که در نیمه اول تیم برتر میدان بودند و دروازه آنها بر خلاف جریان بازی باز شد، در نیمه دوم فشار بر دروازه رقیب را افزایش داده و سرانجام در دقایق پایانی بازی موفق به گلزنی شدند.

بدیهی است در جریان دیدارهای مهم که حساسیت بالایی دارد تیمی که گل مساوی را دریافت کند و پیروزی را از دست بدهد مغموم باشد و در نقطه مقابل تیم حریف حس پیروزی و خوشحالی داشته باشد. یکی از دلایل کاملاً طبیعی خوشحالی آبی پوشان در پایان این دربی همین بود و قطعاً هر تیم دیگری هم در آن شرایط قرار داشت به همان حس می‌رسید.

حفظ فاصله با پرسپولیس

یکی از اصلی ترین مواردی که می‌توان با اشاره به آن استقلال را برنده این دیدار بدون برنده دانست، حفظ فاصله ۶ امتیازی با پرسپولیس در فاصله ۷ هفته به پایان رقابتهای لیگ برتر و فصل بیست و یکم است.

با توجه به بازی‌های نسبتاً کمی که تا پایان فصل باقی است، حفظ فاصله ۶ امتیاز با نزدیک ترین تعقیب کننده در صدر جدول با اینکه هیچ ضمانتی برای قهرمانی نیست، اما ضریب اطمینان را بالا می‌برد و حالا آبی پوشان با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانند دیدارهای باقی مانده شان در لیگ را دنبال کرده تا به هدف نهایی شان که قهرمانی است برسند.

جنجال گل محمدی، محرومیت یا استعفا

جنجالی که یحیی گل محمدی در کنار خط بعد از گل استقلال خلق کرد را می‌توان اتفاقی دانست که در ادامه مسابقات هم به سود استقلال است. گل محمدی بعد از این بازی استعفا داد و با اینکه گفته می‌شود این استعفا مورد قبول باشگاه قرار نگرفته، اما زمزمه‌هایی مبنی بر مذاکره گل محمدی با تیمی دیگر و درویش با آلترناتیوهای یحیی به گوش می‌رسید. هرچند این موضوع خیلی زود با موضعگیری مدیرعامل پرسپولیس خاتمه یافت.

حتی اگر گل محمدی راضی به بازگشت به پرسپولیس شود و حداقل تا پایان فصل هدایت این تیم را بر عهده داشته باشد، حداقل یک بازی را به دلیل دریافت کارت قرمز در دربی (مقابل هوادار) از دست می‌دهد و احتمال اینکه او با محرومیت از حضور در چند بازی هم مواجه شود وجود دارد که این هم کار تیم پرسپولیس که نزدیکترین رقیب استقلال (احتمالاً تنها رقیب) برای قهرمانی است را دشوار تر کرده تا باز هم آبی پوشان از اتفاقات این بازی بهره بیشتری ببرند.

گلزنی مهاجم تحت فشار

یکی دیگر از عواملی که در این دربی اتفاق افتاد و می‌توان آن را برای استقلالی‌ها اتفاق خوبی دانست، گلزنی رودی ژستد بود. این مهاجم باتجربه که به دلیل کم گل زدن از سوی برخی منتقدان تحت فشار قرار گرفته بود، در بزرگ‌ترین و حساس‌ترین بازی سال حساس‌ترین و مهم‌ترین گل را زد تا خودش و مجیدی را از فشار خارج کند.

حالا و از اینجا به بعد ژستد نه تنها تحت فشار منتقدانش نخواهد بود، بلکه با محبوبیت وافری که به دست آورده تحت حمایت بی چون و چرای هواداران قرار دارد تا با آرامش و اعتماد به نفس بالاتری لیگ را ادامه دهد. این سومین گلی بود که رودی ژستد در این فصل برای استقلال به ثمر رساند؛ با این توضیح که یکی از این ۳ گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

استراتژی لیگ

و اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص دربی می‌توان اشاره کرد این است که استقلال این بازی را در واقع برد، چون در استراتژی لیگ برای آبی پوشان مساوی هم حکم پیروزی را داشت.

در این خصوص قبلاً هم اشاره کردیم که خلاصه آن می‌شود آبی پوشان با این تساوی نه تنها فاصله نسبتاً امن خود را با پرسپولیس حفظ کردند، بلکه بدون تلفات به دیدارهای بعدی خود رسیدند و این در حالی است که پرسپولیس حداقل سرمربی‌اش را در دیداری مهم برابر تیمی سخت‌کوش که از تیم‌های خوب نیم فصل دوم است در اختیار ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    12 12
    برنده، لابی کثیف کیسه گشاد تهران و آسیاست در وزارت ورزش و فدراسیون چن ساله به هر دری میزنن یه جام به کیسه اهدا کنن همه جوره داره حمایت میشه با بیشترین و بهترین تعداد بازیکنان خارجی و ... 2 تا جام حذفی رو دو دستی تقدیمش کردن ، عرضه نداشت بگیره تعطیلش کنید جام ها رو بدین به کیسه
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      5 5
      باشه تاثیر گذار بود بیا پایین
    • صالح IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      3 0
      بابا مسعودتون کجاست؟
    • پرسپولیسی IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 1
      حرفای مفت و بی حسابی که این کیسه ها پنج سال تکرار کردن و شما تکرار نکنید.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    13 1
    در عوض لنگ حکومتی همه چیز را باهم باخت فوتبال_ اخلاق _ کمیته داوران _ سازمان لیگ و وابستگی ها در جعل و فساد _ ولی در هوچیگری قهرمان لیگ میشه
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 2
      تحلیل جانبدارانه
  • اکبر IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    8 1
    لنگی
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    4 0
    یحیی اگر دانا بود همزمان با مسعود سلطانی فر باید میرفت تا بی کفایتی جام آوردن هایش فاش نشود.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 3
    مرگ بر کیسه
  • پرس پ و ل ی س ق هرما ن IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 1
    هنوز در جام حذفی رقیب هستیم و امید داربم . ما امسال حداقل یه جام میگیریم . یا جام باشگاههای آسیا یار... خدا لعنت کند بابا مسعود و دایی جهرمی که یه ستاره دیگه به ما نداد و ستاره های ما برابر نشدند ...
  • سعید IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    3 0
    بازی استقلال و پرسپولیس همیشه جنجالی بوده همش به خاطر وحشی بازی های مربی و بازیکنان پرسپولیس است اعتراض می کنند .
  • ع‌ IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 1
    مگر‌قرار‌بود‌پرسپولیس برنده بشه برنامه ریزی‌با‌این‌داور‌باید‌همین‌میشد‌ا‌ر‌استقلال‌میباخت‌مقصر‌پرسپولیس‌میشد
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 2
    یه روزی کیسه هم پاره میشه!
  • امیر IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 0
    یک مسله مهم که فراموش کردید استقلال در واقعه ۷ امتیاز جلو افتاده چون در صورت تساوی امتیاز در پایان فصل چون در زمین پرسپولیس یک بریک شده قهرمان استقلال است
  • رمضانی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 0
    درایت و آرامش مجیدی بعد از دریافت گل ، بی تدبیری و سر درگمی یحیی پس از جلو افتادن از مجیدی مشخصه ی بارز دربی 98 بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس