کد خبر 1353752
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
غریب‌آبادی نمایه

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد که هیچ کس اجازه ندارد به خاطر مذاکرات هسته ای، روند پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی را متوقف کند.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در گفت‌وگو با خبرفوری در پاسخ به این سؤال که پرونده شهادت حاج قاسم در چه مرحله ای است؟ گفت: در پرونده شهید سلیمانی دستگاه قضایی دیگر کار خودش را به اتمام رسانده است. البته پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی ابعاد مختلف دارد یعنی باید هم در عراق این پرونده مورد رسیدگی کیفری قرار بگیرد هم اتباع کشورهای دیگری به جز آمریکا درگیر هستند که باید اطلاعات راجع به آن افراد و مظنونین تکمیل بشود و اگر شد در محاکم آن کشورها و یا باز در محاکم ما و عراق محاکمه بشوند چون الان تمرکز بر اتباع آمریکایی هست و هم امکان پیگیری در محاکم بین‌المللی مثل دیوان بین‌المللی دادگستری است از طریق کنوانسیون ۱۹۷۳.

بیشتر بخوانید:

ترور سردار سلیمانی ضربه مهلکی به مبارزه با تروریسم وارد کرد

غریب‌آبادی افزود: آن چیزی که مربوط به دستگاه قضایی است الان ما آن کمیته مشترک تحقیق بین ایران و عراق شکل گرفته و کارهایش هم تمام شده و  جلسه برگزار شده و درواقع چندین بیانیه هم صادر شده اسنادی هم بین دو طرف رد و بدل شده و الان دیگر آن آخرین اسنادی که کمتر از حدود یک ماه قبل بود، هیات ما در عراق بود بیش از ۱۰۰۰ صفحه سند ما مجددا از عراقی‌ها گرفتیم. اینها مشغول ترجمه است و باید به مدارک پشتیبان کیفرخواست اضافه بشود. به محض اینکه این مدارک و انشالله کار ترجمه‌اش تمام بشود این کیفرخواست ما آماده است و از دادسرا به دادگستری تهران برای رسیدگی می‌رود. همزمان با دولت و از طریق وزارت خارجه هم کار می‌کنیم که آنها هم انشاءالله تسریع بکنند در فرآیند رسیدگی از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم داریم پیگیری می‌کنیم که آن بحث استفاده از ابزارها و فرصت‌های بین‌المللی هم داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه قرار نیست وقفه‌ای در این روند ایجاد شود توضیح داد: تاخیرهایی متاسفانه در این زمینه در زمینه پرونده شهید سلیمانی بود ولی الان خدمت شما عرض می‌کنم که حداقل برای دستگاه قضا این اولویت یک ما است که هم در محکمه خودمان این کار محاکمه را سریع شروع کنیم بدون اغماض و هر کسی که دخیل بوده و در هر سطحی که دخیل بوده این رسیدگی خواهد شد و همچنین در عراق و محاکم دیگر. حالا پرونده‌های دیگر تروریستی را ما داریم. الان منافقین که یک موضوع بسیار مهم است. این به نظر من باید در دستور کار قرار بگیرد نه‌تنها در محاکم ما بلکه در محاکم کشورهای دیگر. مثل سوریه و عراق که آنها آنجا جنایت کردند و حتی در کشورهای اروپایی. این را هم خدمتتان بگویم که متاسفانه کشورهای اروپایی و دستگاه‌ قضایی‌شان هم ضرورتا در بحث رسیدگی به چنین پرونده‌هایی همکاری نمی‌کنند و یک رهیافت سیاسی اتخاذ می‌کنند اما همین هم نباید مانع از این بشود که ما پرونده‌هایی را نزد محاکم قضایی آنها مطرح نکنیم. باید این دوگانگی و رهیافت دوگانه‌شان را باید به رخشان بکشیم که درواقع چگونه است که شما ادعای مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها را دارید ولی دارید از اینها میزبانی می‌کنید؟ باید یک شدتی و در واقع سرعتی به اقدامات خودمان علیه پرونده‌های تروریستی بدهیم.

وی افزود: ما الان یک طرح جامع را در نظام قضایی تهیه کردیم. اولین جلسه‌اش را با مسئولان قضایی ذی‌ربط در تهران داشتیم. من برداشتم این است که انشالله ما بتوانیم تا فروردین و اردیبهشت در رسیدگی نه‌تنها به پرونده‌های تروریستی بلکه حتی در حوزه تحریم کار را پیش ببریم. خب تحریم هم ما می‌توانیم مورد رسیدگی قضایی قرار بدهیم هم در داخل و هم در خارج از کشور هم مکانیزم‌های بین‌المللی که برخی مواردش استفاده شده است نزد آی‌سی‌جی. اینها را انشالله بتوانیم که ابعاد قضایی‌اش را پررنگ‌تر بکنیم. ضمن اینکه تمام مسئولیت باز به‌عهده ستاد حقوق بشر و در نظام قضایی نیست. هر دستگاهی و دولت و وزارت خارجه درواقع وظایف خودشان را دارند ولی داریم یک هم‌افزایی ایجاد می‌کنیم که بتوانیم این ظرفیت‌ها را هرچند دیر شده اما فعالش بکنیم.

غریب‌آبادی در پاسخ به این سؤال که آیا این پرونده‌ها احیانا موضوع مذاکراتی که حالا در سطح سیاسی دارد انجام می‌شود، قرار نمی‌گیرد تأکید کرد: به هیچ وجه یعنی کسی این اختیار را ندارد و حتی این دستور را ندارد که بخواهد درواقع تعهدی بدهد که چنین پرونده‌هایی را ما رسیدگی نکنیم. به صراحت آن چیزی که در واقع همه مسئولین ذی‌ربط ما در هر جایی دوجانبه چندجانبه گفتند، انتقال و اعتراض جدی به رویکردهای درواقع تروریسم‌محور کشورهای اروپایی هست و اینکه دارند از این گروهک‌ها حمایت می‌کنند و اینکه مسئولند و باید پاسخگو باشند. در همین سفری که من حدود دو هفته قبل به ژنو داشتم در بخش عالی‌رتبه اجلاس شورای حقوق بشر صحبت کردم بخشی از سخنرانی‌ام را در واقع به بحث گروهک‌های تروریستی و جنایت‌هایی که در حق ملت ایران کردند، اختصاص دادم و حتی طوماری که ۱۲ هزار نفر از مردم و همچنین بخشی از خانواده‌های قربانیان منافقین امضا کرده بودند، به کمیسر عالی حقوق بشر دادم. در واقع ۱۲ هزار نفر شکایت کردند به کمیسر عالی حقوق بشر علیه گروهک تروریستی منافقین و اعضای آن به خاطر جنایتی که در حق مردم ایران انجام دادند. این در دستور کار جدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس