کد خبر 1351693
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
سالیوان

مقام‌های آمریکایی از مذکرات سطح بالا با چین در ایتالیا با محوریت بحران اوکراین خبر دادند.

به گزارش مشرق، مقام‌های آمریکایی عصر یکشنبه به وقت تهران اظهار داشتند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید فردا دوشنبه برای گفت‌وگوهای سطح بالا با «یانگ جیچی» مقام ارشد سیاست خارجی دولت چین به شهر «رم» سفر خواهد کرد و در زمینه بحران اوکراین با این مقام ارشد پکن گفت‌وگو می‌کند.

به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» کاخ سفید اعلام کرد سالیوان به همراه هیاتی متشکل از مقامات شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه برای دیداری با یانگ جیچی عازم ایتالیا خواهد شد.

یکی از مقام‌های آگاه آمریکایی در این زمینه گفت: «این نشست در چارچوب جنگ روسیه علیه اوکراین و از آنجایی که چین برای پیشبرد دیدگاه خود از نظم جهانی با روسیه همسو شده است، برگزار می‌شود.»

این مقام آمریکایی گفت: «جنگ در اوکراین قطعا موضوع مهمی برای گفت‌وگو خواهد بود. برای مقامات جمهوری خلق چین مهم است که مستقیماً از مشاور امنیت ملی ایالات متحده سخنانی در این زمینه بشنوند.»

این نشست در حالی برگزار می‌شود که پکن و واشنگتن بر سر طیف وسیعی از موضوعات با هم اختلاف دارند. در طول سال گذشته، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سیاست‌هایی را اجرا کرده که مواضع سخت‌گیرانه‌ای را که سلف او، «دونالد ترامپ» اتخاذ کرده بود، حفظ کرده است.

سفارت چین در رم اعلام کرده که هیچ اطلاعاتی برای ارائهدر مورد نشست رم ندارد. سالیوان همچنین با «لوئیجی ماتیولو» مشاور ارشد «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا، به عنوان بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای هماهنگ کردن یک پاسخ بین‌المللی قوی و متحد به روسیه ملاقات خواهد کرد.

مقام‌های ارشد پکن از زمان تشدید تنش‌های آمریکا و متحدانش با روسیه بر سر اوکراین، بارها خواستار گفت‌وگو به منظور توقف درگیری‌ها شده و همزمان با تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه مخالفت کرده است.

بر همین اساس، «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اخیرا مخالفت پکن با اعمال تحریم‌ها را یک بار دیگر اعلام کرد و خواستار گفت‌وگو به منظور پایان دادن به بحران اوکراین شد. وی البته هشدار داد، پکن با اقدام واشنگتن برای اعمال تحریم علیه چین به بهانه مقابله با روسیه، پاسخ قاطع خواهد داد.

*در صورت حمله روسیه به قلمروی ناتو، ائتلاف پاسخ می‌دهد

این در حالی است که جیک سالیوان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی بی اس نیوز» اظهار داشت، اگر روسیه در قلمرو ناتو تیراندازی کند، بند پنجم اساسنامه ناتو را فعال می‌کند و نیروی کامل ناتو را به آن پاسخ می‌دهد. روسیه در صورت حمله شیمیایی به اوکراین، بهای سنگین خواهد پرداخت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس