کد خبر 1358382
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
بحران اوکراین از زاویه دیگر/ جهان بر مدار سابق نمی چرخد

می توان اقدام نظامی روسیه در اوکراین و واکنش خاص چین به آن را پیش درآمد ایجاد یک جهان چندقطبی تلقی کرد که از هم اکنون نظم خاص خود را بر دنیای غرب که به یک جانبه گرایی خو گرفته، دیکته می کند.

به گزارش مشرق، «جهان در حال تغییر است و باید در همه جا از جمله در واشنگتن، برای مواجهه با این حقیقت آماده باشیم»؛ این اظهارنظری است که «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، دیروز در واکنش به توئیتی بیان کرد که محتوای آن از این قرار بود: به نظر می‌رسد که در مقایسه با چین، نفوذ واشنگتن در آمریکای لاتین رو به کاستی گذاشته. تجارت پکن با ۲۰ کشور از مجموع ۳۱ کشور مستقر در این منطقه، در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده و این مایه نگرانی آمریکا است.

اولیانوف در اظهارنظری دیگر، لحن «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا را هم که در نشست مجازی با سران چین، «بایدها» و «نبایدهایی» را برای پکن ترسیم کرده بود، زیر سوال برد و گفت: چرا این خانم گمان می‌کند که می‌تواند به یک قدرت بزرگ دیکته کند که چه کار باید بکند؟

در لحن دیپلمات روس که از لزوم به رسمیت شناختن جایگاه چین در عرصه بین الملل سخن می‌گوید، همان بی پروایی نهفته است که این روزها در لحن دیپلمات‌هایی چینی می‌بینیم که به موضع گیری در قبال بحران اوکراین می‌پردازند.

چین همچنان به «اصل بی طرفی» در قبال بحران‌های جهانی پایبند است اما دیگر به مانند گذشته، در رعایت این «بی طرفی»، لحنی محتاط و به دور از مخاطره را در پیش نمی‌گیرد برای مثال، اظهارنظر دو روز پیش «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین که ناتو را به نمایندگی از ایالات متحده، آغازگر بحران اوکراین تلقی کرد و گفت: پیمان آتلانتیک شمالی باید همزمان با فروپاشی شوروی سابق، به تاریخ می‌پیوست.

اگر واکنش‌ها به ادعای ۲۰۱۹ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره «مرگ مغزی» ناتو را به یاد داشته باشید، به خوبی درک خواهید کرد که تقاضا برای «ریشه کن کردن ناتو» از سوی چین، چه ضربه سنگینی برای غرب تلقی می‌شود و باید آن را به منزله نوعی تقابل دیپلماتیک پیش از آغاز رویارویی واقعی در میدان نبردی تلقی کرد که به احتمال زیاد «ایندوپاسیفیک» خواهد بود.

البته چین همچنان به «اصل بی طرفی» در قبال بحران‌های جهانی پایبند است اما دیگر به مانند گذشته، در رعایت این «بی طرفی»، لحنی محتاط و به دور از مخاطره را در پیش نمی‌گیرد. تاکید پکن بر لزوم احترام به دغدغه‌های امنیتی مسکو، اصرار به اینکه تجارت با روسیه را به روال معمول ادامه می‌دهد، انتقاد از ناکارآمدی تحریم‌های یک جانبه غرب و در نهایت، تاکید به اینکه آماده است تا رابطه با روسیه را به سطحی بالاتر ارتقا دهد- همه و همه سیگنال‌هایی است که نشان می‌دهد پکن-مسکو وارد مرحله جدیدی از اتحاد شده اند که اروپا و آمریکا باید از آن بیمناک باشند.

به عنوان شاهدی بر این ادعا، شاید هیچ جمله‌ای به اندازه اظهارات «وانگ ئی» وزیر خارجه چین کارساز نباشد که در دیداری که در حاشیه نشست اخیر با موضوع تحولات افغانستان داشت، خطاب به «سرگئی لاوروف» همتای چینی گفت: «روابط دو کشور در برابر آزمون‌های جدید ناشی از شرایط متغیر بین‌المللی دوام آورده است».

چین و روسیه به تبلور یافتن گرایشی جدید اشاره می‌کنند که توزیع مجدد توازن قوا در سطح جهانی را اقتضا می‌کند

مشابه این جمله را در موقعیتی کاملاً متفاوت در پیام یک ماه پیش «شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین خطاب به «کیم جونگ اون» شاهد بودیم که طی آن بر «اهمیت همکاری میان پکن و پیونگ یانگ در شرایط جدید» تاکید کرد اما درباره ماهیت شرایط جدید چیزی نگفت.

شاید جملات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خطاب به همتای چینی، تا حدی به رمزگشایی از این «شرایط جدید» کمک کند، مبنی بر اینکه: «در حال عبور از سطحی بسیار جدی در تاریخ روابط بین‌الملل هستیم. معتقدم که در نتیجه آن، وضعیت بین‌الملل به‌طور چشمگیری شفاف‌تر خواهد شد و ما در کنار شما و دیگر ملت‌های هم‌فکر خود به سمت نظم جهانی چند قطبی، عادلانه و دموکراتیک حرکت می‌کنیم».

در واقع، چین و روسیه به تبلور یافتن گرایشی جدید اشاره می‌کنند که توزیع مجدد توازن قوا در سطح جهانی را اقتضا می‌کند. در مواجهه با هژمونی ایالات متحده، چین و روسیه خود را به عنوان کشورهایی معرفی می‌کنند که توانایی حفاظت از منافع اصلی و حاکمیت خود را دارند حال آنکه به تدریج پس از جنگ سرد، یک مدل توسعه مناسب با شرایط ملی شأن پیدا کرده اند و همین مسئله این دو کشور را وادار می‌کند تا بیشتر در مورد یک نظم جهانی کثرت گرایانه صحبت کنند.

شاید بتوان اقدام نظامی روسیه در اوکراین و واکنش خاص چین به آن را پیش درآمد ایجاد یک جهان چندقطبی تلقی کرد که از هم اکنون نظم خاص خود را بر دنیای غرب که به یک جانبه گرایی خو گرفته است، دیکته می‌کند. همینکه آمریکا در نخستین اقدام برای تنظیم بازار انرژی، دست به دامن ونزوئلا به عنوان کشوری شد که مدت‌ها تحت تحریم‌های کمرشکن واشنگتن بوده است، نشان می‌دهد که در این نظام جدید تعریف کشورهای «قوی» و «ضعیف» دستخوش تغییر شده است.

همزمان، بازگشت ارزش پول ملی روسیه به جایگاه سابق که تا حد زیادی ناشی از تصمیم مسکو برای تجارت با روبل است، نشان می‌دهد که همزمان با جنگ اوکراین، پروژه به چالش کشیدن هژمونی دلار با سرعت در حال پیگیری است و جالب آنکه علاوه بر کشورهایی نظیر ایران که سال‌ها در حلقه تحریم‌های آمریکا گرفتار بودند، هند به عنوان یکی از قدرت‌های آسیای جنوبی که روابط دوستانه‌ای با واشنگتن دارد، از ادامه تجارت با روسیه بر مبنای روبل استقبال می‌کند و این نشانه‌ای دیگر از تمایل سایر کشورها به سهم خواهی از جهانی که دیگر تک قطبی نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی داعشی و جبهه النصره استفاده کند با کلت کمری فقط شکست درو خواهند کرد
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    روسیه باید استان سومی و میکولایف و اودسا را نیز تصرف نماید بعدمساله فدرال کردن اوکراین را مطرح نماید
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 17 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    پوتین اصلا به مناطق اوکراینی نشین حمله نکرده بلکه هدف وی مناطق فرهنگی روس زبان است و مثل دونباس دنبال افزایش حس قومیت گرایی در سایر استان های اوکراین در میان روس زبان هاست حتی ناتو در اوکراین غافلگیر شده است گذشت زمان این روباه روس را بیشتر می شناساند
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به سه بخش غربی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    روسیه قطعا از کیف عقب می نشیند چون شرق و جنوب اوکراین را جدا کرد کیف هم قبول کرد پس مذاکرات بزودی به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهد کرد البته بعد ماریوپول میکولایف و اودسا کمی کار دارد یعنی یک سرویس کوچولو لازم دارد
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    نحوه ازادسازی اوکراین از دست نئونازی ها همان نحوه ازادسازی گروگان ها در مدرسه روسلان استیای شمالی و همچنین ازادسازی گروگان ها ی سینمای مسکو از دست چچن هاست همیشه تروریستها مردم عادی را به گروگان می گیرند راه ازادی مردم عادی کشتن جز کشتن بخشی از این مردم عادی نیست که سکوت هم کرده اند
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    افرادی که دور و بر پوتین هستند نمی گذارند او از روش ازادسازی دانش آموزان مدرسه روسلان استیای شمالی استفاده کند همیشه در جنگ از مردم عادی نیز می میرند تروریست های اوکراین در شهرها مخفی شده و از مردم عادی بعنوان سپر انسانی استفاده می کند مردمی که خودشان روس هستند
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    عقب نشینی روسیه از کیف و تحمل خسارات زیاد در این شهر فقط و فقط یک علت داشت نفوذ امریکا وانگلیس در راس تصمیم گیری ارتش روسیه اگر اینطور نیست بجای اینکه کیف را که بیشترش اوکراینی هستند میدان جنگ کنند پوتین را وادار کردند مناطق روس تبار جنوب این کشور را تبدیل به میدان جنگ کنند وگرنه با بمباران فرشی و موشک باران گراد هر شهری حتی کیف دو ساعته تسلیم می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس