کد خبر 1350399
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
مقامات آمریکا با یک پیشنهاد امنیتی به ونزوئلا سفر کردند

واشنگتن با تشدید بحران اوکراین، تلاش خود را به کار بست تا با استفاده از اهرم نفت، دولت ونزوئلا را با خود همراه کند، اما با دست رد کاراکاس روبه رو شد.

به گزارش مشرق، در سایه بحران اوکراین، ایالات متحده آمریکا تلاش دارد تا نظام حاکم در ونزوئلا را به افزایش تولید نفت و تقویت صفوف کشورهای مخالف روسیه، ترغیب کند، اما «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا با ایستادن در کنار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و متحد سنتی خود، موضع خود را اتخاذ کرده و بین تجارت نفت و مواضع سیاسی تفاوت قائل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آیا آمریکا این الگوی رفتاری را در قبال روسیه هم تکرار خواهد کرد؟

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «ونزوئلا و کشورهای آمریکایی دیگر از سیاست واشنگتن در قبال کاراکاس غافلگیر شدند. به محض شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، مقامات آمریکایی از کاخ سفید و وزارت امور خارجه اقدام به دیدار با مقامات این کشور کردند. روزنامه‌های ونزوئلا گزارش دادند که آمریکایی‌ها این رویکرد را با تفاوت در چشم‌انداز دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا با دولت سابق  جمهوری خواه به ریاست دونالد ترامپ، که ونزوئلا را به جنگ تهدید کرده بود و به دنبال کنار گذاشتن مادورو سوسیالیست از قدرت بود، توجیه می‌کنند».

بیشتر بخوانید:

وقتی آمریکا نماینده می‌فرسته دستبوس مادورو

در ادامه این یادداشت آمده است: «ونزوئلا می خواهد سهم خود از نفت را در بازار ایالات متحده به دست آورد، زیرا آن، بازار اصلی قبل از تحریم‌های اعمالی بود که ونزوئلا سال ها بدون درگیر شدن در سیاست خصمانه علیه روسیه در آن حضور داشت. شرکت های آمریکایی پس از تحریم نفت ونزوئلا، واردات خود از نفت روسیه را افزایش داده بودند. اکنون ونزوئلا تاکید می‌کند که افزایش سهمیه نفت این کشور با هماهنگی اوپک و بدون تسلیم شدن در برابر خواسته های ایالات متحده انجام خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

آمریکا دست به دامان نفت ونزوئلا شد

نویسنده در ادامه نوشت: ونزوئلا علیرغم تماس با دولت آمریکا، هرگونه تردید در مورد مواضع خود در قبال عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را برطرف می‌کند از طریق بیانیه‌ها، نشست‌ها موضع خود را به صراحت اعلام می‌کند. رئیس جمهور نیکلاس مادورو نیز بر حق روسیه در دفاع از امنیت خود در برابر گسترش ناتو اعلام کرد و در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین بر این موضع خود تاکید کرد.

در بیانیه کرملین آمده است: «نیکلاس مادورو حمایت قاطع خود را از اقدامات بزرگ روسیه ابراز کرد، فعالیت‌های بی ثبات کننده ایالات متحده و ناتو را محکوم کرد و بر اهمیت مبارزه با کمپین دروغ و فریب [افکار عمومی] که توسط کشورهای غربی راه اندازی شده است، تاکید کرد».

در همین راستا، ونزوئلا به مواضع خود در حمایت از مسکو ادامه داد و نماینده این کشور در شورای حقوق بشر در ژنو، اخیرا اقدامات تنبیهی علیه روسیه را محکوم کرد. ونزوئلا همچنین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه محکومیت روسیه رای ممتنع داد. این کشور هماهنگ با سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین از جمله کوبا، نیکاراگوئه، سالوادور و بولیوی از عملیات نظامی روسیه حمایت کرد.

در بخش پایانی این یادداشت با اشاره به تاکید کاراکاس بر حمایت همه‌جانبه سیاسی از مسکو در جریان بحران اوکراین آمده است: زمانی که روسیه تهدید کرد که نیروهای مسلح خود را در آمریکای لاتین و کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا مستقر خواهد کرد، کاراکاس مخالفتی از خود نشان نداد. ونزوئلا طی سه سال گذشته هواپیماهای بمب افکن و کشتی‌های جنگی روسی را دریافت کرده است که این امر اعتراض واشنگتن را برانگیخته است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 8
    اوکراین بدون تقویت ارتشش به موشک های دوش پرتاب ضدهوایی و ضدزره نباید وارد این جنگ می شد اماده ساختن ارتش ظرف شش ماه امکان پذیر نیست اینو همه کارشناسان نظامی می دانند نتیجه این جنگ از قبل مشخص بود ولی اوکرای ناستقلال خودش را در نتیجه ندانم کاری مشتی افراد هوچی گرا و هیجان زده از دست داد
    • عصا IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      10 1
      قبلش باید با تو هماهنگی میکردن دیگه دیر شد حیف شد مغز تو رو در کنار خودشون نداشتن
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    13 4
    روسیه باید رودخانه تریور را دور زده و شهر ژیتومیر در غرب کیف و بوریس پیل در شرق کیف را تصرف و اینچنین کیف را محاصره نمایند تا راه برای محاصره کامل و سقوط شهر کیف فراهم شود
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 5
    بابا پلها تخریب نمی شد روسیه در مرز لهستان و مجارستان بود چطور ظرف دو روز 80 کیلومتر پیشروی کرد الان در 5 روز بدون تلفات دادن یک کیلومتر پیشروی نداشته خوب معلومه مقاومتی در اوکراین نیست تخریب پلها است بزودی تعمیر می شوند
    • حاجی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      3 19
      چقدر کارشناس مجانی داره کشور ما پوتین پرستی و بایدن پرستی کاری مذموم هست
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 1
      به نظر می رسد چون در غرب اوکراین روس تبارها کمتر هستند ممکن است ارتش روسیه گرفتار پارتیزان ها و جنگ شهری بشود ولی در شرق خود مردم به روسیه خوش آمد می گویند و پیاده نظامش هستند.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    11 8
    چطور زمانی که آمریکا ونزوئلا را تحریم کرد روسیه سریع جایش را پر کرد؟
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    17 6
    دم ونزوئلا گرم، بنزین گالنی ده بیست دلار در انتظارتونه گاوچرونا!!! خخخخخخ
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 2
    معلوم نیست دوستی آمریکا واقعی باشد و ممکن است فقط هدف محروم کردن ونزوئلا از روابط با روسیه باشد و بعد هم با شرط های پشت سر هم و غیرممکن ونزوئلا از صادرات نفت هم محروم بماند.
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 0
      تازه معلوم نیست؟؟! خیلی هم معلومه که یانکی جماعت دوست هیچکس نیست و اصلا رو دیوار شون نباید یادگاری نوشت!!
    • علیرضا IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 0
      افرین . دقیقا
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 2
    آمریکا چه نیازی به گفتگو و مذاکره با ونزوئلا دارد. خودش تحریم ها را علیه ونزوئلا وضع کرده. خودش هم تواند تحریم‌ها را لغو کند. ونزوئلا که تحریمی علیه آمریکا وضع نکرده که بخواهد با گفتگو چیزی را تغییر دهد مگر این که با گفتگوهای بی حاصل بخواهد امتیازی از ونزوئلا بگیرد و روابط حسنه با روسیه را خراب کند.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    10 0
    ونزوئلا بسیار باهوش بود که فهمید فقط با اتحاد میتوان امپریالیسم را شکست داد این میراث چاوز بود که در صورت خیانت به متحدان شکست حتمی است.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 1
    مادورو مانند روحانی و زنگنه و جهانگیری ساده لوح نیست. وقتی مرتب در بوق و کرنا می کردند که میخواهند جای گاز روسیه در اروپا را بگیرند در حالی که نه پتروشیمی به حد کافی داشتند نه خط لوله و بعدا در قطعی برق و گاز مشخص شد حتی به اندازه مصرف خود کشور هم ندارند و ۴ سال طول می کشد زیرساختش آماده شود. در رویای وارد کردن ایران به باشگاه غرب موجب دشمنی بیهوده شرق هم شدند تا جایی که بعدا با خیانت غرب به روحانی شرق هم نخواست آن طور که باید و شاید به روحانی کمک کند. در واقع روحانی خبرهای خوب احتمالی چند سال بعد را جلو جلو در رسانه‌ها در بوق و کرنا می کرد ولی مادورو واقع بین هست.
  • سیدمرتضی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    امریکا امروز نفت میخره بعد افزایش تولید عربستان امارات و کویت دباره اونو تحریم میکنه سود کوتاه مدتداصلا خوب نیست مثل قبل برجام و بعد برجام ما تا اومدیم تجارت عادی انجام بدیم همون موقع امریکا از برجام خارج شد، عراق۱۰سال اشغال شد بعد۱۰سال تحریمهای امریکا برداشته شدن یعنی امریکا کشورو هم اشغال کنه حاضر نیست تحریم رو برداره تنها راه ما اینه مه بینیشو به خاک بمالیم
  • سید IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 20
    جاسوسان پوتین در ونزوئلا هم فعال شدند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 13
    پوتین تا الان ۱۲۰۰ غیرنظامی رو توی ماریوپول به قتل رسونده .آخه نوچه های روسیه از کدوم حق دفاع صحبت می کنن. قتل عام فجیع مردم بی گناه یک کشور ناتوان چه نسبتی با حق دفاع دارد!؟
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      6 1
      سازمان ملل اعلام کرده از ابتدای جنگ اوکراین ۴۰۰ غیر نظامی به قتل رسیدند از دو طرف
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      2 1
      خب تسلیم بشن و تمام برا چی مقاومت میکنند ؟ اگر مقاومت میکنند و کشته راه ناتو میشوند ما باید غصه بخوریم ؟
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      1 1
      بچه غرب گدا، عده ای انقدر خود فروخته هستند که باور نمی‌کنند که ایران مستقل است.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 13
    زنده باد زلنسکی شیردل مرگ بر حرامی ها
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      7 1
      فقط یه خر مغز به زلنسکی می گه شیر دل
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      5 0
      به جای شعر بافی یه توک پا میرفتی براش یه تیر در میکردی بدبخت دو هفته داره داد کمک خواهی سرمیده هیچکی به دادش نرسیده
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      1 0
      جمعیت کثیری از اروپا حرامی شدند با برنامه ریزی صهیونیست، ناخواسته داری به غرب فحش میده. خخخخ
  • رضا IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 1
    دیگه به خواست خدا دوره غرب پرستا تموم شده..این کمدین ههم روزای آخرشه.دلتو خوش نکن.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    آفرین مادورو
  • US ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    0 4
    (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.-___ اللهم العجل لولیک الفرج
  • کامران IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 0
    آفرین بر مادورو.حکومت آمریکا انواع روشهای موجود برای فروپاشی ونزوئلا را در پیش گرفته است.اکنون که بر اثر زیاده خواهی غربیها تحریمهای مختلف را علیه روسیه وضع کرده اند میخواهد با رابطه با ونزوئلا قیمت نفت را پایین بیاورد و پس از رفع این مشکلش حکومت ونزوئلا را سرنگون کند.
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 0
    خیلی امریکا باید وقیح باشه مثل که یه زمانی تلاش کند برای ترور مادورو و حالا بیاد درخواست کمک ازش بکند !! / واقعا آمریکا رذل و پست است و خوشحالیم که ی مادورو اینرو فهمیده و دست رد به سینه ام یکا زده
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 2
    مادورو هم یک احمق است . مردمش رو به فلاکت و بیچارگی دچار کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس