کد خبر 1350235
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
بازاری که طی 4 سال 20 بار در آتش سوخت/ سرانجام بازار گل محلاتی تهران چه می‌شود؟

در گزارش امروز با ۱۰ گیاه خانگی آشنا می‌شوید که بازار را قبضه کرده‌اند.

به گزارش مشرق، کافی است سری به گلخانه‌ های تکثیر گل و گیاهان زینتی یا گلفروشی‌ها بزنید تا از روی گل‌های موجود بفهمید کدام‌ها پرفروش‌تر و مشتری پسندتر هستند.

این میزان محبوبیت را بازار تعیین می‌کند یا مشتری یا فاکتورهای دیگر؟ به نظر می‌رسد آنچه حرف اول را می‌زند خوش‌قلق بودن گیاه و نگهداری آسان آن است و بعد زیبایی.

در واقع این دو فاکتور دست به دست هم می‌دهند. بازار هم این نیازها را می‌شناسد و این محبوبیت را تکثیر می‌کند.

به طوری‌که اگر بشود همزمان از گلخانه‌ها یا گلفروشی‌های سراسر کشور آمار گرفت، مشخص می‌شود که گل‌های مشترکی به نام «پرفروش‌ترین گل‌ های خانگی» در آنجا جمع شده‌اند.

انواع سانسوریا

بررسی‌ها نشان می‌دهد سانسوریا با سرعت زیاد گوی سبقت را از رقباش می‌رباید و با اختلاف زیاد در صدر جدول قرار می‌گیرد.

آن را به نام‌های برگ شمشیری و کراواتی هم صدا می‌زنند. در انگلیسی به آن گیاه مار می‌گویند هم به‌دلیل خط و خال روی برگ‌ها هم بلند بودنشان.

جزو گیاهان جان سخت است یعنی به کم‌آبی و دیگر شرایط سخت مقاوم است و به‌طور کلی مراقبت زیادی نمی‌خواهد. انواع سبز و ابلق دارد که به‌طور طبیعی ابلق‌ها نیاز به نور بیشتری دارند.

سانسوریا در داخل خاک ریزوم دارد. ریزوم یک غده گوشتی است شبیه سیب‌زمینی ترشی یا شلغم شیرازی. حواس‌تان باشد هر گیاهی که دارای ریشه گوشتی یا ریزوم و غده باشد به آبیاری زیاد و آب‌ماندگی در خاک حساس است. هم با قلمه برگ تکثیر می‌شود هم با تقسیم بوته.

گلفروش‌ها به هر بوته آن یک غلاف می‌گویند. وقتی می‌خواهید گل را بخرید براساس تعداد غلاف روی آن قیمت می‌گذارند. تقسیم بوته آن بسیار راحت است.

علاوه بر تمام این محاسن سانسوریا در تصفیه هوا هم سرآمد است. خلاصه آنچه خوبان همه دارند سانسوریا یک جا دارد.

زامیفولیا

یکی دیگر از این محبوبان زیبا زامیفولیاست که اغلب زاموفیلیا تلفظش می‌کنند. اما اسم انگلیسی آن Zamiifolia است.

به‌دلیل اسم علمی‌اش Zamioculcas Zamiifolia به آن گیاه ZZهم می‌گویند. چون اهل زنگبار است به این نام معروف است. زیبایی این گیاه به‌دلیل چینش برگ‌ها و رنگ سبز براق و چرمی آن است.

از محاسن نگهداری آن هم می‌توان به مناسب بودن برای خانه‌های کم نور و آبیاری کم اشاره کرد البته این که می‌گوییم گیاهی به نور کم یا آب کم سازگار است به این معنی نیست که گیاه آن شرایط را دوست داشته باشد یعنی می‌تواند خود را با آن شرایط تطبیق دهد و به زندگی ادامه دهد.

زامیفولیا به گیاه کمدی هم معروف است یعنی اگر آن را در یک کمد هم نگهداری کنید زنده می‌ماند. این گل هم مثل سانسوریا ریزوم دارد پس آبیاری زیاد و غراقب شدن برایش خوب نیست.

برگ انجیری

این گیاه با برگ‌های پهن و بریده بریده جایگاه خاصی برای طراحان دکوراسیون داخلی دارد. آبیاری بیش از حد را دوست ندارد و در فاصله دو آبیاری باید سطح خاک خشک شود. برای تعیین خشکی خاک به رصد کردن چشمی بسنده نکنید و با یک تکه چوب خاک را کنار بزنید.

اگر خشک بود بعد اقدام به آبیاری کنید. نور محیط نگهداری آن هم باید نور غیرمستقیم آفتاب باشد. در جای کم نور بریدگی‌های برگ‌هایش کم شده و گیاه جذابیت خودش را از دست می‌دهد.

نور مستقیم هم باعث سوختن برگ‌هایش می‌شود. رطوبت هوا را دوست دارد به‌خصوص در رزوهای گرم محیط اطرافش را غبارپاشی کنید.

آگلونما

این گل چون نگهداری آسان و ظاهر زیبایی دارد جزو پرفروش‌ترین گل‌های خانگی است. البته خانگی که می‌گوییم یک اسم عام است چراکه برای محیط‌های کاری و اداری هم مناسب است. در کنار پتوس، گندمی و سانسوریا به افراد تازه‌کار در پرورش گل و گیاه توصیه می‌شود.

به‌دلیل پر پشتی و رنگ خاص برگ‌ها مشتریان زیادی دارد. برگ گل در اصل به رنگ سبز روشن با رگه‌های سبز تیره است اخیرا گونه جدیدی از آن به نام آگلونمای‌برفی وارد بازار شده که بسیار هم پرطرفدار است. برای رشد نیاز به جای نیم سایه دارد و سازگار با نور کم است.

این گل به سرما حساس است و آبیاری زیاد نقطه ضعفش است. آگلونما هم از تصفیه کنندگان هواست.

پتوس

پتوس آوازه‌اش پیچیده که به سایه و نور کم مقاوم است. همچنین قدرت تصفیه کنندگی زیادی هم برای هوا دارد. پس قرار دادن آن در فضاهای اداری و پررفت وآمد بسیار مفید است. پتوس‌های سبز نسبت به ابلق‌ها سازگارترند.

در شرایط کم نوری گونه‌های ابلق هم متمایل به سبز خالص می‌شوند. فیلودندرون‌ها هم دخترعموی پتوس هستند که به دلیل همین ویژگی‌ها پرطرفدار هستند. این دو معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند ولی نوک برگ‌های فیلودندورن کشیده‌تر و تیزتر، ساقه‌های باریک‌تر، اسکلت گیاه صاف‌تر و دارای ریشه هوایی است.

به‌طورکلی نسبت به پتوس مقاومت کمتری دارد و به اندازه او معروف و همه‌شناس نیست بااین‌حال به دلیل سازگاری‌اش جزو محبوب‌هاست.

انواع نخل‌ ها

انواع نخل‌ها مثل اریکا، شامادورا، لیندا، کنتیا، ماداگاسکار، هاویا، بادبزنی، نخل‌بهشتی، مرداب و ... هم نگهداری آسانی دارند و هم با شرایط محیطی بسیار سازگارند. آرام و بی‌صدا در گوشه‌های کم‌نور خانه به رشد خود ادامه می‌دهند و همچنان سبز و شاداب می‌مانند. به آبیاری کمی هم نیاز دارند.

برگ‌ قاشقی

برگ‌ قاشقی یا پپرومیا هم از گیاهان محبوب و سازگار خانگی است. انواع سبز و ابلق دارد. گونه پپرومیا هندوانه‌ای که برگ‌های آن شبیه پوست‌هندوانه سبز تیره و روشن است از گونه‌های بسیار زیبای گیاهان خانگی است.

انواع برگ قرمز و بنفش هم دارد. به نور کم مقاوم است و در جای سایه یا نیم‌سایه رشد می‌کند اما ممکن است رشد کند آن حوصله‌تان را سر ببرد ولی همین گزینه برای محیط‌های اداری یک گزینه بسیار عالی است.

انواع کاکتوس

این روزها کاکتوس‌ها بازار بسیار پررونقی دارند چون بسیار بی‌توقع هستند و جای کمی را اشغال می‌کنند. مهم‌ترین خطری که آنها را تهدید می‌کند آبیاری بیش از حد است.

یادتان باشد در فاصله بین دو آبیاری باید خاک پای گلدان خشک باشد و ته گلدان سوراخ زهکش داشته باشد تا مشکل آب‌ماندگی و پوسیدگی به وجود نیاید. کاکتوس‌ها نوردوست هستند و اگر کنار پنجره باشند،‌خوشحال‌ترند.

ساکولنت‌ها

پرورش آسان، برگ‌های گوشتی جذاب و کم‌جا بودن ساکولنت‌ها باعث شده این گیاهان هم جزو پرفروش‌های بازار باشند. کم‌توقع بودن، مقاومت در برابر خشکی، عمرطولانی، تکثیر آسان و تنوع زیاد از دیگر دلایل محبوبیت آنهاست.

حسن یوسف

حسن یوسف علاوه‌بر نوستالژیک بودن به‌دلیل ترکیب رنگ برگ‌ها و تکثیر آسان و سریع در هر نسلی پرطرفدار است. به‌خصوص این‌که گونه‌های متنوعی از آن هم وارد بازار شده است.

۱۰ نکته برای خرید گل

خرید گل هم مثل هر کار دیگری با برنامه‌اش خوب است. موقع خرید گل به این نکات توجه کنید:

۱ ــ نام گلی را که می‌خرید بپرسید. هر گل علاوه‌بر نام رایج، یک اسم علمی هم دارد که در تمامی زبان‌های دنیا این نام مشترک است. با دانستن نام علمی گل و گیاهان بهتر می‌توانید به اطلاعات لازم درباره آنها دسترسی پیدا کنید.

۲ ــ بخش مهمی از موفقیت در پرورش و نگهداری از گل و گیاه به انتخاب مناسب برمی‌گردد. جزئیات شرایط محیطی خانه یا محل کارتان را برای فروشنده توضیح دهید. همه نگهداری گیاه فقط آب و نور نیست. دما، رطوبت، تغذیه، غبارپاشی روی برگ‌ها نیز از فاکتورهای مهم رشد گیاهان است.

۳ ــ اگر تازه می‌خواهید شروع به پرورش گل و گیاه کنید، بروید سراغ گل‌های آسان و مقاومی مثل پتوس، سانسوریا و گندمی. چون به شرایط محیطی مثل نور، دما، آب و رطوبت کم توقع هستند و به گیاهان فولادی هم معروف هستند. همچنین ارزانند. رشدشان سریع است و به راحتی تکثیر می‌شوند.

۴ ــ چقدر فرصت رسیدگی به گل و گیاهان را دارید؟ مراقبت انواع گیاهان با هم متفاوت است و انتخاب آنها به وقت شما بستگی دارد.

۵ ــ مقدار جا برای نگهداری گیاهان مهم است. قطعا کاکتوس و برگ انجیری به یک اندازه جا نمی‌خواهند.

۶ ــ برآورد هزینه هم یادتان نرود. توجه به میزان جا و مقدار پول می‌تواند انتخاب معقول‌تری را برایتان رقم بزند. گاهی با مقدار پولی که دارید می‌توانید تعداد گلدان‌های کوچک‌تر اما بیشتری بخرید. حتی خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید و از آنها قلمه بزنید و گلدان‌هایتان را زیاد کنید.

۷ ــ قبل از خرید، پشت برگ‌ها و محل اتصال برگ به ساقه را خوب وارسی کنید. این قسمت‌ها محل مناسبی برای پناه گرفتن آفات هستند. اگر برگ‌ها چسبناک، لبه‌های برگ سوخته یا رنگ ‌آنها زرد بود از خرید چنین گلدانی صرف‌نظر کنید.

۸ ــ موقع خرید امکان دیدن ریشه‌های گل وجود ندارد پس گیاه ریشه پُر بخرید. پر بودن ریشه یعنی گیاه مدت زیادی است به این گلدان منتقل شده و ریشه به انداز کافی رشد کرده است پس اگر گلدانش را هم عوض کنید، مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

۹ ــ اگر ریشه‌های گیاه از سوراخ زیر گلدان بیرون زده باشد، یعنی وقت تعویض گلدان است. از فروشنده بخواهید گلدانش را عوض کند.

۱۰ ــ موقع خرید، کود مورد نیاز گل را از همان گل‌فروشی تهیه کنید و دستور العمل مصرفش را بپرسید. بهترین زمان کوددهی در دوران رشد گل‌ها یعنی بهار و تابستان است.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید رضایی تنظیم کننده IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    8 0
    گل باعث لطافت روحیه ی ما میشه مخصوصا با این اوضاع گرونی و آلودگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس