تیم مذاکره کننده ایران پایبند به خطوط قرمز نظام است/ لغو تحریم ها با تضمین معنا دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه تیم مذاکره کننده ایران پایبند به خطوط قرمز نظام است گفت: لغو تحریم‌ها با دادن تضمین معنا دارد.  

به گزارش مشرق، «محمود عباس زاده مشکینی» درباره اینکه دور جدید مذاکرات هسته‌ای چه دستاوردی فراتر از برجام برای کشور داشته است، گفت: مذاکرات با درخواست و پیش دستی غربی آغاز شد و جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم تصمیم گرفت موضوع هسته‌ای رابه سرانجام برساند. چرا که پیش از این در دولت‌های قبلی کشور دستاوردهایی را از دست داده بود. ولی پس از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی و تلاش دولت سیزدهم در این زمینه، این دستاوردها احیاء شد.  

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دستاوردهای احیاء شده، افزود: درموضوع ذخیره‌سازی اورانیوم، نصب سانتریفیوژهای جدید و با قدرت و افزایش درصد غنی‌سازی از جمله دستاوردهایی از دست رفته در دور جدید مذاکرات است.  

وی ادامه داد: با انسجامی که در ساختار دولت سیزدهم و تیم مذاکره کنند ایجاد شد، به صورت طبیعی قابل پیش بینی بود که غربی‌ها برای مذاکره پیش قدم شوند. البته دولت اداره کشور را بدون گره زدن به مذاکرات در پیش گرفت.  

نماینده مردم مشکین شهر با تاکید بر اینکه ترجیح جمهوری اسلامی ایران حل مسائل خود در سیاست خارجی با مذاکره است، ادامه داد: در این راه تیم مذاکره کنند با رعایت کامل خطوط قرمز، مذاکرات به بهترین شکلی پیش بردند که این مطالبه منطقی و به حق جمهوری اسلامی ایران است. زیرا باید طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد و در ادامه لغو تحریم‌ها راستی آزمایی شود.  

وی تاکیدکرد: اینکه ساختار صنعت هسته‌ای کشور حفظ شود از مطالبات مهم و خطوط قرمز کشور است که حق قانونی و طبیعی ما نیز محسوب می‌شود و در این راه تیم مذاکره کننده به آن پایبند بوده است. چرا که طرف مقابل به بدعهدی و تحریم‌های ناجوانمردانه نه تنها از تعهدی که امضاء کرده بودند، خارج شدند بلکه به بیماران کشور هم رحم نکرده و با تحریم واردات دارو به کشور موجبات ظلم به سلامت مردم شدند.  

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره تردید طرف مقابل به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ما حاضر هستیم در این باره در چارچوب پادمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاری کرده و حتی فراتر از چارچوب‌های موجود با اجازه برای بازدید از مراکز هسته‌ای  همکاری کنیم تا نگرانی‌های طرف‌های مقابل برطرف شود.  

مشکینی با بیان اینکه مصوبه مجلس با نام اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران سبب شد دست تیم مذاکره کنند در مذاکرات پر شود، تصریح کرد: بعد از این مصوبه بود که جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای از دست رفته در برجام را احیاء کرد و در حقیقت به برگ برنده تیم مذاکره کننده تبدیل شد. این موضوع سبب شد که طرف مقابل پای میز مذاکره بنشیند.  

وی یادآور شد: به دلیل همین اقدام و رویکردی که دولت سیزدهم در پیش گرفت، حجم مبادله  تجاری جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه چندین برابر شده و تجارت خارجی کشور در واردات و صادرات به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسید.  

عباس زاده مشکینی با بیان اینکه روند مذاکرات در دور جدید تاکنون به خوبی پیش رفته است، گفت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد و خواسته‌هایی ما برای رسیدن به توافق برآورده شده و فقط چند مورد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن بسیار حساس است، باقی مانده که باید این موارد شفاف شوند.  

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: برخی از نهادها که پیش از این تحریم شده بودند و همچنین دادن تضمین که به جمهوری اسلامی ایران درباره لغ تحریم‌ها بسیار مهم است و در حقیقت گرانیگاه مذاکرات تضمین محسوب می‌شود. چرا که لغو تحریم بدون دادن تضمین طرف مقابل بی‌معنا است و اینها مواردی است که هنوز حل و فصل نشده است و مطالبه به حق و طبیعی جمهوری اسلامی ایران است.  

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره شیطنت‌های رسانه‌ای که علیه «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در وین مطرح می‌شود و اینکه وی  خواسته‌های شخصی خود را در مذاکرات دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: آقای باقری یکی از دیپلمات‌های متخصص ومسلط به کارخود است که بسیار منطقی و معتقد در مذاکرات حاضر شده و اهل عقب نشینی هم نیست. این ویژگی‌ها را به دلیل همراهی با ایشان در ستاد حقوق بشر قوه قضایه کاملا آگاهم و برخی از رسانه‌ها با فضاسازی به دنبال برآورده کردن خواسته‌های دشمنان هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس