کد خبر 1349387
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: یکی از نقاط جالب توجه در جنگ اوکراین، استفاده روسیه از تانک های قدیمی تی ۷۲ است.

این تانک که به دهه ۷۰ میلادی تعلق دارد هنوز هم توسط روسیه استفاده می شود و با ضعف هایش، عمده تلفات روسها در حوزه زرهی را رقم زده است.

از جمله ایرادات این تانک ذخیره مهمات در قسمت برجک آن است که به محض اصابت پرتابه قدرتمند، باعث انفجار گلوله ها شده و برجک را می پراند.

 تاکنون انهدام حدود ۱۵۰ تانک روسی (اکثرا تی ۷۲) در جنگ اوکراین تایید شده است.

جنگ اوکراین نشان داد راهبرد استفاده پرحجم از تانک ها به طور صرف و بالاخص نوع قدیمی آن گذشته است و راکت های چند ده هزار دلاری پیشرفته می توانند در چند ثانیه زره پوش های چند میلیون دلاری را نابود سازند.

عبرت مهم جنگ اوکراین در حوزه زرهی

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    12 11
    خوب روسیه می خواهد این تانکها را به این شکل بازنسته کند استراتژی تمامی ارتش های جهان استفاده از مهمات و تجهیزاتی است که تاریخ مصرف آن نزدیک به گذشتن است و باید از رده خارج شود در اوایل هر جنگی است و در همان روز اول جنگ با پیشرفته ترین سلاح نمی جنگد
    • طاهر IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      13 2
      عجب توجیه بی خودی - کلی سربازاشو به کشتن میده که تانک بازنشست کنه؟
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      9 0
      یعنی هدفش این بوده که ۶۰۰ تا خدمه تانک هم با این تانکها برن هوا ....عجبا
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      5 3
      تحلیل بازنشسته کردن تانک را جدی نگیرید روس پرست است یه چیزی گفته دیگه
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 0
    خود ایران بخواهد نبد کند از موشک های قدر استفاده خواهد کرد سوخت مایع هستند و باید نابود شوند
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 11
    روسیه می داند اوکراین هیچ ارتشی ندارد و این حملات از سوی داعش و گروههای تروریستی صورت می گیرد
  • نیما IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 4
    روسیه باید از تانک هایی جدید استفاده کند
  • CA ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    11 5
    جالب بود، ستون کشی نیروهای روسی در جاده های منتهی به شهرها، خیلی ابتدایی به نظر میرسه باید بیان پول بدن از مدافعین حرم مشاوره نظامی بگیرن
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    8 5
    در جنگ های نوین عملا تانک کاربردی نداره و باعث کند شدن حرکت نیروی زمینی میشه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    17 0
    مشکل از تانک نیست ، مشکل این است که روسیه سیستم دفاع فعال روی تانک و نفربر هایش ندارد و از طرفی اصول حمله روسیه دارای اشکال است و خیلی شلخته کار می کند و استفاده بهینه از ماهواره و پهپاد برای شناسایی انجام نمی دهد و یگان زرهی کور هست واز طرفی تعداد ضد تانک های اکراینی خیلی زیاد است یا اشتباهات عجیب مثلا با سوخو 34 که جنگنده بزرگ و بمب افکن است عملیات در ارتفاع انجام می دهد و نتیجه ساقط شدن آن و آبروریزی .
  • ناشناس IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    11 5
    در زمان تجاوز آمریکا و اشغال عراق . چنان زرهی صدام را نابود کردند که تمام مشتریان تانکهای روسی از خرید آن منصرف شدند . و روسها مجبور شدند با انجام تغییراتی نام آن را تی 90 بگذارند . روسها مبنای کارشان بر اساس هجوم حجم انبوه نیروهای زرهی است . که با وجود انواع موشکهای ضد زره و پهباد ها عملا کارشان تمام است . نیروی هوایی روسیه هم حرفی برای گفتن ندارد . کلا دوره استیلای روسها بعد از زمان سقوط شوروی تمام شده است . با ادوات زنگ زده و رنگ شده 40 سال پیش نمیشود کاری کرد .
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 2
    سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان و تحریکات آمریکا ؛ پای روسیه را در باتلاق جنگ اوکراین وارد نمود. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و بحران های سیاسی به انحطاط برساند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ به خدمت اقتصاد خود درآورد.
    • طاهر IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      4 7
      توهم تا چه حد - روسیه خودش به اکرایین حمله و قصد اشغال آن را دارده بعد شما می گید - توطئه آمریکا - واقعا مرغ پخته از این توهم شما خندش میگیره - در مورد گاوه شیرده فعلا که ما شدیم گاوه شیرده روس و چین - الان هم که داریم به توافق نزدیک می شیم اون دو تا لعنتی دارن دبه می کنن
    • امیر IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      6 1
      طاهر خان ساده لوحی نکن. چند ماهه داره آمریکا دست به هر کاری میزنه که روسیه درگیر جنگ بشه اینو اگه فراموش نکرده باشی از رسانه ها میتونستی دنبال کنی، آخرشم موفق شد.البته روسیه هم میخواست یه خودی نشون بده.با خودش گفته نمیشه که امریکا هر جا بخواد جنگ رو شروع کنه ما هم مثل قاقا لی لی نگاهش کنیم.حیات آمریکا در جنگه. این قانون اساسی امریکاست.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 3
    سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان و تحریکات آمریکا ؛ و بازی جنگ زرگری رییس جمهور دلقک یهودی اوکراین ؛ پای روسیه را در باتلاق جنگ اوکراین وارد نمود. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و بحران های سیاسی به انحطاط برساند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ به خدمت اقتصاد خود درآورد.
  • تندیس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 5
    تقوی نیا یک جوجه دانشجوی علو سیاسی دانشگاه تهرانه که اخیرا فارغ التحصیل شده و دانشجویان محترم میدونن که رشته علومسیاسی یعنی رشته افراد درمانده ای که هیچکجا نتوانسته اند امتیاز بیاورند و نهایتا ته جدول این رشته رو انتخاب کردن . این یه طرف ماجرا ، ته دیگه ماجرا اینه که وقتی تو توی سواد تحصیلی دانشگاه ته دیگ سوخته حساب میشی تو حوزه نظامی گری که هزار هزار رمز و رموز و پیچیدگی نهفته دیگه چی مخوای بگی ! بنظر من بهتر بود مشرق سراغ متخصصین سپاه تو رسته زرهی اونهایی که تو نبردهای اخیر عراق و سوریه حضور داشتند و استخوان تو این رسته ترکوندند میرفت و سوال میکرد نه یه جوجه مافنگی درمونده تو درس و بحث دانشگاهی . متاسفانه تو دنیای رسانه هر کی جیک و جیکی بکنه صاحبنظر بحساب میاد .
  • رضا IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    11 0
    تی 72 تانک نسل دومه و در مقابل موشکهای ضد زره نسل پنجم کم میاره . تی 90 هم یه تانک بین نسلیه که مزایای تانک های نسل سوم رو نداره . دفاع زرهی یه تانک پیشرفته نسل سومی دارای سه رده است 1- دفاع غیر فعال(شامل زره اصلی، زره تقویتی ، زره استری ) 2- زره فعال ( شامل زره های ERA و NERA ) 3-دفاع هوشمند ( شامل Soft kille و Hard Kille ) میباشد . یعنی تو رده مرکاوا 5 و چلنجر و آبرامز و لئوپارد و امثال اینها . حالا باداشتن این 3 رده کلی باز مهارت فرماندهان و خدمه تانک در گریز از تله های مرگبار شکارچیان تانک از یک سو و استفاده از تاک تیکهای نوین نبرد زمینی و استفاده از شبکه ها و سیستم های رزم مشترک و دهها روش نوین دیگر میتواند از تلفات جدی رزم زرهی بکاهد اما نمیتواند تضمین دهد که تانک شکار نشود و فقط همه این ملاحظات موجب کاهش تلفات میشود . روسیه هنوز در نسل قدیم تسلیحات و تاکتیکها مانده و اگر وارد تجربه جنگ زمینی در سوریه شده بود شاید عبرت میگرفت و تغییر روش میداداما ترجیح داد کلفتی نان را بچسبد و نازکی کار را و فقط در حوزه عملیات هوایی ورود کرد . در کل و اصولا تانکهای شرقی علی الخصوص روسی از تانکهای غربی آسیب پذیرترند و روسیه باید متد تانک سازی خود را تغییر دهد . اینکه این نویسنده محترم گفته زمان استفاده از تانک سرآمده را بهتر است به اهل فن واگذارند و در حوزه سیاسی خود نظر دهند . اگر اینطور بگوییم با سقوط بالگردها و هواپیماها و اصابت رزم ناوها و کشته شدن نفرات و . . . باید بگوییم حوزه رزم در این رده ها هم سرآمده اینطور نیست دوست عزیز؟ ذات جنگ مرگبار است و کسی که میخواهد وارد جنگ شود باید تابوت سازی هم بلد باشد .
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 0
    اولا هنوز خیلی زود است که بگوییم دوران تانک بسر آمده است همین تفکر در جنگ اعراب و صهیونیستها هم بروز کرد ولی بعد مشخص شد اغلب تانکها توسط تانکها و نفربر های زرهی هدف قرار گرفته اند ؛ ثانیا در جنگ خانطومان اهمیت زرهی و پوشش هوایی نزدیک کاملا روشن شد سه سرهنگ استاد تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران ؛ علیرغم رشادت و بقول امیر سیاری هر کدام با به درک واصل کردن بیش از 200 داعشی و مزدور؛ ورقه جنگ را نتوانستند برگردانند در حالیکه اگر چند تانک انجا میبود (بخصوص برای زدن نفربرهای انتحاری) فاجعه خانطومان اتفاق نمی افتاد و داعش و مزدوران بطور گسترده از تانک و نفر بر و خودرو انتحاری استفاده کردند در حالیکه نیروهای ایرانی و حزب ا... از تجهیزات زرهی لازم؛ محروم بودند ؛ ثالثا بغیر از تانک مدرن و پیشرفته تی 14 روسی؛ مابقی تانکهای روسی و حتی نفر بر پی ام پی ؛از سیستم مهمات گذاری اتوماتیک چرخ فلکی استفاده میکنند در عوض از توپ 120 میلیمتری برخودار هستند که نزدیک شدن تانک رقیب حتی موشک انداز دشمن را بسیار سخت و پر از ریسک میکند در تانک تی 14 کلا توپ و مهمات آن (برجک) از خدمه(راننده؛ توپچی ؛ فرمانده) جدا شده که این ضعف مورد اشاره مقاله را برطرف میکند در ایران تاکتیک منحصر بفردی استفاده میشد و میشود که طبق آن تانک با توپ کالیبر کمتر(ضعیفتر) میتوانست مقابل تانک های عراقی با کالیبر بالاتر مانور کند و در خصوص تانک چفتین نیز با افزودن بلوک سیمانی یا کونی خاک ؛ آنرا در مقابل موشکها حفاظت میکردند چون با تجربه بدست امده از عملیات 1359 که موشک های هدایت شونده صدامی بعلاوه تمام شدن سوخت تانکهای ایرانی و خراب شدن انها حین عملیات موجب شکست عملیات و حماسه پاسداران هویزه گردید رابعا با دیدن عکس چهار تا تانک منهدم شده(که معلوم نیست تانک زده یا هلی کوپتر و یا مین و..) نمیشد زود نتیجه گرفت تانک قدیمی بوده و فاقد کارایی؛ مثلا چفتین تانک گرانمیت با هزینه نگهداری بسیار بالاست در حالیکه تی 55 تانکی سک جان؛ ارزان با هزینه نگهداری نازل هست و استراتزی هیتلر تانک سنگین و گران بود و استراتزی روسیه و امریکا تانک ارزان و با تعداد زیاد بود که در جنگ جهانی دوم استراتزی روسی موفقتر بود و الان یک تانک تی 72 یک پنجم تانکهای ساخت غرب قیمت دارد و هزینه نگهداری بسیار کمتری از انها دارد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    12 0
    حالا جدای از پیشرفته تر بودن تانک های غربی ولی خوب اگر تانک ها آبرامز و چلنچر و لئوپارد و مرکاوا هم تو این موقعیت بودن معلوم نبود در مواجه با کلکسیونی از ضد زره های روز دنیا و جنگ شهری و محیطی با قابلیت بالای استتار چی میشد که کلا 180 درجه با محیط و شرایط عراق و افغانستان فرق دارد .
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 10
    جنگ های امروزی، جنگ های موشکی هستش، ارتش روسیه به جای ارسال ستون زرهی حجیم، باید اقدام به شلیک انبوه موشک های نقطه زن و پهپاد های انتحاری می کرد. بعد از سرکوب و نابودی استحکامات دفاعی و ضد هوایی، اقدام به بمباران سنگین و گسترده هوایی با استفاده از بمب افکن های سنگین خود می کرد. بعد از این مراحل با ارسال پهپاد و رصد مناطق عملیاتی و بمباران ‌شده، اقدام به شناسایی دیگر استحکامات دیگر و شکار آنها با استفاده از پهپاد های انتحاری می کرد. فاز سوم هم با استفاده از سیستم های جنگی ضد الکترونیک اقدام به قطع کلیه سیستم های ارتباطی اوکراین ها می کرد و در آخر با ارسال نیروهای ویژه اقدام به سرکوب نیروهای باقیمانده اوکراینی و فتح پایتخت می کرد. معمولا ستون های زرهی بعد از سقوط پایخت وارد می شود که هیچگونه سلاح ضد زرهی نباشد. ارتش روسیه نیاز به تغییر راهبرد عملیاتی خود در زمین اوکراین است. ستون های زرهی در جنگ های امروزی اصلاً کارساز نیست.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 3
    فقط موشک و پهپاد
  • US ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 2
    تانک در جنگ نعمت هست حتی قدیمی
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    جنگ زرگری تمام عیار یهودی ــــ سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و نقش بازی موفق مهره یهودی در یک جنگ زرگری تمام عیار ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و بحران های سیاسی و رسانه ای به انحطاط برساند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ به خدمت اقتصاد خود درآورد ؛ و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بی خاصیت خود را به اروپایی ها بیندازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس