وزیر خارجه قطر: دوحه به‌دنبال خطی پایدار برای ارسال گاز به اروپاست

وزیر خارجه قطر اعلام کرد: قطر به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان می‌کوشد که تولید گاز خود را افزایش دهد و خطی پایدار برای ارسال گاز به اروپا فراهم کند.

به گزارش مشرق، به نقل از الجزیره، وزیر خارجه قطر از تلاش این کشور برای ارسال گاز به اتحادیه اروپا طی طرحی بلندمدت و پایدار خبر داد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر، در سخنرانی با عنوان «نقش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قطر» در پژوهشگاه «چتم هاوس» با اشاره به بحران انرژی در اروپا و مسئله اوکراین، گفت که قطر به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان گاز در جهان می‌کوشد که تولید گاز خود را افزایش دهد و خطی پایدار برای ارسال گاز به اروپا فراهم کند.

او گفت که تضمین کامل امنیت انرژی ممکن نیست و لازمه چنین چیزی همکاری دائم میان همه کشورهاست.

محمد عبدالرحمن آل ثانی افزود: ما نیازمند مذاکرات فراگیر با همسایگان غیر عرب خود هستیم.

بر اساس گزارش ها، به علت بحران در روابط روسیه با اتحادیه اروپا و نگرانی از قطع گاز اروپا توسط روسیه، پیشنهادهایی درباره کشیده شدن خط لوله گاز از قطر به اروپا مطرح شده است.

وزیر خارجه قطر درباره وضعیت افغانستان نیز گفت: باید همچنان طالبان را به همکاری با جامعه بین‌المللی تشویق کرد و به آن به چشم اقدامی ضروری برای کمک به ملت افغانستان نگاه کرد. بزرگ‌ترین بحران افغانستان در حال حاضر این است که نظام مالی این کشور از کار افتاده و قطر به‌تنهایی نمی‌تواند کمکی کند.

وی افزود که قطر با امریکا و اتحادیه اروپا درباره ارسال اموال بلوکه شده افغانستان به ملت افغان در تماس دائم است.

این درحالی است که اخیرا العربی الجدید در گزارشی با اشاره به بحث های مربوط به انتقال گاز قطر به اروپا نوشته بود: واشنگتن به همراه متحدان اروپایی خود به دنبال جایگزین‌های گاز روسیه در صورت تبدیل بحران اوکراین به منازعه نظامی و اقدام روسیه در توقف صادرات گاز به قاره پیر است، این در حالی است که مسئولان قطری و تحلیلگران بخش انرژی و کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که قطر تنها می تواند بخشی از نیازهای اروپا را تامین کند و عصای سحرانگیزی برای جبران گاز روسیه در صورت توقف صادرات آن به اروپا ندارد.

این نخستین بار نیست که قطر به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گاز مایع جهان به دیگر کشورها در وضعیت بحرانی کمک کرده است، دوحه به هنگام وقوع سونامی در ژاپن در سال ۲۰۱۱ میلادی به این کشور محموله‌های گاز ارسال کرد همچنین در اکتبر گذشته هم به ایتالیا که دچار کمبود گاز شده بود، کمک کرد، اما قراردادهای بلندمدت قطر با مشتریان بزرگ در کره جنوبی، ژاپن و چین این امکان را از دوحه می‌گیرد که بتواند اقدام پررنگی برای جایگزین‌سازی گاز خود با گاز صادراتی روسیه به اروپا اتخاذ کند.

امنیت انرژی اروپا

در همین رابطه، «سعد بن شریده الکعبی»، وزیر انرژی قطر اعلام کرد: نمی‌توان تمام نیازهای گازی اتحادیه اروپا را بدون اختلال در گازرسانی به مناطق دیگر جهان از یک کشور تامین کرد.

الکعبی پس از نشست با «کادری سیمسون»، کمیسار امور انرژی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه امنیت انرژی اروپا نیازمند تلاش جمعی از سوی طرف‌های مختلف است، گفت: دوحه در آمادگی کامل برای حمایت از مشتریان خود در سراسر جهان به هنگام نیاز است و افتخار می‌کند که طی بیست و پنج سال گذشته در تحویل محموله‌های انرژی به شرکای خود کوتاهی نکرده است.

وی تاکید کرد: بخش و نفت و گاز در جهان با کمبود سرمایه‌گذاری‌ها طی چند سال اخیر رو به رو بوده است، این در حالی است که نیاز فزاینده به انرژی پاک و امن و مورد اطمینان مستلزم افزایش حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گاز برای تصمین گازرسانی با قیمت‌های معقول است.

در همین رابطه، «رائد المصری»، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل اظهار داشت: قطر صادرکننده اصلی گاز در سطح جهان است و بر اساس قراردادهای بلندمدت کار می‌کند لذا نمی تواند به تنهایی حجم گاز صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا را در صورت بروز بحران متقبل شود.

المصری اظهار داشت: گاز قطر به صورت پیش فروش برای بیش از ۱۰ سال به چندین کشور آسیایی فروخته شده است و این کشور نمی‌تواند در حجم گاز در قراردادها دخل و تصرف کند زیرا در منجر به بروز بحران در انرژی جهان خواهد شد لذا جبران گاز صادراتی روسیه به اروپا توسط قطر ضعیف است زیرا روسیه حجم زیادی از گاز را به اروپا صادر می کند.

معادلات ژئوپولوتیک

در این میان، دور از انتظار است که روسیه دست به قطع صادرات گاز به اروپا بزند زیرا تداوم این صادرات در راستای تداوم منافع راهبردی این کشور است حتی اگر تنش و بحران در اوکراین تشدید شود به خصوص که موضع اروپا در قبال اوکراین آنطور که امریکا می‌خواهد، سختگیرانه نیست لذا مسکو دست به این ماجراجویی نخواهد زد زیرا منجر به تغییر در معادلات ژئوپولوتیک می‌شود و امکان بروز جنگی خونین می رود.

افزایش قیمت گاز

در امریکا بهای گاز تقریبا در مقایسه با ۲۰۲۰ حدود ۳.۹ دلار برای هر یک میلیون واحد حرارتی بریتانیا افزایش پیدا کرده است.

در اروپا نیز بهای گاز در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵ برابر افزایش یافته و به ۱۵.۸ دلار برای هر یک میلیوم واحد حرارتی بریتانیا رسیده است که بالاترین سطح تاکنون است.

در آسیا هم قیمت گاز طبیعی چهار برابر افزایش یافته و به ۱۸ دلار برای هر یک میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسییده است که رکود محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    خوب قطر می تواند گازش را از مسیر ایران به اروپا برساند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس