نگرانی دولت بایدن از تاثیر تحریم روسیه بر گرانی سوخت

درحالی که آمریکا، تحریم هایی علیه روسیه اعلام کرده است، اما اعضای دولت وی در مورد تاثیر این تحریم ها بر بازار نفت و افزایش قیمت سوخت نگرانند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفت اقدامات بایدن در روز سه شنبه و آنچه احتمالا علیه روسیه انجام دهد، قرار نیست به بازارهای جهانی انرژی آسیب بزند.

کشورهای غربی در روز سه شنبه، پس از اینکه نیروهای روس به دو منطقه در شرق اوکراین وارد شدند، دور جدیدی از تحریم ها علیه بانک ها و افراد روسی اعمال کردند.

یک مقام آگاه در وزارت خزانه داری آمریکا به شرط اینکه هویتش فاش نشود، گفت: «تحریم هایی که روز گذشته اعمال شد و آنچه در آینده نزدیک اعمال خواهد شد، جریان نفت و گاز را هدف قرار نداده و نخواهد داد.»

«ما دوست داریم بازار توجه داشته باشد که نیازی به افزایش قیمت در حال حاضر وجود ندارد.»

با وجود تلاش های دولت بایدن برای آرام نگه داشتن بازار نفت، پس از اعلام این تحریم ها، قیمت نفت به نزدیک ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا از فشار دوباره به اوپک برای افزایش تولید و آرام کردن بازارها هم پرده برداشت.

دولت بایدن می گوید تمام گزینه ها روی میز است از جمله تحریم نهادهایی که می تواند بر انرژی (بازار) تاثیر بگذارد. اما دولت این کشور نگران است که این اقدام قیمت سوخت را برای مصرف کنندگان در آستانه انتخابات کنگره در اواخر امسال افزایش دهد.

روز گذشته نشست کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر برگزار شد. بیشتر کشورهای شرکت کننده در این نشست از تولیدکنندگان نفت نیز هستند که مخالفت خود را با تحریم کشورهای عضو این مجمع اعلام کردند.

وزیر نفت نیجریه نیز طی سخنرانی در این نشست گفت با اینکه قیمت نفت به ۱۰۰ دلار رسیده اما با وجود افزایش تولید و صادرات ایران، نیازی نیست که اوپک تولیدش را افزایش دهد.

افزایش قیمت نفت که بالا رفتن قیمت سوخت در آمریکا و رکورد زدن قیمت بنزین در این کشور شده است، به همراه فشارهای تورمی، از عواملی است که فشار بر دولت بایدن را زیاد کرده است.

در این میان، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا به اقدام واشنگتن در اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که تحریم‌ های اعمال شده علیه ما به طرزی شدید به بازارهای مالی و انرژی جانی ضربه خواهد زد. ایالات متحده هم از این موضوع در امان نخواهد بود و شهروندان عادی عواقب کامل افزایش قیمت‌ ها را احساس خواهند کرد.»

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه طی توئیتی هشدار داد اروپایی ها به زودی مجبورند برای هزار مترمکعب گاز ۲۰۰۰ یورو (۲۲۰۰ دلار) بپردازند.

پس از اینکه آلمان اعلام کرد پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» را متوقف کرده است، مدودف در ئوتیتی نوشت: «اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دستور داد تا مجوز خط لوله نورد استریم ۲ متوقف شود. خب؛ به جهان جدیدی که در آن اروپایی ها به زودی مجبورند برای هزار مترمکعب گاز ۲۰۰۰ یورو بپردازند، خوش آمدید.»

با این اقدام آلمان، شاخص قیمت گاز در اروپا در روز سه شنبه ۹.۸ درصد بالا رفت وبه ۷۸.۹۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

اظهارات مقامات آمریکایی سبب شد تا قیمت نفت دیروز اندکی کاهش یابد اما تحلیلگران روند قیمتی را همچنان صعودی پیش بینی می کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس