آخرین اخبار امیکرون در ایران| ثبت هر ۶.۴ دقیقه یک فوتی/ ادامه روند کاهشی ابتلا‌/ خانه را برای ورود ویروس آب و جارو نکنیم + نقشه و نمودار

درشرایطی که آمارهای روزانه حکایت از سیر نزولی همه‌گیری در پیک ششم می‌دهد کارشناسان نگران افزایش ترددهای پایان سال و احتمال افزایش خوشه‌های خانوادگی هستند.

به گزارش مشرق، بررسی‌ آمارهای روزانه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد با سیاست‌گذاری دقیق و منطقی از سوی مقام‌های مسئول ویروس چموش امیکرون در پیک ششم ظاهرا مهار شده است و درصورت همراهی هموطنان باید امیدوار باشیم نوروز ۱۴۰۱ را با اخبار نگران کننده آغاز نمی‌کنیم.

کارشناسان در این زمینه معتقند نباید فراموش کنیم شرایط امروز در دوره همه‌گیری منطق با فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی است که مقام‌های مسئول در وزارت بهداشت از ابتدای پاییز داشته‌اند اما واقعیت امر اینجاست که با نگاه آماری دقیق به سطح انجام واکسیناسیون دُز سوم نباید فراموش کنیم که هنوز به ایمنی جمعی بالا نرسیده‌ایم و درصورت عادی انگاری تمام سیاست گذاری‌ها و دستاوردها از بین خواهد رفت.

این درحالی است که در برخی اخبار و البته برآوردها مشخص شده متاسفانه با توجه به کاهش نرخ ابتلا و موارد بستری هموطنان در بسیاری از نقاط دچار عادی‌انگاری شرایط شده‌اند و بدون توجه به خطری که از نظر همه‌گیری آنها را تهدید می‌کند درحال آماده شدن برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱ هستند.

در این زمینه افزایش ترددهای درون شهری و مراجعه به مراکز خرید در واقع پاشنه آشیل تمام سیاست‌گذاری‌های انجام شده برای مدیریت کم هزینه پیک ششم با ویروس جهش یافته آفریقایی است هرچند نباید فراموش کنیم اکنون احتمال شکل‌گیری خوشه‌های خانوادگی بیماری نسبت به گذشته خصوصاً در کلانشهرها افزایش یافته است چون اغلب خانواده‌ها در کلانشهرها و شهرهای صنعتی مشغول انجام خانه‌تکاری شب عید با کمک از نیروهای شرکتی یا غیرشرکتی هستند که بدون تردید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمان به حداقل خود کاهش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان در شرایطی که ویروس امیکرون به عنوان ویروس قالب در سراسر کشور فعال شده و براساس آخرین آمار منتشر شده وزارت بهداشت هر دقیقه نزدیک به ۵ نفر را آلود می‌کند و در عین حال هر ۶.۴ دقیقه یک نفر از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند. نباید با عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی برای ورود ویروس منحوس خانه‌تکانی کرده و فرش قرمز پهن کنیم.

این گروه همچنین معتقدند با درنظر گرفتن تامین واکسن‌های معتبر و مناسب برای رده‌های سنی مختلف از سوی مسئولان مربوطه نباید هموطنان نسبت به تکمیل مراحل واکسیناسیون دچار تردید باشند و هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند به این دلیل که براساس تحقیقات علمی و تایید شده بین‌المللی تقریباً ۱۴ روز پس از تزریق واکسن سطح ایمنی بدن به شرایط قابل قبول رسیده و می‌تواند موثر واقع شود. بنابراین امروز که تقریباً تا پایان سال نزدیک به سه هفته باقی مانده بهترین فرصت است که با واکسیناسیون مسئولان را در مدیریت کم هزینه پیک ششم همراهی کنیم.

۲۰۹ بیمار مبتلا به کرونا در اصفهان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت کرونا، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ۲۰۹ مورد جدید کرونا شناسایی شدند و در حال حاضر ۱۱۴۲ بیمار کرونایی در استان به غیر از کاشان بستری هستند.

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۹ مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی۵۸۰ تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان ۲۰۹ مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۴۲ بیمار کرونایی بستری هستند،گفت:در شبانه‌روز گذشته ۱۶۱ بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و ۱۵۷ بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک با بیان اینکه ۱۸۹ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند، ادامه داد: ۲۳ مورد فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده که ۲۰ مورد آن قطعی و ۳ مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: ۱۹۸ هزار و ۳۸۶ بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۴۱۰ نفر بهبود و ۶ هزار و ۴۹۳ نفر فوت کردند.

استان اردبیل/ ۴۲ بیمار جدید بستری شدند

 علی محمدیان  رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته ۴۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و بستری شدند.

وی افزود: متاسفانه در این مدت ۵ نفر از بیماران بستری، فوت کردند و شمار کل بیماران بستری کرونا در مراکز درمانی استان به ۲۵۴ نفر رسیده است.

محمدیان تصریح کرد: در حال حاضر ۵۳ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند و در شبانه‌روز گذشته ۳۲ نفر پس از بهبودی نسبی، ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی و سرعین در وضعیت قرمز، شهرستان های‌اردبیل و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های خلخال، اصلاندوز، کوثر، نیر و نمین در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با اشاره به تزریق ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۴۰۴ دُز واکسن کرونا در استان اردبیل، بیان کرد: از این تعداد، ۹۴۳ هزار و ۸۸۳ دُز مربوط به مرحله اول، ۸۲۱ هزار و ۲۶۴ دُز مربوط به مرحله دوم و ۳۳۳ هزار و ۲۵۷ دُز مربوط به مرحله سوم واکسیناسیون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بر استفاده از ماسک، ایجاد تهویه در فضاهای سرپوشیده و رعایت فاصله اجتماعی و لزوم پرهیز از دورهمی، پرهیز از عادی‌انگاری بیماری کرونا و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان تاکید کرد.

استان همدان/ روند ابتلا کاهشی شد

بنابر اطلاعات منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی همدان، آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای استان در طول دو روز گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته و آمار مراجعات بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی هم کمتر شده است.

 دکتر محمد مهدی مجذوبی درباره وضعیت کرونا در استان، اظهار داشت: آمار بیماران مشکوک و سرپایی در اورژانس مراکز درمانی و مراکز ۱۶ ساعته از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر در هفته گذشته به سه هزار و ۳۰۰ نفر در ۲ روز گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته آمار بیماران بستری و سرپایی روند ثابتی داشته است، عنوان کرد: آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۵۴۶ نفر رسیده که از این تعداد ۱۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

علیرضا توقیری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، درباره آمار روزانه کرونا در استان همدان، اظهار داشت: در روز گذشته ۸۸ بیمار جدید کرونایی شناسایی و ۵ بیمار هم فوت شدند.

وی افزود: با مرگ ۵ بیمار جدید کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۳ هزار و ۲۲۷ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد:آمار بیماران کرونایی شناسایی شده تاکنون به ۱۴۲ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/ فوت ۸ نفر به دلیل کرونا

سید جلیل موسوی دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا در آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸ نفر از هم‌استانی ها جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

وی افزود: در این مدت، ۳۶۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در سطح استان ثبت شده است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا در آذربایجان‌غربی، گفت: در شبانه روز گذشته ۲ هزار و ۸۷۵ دز واکسن کرونا در سطح استان تزریق شده است.

شهرستان‌های  قرمز کرونایی استان بوشهر به ۳۰ درصد کاهش یافت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهش ۳۰ درصدی شهرستان‌های قرمز کرونایی استان خبر داد و گفت: اکنون ۳ شهرستان تنگستان، دیلم و عسلویه در وضعیت قرمز و ۷ شهرستان دیگر در شرایط نارنجی و زرد قرار دارند.

احمد یزدان‌پناه از خارج شدن ۳ شهرستان دیگر استان از وضعیت قرمز کرونایی خبر داد و اظهار داشت: با کاهشی شدن روند ابتلا و بستری کرونایی رنگ‌بندی شهرستان‌ها تغییر کرد و به شرایط بهتری رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهش ۳۰ درصدی شهرستان‌های قرمز کرونایی استان خبر داد و گفت: اکنون از مجموع ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۴۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت نارنجی پرخطر، ۳۰ درصد در شرایط قرمز خیلی پرخطر و ۳۰ درصد دیگر در حالت زرد کرونایی یا خطر متوسط قرار دارند.

وی افزود: اکنون ۳ شهرستان تنگستان، دیلم و عسلویه در وضعیت قرمز و ۷ شهرستان دیگر در شرایط نارنجی و زرد قرار دارند.

یزدان‌پناه از کاهش بستری بخش کرونایی بیمارستان‌های استان خبر داد و تصریح کرد: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به ۱۹۶ نفر رسید که نسبت به روز قبل کاهش ۲۰ درصدی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند گفت: اکنون ۲۵ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۱۶ نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

وی از ثبت ۳ مورد فوتی دیگر کرونایی شامل ۲ آقا با ۸۴ و ۸۰ سال سن و یک خانم ۹۰ ساله خبر داد و بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۹۰ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۴۸ بیمار کرونایی با بهبود حال آنان از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند که از این تعداد، ابتلای ۲۰ مورد به کرونا مثبت، قطعی بوده است.

یزدان پناه اضافه کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان رضوی متوقف شده است

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه متوقف شده است اما نگرانی برای آغاز پیک بعدی بعد از دورهمی های نوروز وجود دارد.

ایوب توکلیان، با اشاره به اینکه در حال حاضر در قله پیک ششم قرار داریم و روند بیمارستان بستری و سرپایی به بالا ترین میزان رسیده است و بعد از این روند کاهشی خواهد بود، اظهارداشت: سیرصعودی بیماران بستری و سرپایی متوقف شده است اما با توجه به عدم استقبال مردم از واکسیناسیون دزسوم و گذشتن زمان طولانی از دریافت دز دوم آنها، اگر در ایام عید پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت نشود احتمال شروع پیک شدیدی در مشهد وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا چند هفته آینده به شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم روند ابتلا کاهشی شود اما نگرانی برای آغاز پیک بعدی در ایام نوروز وجود دارد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مردم باید هوشیار باشند چراکه ساده‌انگاری و بی‌توجهی به تکمیل واکسیناسیون می‌تواند پیک شدیدی را در ایام نوروز ایجاد کند، گفت: خوشبختانه سیر صعودی آمار ابتلای کودکان به کووید نیز متوقف شده است اما خانواده‌ها باید برای واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: در این پیک اکثر کودکانی که واکسینه نشده بودند نیاز به بستری پیدا کردند از همین رو باید والدین واکسیناسیون کودکان را به سرعت انجام دهند.

شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از ۱۶۴ هزار نفر عبور کرد

سیدمحمدهاشمی شهری، اظهار داشت: با ابتلای ۱۷۰ نفر جدید به کرونا در استان سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۶۴ هزار و ۱۰۴ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در استان به دو هزار و ۷۲۲ نفر رسید، گفت: در حال حاضر ۱۹۸ بیمارحاد تنفسی و ۱۰۴ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی با درخواست از شهروندان برای استفاده از ماسک هنگام خروج از خانه و شستشوی دست‌ها با اصول بهداشتی، بیان کرد: بر خلاف تصور عمومی سویه اُمیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است و نباید فریب شمار پایین موارد بدحال بیماری را خورد.

هاشمی شهری افزود: هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

استان خراسان جنوبی/ ۵ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۳۵ آزمایش جدید کرونا در استان انجام شد که ۶۵ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۴۱ مورد از بیرجند، خوسف و فردوس هر کدام ۴ مورد، سربیشه، فردوس و نهبندان هز کدام ۳ مورد، قاین، طبس و درمیان هر کدام ۲ مورد و یک مورد از زیرکوه شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۱۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۷ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۷ نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته ۵ نفر دیگر در استان براثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت به یک هزار و ۳۶۰ نفر افزایش یافت.

شریف زاده افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان ۵۷۴ هزار و ۸۶۲ نفر واکسن نوبت اول، ۵۱۵ هزار و ۷۱۶ نفر واکسن نوبت دوم و ۱۷۷ هزار و ۱۸۱ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

استان سمنان/ ۱۷ بیمار جدید شناسایی شد

کامران قدس، سرپرست دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونابیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون ۵۹ هزار و ۴۲۱ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از هفتم الی هشتم اسفند ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان عنوان کرد: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کروناتاکنون به ۱۱ هزار و ۶۰۶ نفر رسیده است و ۴۷هزار و ۸۱۵ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس ادامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به۱۰ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.

وی افزود: در آخرین رنگ بندی کرونایی کشور، شهرستانهای سمنان، شاهرود، دامغان، مهدیشهر و آرادان، قرمز کرونایی و شهرستان گرمسار میامی و سرخه در فهرست مناطق نارنجی کرونایی قرار دارند.

استان قزوین/ نرخ بستری‌ها ۵۲ درصد رشد کرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۹۵ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شدند که این آمار ۱۱ نفر کمتر از روز گذشته است.

جلال رحمانی از افزایش ۵۲ درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۶۲ بیمار کرونایی جدید با علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۲۱ نفر افزایش یافته است.

وی به کاهش ۱۶ درصدی تعداد بیماران کرونایی بدحال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۵ بیمار کرونایی با حال‌ وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار از روز پیش ۳ نفر کمتر است.

رحمانی از کاهش ۵۰ درصدی نرخ روزانه مرگ‌ومیر کرونایی در استان هم خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵ بیمار بدحال کرونایی به علت شدت علائم تنفسی و ضعف جسمانی شدید جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با روز گذشته نصف شده و ۵ نعر کمتر از روز قبل است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از کاهش ۲۰ درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی در استان خبر داد و افزود: در شبانه‌روز اخیر ۵۷ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار در قیاس با روز قبل ۱۴ نفر کاهش یافته است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با یک درصد کاهش به ۳۱۹ نفر رسید که در مقایسه با روز پیش ۳ نفر کاهش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین تا امروز ۱۰.۲۸ درصد از جمعیت ۵ تا ۱۲ استان قزوین دوز نخست و ۰.۰۲ درصد هم دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند. در ضمن ۳۷.۱۸ درصد از جمعیت بالای ۱۸ ساله استان قزوین هم دوز سوم را دریافت کردند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

مجموع فوتی‌های کرونا در استان کرمان از مرز ۵۴۰۰ مورد گذشت

در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان،  ۱۵ شهر این استان در وضعیت قرمز، ۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۷۰ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۹۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۵۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۶۸ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۳۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: با فوت ۱۳ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۴۰۱ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۲۷۳ هزار و ۲۲۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۹۸۳ هزار و ۴۵۳ مورد و در نوبت سوم ۷۴۸ هزار و ۴۳۷ دوز تزریق شده است.

مطابق آخرین رنگ‌بندی اعلام شده وضعیت کرونا، در حال حاضر شهرستان‌های کرمان، زرند،کوهبنان، راور، رفسنجان، بردسیر، رابر، شهربابک، سیرجان، بافت، ارزوئیه، بم، نرماشیر، قلعه‌گنج و منوجان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وضعیت کرونا در انار و فاریاب زرد است و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته که ۲۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار داشتند، تعداد مناطق و شهرستان‌های نارنجی و زرد افزایش یافته است.

استان فارس/ شمار جانباختگان ۲ رقمی شد

 بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ۷ شهرستان‌ استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، ۲۰ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و ۹شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند. 

بر این اساس شهرستان‌های ممسنی، کازرون، زرین‌دشت، اوز، خنج، نی‌ریز و سرچهان در وضعیت قرمز قرار دارند و شهرستان‌های بوانات، فراشبند، بختگان، مرودشت، بیضا، سپیدان، کوار، فراشبند، مهر و لامرد در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

این وضعیت نشان‌دهنده بهبود نسبی در شیوع بیماری است اما نباید منجر به ساده‌انگاری یا تمام شدن هشدارها شود موضوعی که مورد تاکید متولیان بهداشت و درمان استان نیز هست.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و ۵۳ هزار و ۸۴۸ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۶۰۴ هزار و ۷۵ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۵۰۰ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۰۶ هزار و ۳۲۹ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۳۵۱ هزار و ۳۴۸ مورد تست سریع انجام شده و ۹۷ هزار و ۷۴۶ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۱۴۴ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته هم اکنون هزار و ۱۴۲ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۹۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و ۷۶۸ نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۷۹۲ هزار و ۱۸۱ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۳۵۷ هزار و ۵۹۲ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۴۵ هزار و ۶۰۸ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۸۱ دُز نوبت سوم واکسن بوده است. 

فوت ۲ هرمزگانی دیگر براثر کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از جان باختن ۲ بیمار دیگر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا خبرداد.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: هرچند در روزهای اخیر از حجم شهرستان‌های استان کاسته شده اما مرگ و میر کرونایی همچنان وجود دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز دو نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه جانباختگان یک مرد و یک زن در محدوده سنی ۴۶ تا ۷۶ ساله از شهرستان بندرعباس بودند، تصریح کرد: بدین ترتیب در هفتمین روز اسفند ماه جمع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزار ۵۴۷ نفر افزایش یافت.

نوروزیان گفت: با بستری شدن ۶۳ بیمار جدید شمار کل بستری های کرونا در استان به ۲۹۵ نفر رسید اکنون ۵۵ بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند و حال ۱۸ نفر از آنها وخیم است.

وی افزود: ۸۸ درصد موارد فوتی این پیک مربوط به افرادی می‌شود که یا واکسن تزریق نکرده اند یا تک دوز دریافت کرده‌اند و یا اینکه اگر ۲ دوز را تزریق کرده‌اند از دوز دومشان اکثرا بیش از ۳ ماه یا حتی ۶ ماه گذشته است.

نوروزیان گفت: البته بالا بودن سن، داشتن بیماری زمینه ای و همچنین مراجعه دیر هنگام علی رغم داشتن علائم خطر از موارد دیگری هستند جان بیماران را به خطر می اندازد.

استان گیلان/ نیمی از بستری‌ شدگان واکسینه نشده‌اند

براساس آخرین اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر ۶۳۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و روند صعودی آمار بستری‌شدگان کرونایی همچنان در استان گیلان تداوم دارد.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۸۶ بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که ۱۱۸ نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

لازم به ذکر است که اکثر بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان گیلان از افراد واکسینه نشده هستند و به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ۶۳۴ بیمار بستری شده در بیمارستان‌های استان ۳۰۲ نفر به عبارتی حدود نیمی از بیماران واکسن نزدند.

تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، رشت، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، املش و سیاهکل و خمام ۱۱ شهرستان در رنگ‌بندی نارنجی استان گیلان هستند که در پی کاهش آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های خود تغییر وضعیت داده‌اند.

همچنین آستارا، بندرانزلی، صومعه‌سرا، رودبار، رودسر و لاهیجان ۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی استان گیلان هستند که در به‌روز رسانی رنگ‌بندی شهرها توسط وزارت بهداشت طی هفته‌های گذشته در همان وضعیت قرمز کرونایی ابقا شدند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس