اجباری شدن ماسک به روایت تصویر تهران کرونا

بررسی روند روبه‌رشد همه‌گیری کرونا در پیک ششم نشان می‌دهد همه شاخص‌ها در مدار صعودی قرار دارند و این روند می‌تواند در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد و موجب تشدید بحران شود.

به‌ گزارش مشرق، روند روبه‌رشد نرخ ابتلای روزانه زیر سایه عادی‌انگاری مردم در سراسر کشور همواره ادامه دارد که کارشناسان بر این باورند که تعطیلی اخیر و برگزاری مراسم جشن‌های عروسی به‌مناسبت سیزدهمین روز از ماه رجب می‌تواند زمینه‌ساز تشدید بحران در هفته‌های آینده باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تأکید دارند با درنظر گرفتن فعالیت ویروس جهش‌یافته آفریقایی در سراسر کشور و نرخ سرایت بسیار بالای این نوع از ویروس، پیش‌بینی‌ها از روند افزایشی نرخ ابتلا شده بود، اما متأسفانه هموطنان به‌دلیل عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی که اکنون یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای مقابله با همه‌گیری است شرایط را به‌سمت بحرانی شدن هدایت می‌کنند.

به‌گفته این گروه اگرچه روند واکسیناسیون در سراسر کشور ادامه دارد و مسئولان وزارت بهداشت امکانات زیادی در این زمینه مهیا کرده‌اند، اما سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده از سوی مسئولان بدون همراهی هموطنان فایده چندانی ندارد و بحران روز به روز روند افزایشی به خود می‌گیرد،
این درحالی است که براساس اظهار نظر متخصصان و کارشناسان بهداشت و درمان با درنظر گرفتن روند فزاینده نرخ ابتلا هموطنان باید درنظر داشته باشند که اکنون چیزی به‌اسم سرماخوردگی فصلی نداریم و بروز هرگونه نشانه از جمله گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، خستگی زیاد و... را باید نشانه کرونا درنظر داشته باشند و با رعایت قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی به پزشک مراجعه کنند.

به‌گفته این گروه البته آن گروه از هموطنان که سه دُز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند یا هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند و از نظر بیماری در شرایط بدی نیستند؛ می‌توانند با استراحت در منزل و استفاده از خوراکی‌های مقوی دوره بیماری را طی کنند چون با این کار حداقل هم قرنطینه را رعایت کرده‌اند و هم استراحت دوره درمان را کاهش می‌دهد.

در این زمینه همچنین متخصصان بهداشت و درمان معتقدند ایام ماه مبارک رجب و همچنین نزدیک شدن به پایان سال باعث شده است این عادی‌انگاری هموطنان در برگزاری جشن‌ها، شب‌نشینی‌ها، دورهمی‌ها و البته حضور گسترده در بازارها بیشتر از ماه‌های گذشته خودنمایی کند تا جایی که شکل‌گیری خوشه‌های بیماری در خانواده‌ها عاملی در افزایش نگرانی مسئولان بهداشت و درمان شده است.

کارشناسان و متخصصان تأکید می‌کنند بررسی‌های علمی نشان می‌دهد در شرایطی که ویروس جهش‌یافته امیکرون در کشور فعال شده است و اغلب بیماری‌ها با این نوع از ویروس اتفاق می‌افتد لازم است رعایت پروتکل‌ها بیشتر از گذشته در نظر باشد چون شواهد علمی نشان می‌دهد هر یک بیمار می‌تواند ۱۵ نفر را به ویروس کرونا آلوده کند و اگر یک فرد آلوده به ویروس امیکرون در یک مراسم خانوادگی حاضر باشد بدون تردید کل خانواده‌ درگیر بیماری کرونا خواهند شد و شاهد مثال آن هم روند افزایشی خوشه‌های خانوادگی به‌خصوص در شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها است.

واقعیت آماری چیست؟

در این شرایط برای اینکه واقعیت روند افزایش نرخ ابتلا در سراسر کشور را دریابیم بد نیست نیم‌نگاهی به آمارهای رسمی منتشرشده از شرایط همه‌گیری در پیک ششم کرونا از ابتدای هفته یعنی بیست و سومین روز از بهمن ۱۴۰۰ تا آخرین آمار منتشرشده دیروز داشته باشیم، آن هم درشرایطی که براساس اعلام وزارت بهداشت هیچ شهرستانی در کشورمان وضعیت آبی کرونایی ندارد و اغلب نقاط ایران هم در شرایط پرخطر قرار گرفته‌اند.

مقایسه آمارهای دو نقطه مورد نظر نشان می‌دهد از ابتدای هفته جاری نرخ ابتلای روزانه سیر صعودی خود را ادامه داده و با رشدی معادل ۳۴.۶ درصد دیروز به ۲۵۰۳۴ مورد ابتلا رسیده است و اخبار منتشرشده مبنی بر افزایش مراجعه‌کنندگان سرپایی به مراکز درمانی هم تأکیدی براین مدعاست که هفته آینده باید منتظر جهش آمارها به سطوح بالاتری هم باشیم.

از سوی دیگر در بخش موارد بستری نیز روند صعودی در دوره موردنظر ادامه دارد و رشد ۳۳.۲درصدی نرخ بستری در مراکز درمانی تعداد بیمارانی را که نیاز به دریافت مراقبت‌های پزشکی در مراکز درمانی داشته‌اند به محدوده سه‌هزار نفر یعنی ۲۷۶۸ نفر در روز رسانده است که این روند به‌گفته کارشناسان، در واقع دومین حلقه از تکمیل زنجیره بیماری از نرخ ابتلا تا موارد فوتی است.

در همین حال نکته اصلی اینجاست که در همین زمان موارد بیمارانی نیز که به دریافت خدمات در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده‌اند سیر صعودی به خود گرفته است چون این شاخص با رشدی معادل ۴.۳۶۷ درصد اکنون به محدوده ۳۵۰۰ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه رسیده است و در نهایت رشد ۲۵.۵درصدی موارد فوتی نسبت به ابتدای هفته زنگ هشداری برای چهارده روز آینده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان ایلام/ روند افزایشی بیماران نگران‌کننده است

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۷۴ هزار و ۲۷۴ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۳۹۶ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۷۶ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۹ هزار و ۲۱۰ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۸۸ نفر بوده است.

استان خراسان رضوی/ ۳۴۳ بیمار جدید شناسایی شد

محمد پهلوان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۱۳۶ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی خراسان رضوی بستری هستند و سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد، ۸۳۳ بیمار است خاطر نشان کرد: روند تعداد بیماران بستری و سرپایی در استان خراسان رضوی همچنان افزایشی است و بیشتر مناطق استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با بیان اینکه بر خلاف تصورات اولیه، اومیکرون به ویژه در افرادی که واکسن دریافت نکرده اند و یا مبتلا به بیماری زمینه ای دارند می‌تواند موجب بدحالی بیماران شود تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۹ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه استان بستری هستند که ۱۹۷ نفر از این بیماران در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طی یک روز گذشته یک هزار و ۲۷۴ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب و یک هزار و ۵۲ بیمار به اورژانس بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه مراجعه داشتند، از عموم مردم خواست در صورت بروز علائم مشکوک به کرونا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کرونا و یا مراکز درمانی سطح یک و دو مراجعه نمایند و از حضور مستقیم به بیمارستان‌ها اجتناب کنند.

استان فارس/ شمار جانباختگان صعودی شد

بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نیمی از شهرستان‌های استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، ۱۳ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس ۱۷ شهرستان شامل آباده، اقلید، خرمبید، پاسارگاد، سرچهان، ارسنجان، زرقان، بیضا، شیراز، سپیدان، ممسنی، فسا، زرین دشت، داراب، لارستان، اوز و خنج در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان، خرامه، استهبان، مرودشت، سروستان، کوار، خفر، جهرم، گراش، کازرون، کوهچنار و فراشبند در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بوانات، رستم، فیروزآباد، قیروکارزین، لامرد و مهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و پانزده هزار و ۲۵۷ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۵۸۵ هزار و ۸۰۹ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۴۴۸ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۹۶ هزار و ۱۶۹ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۳۳۴ هزار و ۸۰۹ مورد تست سریع انجام شده و ۸۹ هزار و ۶۰۴ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۲۶۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون هزار و ۲۸۸ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۶۱۸ نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۶۹۸ هزار و ۹۴۲ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۳۲۸ هزار و ۴۸۹ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۳۶ هزار و ۷۹۰ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۶۳ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان خراسان شمالی/ آمار فوتی‌ها روبه افزایش است

در حالی که در روزهای منتهی به بهمن ۱۴۰۰ آمار روزانه فوتی‌های کرونا صفر شده و روزها هیچ موردی از فوتی ناشی از ابتلا به کرونا ثبت نشده بود٬ روز گذشته امار فوتی‌های کرونا در استان به عدد ۴ و تعداد بستری شدگان به عدد ۲۹۹ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت٬ تا روز ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰، ۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان بستری شدند. مجموع بیماران بستری کووید۱۹ در استان به ۲۹۹ نفر رسید.

رنگبندی شهرستان‌های استان بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت از وضعیت شهرهای کشور قرمز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ سال به بالا در تمام مراکز تجمیعی و پایگاه‌های واکسیناسیون سطح استان، تصریح کرد: واکسن‌های مورد تأیید برای این گروه سنی، پاستوکووک و سینوفارم است و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت، مشابه گروه‌های سنی بالاتر و بالغین است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که والدین، نسبت به تزریق واکسن به فرزندانشان اقدام کنند، تأکید کرد: در دسترس‌ترین واکسن، بهترین واکسن است٬ همچنان شعار ماست. خوشبختانه هم‌اکنون انواع واکسن‌ها را در اختیار داریم، بنابراین افراد منتظر واکسن خاصی نباشند و حتماً برای دریافت دوزهای عقب‌افتاده و دوز سوم واکسن خود به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

دکتر دلشاد عنوان کرد: پوشش واکسیناسیون دوز سوم در استان به حدود ۵۰ درصد رسیده است که نشان از مشارکت مردم در این امر دارد، بنابراین با توجه به اهمیت و تأثیر تزریق واکسن در کاهش میزان بستری و فوتی‌های کرونا در افراد واکسن زده نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند، بنابراین از مردم می‌خواهیم در زدن واکسن اهمال نکنند

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان هرمزگان/ ۳ فوتی در ۲۴ ساعت اخیر

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته در استان هرمزگان سه مورد فوتی داشتیم و آمار فوتی های این بیماری در استان ۲۵۰۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: فوتی‌ها ۲ خانم و یک آقا در بازه سنی ۳۳ الی ۷۹ ساله از شهرستان‌های بندرعباس و بندرخمیر بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: امروز با بستری شدن ۱۱۹ نفر جدید شمار کل بستری‌های کرونا در استان به ۳۵۳ نفر رسید. 

نوروزیان تصریح کرد: اکنون ۵۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۱۱ نفر از آن‌ها وخیم است.

استان کرمان/ ۱۷۱ مورد بستری جدید در مراکز درمانی

در روزهایی که به گفته مسئولان با شیوع سویه جدید کرونا به یکباره تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونا در استان کرمان پنج تا شش برابر افزایش داده است عادی‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده و این امیکرون است که در سایه بی‌توجهی‌های در سطح جامعه جولان می‌دهد.

در این شرایط سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۲۱ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۵۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۴۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۵۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۵۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۷۱ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: با فوت ۵ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۲۸۴ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۱۷ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۹۶۸ هزار و ۷۴۴ مورد و در نوبت سوم ۶۹۳ هزار و ۴۳۰ دوز تزریق شده است.

استان قزوین / نرخ مرگ و میر کرونا ۸ برابر شد

جلال رحمانی از کاهش ۲۷ درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۰۱ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شدند که این آمار نسبت به روز گذشته ۷۶ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش ۶ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی در استان اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۷۳ بیمار کرونایی جدید با علائم قطعی بهبود و نقاهت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری شدند که این آمار در قیاس با روز قبل ۴ نفر بیشتر شده است.

رحمانی به کاهش ۱۲.۵ درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۲ نفر کاهش یافته است.

وی در ادامه از افزایش ۷۰۰ درصدی نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین خبر داد و افزود: در ۲۴ ساعت اخیر ۸ بیمار کرونایی بدحال در استان قزوین جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۸ برابر شده و نسبت به روز قبل ۷ فوتی کرونایی بیشتر داشتیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین همچنین با اشاره به افزایش ۸۴ درصدی موارد بهبودیافتگان روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر ۱۴۵ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین مرخص شدند که این آمار از روز گذشته ۶۶ نفر بیشتر شده و بالاترین آمار بهبود کرونایی ما از ابتدای پیک ششم محسوب می‌شود.

رحمانی اضافه کرد: در نهایت مجموع آمار بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین با ۶ درصد افزایش به ۳۹۰ نفر رسیده است که در قیاس با روز گذشته ۲۲ نفر افزایش یافته و با توجه به اینکه سهمیه تخت‌های کرونایی رو به اتمام است، به زودی باید ۲۰۰ تخت جدید برای بیماران کرونایی بستری در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین آمار پوشش واکسیناسیون کرونایی دوز سوم تا امروز در گروه سنی بالای ۱۸ سال استان قزوین به ۳۵.۱ درصد رسیده و ۵.۸۶ درصد از جمعیت ۵ تا ۱۲ سال استان قزوین هم دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند.

استان همدان/ ۲۳۴ مورد ابتلای جدید در یک روز گذشته

روند مراجعه بیماران تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌های همدان افزایشی است و بستری کودکان هم افزایش یافته است.

تاکنون مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۸۶۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۱۰۸ هزار و ۶۲۰ نفر رسیده است.

دکتر محمد طاهری درباره وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: با مرگ ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۸۴ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴هزار و ۶۹۳ مورد بود که از این تعداد ۲۳۴ بیمار جدید شناسایی شدند که ۱۸۶ نفر از آنها سرپایی مداوا و ۴۸ نفر بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری شدند و اکنون مجموع بیماران بستری مشکوک و قطعی در بیمارستان‌های استان همدان به ۵۳۰ نفر رسیده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۷۱۵، بهار یک هزار و ۵۸۷، تویسرکان یک هزار و ۶۳۱، رزن یک هزار و ۲۷۵، درگزین ۴۲۷، فامنین ۴۲۶ و کبودرآهنگ یک هزار و ۵۸۷ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۹۴۶ نفر در ملایر، چهار هزار و ۲۲۳ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۳۵۱ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان اصفهان/ ۲۸۰۱ مورد ابتلای جدید

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۰۱ مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۴۰۲۳تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان ۲۸۰۱ مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۹۰ بیمار کرونایی بستری هستند، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۲۰۳ بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و ۲۲۹ بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک تصریح کرد: ۱۸۵ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند.

وی ادامه داد: ۱۱ مورد فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده که ۷ مورد آن قطعی و ۴ مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: ۱۹۵ هزار و ۲۵۴ بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۴۳ نفر بهبود و ۶ هزار و ۴۴۲  نفر فوت کردند.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند و همچنین بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیش از این شاهد موج انفجاری این ویروس منحوس نباشیم.

استان گیلان/ ۱۷۲ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۶۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و روند صعودی آمار بستری‌شدگان کرونایی همچنان در استان تداوم دارد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۱۷۲ بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که ۹۷ نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

همچنین ۹۷ نفر از بیماران کرونایی در استان گیلان به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۳ نفر از این بیماران در پی نامساعد شدن حالشان طی ۲۴ ساعت گذشته به بخش ICU بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

طبق آخرین آمارها در حال حاضر بیش از ۳۶ درصد جمعیت استان گیلان نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کردند البته به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیش از نمی از بستری‌شدگان کرونایی در استان هیچ دزی از واکسن را دریافت نکردند.

 در حال حاضر شهرستان‌های تالش، ماسال، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، بندرانزلی، رشت، خمام، صومعه‌سرا، فومن، املش، سیاهکل و رودسر شهرستان‌های قرمز گیلان و شهرستان‌های آستارا، رضوانشهر و شفت نیز شهرستان‌های  نارنجی هستند.

استان مرکزی / رتبه دهم میزان بستری کرونا در کشور

سیدمحمد جمالیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت شیوع سویه جدید کرونا در استان اظهار داشت: سرعت  انتقال اُمیکرون و چرخش فوق‌العاده آن در جامعه بسیار زیاد و سریع است، در موج ششم استان مرکزی از نظر میزان بستری دهم و در زمینه میزان مرگ و میر و درصد کشندگی در هفته گذشته در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی افزود: از دلایل اصلی بالا بودن مرگ و میر در استان مرکزی و تفاوت عمده آن با سایر استان‌ها، ساده‌انگاری بیماری و دیرمراجعه کردن مبتلایان به بیمارستان‌ها است، علاوه بر این  آلودگی هوا و سن بالا در افزایش میزان مرگ و میر نقش مهمی دارد و باید شرایط به نحوی مدیریت شود تا نیاز به بستری مبتلایان نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: این تفکر که اُمیکرون فرم شدیدی از بیماری نمی‌دهد و یا میزان مرگ و  میر آن نسبت به سویه‌های قبلی کمتر بوده غلط است و مردم نباید در غفلت این باور اشتباه، زندگی و سلامتی خود و اطرافیان خود را به خطر بیندازند.

جمالیان بیان کرد: همچنین تعداد موارد مراجعه و بستری اطفال درحال افزایش است به طوری که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد بستری‌ها در مراکز درمانی به کودکان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از موارد فوت در بیمارستان‌ها در بدو ورود به اورژانس  و یا ۲۴ ساعت نخست اتفاق می‌افتد که نشان دهنده مراجعه دیر هم استانی‌ها به مراکز درمانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: متاسفانه باز هم این تفکر که سایر اعضای خانواده و اطرافیان یک فرد مبتلا به کرونا نیز می‌توانند از همان داروها و روش‌های درمانی استفاده کنند در جامعه رواج یافته که  این باور نیز اشتباه و نادرست است.

جمالیان با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان به شدت کاهش یافته است، از مردم استان تقاضا کرد که به محض ظاهر شدن علائم بیماری به خصوص در اطفال، به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: بیمارستان امیرکبیر و همچنین بیمارستان امیرالمومنین اراک و کلینیک تنفسی آن به عنوان سانتر کرونا آمادگی لازم برای پذیرش ۲۴ ساعته موارد ابتلای کودکان و دیگر موارد مشکوک را دارد و پزشکان و متخصصان در هر ساعت از شبانه روز که نیاز باشد در محل حضور دارند و در صورت نیاز، بستری هم می‌کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان سمنان/بستری ۲۸ مورد جدید به کرونا در سمنان ثبت شد

کامران قدس سرپرست دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونابیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون۵۸ هزار و۲۹۶ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکیاستان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در ۲۴ساعت گذشته (از بیست و ششم الی بیست و هفتم بهمن‌ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۸ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروستاکنون به ۱۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسیده است و ۴۶ هزار و ۸۸۹ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس ادامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید ۱۹از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به ۱۰ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.

۲۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند

احمد یزدان‌پناه با بیان اینکه ۵۰ درصد شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند اظهار داشت: هم اکنون ۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی هستند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و تکمیل واکسیناسیون را بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد و افزود: دورهمی خانوادگی و تجمع بدون رعایت اصول بهداشتی عامل اصلی انتشار کرونا و سویه جدید اومیکرون است.

وی از وضعیت نگران‌کننده شیوع بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته ۷۸ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند خاطر نشان کرد: از این تعداد بستری جدید تست کرونای ۱۷ نفر از آنان، مثبت اعلام شده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به بستری ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه افزود: از مجموع موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی، ۱۰ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

وی از ثبت فوت ۲ نفر دیگر به سبب ابتلا به بیماری کرونا خبر داد و بیان کرد: آقا ۶۸ ساله با بیماری قلبی عروقی و فرد دیگری با ۶۵ سال سن با بیماری دیابت و فشار خون فوت کرده‌اند و در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۶۱ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با تأکید بر لزوم انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۱۰۰ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کاشان/ بیماران بدحال کرونایی بستری شده به ۴۳ تن رسید

کاشان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و پیک ششم کرونا را با افزایش مبتلایان و بستری‌ها تجربه کرده است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۴ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و شش بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و یک بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل شش و حداکثر ۹۱ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیمار حداقل ۵۲ و حداکثر ۹۳ سال به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۲۸۹ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۲۳ بیمار در شهرستان کاشان و ۶۶ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۳۶ بیمار به صورت موقت بستری شدند.

وی از بستری ۴۳ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک بیمار آقا ۸۵ سال در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۶۳ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۲ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۸۶۶ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

آذربایجان‌غربی/ ثبت ۶ مورد فوتی جدید کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا استان آذربایجان‌غربی در رابطه با آخرین آمار مربوط به بیماری کرونا اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، در آذربایجان‌غربی ۶ فوتی داشتیم که ۴ نفر از آن‌ها آقا و ۲ نفر خانم بوده اند.

وی افزود: هر ۶ نفر سالمند بوده‌اند و حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشتند.

سید جلیل موسوی ضمن اشاره به اهمیت دریافت دز سوم واکسن کرونا، گفت: از ۶ نفر فوتی که در شبانه روز گذشته داشتیم، هیچ کدام دز سوم واکسن را دریافت نکرده بودند و همین امر باعث تشدید بیماری و فوت انها شده است.

وی عنوان کرد: در شبانه روز گذشته یک هزار و ۱۳ مورد جدید ابتلا به کرونا را در استان  شناسایی شده‌اند.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا در آذربایجان‌غربی، گفت: میزان دریافت واکسن در سطح استان طی روز گذشته ۱۷ هزار و ۱۶۷ دز بوده است.

استان خراسان جنوبی/ شمار قربانیان کرونا در استان به یک هزار و ۳۹۱ نفر رسید

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: روز گذشته ۳۱۷ آزمایش جدید کرونا در استان انجام شد که ۱۸۴ بیمار جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۱۵ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از سربیشه، ۱۰ مورد از نهبندان، درمیان و سرایان هر کدام ۹ مورد ، از قاین و بشرویه هر کدام ۸ مورد،  ۵ مورد از فردوس، ۴ مورد از طبس، ۳ مورد از زیرکوه و ۲ مورد از خوسف شناسایی شده است.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۵ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته ۴ نفر دیگر در استان براثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت به یک هزار و ۳۱۹ نفر افزایش یافت.

شریف‌زاده افزود:  در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان ۵۷۰ هزار و ۶ نفر واکسن نوبت اول، ۵۱۳ هزار و ۸۴۷ نفر واکسن نوبت دوم و ۱۸۶ هزار و ۵۰۸ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 7
    نتیجه حضوری کردن اجباری مدارس
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      6 2
      آموزش تو ایران همینطوری رو هوا بود کرونا اومد دو قبضه ترکوندش... معلمها فعلا با دمشون دارن گردو میشکنن...
  • بی نام IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    7 2
    معلمها خوب دارن مفت خوری میکنن این وسط... والا تو همون فضای مجازی هم درس نمیدن... انتظار رتبه بندی هم دارن...کجا شغل انبیا اینطوری بوده؟؟.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      5 1
      دمت گرم شغل انبیا رو خوب اومدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس