هدف ما تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده است

سید امیر جاوید در جشن تولد ۵ سالگی کانون بانوی فرهنگ گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی به اعضای کانون بانوی فرهنگ افتخار می‌کند و خود را خادم آن می‌داند.

به گزارش مشرق، جشن تولد پنج سالگی کانون بانوی فرهنگ در حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری، کانون بانوی فرهنگ به همراه رونمایی از تازه‌ترین اثر خانم کلر ژوبرت و تقدیر از این بانوی فرانسوی ادبیات فارسی برگزار شد.

در ابتدا، «سارا عرفانی» مدیر کانون بانوی فرهنگ در این جشن اظهار داشت: تولد بانوی فرهنگ بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن اهالی فرهنگ و ادبیات شد تا فعالان حوزه ادبیات زنان به ویژه بانوان نویسنده که به هر شکلی برای رشد آن تلاش می‌کنند هم‌افرایی بیشتری داشته باشند.

عرفانی افزود: کانون بانوی فرهنگ تلاش داشته است تا با ایجاد تبعیض مثبت به نفع زنان فضایی مناسب رشد بانوان نویسنده را فراهم کند.

هدف ما تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده است

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که نویسندگان غیر پایتخت نشین همواره با آن روبرو بوده اند عدم وجود امکانات لازم آموزشی و شکوفایی بوده است. از این رو توانستیم چنین نقصان و خلأیی را با برپایی دوره‌های آموزشی مجازی در کنار کلاس‌های حضوری پر کنیم. دوره‌های آموزشی ما علاوه بر تهران و تمامی شهرهای ایران از خارج از کشور نیز هنرجو داشت که مایه دلگرمی ما بود.

عرفانی در مورد فعالیت‌های کانون گفت: سالی که گذشت را می‌توان سال جهش و تحول بانوی فرهنگ دانست که توانستیم با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی به فعالیت‌های مجموعه خود عمق و وسعت بسشتری بخشیم که جای قدردانی دارد.

عرفانی در ادامه با بیان اینکه در جشن چهار سالگی نگاه به گذشته بود و کهن الگوهای زن در شاهنامه را بررسی کردیم گفت: این کانون، ۵ سال قبل با ۵ عضو از نویسندگان زن تشکیل شد و اعضا به این نتیجه رسیدند که محفل زنانه ادبی با حضور همه بانوان فعال در حوزه نویسندگی تشکیل دهند که ابتدا با برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌های نویسندگی و حتی ایجاد مهدهای کودک در کنار فعالیت انجمن این هدف را پیش بردیم.

عرفانی در مورد تعداد اعضای انجمن نیز اظهار داشت: انجمن از دو گروه اعضای فعال و عادی تشکیل شده که اعضای فعال ۳۰ نفر و اعضای عادی ۸۰ نفرند. اعضای فعال به صورت مداوم و روزانه جلسات حضوری و مجازی را برگزار کرده و زیر نظر اساتید انجمن، تکالیفی را مستمراً انجام می‌دهند که نهایتاً مورد ارزیابی قرار گرفته و تا چاپ اثر نیز مورد حمایت هستند.

وی در مورد شرایط زمان عضوگیری اعضای جدید بیان داشت: سال قبل که دوره چهارم این نشست برگزار شد از طریق سایت، عضوگیری انجام شد و تعداد زیادی از نویسندگان جدید جذب انجمن شدند که امسال هم این عضوگیری روز چهارشنبه و همزمان با برگزاری نشست سالانه انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک برای عضویت در انجمن ادبی «بانوی فرهنگ» اقدام کنند. همچنین عضوگیری افراد در انجمن صرفاً بر اساس علاقه بوده و شرط خاصی برای ورود افراد نداریم.

عرفانی با اشاره به بر دلایل جذب نکردن نویسندگان جوان در طول سال افزود: انجمن در سراسر سال برای اعضای جدید دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مستمری برگزار می‌کند که اعضای سابق هم حضور دارند؛ بنابراین امکان عضوگیری طی سال وجود ندارد.

مدیر کانون بانوی فرهنگ افزود: تاکنون موفق به چاپ ۱۰ اثر که اغلب رمان بوده شده‌ایم و این روند به صورت جدی‌تر کماکان ادامه دارد و از این تعداد دو مجموعه داستان کوتاه کوتاه در سوگواره دهم با موضوع عاشورا از سراسر ایران و حتی خارج از کشور برای این جشنواره ارسال شد و به چاپ رسید.

عرفانی درباره میزان موفقیت برگزاری کارگاه‌های مجازی این انجمن با اشاره به برگزاری مجازی کارگاه «شناخت کهن‌الگوهای زن در شاهنامه» در سال جاری گفت: این کارگاه طی ۱۰ جلسه با تدریس سیدحسین شهرستانی و با شرکت ۸۰ نفر عضو با موفقیت برگزار شد و این بستر در حال حاضر تا ۲۵۰ نفر عضو را هم می‌تواند پذیرش داشته باشد.

وی در پایان بار دیگر از همه دوستانی که کانون بانوی فرهنگ را طی سال‌های گذشته یاری کردند قدردانی کرد.

تقدیر از کلر ژوبرت و رونمایی از کتاب «ماجراهای امیرعلی و ننه گلاب»

هدف ما تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده است

بخش بعدی این جشن با حضور سید امیر جاوید، مشاور و مسئول حوزه ریاست حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی مدیر اداری مالی حوزه هنری، سارا عرفانی مدیر کانون بانوی فرهنگ به تقدیر از کلر ژوبرت و رونمایی ماجراهای امیرعلی و ننه گلاب به قلم او اختصاص داشت.

خادمی کانون بانوی فرهنگ افتخار حوزه هنری است

سید امیر جاوید در جشن تولد ۵ سالگی کانون بانوی فرهنگ گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی به اعضای کانون بانوی فرهنگ افتخار می‌کند و خود را خادم آن می‌داند.

وی افزود: هر عنصری که از سوی خداوند خلق شده است دارای ویژگی‌های خاص خود است که زن یکی از مهمترین و پیشران‌های خلقت بشریت است که دارای خصوصیت‌های مهمی است که در غیر آن یافت نمی‌شود از طرف دیگر نیز بانوی ایرانی از همه آن‌ها در دنیا متفاوت‌تر و بی نظیرتر است.

هدف ما تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده است

جاوید ادامه داد: بانوی انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که جای دیگر پیدا نمی‌شود، حال اگر این بانو به روایت ادبی بپردازد گونه‌ای از ادبیات را خلق خواهد کرد که نمونه اش در دنیا دیده نشده باشد. ملموس‌ترین نمونه این تمایز فرش ایران است که فرایند توام با رنج آن است تا به کمال برسد و شکل نهایی بگیرد. کاری که خانم ژوبرت با عینیت بخشی به صورت‌های مینوی در آثارش انجام داده است شباهت بسیاری به فرش دستباف ایرانی دارد.

وی در پایان گفت: کاری که کانون بانوی فرهنگ آغاز کرده است در آینده نمونه‌های بسیاری همانند ژوبرت و آثار مشابه آن تحویل جامعه خواهد داد. از طرف خانواده حوزه هنری و محمدمهدی دادمان ریاست حوزه هنری که به دلیل کسالت و نگرانی از احتمال بیماری مهمانان این جشن از حضور در آن امتناع کرده است از همه اعضای کانون بانوی فرهنگ تقدیر و تشکر می‌کنم.

شعرخوانی طنز «ریحان‌صفت»

فرامرز ریحان‌صفت از شاعران طنزپرداز نیز در بخش بعدی این مراسم به شعرخوانی پرداخت.

هدف ما تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده است

ترمیم شکاف‌های اجتماعی در ایران با ورود زنان به ادبیات

حسین شهرستانی، پژوهشگر حوزه فلسفه و جامعه‌شناسی، دیگر سخنران این مراسم بود. او با اشاره به حضور زن در ادبیات فارسی گفت: به طور کلی کلیشه‌های شرق‌شناسانه‌ای وجود دارد که طبق آن، زن ایرانی یا مستوره است یا معشوقه؛ او در هر دو حالت منفعل است. کنشگر نیست و چهره خلاقی ندارد.

وی با بیان اینکه مسئله زن در ادبیات از دو مقوله «موضوع ادبیات» یا «خالق ادبیات» قابل بررسی است، یادآور شد: زن به مثابه ابژه یا موضوع، همین مسئله است که در ادبیات، شعر و داستان‌های ایرانی قابل پرداخت است. برای این منظور باید به الگوهای کهن و قدیم رجوع کرد. در غیر این صورت، آثار نوشته شده سطحی خواهد بود. ما در این حوزه با دو دیدگاه فمینیستی و کلیشه‌ای مواجه هستیم. نویسندگان کانون بانوی فرهنگ می‌توانند فراتر از این دو مقوله و به صورت متفاوت به موضوع زن در آثارشان بپردازند.

شهرستانی در ادامه به زن به عنوان سوژه یا خالق یک اثر ادبی اشاره و اضافه کرد: ادبیات فارسی متأسفانه کمتر شاهد زن به عنوان خالق یک اثر ادبی بوده است. در گذشته افراد معدودی، چون رابعه بوده‌اند. در زمان حاضر نیز این مسیر با پروین اعتصامی آغاز می‌شود و تا نویسندگان امروز رسیده است. نگاه زنانه به هستی در ادبیات وجود دارد، اما زن به عنوان داستان‌پرداز و شاعر در ادبیات ما حضور پررنگی ندارد. زنان بعد از پروین در ادبیات داستانی و شعر حضور پیدا می‌کنند و امروز با شکوفایی حضور زن به مثابه خالق ادبیات در ایران مواجهیم.

هدف ما تبعیض مثبت به نفع زنان با هدف رشد بانوان نویسنده است

به گفته شهرستانی؛ زنان به مثابه سوژه ادبیات می‌توانند نحو نگاه زنانه به هستی، سیاست و فرهنگ را بدون دو قطبی‌سازی‌های زنانه- مردانه و در هماهنگی با روایت مردانه و تکمیل آن، وارد ادبیات کند؛ این امر به ترمیم شکاف‌های اجتماعی در ایران کمک می‌کند؛ زیرا نگاه زنانه به هستی، نگاه پیوندجویانه است؛ در مقابل نگاه مردانه که نگاه ستیز و جدال تشدید است. ما امروزه نیازمند همدلی و هم‌سخنی هستیم. اگر بینش و افق دید زنانه وارد ادبیات ما شود و از این طریق به ابعاد دیگر جامعه نیز راه یابد، بسیاری از جدال‌هایی که جامعه ما را ملتهب کرده است، تلطیف می‌شود و امکان همدلی ملی در کشور بیشتر فراهم خواهد شد.

رونمایی از دو اثر جدید کانون بانوی فرهنگ

همزمان با برپایی این جشن دو اثر به نام‌های «آسنا و راز کنیسه» به قلم سمانه خاکبازان و «در اسارت نفرت» به نویسندگی عطیه صالحیان رونمایی شد.

نیلوفر مالک نویسنده رمان نوجوان «دختر خاله‌ها» و کتاب «جایی آن طرف پرچین» که در جشن تولد سوم و چهارم بانوی فرهنگ رونمایی شد، در معرفی آثار جدید کانون بانوی فرهنگ در جشن ۵ سالگی آن گفت: چند اثری در دست نگارش و چاپ از سوی نویسندگان فعال کانون است که به زودی به نتیجه خواهد رسید و اخبار خوبی از آن شنیده خواهد شد.

مالک افزود: کتاب «آسنا و راز کنیسه»، اثر سمانه خاکبازان است که از سوی انتشارات مهرستان چاپ و منتشر شده است. شخصیت اصلی کتاب دختری به نام آسنا است که بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگش «صدیقا» زندگی می‌کند. همچنین کتاب «در اسارت نفرت» به نویسندگی عطیه صالحیان از دیگر آثار تولیدی کانون بانوی فرهنگ است که با تلاش‌های نویسنده و پی‌گیری‌های ما به نتیجه رسید و وارد بازار نشر شد.

وی در پایان گفت: برای نگارش این مجموعه هم کتاب‌های داستان و هم آثار تحقیقی خوانده و توسط پنج نفر از نویسندگان، تصمیم گرفتیم که پنج اثر با محوریت غدیر خم بنویسیم. برای سال آینده نیز در نظر داریم که چند اثر داستانی با موضوع زندگی امام رضا (ع) بنویسیم.

عکس یادگاری با کیک تولد ۵ سالگی بانوی فرهنگ با تقدیر از اعضای فعالی کانون پایان بخش این جشن بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس