کد خبر 1343247
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
روسیه: تحریم‌های غرب غیر قانونی است

دستگاه دیپلماسی روسیه تحریم‌های تازه غرب به دلیل مسائل اوکراین را غیرقانونی خواند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه شبانگاه سه‌شنبه نسبت به تحریم‌های اتحادیه اروپا بابت تنش با اوکراین واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که تحریم‌های جدید غرب غیرقانونی است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه‌شنبه گفت که این اتحادیه به اتفاق آرا با بسته تحریم‌های جدیدی روسیه موافقت کرده است. وی که پس از نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، مدعی شد که این تحریم‌ها آسیب زیادی به روسیه وارد خواهد کرد.

بورل گفت: «این تحریم‌ها ۲۷ فرد و نهاد را که در نقض حق حاکمیت اوکراین نقش داشتند، هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها توانایی روسیه برای رسیدن به بازارهای مالی را هدف قرار داده است».

وی گفت: «نیروهای روسیه در حال حاضر در اراضی اوکراین هستند و این به معنای لغو توافق‌های مینسک است. از اوکراین درخواستی مبنی بر حمایت از این کشور در برابر حملات سایبری دریافت کردیم و تیمی برای حمایت از کی‌یف اعزام خواهیم کرد».

صدر اعظم آلمان نیز گفت که در صورت نیاز، اتحادیه اروپا و آلمان می‌توانند تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش دهند.

در رویداد دیپلماتیک مرتبط دیگر با روسیه، وزارت خارجه روسیه از خارج ساختن دیپلمات‌های خود از «کی‌یف» خبر داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که در اسرع وقت کارکنان خود را از سفارت روسیه در کی‌یف خارج می‌کند.

پیشتر، «آندری رودنکو» معاون وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفته بود: «روسیه امکان خروج دیپلمات‌های خود از اوکراین را برای محافظت از آنها برابر تحریکات احتمالی کی یف و کشورهای ثالث رد نمی‌کند.»

معاون وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «اخیرا آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی از تخلیه پرسنل سفارت خود از کی‌یف خبر داده اند. بدیهی است به این دلیل است که همکاران غربی ما ظاهراً چیزی را می‌دانند که ما نمی‌دانیم یا در حال آماده سازی برای کاری هستند. با توجه به این وضعیت، ما نیز این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت دیپلمات‌های خود در اوکراین انجام دهیم.»

وزارت امور خارجه اوکراین روز سه شنبه کاردار خود در روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» توسط روسیه خارج کرد و آلمان نیز سفیر روسیه در برلین را به وزارت خارجه فراخواند.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده که با توجه به اتخاذ تصمیمات غیرقانونی توسط رهبری روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال تشکل‌های ایجاد شده توسط این کشور، «واسیل پوکوتیلو» کاردار اوکراین در روسیه به کی‌یف فراخوانده شد.

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دستور داد نیروهای روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از آنها برابر اقدام نظامی احتمالی نیروهای اوکراینی دفاع کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس