نگاه ویژه رسانه‌های قطری به سفر «رئیسی»؛ اوج احترام به جمهوری اسلامی ایران

رسانه‌های قطری با نگاه ویژه به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه، انجام این سفر در سایه شرایط و تحولات پرشتاب منطقه‌ای را حائز اهمیت توصیف کردند.

به گزارش مشرق، «مذاکراتی به نفع ثبات منطقه»، عنوان سرمقاله روزنامه العرب قطر است که طی آن نوشته است که ناظران در خصوص این مسئله اجماع و اتفاق نظر دارند که دیدار جناب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و جناب رئیس جمهور ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در دوحه می‌تواند پایه‌گذار مرحله جدیدی از روابط میان تهران و به طور کلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد.

این روزنامه قطری با بیان اینکه قطر طی ماه‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیکی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران انجام داده، نوشت اظهارات جناب امیر و جناب رئیس جمهور رئیسی مفاهیم فراوانی با هدف تحکیم ثبات در تمام منطقه به همراه دارد به ویژه تاکید امیر مبنی بر اینکه گفتگو بهترین راه برای حل تمام اختلافات و مقابله با چالش‌های مختلفی است که منطقه با آن روبرو است.

این رسانه می‌افزاید: شکی نیست که فضاهای گفتگو میان جناب امیر و جناب رئیس جمهور ایران و امضای ۱۴ توافقنامه و یادداشت تفاهم و برنامه اجرایی میان دو کشور نشان می‌دهد که روابط میان دو کشور همسایه برادر به سمت افق‌های وسیع‌تری خواهد رفت که ثمره و نتیجه آن را ملت‌های قطر و ایران برداشت خواهند کرد و نتایج مثبت آن به نفع ثبات تمام منطقه منعکس خواهد شد.

نکته قابل توجه در این مقاله این است که رسانه قطری برای اولین بار از واژه «الشقیقة» برای جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند عنوانی که انحصارا کشورها و رسانه‌ها و مقامات عربی تنها برای خود به کار می‌برند و برای غیر عرب‌ها در صورتی که روابط حسنه‌ای میانشان برقرار باشد، از عنوان «الصدیقه» یعنی دوست استفاده می‌کنند و به همین سبب به کار بردن واژه برادر برای جمهوری اسلامی ایران در سرمقاله این روزنامه قطری بیش از هر چیزی به اهمیت و جایگاه کشورمان نزد جامعه رسانه‌ای و سیاسی قطر اشاره می‌کند.

کشور قطر، جمهوری اسلامی ایران،

البته شکی نیست که دولتمردان و مردم قطر هیچ‌گاه رفتار جوانمردانه و مواضع برادرانه و دلسوزانه جمهوری اسلامی ایران در جریان محاصره همه جانبه کشورشان از سوی عربستان و متحدانش را فراموش نمی‌کنند که پایبندی به اصول حسن همجواری را به بهترین شکل ممکن نشان دادند و مردم و دولت قطر را در پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مرحله تاریخ خود تنها نگذاشتند.

روزنامه الشرق دیگر رسانه مهم قطری هم سرمقاله خود را به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه و روابط رو به گسترش دو کشور همسایه اختصاص داد. این رسانه در مطلب خود با  عنوان «همکاری قطر و ایران» نوشت : سفر جناب ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه و مشارکت وی در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین شاهد امضای چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و خدماتی مهمی است که در راستای منافع دو ملت برادر قرار دارد.

کشور قطر، جمهوری اسلامی ایران،

این رسانه قطری هم از عنوان «الشقیق» (برادر) برای ملت مسلمان ایران استفاده کرد که نشان دهنده عمیق و برادرانه بودن روابط دو کشور و دو ملت همسایه و احترام فوق‌العاده برای جمهوری اسلامی ایران است.

کشور قطر، جمهوری اسلامی ایران،

این رسانه  افزود دوحه این هفته شاهد مذاکرات ثمربخش  و توافقات همکاری متعددی با کشورهای برادر بود که انعطاف‌پذیری دولت قطر را نسبت به محیط پیرامون منطقه‌ای و بین‌المللی خود مورد تاکید قرار می‌دهد و در راستای منافع ملت‌ها بوده و پایه‌های ثبات و همکاری سازنده قرار دارد.

اما شبکه ماهواره‌ای الجزیره که لحظات ورود سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه و استقبال رسمی و گرم امیر قطر از وی را به طور زنده پوشش داد و گزارش‌ها و مطالب مختلفی با حضور کارشناسان و تحلیلگران در  این زمینه پخش کرد، در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های خود با عنوان «ما وراء الخبر» (آن سوی خبر) به گفتگو با کارشناسان درباره اهمیت این سفر پرداخت.

عبدالله الشایجی استاد  علوم سیاسی دانشگاه کویت در این زمینه گفت که سفر رئیس جمهور ایران به دوحه بنا به دلایل مختلفی اهمیت ویژه‌ای دارد که اولین دلیل این است که اولین سفر وی به یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور به شمار می‌رود و نکته دوم اینکه، این سفر همزمان با مذاکرات وین انجام شده که وارد مرحله حساسی شده است.

کشور قطر، جمهوری اسلامی ایران،

اما فاطمه الصمادی پژوهشگر مرکز مطالعاتی الجزیره درباره این سفر تصریح کرد که سفر رئیس جمهور ایران به قطر، اجرای عملی رویکرد سیاست خارجی دولت رئیسی است که از اولویت داشتن کشورهای همسایه در سیاست خارجی خود خبر داده است. به گفته وی، رئیسی خواهان حل برخی پرونده‌های حل نشده با کشورهای همسایه است و نیز پرونده‌های متعددی وجود دارد که دوحه ممکن است نقش مهمی در مرحله آتی ایفا کند که از جمله می‌توان به پرونده بحران یمن و افغانستان اشاره کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس