حقوق هسته‌ای، نفت و عادی‌سازی؛ مطالبات عربی از بایدن

نخست‌وزیر سابق قطر از کشورهای عربی خواست در سفر بایدن به منطقه، مسائلی همچون حقوق هسته‌ای، نفت و عادی‌سازی را موردتوجه قرار دهند.

به گزارش مشرق، حمد بن جاسم نخست‌وزیر سابق دولت قطر، خواستار هماهنگی مواضع کشورهای عربی در آماده‌سازی برای سفر احتمالی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه شد و بر لزوم ارائه «تضمینی هسته‌ای» از سوی واشنگتن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، سیاستمدار قطری در مجموعه توییت‌هایی که روز گذشته (شنبه) منتشر کرده، درباره سفر بایدن به منطقه و دیدار آتی وی با سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای مصر، اردن و عراق توضیحاتی ارائه داد.

بن‌جاسم، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «تا زمانی که پیشرفتی در روابط اسرائیل و برخی کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] حاصل نشود، به نشست آن‌ها نمی‌رود» را ناشی از شرایط انتخابات میان دوره‌ای آتی مجلس نمایندگان و سِنا دانست و افزود: «اما تا آن‌جایی که من می‌دانم روی این امور (پیشرفت روابط عربی با تل‌آویو) توافق شده است».

نخست‌وزیر سابق قطر درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی معتقد است: «گشودن افق‌های همکاری گسترده‌تر با اسرائیل، اگر به پیشرفت واقعی در روند صلح مرتبط باشد، که هدف آن دستیابی به راه حل دو دولت طبق مرزهای ۱۹۶۷ باشد و آمریکا تضمین منافع مشروع [دولت فلسطین] را تضمین کند مشکلی در آن نیست. اما اگر ما [کشورهای عربی] همه منافع و تفاهمات را قبل از رسیدن به نقشه راه تضمین‌شده ارائه کنیم، صلح واقعی وجود نخواهد داشت».

وی پس از اشاره به این نکته که آمریکایی‌ها می‌خواهند موضوعات این سفر بر روی مشکل قیمت نفت متمرکز شود، بر لزوم ارائه تمام مواضع و مطالبات عربی براساس منافع متقابل تاکید کرد و از کشورهای شرکت‌کننده در دیدارهای بایدن خواست تا دستورکار مشخصی برای برخی مسائل مهم داشته باشند.

در همین راستا، بن‌جاسم مجدداً از سران این کشورها خواست تا از بایدن بخواهند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تحت پوششی هسته‌ای قرار دهد؛ امتیاز و حقی که ایالات‌متحده برای بسیاری از کشورها قائل شده است. وی افزود: «اگر واشنگتن نخواهد که مسابقه و رقابتی برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای در منطقه آغاز شود، به این درخواست پاسخ مثبت خواهد داد».

سیاستمدار قطری درباره قیمت نفت نیز خاطرنشان کرد: «میلی به گرانی نداریم و پیشنهادی برای دستیابی به تعادل در بازار ارائه نمی‌دهیم، اما افزایش فعلی قیمت‌ها جبران آن چیزهایی است که در گذشته از دست دادیم».

این آمادگی‌ها و درخواست‌های عربی در حالی مطرح می‌شوند که رسانه‌های آمریکایی چند روز گذشته گزارش داده بودند که احتمالاً بایدن در اواخر ماه جاری (ژوئن) طی سفری به منطقه از سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی دیدن کند؛ حالا برخی اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال به تعویق افتادن این سفر منطقه‌ای تا ماه ژوئیه برای رئیس‌جمهور ایالات متحده وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس