کد خبر 1342858
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
جزئیات جدید درباره سانحه سقوط هواپیمای F۵ در تبریز | روایت شاهدان عینی درباره لحظه وقوع حادثه

خلبان هواپیمای جنگی وقتی متوجه نقص فنی شد و مناطق مسکونی را مقابلش دید برای حفظ جان مردم حاضر نشد هواپیما را ترک کند و تلاش کرد پرنده را در یک زمین ورزشی فرود بیاورد اما...

به گزارش مشرق، این هواپیمای آموزشی  F۵ متعلق به پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز کمی قبل از ساعت ۹صبح دیروز با ماموریتی آموزشی به پرواز درآمد.

هواپیما به مسیر از پیش تعیین شده خود ادامه می‌داد اما ناگهان خلبان متوجه نقص فنی در پرنده شد. آن زمان هواپیما بر فراز مناطق مسکونی منطقه یکه دکان تبریز بود و درصورت سقوط روی منازل مسکونی ممکن بود فاجعه‌ای رقم بخورد.

از سویی اوضاع هر لحظه وخیم‌تر می‌شد و خلبان و کمک او می‌توانستند با استفاده از چتر نجات از هواپیما پریده و جان خود را نجات دهند. در این شرایط بود که خلبان تصمیم سختی گرفت. او ترجیح داد در هواپیما بماند و آن را به‌سوی منطقه‌ای کم خطر هدایت کند. در شرایطی که هر لحظه کنترل او بر هواپیما کمتر می‌شد هواپیما به نزدیکی ساختمان‌های ماهان رسید.

خانواده‌های زیادی ساکن این مجتمع مسکونی هستند و درصورتی که هواپیما با آنها برخورد می‌کرد جان افراد زیادی به خطر می‌افتاد. در این شرایط سخت خلبان توانست در آخرین لحظه از برخورد هواپیما با مجتمع مسکونی جلوگیری کند.

او ناگهان چشمش به زمین ورزشی که در آن حوالی بود افتاد و مسیر هواپیما را به‌سوی آنجا تغییر داد تا در زمین ورزشی با خطر کمتری فرود بیاید اما در لحظه آخر هواپیما با دیوار ورزشگاه و سپس با دیوار مدرسه‌ای که در آن حوالی بود برخورد کرد و دچار آتش‌سوزی شد. شدت این حادثه به حدی بود که یک خودروی پژو۲۰۶ با یک سرنشین که کنار خیابان پارک بود نیز آتش گرفت.

شهروندانی که از لحظاتی قبل صدای هواپیما توجه‌شان را جلب کرده بود در یک چشم به‌هم‌زدن در محل جمع شدند و دقایقی بعد گروه‌های امداد و نجات نیز آژیرکشان خود را به محل حادثه رساندند و عملیات نجات سرنشینان هواپیما و خودروی آتش گرفته آغاز شد.

آنها دقایقی بعد توانستند آتش‌سوزی را خاموش کنند اما در ادامه معلوم شد هر دو سرنشین هواپیما به شهادت رسیده‌اند و راننده پژو نیز جانش را از دست داده است.

حادثه به روایت شاهد عینی

هنگامی که هواپیما سقوط کرد چند نفر شاهد این حادثه بودند. یکی از آنها نگهبان فرهنگسرایی است که در آن حوالی قرار دارد. او درباره آنچه اتفاق افتاده می‌گوید: «من نگهبان هستم و در محل کارم ایستاده بودم و نگهبانی می‌دادم. همان موقع هواپیما را دیدم که به‌سوی میدان می‌آمد. نگاه کردم دیدم به‌سوی ساختمان‌های ماهان می‌رود. نزدیک بود که هواپیما با این ساختمان‌ها برخورد کند اما خلبان مسیر هواپیما را تغییر داد و ساختمان‌ها را رد کرد.» 

او لحظه سقوط هواپیما را اینطور توصیف می‌کند:«هواپیما ناگهان سرعتش زیاد شد. ظاهرا خلبان می‌خواست آن را در نزدیکی میدان فرود بیاورد اما چون سرعتش زیادشده بود نتوانست این کار را انجام دهد و هنگام عبور از نزدیکی ورزشگاه، انتهای هواپیما به دیوار آنجا برخورد کرد و درنهایت با شدت زیادی به دیوار مدرسه برخورد کرد.»

در این حادثه یک پژو ۲۰۶هم دچار آتش‌سوزی شد و راننده آن که مردی ۵۰ساله و کارمند دادگستری تبریز بود جانش را از دست داد.

این شاهد عینی درباره این بخش از حادثه نیز می‌گوید:«هنگام برخورد هواپیما با دیوار، پژو ۲۰۶در آنجا پارک شده بود و یک نفر داخلش بود. به‌خاطر شدت برخورد هواپیما با دیوار، پژو از جایش تکان خورد و داخل جوی آب افتاد. راننده ۲۰۶که تازه فهمیده بود چه اتفاقی افتاده، فورا پیاده شد و می‌خواست از آنجا فرار کند اما درست در همان موقع هواپیما منفجر شد و قطعات هواپیما به‌سویش پرتاب و باعث مرگش شد.»

ایثار خلبانان

بررسی صحنه وقوع حادثه نشان می‌داد خلبانان هواپیما به نام‌های سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد با ازخودگذشتگی از وقوع یک فاجعه پیشگیری کرده‌اند. امیر سرتیپ دوم خلبان، رضا یوسفی، فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در این‌باره می‌گوید: خلبان جنگنده سقوط کرده با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.

خلبانان ما برای آنکه آسیبی به منطقه نرسد و با توجه به اینکه منطقه سقوط، منطقه‌ای پرتراکم و پرجمعیت است، هواپیما را به نقطه‌ای خلوت هدایت کردند؛درحالی‌که می‌توانستند خودشان را نجات دهند اما جان خود را فدا کردند.

وی ادامه می‌دهد: این سانحه هنگام  ماموریت آموزشی که در منطقه در حال انجام بود، رخ داد و با توجه به اشکال فنی که در هواپیما به‌وجود آمده بود، خلبان نتوانست آن را به باند پرواز برساند و درنهایت به‌دلیل کم عرض بودن سالن ورزشی مدرسه محل سقوط، هواپیما به خارج از ورزشگاه و خیابان وارد شده و موجب جان باختن یکی از هموطنان نیز شد.
 

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    32 1
    مدال شجاعت رابه اینهابایددادایثاردرحددفاع مقدس
  • ایرانیم IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    28 0
    ای کاش مسولین محترم هم کمی از ایثار این خلبانان یاد میگرفتند
  • DE ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    14 5
    اصلا چرا باید منطقه مسکونی پر جمعیت نزدیک فرودگاه باشد؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      1 0
      بزرگوار الان توی شهرک‌های نیروی هوایی خانواده های خودشون هم ساکن هستند. این پادگان ها وسط شهرن و دورتادورشون محلات مسکونیه. اتفاقا منزل ما هم نزدیک ساختمان‌های نیروی هوایی هست و هر روز هواپیماهاشون از بالای سر ما رد میشن
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    19 0
    دمشون گرم ، خدا رحمت شون کنه
  • کلیم IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 10
    عکس باند فرودگاه و محل برخورد رو بزنین متوجه میشین که خلبان حتی فرصت نکرده ایجت کنه چه برسه بخاد مانور بده و بهجایی بخوره یا نخوره... مستقیم از باند یه مقدار ارتفاع گرفته و مستقیم هم خورده به اولین ساختمان ... انگار که گلوله توپی باشه
    • علیرضا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      9 1
      سلام دوست من اینهایی رو که میفرمایید یک خلبان در یک چشم بهم زدن بررسی میکند وگرنه خلبان نمیشد!
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    16 19
    هواپیمای شصت ساله معلوم است که صندلی ان ایجکت نمی کند. ضعف های نیروی هوایی فرسوده را پشت رشادت خلبانان ان پنهان نکنید!
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      4 0
      به بعضیا هرچی بگی، نمی فهمند! در اصلاح بهشون نفهم می گویند!!!
  • سعید IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 9
    این هواپیما به یک مدرسه برخورد کرده صرفا چون مدرسه تعطیل بوده فاجعه رخ نداده، حالا چرا باید قهرمان سازی بکنیم . این فقط سوال است به هیچ عنوان قصد تحقیر این عزیزان را ندارم .
    • علیرضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      بله موافقم اگر ناچار در منطقه مسکونی سقوط میکرد آیا رشادتهای این خلبانان همینطور که الان هست بیان میشد؟؟
    • علی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 1
      احمق داره میگه دوبار تغییر مسیر داد اولی شد دومی رو نتونست.بعرشم یکی از خلبانان تازه کار بوده و اینم بگم اینجور نیست که یکی ایجکت کنه یکی نه‌.دوتا باید باهم میپریدن.بعدشم موتور قدینی هست بله و نباید استفاده کنن‌.اما وسایل جانبی مثل بدنه ایجکن صلاح و ایناشون همیشه بروزه... حرف نزنید سوخت گرون نمیشه. انگار همتون فیلسوفید
    • از شهرستان سراب IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      جناب سعید باید بهتون مواردی رو عرض کنم کسانیکه وارد نیروی هوایی و خلبانی انهم خلبان جنگنده میشوند از هفت خوان رستم گذر میکنند بگذریم از سلامت جسم و قد بلند و و ریاضی و بینایی و شنوایی و اخلاق و سن میرسیم به هوش انها انقدر باهوش بودند که بدانند بخاطر شرایط قرمز کرونایی مدارس تعطیل میباشد شما نباید جانفشانی این عزیزان را نادیده بگیرید
    • GB ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      آخه خلبان از کجا می تونسته تشخیص بده مدرسه را و فقط اون زمین خالی را تشخیص داده و تلاش خودش را کرده
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 0
    روحشان شاد و یادشان گرامی
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 2
    چرا کسی از فعالان سیاسی و اجتماعی و احزاب نمی پرسد که چرا ایجکت نکردند ؟ اینکه انها فداکاری کردند و ایجکت نکردند صحبت شفاهی کسی است که خودش مسئول است . آیا اصلا هواپیما ایجکت داشته ؟ آیا سالم بوده ؟ منطقی به نظر نمی رسد هر دو خلبان با هم بخواهند فداکاری کنند و پرش نکنند . اینها بحث های حقوقی است که اگر پرسیده نشود و گزارش رسمی خواسته نشود ، کشور درست نمی شود .
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 3
    اون بدبخت داخل پژو ۲۰۶ چه الکی کتلت شد.
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 0
    باید خدمت کسانیکه رشادت این عزیزان را نادیده میگیرم باید عرض کنم علی رغم قدیمی بودن این جنگنده ها ولی یکی از شروط پرواز اورهال و ایجکت چرخها موتور میزان سوخت هست و انها نباید بگویند ایجکت عمل نکرده در مورد انکه عرض میکنن مدرسه که شلوغتره و در صورت برخورد افراد زیادی فوت میکردند باید بگویم خلبانها از بهره هوشی زیادی برخوردارند انها بخوبی میدانند که شرایط قرمز کرونایی موجب تعطیلی مدارس شده لطفا با حرفهای نسجیده سعی نکنید ایثار این عزیزان را نادیده بگیرید
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 1
    زنده باد غزه سوریه عراق و یمن
  • معصونه زینل پور IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    روحشان شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس