نظر رکوردار جهانی خلبانی درباره سقوط جنگنده اف 5 در تبریز/ صندلی هایی که به خاطر مردم ترک نشدند

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان معروف به عقاب زاگرس می گوید: خلبانان اف ۵ در تبریز می توانستند اجکت کنند اما بخاطر مردم این کار را نکردند.

به گزارش مشرق، صبح روز دوشنبه(۲ اسفند ۱۴۰۰) یک فروند هواپیمای جنگنده آموزشی از نوع اف ۵ در داخل شهر تبریز و نزدیکی فرودگاه بین المللی در حوالی یکی از مدارس در سالن ورزشی شهید علیپور دچار نقصی فنی می شود.

با توجه به اینکه منطقه، یکی از مناطق حاشیه ای و پرجمعیت شهر تبریز بود، خلبانان با رشادت و فداکاری هر چه تمام جنگنده را به یک منطقه کم‌تراکم هدایت می‌کنند تا مانع از بروز حادثه وسیع شوند.

اگرچه خلبانان می‌توانستند با استفاده از صندلی‌پران از هواپیما اجکت کرده و خارج شوند اما آنها از این فرصت استفاده نمی‌کنند و با از خودگذشتگی به شعار «ارتش فدای ملت» جامه عمل می پوشانند.

شهید صادق فلاحی استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان جوان این هواپیما بودند که به فیض شهادت نائل شدند. در این حادثه یک شهروند نیز به شهادت رسید.

نگهبان حاضر در صحنه لحظات نفس‌گیر سقوط جنگنده اف ۵ و فداکاری خلبانان را اینگونه توصیف می‌کند: «هواپیما با سرعت زیاد در حال برخورد به آپارتمان های مسکونی ماهان بود، بعد از رد کردن این آپارتمان ها، هواپیما به سکوهای بغلی میدان برخورد کرد و باعث انفجار شدیدی شد.»

نظر رکوردار جهانی خلبانی درباره سقوط جنگنده اف ۵ در تبریز

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است که به دلیل عملیات های برون مرزی و شجاعانه خود به «عقاب زاگرس» شهرت دارد. 

سرتیپ حیدریان، خلبان فارغ التحصیل از دانشگاه نظامی آمریکا ایالت تگزاس و کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز است که انهدام ۳ هواپیمای جنگنده دشمن توسط این خلبان تنها یکی از رکوردهای اوست.

او در گفت‌وگوی کوتاه در خصوص سانحه سقوط جنگنده آموزشی ارتش در تبریز می گوید: ابتدا صمیمانه و با قلبی آکنده از غم، عروج شهیدان سرهنگ خلبان صادق فلاحی و سرگرد خلبان علیرضا حنیفه زاد و هم‌وطن عزیز دیگر در سانحه جانگداز هوائی تبریز قهرمان پرور را به محضر مردم بزرگوار ایران بویژه مردم شریف و غیرتمند خطه قهرمان آذربایجان و شهر تبریز، دلاوران نیروی هوایی ( پایگاه دوم شکاری تبریز ( شهید فکوری ) و خانواده معزز شهدا علی الخصوص شهیدان عزیز خلبان فلاحی و خلبان حنیفه زاد تسلیت عرض می‍کنم.

سرتیپ خلبان حیدریان ادامه می دهد: البته من از نوع ماموریت و علت سانحه اطلاعی ندارم اما می‌دانم اینکه صندلی هواپیمای شکاری بمب افکن اف ۵ سالها قبل از انقلاب دارای اشکال بود ولی بعدها با صندلی مدرنی از نوع هواپیمای فانتوم و ساخت کارخانه مارتین بیکر تعویض گردید، باید بگویم در زمان خودش قدرت ایجکت صفر صفر را دارا بوده یعنی حتی از روی باند و متوقف هم قادر بوده خلبان را به بیرون پرتاب و سالم فرود آورد.

او اضافه می کند: مردم از خیلی چیزها اطلاع ندارند، خلبانان این هواپیما در تبریز می توانستند اجکت کنند اما بخاطر مردم نخواستند، چون منطقه مسکونی بود.

سرتیپ خلبان حیدریان می گوید: «شهید سرهنگ صادق فلاحی معلم خلبان باتجربه ای بود و به خوبی می‌دانست که هواپیما درحال سقوط است و باید فورا اجکت کنند و با چتر نجات خود را سالم به زمین برسانند اما تجربه دیگر او که می‌دانست اگر سالم ایجکت کنند هواپیمایشان در یک محل پرتجمع سقوط می‌کند و باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان و شاید تعدادی کودک و زن خواهد شد.

کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز اضافه می کند: «آنها اینجا باید تصمیم مهمتری بگیرند و آن تلاش بیشتر برای دور کردن هواپیمایی که حالا تبدیل به بمب ناپالم بزرگ و خطرناک شده از اماکن مسکونی و پر تجمع است. آنها این ریسک را به جان خریدند و هواپیما را به محل خلوتی رساندند اما خودشان به شهادت رسیدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 1
    یه سوال از عزیزان ارتش دارم؟ چرا یکی از خلبانا حداقل اجکت نکرد؟ آیا پرواز یک هواپیمای قربب به ۶۰ سال سن توجیح داره؟ آیا صندلی هواپیما سرویس میشده و تجیهزاتش درست بودند؟ چرا موارد مشابه حتی تو فضای ازاد هم به ندرت اجکت داشتیم؟
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      2 0
      1.موقع نقص فنی هواپیمای شكاری كلا چند ثانیه فرصت هست و اونم صرف هدایت هواپیما به منطقه خلوت شده 2. درسته كه قدیمی هستن ولی از یازده هزار ساعت عمر بدنه هنوز نصفش هم كار نكرده و البته توی امریكا و روسیه هم این نسل از هواپیماها برای مقاصد اموزش و تمرین داگ فایت و پشتیبانی نزدیك استفاده میشن، و مهمتر اینكه نمیشه نیروی هوایی رو تعطیل كرد و تا الان هواپیما هم نمیدادن. 3.بله صندلی هواپیما حساس و مهم هست و شعبه ی جداگانه ای برای چك و سرویس داره به نام شعبه صندلی و شعبه چتر كه یه ساختمان مربعی مرتفع مخصوص بخش چتر جلب توجه میكنه و خیلی هم با دقت سرویس میشه و هیچ موردی تا الان نبوده كه سیستم صندلی و كابین عمل نكنه. 4. موارد ایجكت نكرده بخاطر سرعت بالا و یا نزدیكی به زمین فرصت پیدا نكردن.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    15 0
    خدا رحمت شان کناد
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 13
    حالم رو بهم ميزنيد وقتي تو كشور ما كه زبان مردم فارسي هست به عربي و تركي كه زبان متجاوزان و چپاولگران هست چيزي ميگيد و مينويسيد. هزار سال با عربها و دو هزار سال با تركها نجنگيديم كه چيزي رو به اونها واگذار كنيم.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 1
    چرا فرودگاه باید وسط شهر باشه
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 2
    روحشان شاد هنوز ایثار زنده است
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 1
    درود و صد افرین و رحمت واسعه خداوند بر این دلاورمرران.... واقعا جیگر میخواد و شعور میخواد که چنین از خود گذشتگی کنی
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 2
    میتونست کار آموز اجکت کنه لازم بود هردوتا با هم بمیرن؟
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 3
    با احترامی که برای تمامی خلبانان هوانیروز قایل هستم ولی کار عقلانی انجام ندادن . چون میتونستن حداقل یکیشون اجکت کنه و اون یکی هواپیما رو کنترل کنه . اینکه دو نفری سقوط گردن کاملا غیر عقلانی و به دور از عقل سلیمه. مگر اینکه صندلی ایجکتشون مثل کیسه های هوای خودروساز ها عمل نکرده باشه
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      1 1
      عقل شما پیشکش خودت. کار عاقلانی شما به کار جون ناقابل خودت میخوره.
  • نام آشنا IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    جناب خلبان : لااقل شما برای ما عوام که از خلبانی سر رشته ائی نداریم دقیقا بفرمائید به فرض هم که این هواپیما صد در صد " اورهال" شده باشد و مشکلی برای پرواز نداشته باشد این نوع جنگندها ی از رده خارج به چه درد میخورند؟ آیا در یک نبرد هوائی کاری از این جنگنده ساخته است که خلبان ما با این جنگنده به تمرین خلبانی پرداخته؟
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 0
      جناب بی اطلاع، وظیفه این جنگنده پشتیبانی نزدیك هوایی است!
  • مهمان IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 1
    سلام ودرود ما به این شیرمردان ،اینها همان کسانی هستند که قسم خوردن تا پای مرگ برای این مردم ونظام جانفشانی کنند.بخاطر اینکه هواپیما در مراکز شلوغ وپر جمعیت سقوط نکندو مردم قربانی نشن به جایی رسوندن که تلفات زیادی نداشته باشه اینها خود را قربانی مردم کردن ما ملت ایران افتخار میکنیم به چنین شیر مردانی که جانانه،خود را قربانی کردن خدا با امام حسین محشور کنه وبه خانواده های داغدارشون صبر عنایت کنه ما هم واقعا در این مصیبت عظیم عزادار شدیم .ایران عزیزم تسلیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس