درخواست نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات اوکراین

منابع دیپلماتیک اعلام کردند اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل در پی اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک درخواست جلسه ای اضطراری کرده اند.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک دوشنبه شب گفتند که برخی کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا و اوکراین درخواست کرده اند که این نشست اضطراری امشب برگزار شود.

درخواست این نشست اضطراری در حالی است که روسیه در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

منابع آگاه می گویند علنی بودن یا نبودن این نشست به توافق اعضای شورای امنیت بستگی دارد اما به احتمال زیاد این نشست پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

شورای امنیت پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیر دائمی و انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا  هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین عصر دوشنبه در گفت وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان، آن‌ها را از نتایج نشست شورای امنیت روسیه در مورد بررسی وضعیت منطقه دونباس با توجه به درخواست سران جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک آگاه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    جلسه شورای امنیت بدونه هیچ خروجی خواهد بود چون روسیه هر قطعنامه ای که به ضررش باشدرا وتو خواهد کرد همانطوریکه آمریکا و دیگراعضای دائم همین کار را می کنند
  • علی اصغر IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    با سلام امریکا هرج و مرج را به دیگر کشورها یاد داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس