کد خبر 1341835
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۸
ماکرون: ایران باید تصمیمات سیاسی بگیرد - کراپ‌شده

رئیس‌جمهور فرانسه ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به توافقی در مذاکرات وین تا زمانی که فرصت باقی است، گفت ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌سازد، اتخاذ کند.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد تا زمانی که فرصت هست، باید در مذاکرات وین به یک توافق برسند.

کاخ الیزه طی بیانیه‌ای به روایت گفته‌های ماکرون در تماس تلفنی با دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور فرانسه در تماس با همتای ایرانی خود بر ضرورت دستیابی به توافق هسته‌ای تا وقتی که زمان کافی وجود دارد، تاکید کرد».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، ماکرون در تماس با رئیسی گفت دستیابی به راه حلی که به منافع همه طرف‌ها احترام بگذارد و از یک بحران جدی هسته‌ای جلوگیری کند، امکان پذیر است.

بر اساس بیانیه الیزه، وی همچنین افزود: «ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌سازد، اتخاذ کند».

دکتر رئیسی نیز با بیان اینکه هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، افزود: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند.

کشورهای غربی از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین انجام عملیات‌های رسانه‌ای و روانی برای مقصرنمایی ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز اخیراً ضمن بیان این که مذاکرات وین به نقطه اوج خود رسیده، با انداختن توپ در زمین ایران خواستار اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی تهران شد.

این در حالی است که  «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این که «بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم»، گفت ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز باقری در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

پس از آن هم «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

ساعات پایانی سه‌شنبه شب ۲۶ بهمن ماه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری در وین رعایت خطوط قرمز را برای ایران مهم خواند و یادآور شد: روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده، اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 0
    مکرون غلط کرده با باباش! خودشون مثلا تاحالا چکار کردندهیچی!
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • سید فروزان CH ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    فرانسویان به دهان گشادی معروف هستند ، زمان جنگ جهانی دوم ثابت کردند تا به امروز هم ادامه ،المان‌ها در شانزلیزه رژه میرفتند دوگل در انکلیس خط و نشان المان با سه شماره شانزلیزه را تبدیل به فاحشه خانه برای سربازان خود و ۲۵۰هزار زن فرانسوی در خدمت آنها ،نتیجه ۲۵۰ هزار بچه حرامزاده ،مکرون هم از همان نسل است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس