.

مقام ارشد یک کشور غربی به یک رسانه بین‌المللی گفته تنش‌های اوکراین تا به حال اثری بر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نداشته است.

به گزارش مشرق، یک مقام غربی شامگاه جمعه (۱۸ فوریه/۲۹ بهمن) به یک رسانه آمریکایی گفته که تنش‌های کنونی بر سر مسائل اوکراین تا کنون اثری بر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نداشته است.

پایگاه «پولیتیکو» به نقل از این مقام غربی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته «رابرت مالی»، رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات وین به طور منظم با همتای روسیه‌ایش «در یک فضای جدی» دیدار کرده‌اند. با این حال گفته مشخص نیست که همین وضعیت در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند هم پایدار بماند. 

یک مقام ارشد دیگر گفته که قطع مذاکرات در مرحله فعلی که طرف‌ها به توافق نزدیک شده‌اند «خطرناک» خواهد بود. این منبع غربی، شانس حصول توافق را ۳۰ درصد ارزیابی کرده است.

پایگاه پولیتیکو نوشته که مسئله ایران یکی از مسائلی است که در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز در دستور کار قرار خواهد داشت. با وجود این، «انریکه مورا»، مقام اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده دارد برای کار بر روی متن توافق احتمالی در هتل کوبورگ باقی خواهد ماند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علی‌رغم پایبندی ایران به برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

این سیاست اکنون به اذعان اکثر تحلیلگران بین‌المللی و همچنین مقام‌های دولت بایدن به شکست منجر شده است. فشار حداکثری قرار بود ایران را به حضور در میز مذاکرات برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید با محدودیت‌های بیشتر مجاب کند، حال آنکه در این هدف کاملاً شکست خورد و به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و بی‌اثر شدن تحریم‌ها منجر شد.

دولت جو بایدن مدعی شده که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین آمریکا را به این توافق هسته‌ای بازگرداند اما هنوز به تعهداتش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران عمل نکرده است.

دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم ها از ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیات ها با پایتخت ها از سر گرفته شد و در سطوح مختلف در حال برگزاری است.

شواهد روزافزون حاکی از آن هستند که عدم آمادگی آمریکا برای اتخاذ تصمیم‌های سیاسی لازم جهت رفع تحریم‌ها دلیل اصلی حرکت آهسته این گفت‌وگوها بوده است. حتی منابع و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند که بیشترین پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات وین در بخش‌هایی که به تعهدات ایران حاصل می‌شود اتفاق افتاده است.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در توییتر تصریح کرده بود که ایران تصمیم‌های خودش را گرفته و اکنون نوبت طرف غربی است که تصمیم‌های لازم را بگیرد.

پایگاه پولیتیکو نوشته مذاکره‌کنندگان در وین گفته‌اند که پیش‌نویس توافق بر روی میز مذاکرات قرار دارد، اما آنها می‌گویند برخی مسائل دشوار هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند.

از جمله مسائلی که طرف‌ها هنوز بر سر آن به توافق دست نیافته‌اند درخواست ایران از آمریکا برای ارائه تضمین‌هایی در خصوص این است که واشنگتن بار دیگر تعهداتش در توافق هسته‌ای را نقض نخواهد کرد. مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که نمی‌توانند دولت‌های بعدی آمریکا را به پایبند ماندن به این توافق ملزم کنند.

در روزهای گذشته گروهی از قانونگذاران آمریکایی که عمدتاً از حزب جمهوری‌خواه هستند در چند ماه گذشته به طرق مختلف- اعم از نامه‌نگاری با نمایندگان قوه مجریه، معرفی طرح‌هایی برای ملزم کردن دولت آمریکا به نظرخواهی از کنگره و برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف- تلاش کرده‌اند مخالفت‌های سیاسی خود با برجام را به شکل علنی ابراز کنند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    منشاوعامل درگیریهای اوکراین واذربایجان اسرائیل است ودولتهای خائن آذربایجان واوکراین برای ایجاد ناامنی در اروپا وتجاوز به اروپا با اسرائیل متحد وهمدست شده اند اسرائیل با کشورهای مزدور نیابتی خودش منجمله اذربایجان و اکراین وترکیه قصد حمله وتجاوز به اروپا وانتقام هولوکاست از اروپائیان وکشورگشایی دارد ، امریکا وروسیه به جای انکه باهمدیگر درگیر شوند باید به مرکز فتنه یعنی اسرائیل حمله کنند انگاه فتنه اوکراین خود به خود فروکش خواهد کرد.اسرائیل قبلا هم منشا وعامل جنگ های جهانی اول ودوم بوده وبی دلیل نبوده که هیتلر اسرائیلی ها را اعدام ودر کوره های ادم سوزی می ریخته.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    منشاوعامل درگیریهای اوکراین واذربایجان اسرائیل است ودولتهای خائن آذربایجان واوکراین وترکیه برای ایجاد ناامنی در اروپا وتجاوز به اروپا با اسرائیل متحد وهمدست شده اند اسرائیل با کشورهای مزدور ونیابتی خودش منجمله اذربایجان و اکراین وترکیه قصد حمله وتجاوز به اروپا وانتقام هولوکاست از اروپائیان وکشورگشایی دارد ، امریکا وروسیه به جای انکه باهمدیگر درگیر شوند باید به مرکز فتنه یعنی اسرائیل حمله کنند وخانه وفتنه وجنگ را که همان اسرائیل است بر سر ساکنانش خراب کنند، انگاه فتنه اوکراین خود به خود فروکش خواهد کرد.اسرائیل قبلا هم منشا وعامل جنگ های جهانی اول ودوم بوده وبی دلیل نبوده که هیتلر اسرائیلی ها را اعدام ودر کوره های ادم سوزی می ریخته است واین جماعت فاسد وفتنه انگیز یهودی را هیتلر به خوبی می شناخته است وکاملا درست عمل کرده ،چون اسرائیل بانی جنگها وفتنه هاست وهمان غده سرطانی که باید از پیکره بشریت کنده ومحو شود در غیر اینصورت اسرائیل نه تنها خاور میانه را بلکه اروپا وقفقاز وکل جهان را به جنگ وتباهی وبیماری وفساد خواهد کشاند واین غده سرطانی به همه جهان متاستاز خواهد کرد وباید ابرقدرتهای شرق وغرب عالم به جای مشغول کردن خود به فتنه های اسرائیل در اوکراین واذربایجان به راس فتنه یعنی اسرائیل حمله کنند وخانه فتنه را ویران کنند.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس