کد خبر 1340641
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
خروجی مثبت مذاکرات؛ نشانگر شکست اسرائیل در وین

کارشناس سیاست خارجی گفت: خروجی مثبت مذاکرات وین به منظور شکست رژیم صهیونیستی در بر هم زدن روند مذاکرات است که طبیعتا این شکست برای رژیم صهیونیستی دردناک خواهد بود.

به گزارش مشرق، گفت‌و گوهای وین برای تعیین‌تکلیف برجام در حالی تقریبا به روزهای پایانی خود نزدیک شده است که شاهد حضور یک مهمان ناخوانده است. «جاشوا زارکا» مقام اسرائیلی در راس هیأتی از رژیم صهیونیستی به وین سفر کرده است.

گفت‌وگوهای وین این روزها در حالی ادامه پیدا می کند که هیات جمهوری اسلامی ایران و سایر هیات‌ها به صورت دو جانبه و چند جانبه در پایتخت اتریش جلسات فشرده‌ای را در سطوح مختلف دنبال می‌کنند.

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، آنچه امروز در وین در جریان است گفت‌وگو در خصوص مسائل باقیمانده است که باید تصمیمات سیاسی گرفته شود. ایران تصمیم سیاسی خود را سال‌ها قبل با باقی ماندن در برجام گرفته است و حالا نوبت طرف مقابل است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فاصله ما تا توافق رابطه معکوس با اراده طرف مقابل دارد؛ هرچقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود، فاصله رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

ازدیاد تحرکات دیپلماتیک و ملاقات‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در وین و تماس‌های تلفنی پرشماری که میان پایتخت‌های ۱+۴ و ایران در جریان است این را ثابت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین تماس تلفنی خود با جوزپ بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز سه شنبه گفت: در این تماس آخرین وضعیت مذاکرات را گفتگو کردیم. رعایت خطوط قرمز ایران اهمیت اساسی دارد. روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم پیش روی ماست. ابتکارهای طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده است، اما دستیابی به توافق نهایی به رفتار مسئولانه طرف غربی بستگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این در تماس با وزیر امور خارجه انگلیس گفته بود که توافق خوب در وین در صورت واقع بینی طرف غربی دست یافتنی است.

علی شمخانی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ‫ایران‬ از منافع اقتصادی قابل اتکا و پایدار.

شمخانی خاطرنشان کرد: بدعهدی اثبات شده ‫آمریکا‬ مهم‌ترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است.

وی افزود: راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک ‫توافق خوب‬ است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود با اشاره به نزدیک شدن به مرحله حساس و مهم مذاکرات وین، لزوم جدیت و مسؤولیت‌پذیری طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران را مورد تاکید قرار داد و رسیدن به این مرحله از گفتگوها را بیش از هر چیز ناشی از رویکرد منطقی و نیز ابتکار عمل طرف ایرانی دانست و بر لزوم توافق دسته‌جمعی میان همه طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان درباره روند روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله روند مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و گفتگوها بین طرف‌های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق تاکید کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تاکید کرد.

در عین حال، همزمان با مذاکرات وین که در مراحل پایانی قرار دارد حضور ناخوانده برخی مقامات اسرائیلی حاشیه ساز شده است.

«جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبردی، روز دوشنبه در وین با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد و در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره این دیدار نوشت: با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوی خوبی درباره جنبه‌های هسته‌ای پرونده ایران داشتیم.

حضور رژیم صهیونیستی در وین محکوم به شکست است

در اینباره حسن هانی زاده در گفت‌وگو با میزان، گفت: از مدت‌ها پیش و با توجه به وجود گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یکسری پیشرفت‌هایی در روندمذاکرات صورت گرفته و احتمال رفع تحریم‌ها وجود دارد لذا رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای برهم زدن روند مذاکرات انجام میدهد.

وی ادامه داد: اسراییل در تلاش است تا مانع همکاری کشورهای اروپایی با ایران شود.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: اسراییل برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها و بر هم زدن روند مذاکرات فعال شده است لذا سفرهایی که مقامات رژیم صهیونیستی اخیرا به کشورهای اروپایی دارند در این راستا قرار دارد.

هانی زاده افزود: به نظر می‌رسد این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهد شد چرا که مذاکرات وین در حال حاضر به یک نقطه پایدار و قابل قبولی رسیده است.

وی با بیان اینکه تلاش‌های رژیم صهیونیستی و حضور آن‌ها در وین محکوم به شکست است، تصریح کرد: خروجی مثبت مذاکرات وین به منظور شکست رژیم صهیونیستی در بر هم زدن روند مذاکرات است که طبیعتا این شکست برای رزیم صهیونیستی دردناک خواهد بود.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست.
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس